Missä menee "yksityisyyden" raja rivitaloasumisessa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vicy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vicy

Aktiivinen jäsen
11.06.2005
17 698
7
36
Seinäjoki
Eli mulla alkaa mennä hermot tuohon meidän naapuriin, joka altaa lapsensa jatkuvasti leikkiä meidän terassilla ja ajaa meidän muksujen pyörällä ja leikkiä meidän leluilla kun me ei olla kotona |O
Ja nyt aloin taas nähdä punaista kun kävin pihalla, kun ne ollaan harjalla tehty sellainen siisti käytävä tuohon pihaan, siis tieltä meidän terassille niin tuon on pitänyt se mennä lumikolalla (tiedän, pieni asia mutta kun ottaa nämä muut asiat huomioon niin mulla palaa käämit)... Laitoin jo viime syksynä lapun lelujen päälle että älä koske, mutta se tehos ehkä viikon |O |O |O |O

Vedänkö nyt liian pienestä herneet nenuun???

Tietenkään toisten pihoille ei mennä, eikä pihoilta oteta tavaroita... En kyllä ymmärrä sellaistakaan että leluja säilytetään jatkuvasti yhteisellä leikkialueella ja kytätään parvekkeelta ettei muut kuin omat lapset leiki niillä...

Et vedä. Joillain vain on jostain syystä se käsitys, että kaikkea, mikä on yhteisellä pihalla, saa käyttää. Siihen ei kyllä lasketa terassia tai pyöriä.

Mä pitäisin ko. naapurin kanssa pienen juttelutuokion.

Ihan asiasta suutut.
Mä menisin sanomaan KOVAAN ääneen että teillä, lapsilla tai aikuisilla, ei ole mitään asiaa meidän terassille, pihalle, tai meidän lasten lelujen kimppuun. Joten anti olla viimeinen kerta, perkele. Piste. |O

No et tosiaan. Karmeeta. Mua ottais ihan sikana kans pannuun. Mitäpä jos sanoisit sille kasvotusten ihan nätisti, että toivoisit heidän tulevan vaan kun olette kotona?

No ei ole kyllä fiksua touhua naapurilta. Jospa ihan sanoisit hänelle, ettet pidä siitä, että teidän pihalla leikitään ilman lupaa/ teidän lasten läsnäoloa? Jos he loukkaantuvat, loukkaantukoon. Hehän tässä toimivat asiattomasti.

Alkuperäinen kirjoittaja kiroämmä:
Tietenkään toisten pihoille ei mennä, eikä pihoilta oteta tavaroita... En kyllä ymmärrä sellaistakaan että leluja säilytetään jatkuvasti yhteisellä leikkialueella ja kytätään parvekkeelta ettei muut kuin omat lapset leiki niillä...

Mutta jos ja kun ne lelut ovat omalla terassilla, takapihalla, kotioven vieressä, ulkovarastossa? Ei kai niitä kukaan saa tulla hakemaan...

Kyllä minä ärähtäisin. Musta se pitää olla itsestään selvyys, että kutsumatta, pyytämättä ei mennä toisen pihaan. Aika omituiset vanhemmat, jotka sallii lapsilleen tommosen käytöksen. Tuohan on todella väärin.

Tuota lumikolajuttua en ihan ymmärtänyt... että oli siis kolannut teidän "pihakäytävän"? Siitä hermostuminen on minusta väärin, naapuri on varmasti vain halunnut auttaa.
Mutta toisten leluilla leikkiminen/pyörällä ajaminen ilman lupaa ja varsinkin toisten terassilla leikkiminen ei ole oikein. Niistä saatkin mielestäni olla ärsyyntynyt. Sinuna panisin pyöriin lukot ja pitäisin omat lelut esim. omassa varastossa silloin kun niillä ei leikitä. Ensisijaisesti veisin omat lelut omalle pihalle, mutta se ei ilmeisesti teillä toimi, jos naapurin lapset käyvät teidän pihalla leikkimässä?

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja kiroämmä:

Mutta jos ja kun ne lelut ovat omalla terassilla, takapihalla, kotioven vieressä, ulkovarastossa? Ei kai niitä kukaan saa tulla hakemaan...

Siinä tapauksessa ei tietenkään saa mennä ottamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Kyllä minä ärähtäisin. Musta se pitää olla itsestään selvyys, että kutsumatta, pyytämättä ei mennä toisen pihaan. Aika omituiset vanhemmat, jotka sallii lapsilleen tommosen käytöksen. Tuohan on todella väärin.

ja jatkuvasti noitten, siis äidin ja lapsen jälkiä on meidän terassilla ja meidän pyörien jälkiä yms.

Ja siis meidän leluja on myös yhteisellä hiekkalaatikolla ja niistä on kaikille sanottu että niillä saa vapaasti leikkiä. Mutta en jaksa ymmärtää miksi meidän terassiltä pitää tulla hakemaan plaston rekat ja muut lelut joita siinä on ja usein vielä ne jätetään ympäri pihaa...
Ja me asutaan luhtitalossa eli virallista pihaa meillä ei ole muuta kun tuo terassi. ja nämä naapurit asuvat siis yläkerrassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuota lumikolajuttua en ihan ymmärtänyt... että oli siis kolannut teidän "pihakäytävän"? Siitä hermostuminen on minusta väärin, naapuri on varmasti vain halunnut auttaa.
Mutta toisten leluilla leikkiminen/pyörällä ajaminen ilman lupaa ja varsinkin toisten terassilla leikkiminen ei ole oikein. Niistä saatkin mielestäni olla ärsyyntynyt. Sinuna panisin pyöriin lukot ja pitäisin omat lelut esim. omassa varastossa silloin kun niillä ei leikitä. Ensisijaisesti veisin omat lelut omalle pihalle, mutta se ei ilmeisesti teillä toimi, jos naapurin lapset käyvät teidän pihalla leikkimässä?

tottakai se haluaa vaan auttaa, niinkun monessa muussakin asiassa (vie mm. meidän roskat jos erehdyn pussin terassille minuutiksi jättämään ym.), mutta kun minä haluan elää perheeni kanssa RAUHASSA! ja osaan itse kolata ja viedä roskat ym....

Kun me asuttiin kerrostalon maan tasalla olevassa kerroksessa mistä oli käynti suoraan pihalle, mulla oli oven edessä kukka. Yksi kaunis kerta menin kastelee kukkani, siitä oli kaikki terälehdet nypitty irti. Ne oli kasassa mein kuistilla. No minä en tienny ketä sen oli menny reppimään, joten ajattelin pelästyttää lapsosen, jos vielä tulisi meidän oven eteen leikkimään. Ja niinpä kiinnitin koven eteen polveni korkeudelle toisen kukkapurkin taakse lapun missä luki "rakas lapsi. jos vielä hoidat kukkaani noin kovakouraisesti, suutun tosissani, soitan ovikelloasi, kerron isällesi ja rangaistus on hirmuinen". Ei mulla siis ollu aavistustakaan kuka se oli, enkä tienny onko edes lukutaitoisesta kyse.

Parin päivän päästä yksi naapuri tuli sanomaan "se ei ollut meidän lapsi, hän kertoi minulle, ja meidän xxx ei valehtele". Totesin vaan että hyvä juttu ja mietin samalla kuinka TYHMÄNÄ NAAPURI MUA PITÄÄ - KUKA SEN LAPUN MUN TOISESTA KUKKAPURKISTA ON KÄYNYT LUKEMASSA :kieh: :laugh: jOKA TAPAUKSESSA KUKKIINI EI KOSKETTU SEN JÄLKEEN

anteeksi, sormi hipaisi caps lockia enkä viitsinyt korjata

Meillä on vähän samaa ongelmaa.. yhden naapurin lapset änkevät terassille leikkimään, ovat jopa tunkeneet itsensä sisään ovesta! Olen keskustellut lasten yh-äidin kanssa sekä olen puhunut lasten kanssa etten tykkää että he tulevat leikkimään ilman lupaa meidän pihalle.. kun raahaavat lelut sitten pitkin pihoja jopa läheiseen puistoon saakka palauttamatta niitä. Äidin sana ei tehoa näihin lapsiin lainkaan. Meillä ainoa apu lelujen säilymiseen oli lukollinen suuri lelulaatikko.

Eli siis et suuttunut turhasta! Haluaisikohan tuo meidänkin naapuri viedä meidän roskat?!? :laugh:

Kannattaa kohteliaasti mutta selkeästi kertoa niin lapsille kuin aikuisillekin, että meidän piha-alue on meidän ja naapurit pysykööt omalla pihallaan. Ja se nyt on jo ennenkuulumatonta, että toisten terassille tullaan!

Tulipa vielä mieleeni, että pyydä naapurilta avain, että pääsette heidän partsilleen leikkimään silloin, kun he eivät ole kotona :whistle: Luulevatkohan muuten, että se terassi olisi teidän ja heidän yhteinen, jos luhtitalossa asutte päällekkäin? :o

Yhteistyössä