Missä tahdissa olet lopettanut imetyksen? Vauva 7,5kk, maidon määrä vähenee.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Vauva on nyt 7,5kk ja suunnitelmissa oli alunperin, että imettäisin ensimmäisen vuoden. Nyt on kuitenkin niin, että vauva syö niin reippaasti kiinteitä, että maidon määrä on vähentynyt tasaisesti sen jälkeen, kun vauvan ollessa 6kk lopetin yöimetyksen. Nyt maito riittää aamulla hyvin, mutta päivän mittaan vähenee niin, että illalla joudun antamaan vastiketta. Välillä (esim. tänään) annoin rinnan lisäksi myös puoli purkkia vastiketta iltaruuan ja iltapuuron päälle, kun tuntui, että rinnalla vain hermostui.

Tiedän, että tämä on oravanpyörä. Kun imetän vähemmän, maitoa tulee vähemmän, jolloin annan vastiketta ja maidon määrä vähenee. Minulla ei kuitenkaan ole enää motivaatiota alkaa tehdä sirkustemppuja maidon määrän lisäämiseen, vaan olen päättänyt olla tyytyväinen tähänkin suoritukseen.

Nyt imetän siis noin kolme kertaa päivässä (aamupalalla, lounaalla ja päivällisellä) ja vastiketta annan välipalalla ja iltapalalla. Toki toisinaan annan kaikillakin kerroilla rintaa, mutta vauvalla ei useinkaan kestä hermo hitaaseen herumiseen joten annan olla.

Miten nopeasti olette vieroittaneet? Toisin sanoen miten kauan koko projekti on kestänyt? En siis vielä halua vieroittaa vaan olen onnellinen tästäkin, mutta mietin, milloin kertoja tulisi vähentää, jotta siinä vuoden paikkeella pääsisi rintaruokinnasta kokonaan eroon? Milloin vauvaa aletaan totutella tavalliseen lehmän maitoon?

Älä ihmeessä iltaimetystä ekana jätä! Pidä se niin pitkään kun pystyt, on lapsenkin rauhallisempi nukahtaa :) Aamu ja päivällä sen mukaan kun riittää, ennemmin päivällä korviketta on mun mielipide.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
[QUOTE="moi";26464408]Älä ihmeessä iltaimetystä ekana jätä! Pidä se niin pitkään kun pystyt, on lapsenkin rauhallisempi nukahtaa :) Aamu ja päivällä sen mukaan kun riittää, ennemmin päivällä korviketta on mun mielipide.[/QUOTE]

NÄIN!

Mä lopetin esikoisen kanssa 8 kk iässä koska lääkäri sanoi että ei voi imettää nukutuksen ja leikkauksen jälkeisen kipulääkityksen kanssa. Tytön kanssa lopetin imetyksen kun oli 1v5kk ja kävi ihan luonnostaan.

[QUOTE="moi";26464408]Älä ihmeessä iltaimetystä ekana jätä! Pidä se niin pitkään kun pystyt, on lapsenkin rauhallisempi nukahtaa :) Aamu ja päivällä sen mukaan kun riittää, ennemmin päivällä korviketta on mun mielipide.[/QUOTE]

Kiitos vinkistä! Olisiko siis parempi, jos iltaruualla antaisin vastiketta niin riittäisi sitten iltapalalle ihan rintamaito? Kun jos imettäisin välipalalla ja jättäisin iltaruualla pois, niin voisi ehkä riittää illaksi? En ollut tuota tullut ajatelleeksi, kun vauva on aina ollut hyvä nukahtamaan ja nukkumaan meno on ollut helppoa.

Voisit imettää aamun ja illan lisäksi ennen päiväunia ja antaa jo siinä pullosta lisää jos tarvii. Ja iltaruuan kans sitä korviketta silleen että sitte voit imettää loput.
Mun lapset oli isompia (1v5kk ja 1v10kk) kun vieroitin joten ruuilla meni jo muitakin juomia, lähinnä oli iltaimetys ja päivällä lohtutissiä tarpeen mukaan :)

Tavallista lehmänmaitoa voi antaa vuoden ikäiselle, hapanmaitotuotteita (jugurtti, viili, piimä) 10 kk iässä. Itse lopetin imetyksen vähän ennen 8 kk ikää tai oikeastaan poika lopetti sen itse aika lailla ripeästi, kävin jo töissä enkä siis imettänyt päivisin ja poika itse menetti kiinnostuksen iltatissitykseen eikä enää ollut mitään mieltä rimpuilevaa lasta väkisinkään rinnalla pitää (oli muutenkin aikamoinen itsenäisyysvaihe tuossa kohtaa, piti päästä koko ajan menemään ja tutkimaan eikä sylissä viihdytty muutenkaan yhtään).

Kannattaa muistaa että kun lapselle puhkeaa hampaita niin rinnalle ei enää pitäisi nukuttaa vaan hampaat pitäisi harjata viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa. Toki iltaimetys silti toimii rauhoittavana ja yöpuulle valmistavana rutiinina (meilläkin juotiin iltamaito tuttipullosta sylissä vielä yli puolitoistavuotiaaksi vaikka sen jälkeen sitten käytiinkin vielä pesulla ja potalla, oli niin tärkeä juttu pojalle siinä vaiheessa).

7kk iässä siirryttiin aamu ja iltatissiin ja kokonaan lopetin homman 4.5kk myöhemmin.

Mulla maidon vähenemin ei ollut ongelma, vaan se, miten sen saa vähenemään... Jos lapsi ei siellä rinnalla viihdy, niin ei kai siitä nyt siihen pakoteta. Eka imetys ja sitten ruoka, olisi kuitenkin mulla rutiinisuositus.

Yhteistyössä