Missä vaiheessa lapsen tulisi oppia sietämään myös pettymyksiä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kymysys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kymysys

Vieras
minulla on kohta 9kk vanha poika ja olen miettinyt että pitäisikö hänen osata jo hieman sietää sitä että kaikkea ei saa heti...pojalla on todella kova tahto ja temperamentti ja jos jotakin ei saa tai otetaan pois kädestä tulee kauhea huuto! se on varmasti ihan normaaliakin mutta eikö lapsen voi vähän antaa itkekin eikä heti yrittää rauhoittaa häntä antamalla vaikka joku lelu käteen??? eli mikä on hyvä ikä alkaa "harjoittelemaan" petymyksien sietoa....eihän kaikkea voi saada ;)

:) Heh, ei ole kiirettä. Minusta tuollaisen 3-4v pitäisi jo osata sietää pieniä pettymyksiä siten, ettei revi pelihousujaan jokaisesta vastoinkäymisestä. Siinä iässä kasvatuksen tulos jo alkaa näkyä (ja luonteissa tietysti on eroja + uhmaiät päälle).

Lapsesi on ihan vauva vielä :) Ei mielestäni alle 1-vuotiasta edes kasvateta, häntä hoidetaan.

No, jos ei nyt montaa tuntia huuda, niin saa mun mielestä vähän huutaakin. Pakkohan tuon ikäisiä on jo kieltääkin, esim. etteivät vetele telkkaa päälleen kaahiessaan tai syö kissan napsuja lattialta tms. Ja yleensä pakkaavat suuttua siitä, mutta ei voi mitään, lapsen parasta on kuitenkin ajateltava, suututtaa se lasta sitten vaikka kuinka kovaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kerrohan:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
1 V LÄHTIEN

saisko perusteluja...miks 1v on se "raja"??

Kun lapsi on vauva, sen tarpeisiin vain vastataan, yksinkertaisesti. Kun lapsella alkaa olla omaa tahtoa, alkaa tulla aika laittaa myös rajoja. Lapsi ei voi aina saada kaikkea läpi mitä haluaa. Useimmilla alkaa sitä omaa tahtoa olla reilu 1-2 vuotiaana.

Mä oon "opettanut" ihan vauvasta asti. Siis silleen ohimennen. Eli ottanut lapsen kädestä vaikka kaukosäätimen pois, ja kun vauva sitten siitä raivostuu, niin olen ottanut hänet syliin ja vienyt ikkunan ääreen katsomaan ulos, tms. Eli vienyt ajatukset pois siitä, mikä sai mielipahan aikaiseksi.

Hyvin nuo tuntuvat pettymyksiä sietävän, paitsi nuorempi (3 v) yliväsyneenä :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Öö, siinä vaiheessa kun tulee tilanteita joissa lapsi haluaa jotain mitä ei oikeesti tarvi tai ei voi saada? :xmas:

Näin just. Alusta asti. Kun joitakin asioita vain pitää tehdä tai ei saa tehdä, niin ei siinä lapsi saa määrätä. Aikuisten on alusta asti näytettävä kuka perhettä ohjaa ja kuka kertoo, mitä tehdään.

Kyllä mä oon huomannut jo että alle vuoden ikäisenkin kanssa tavallaan käydään välillä tahtojen taistoa. Vaikkei lapsi ymmärrä puhetta, se ymmärtää äänenpainoja jo tosi pienestä pitäen.

On kamalaa kun jotkut ei komenna mistään ja vain lässyttävät. Niissä perheissä vanhemmuudesta tuleekin aika raskasta kun huomaa, että lapset pyörittävät liikaa vanhempiaan.

Oppiminen ja opettaminen ovat eri asioita.

Opettaa tulee tietysti alusta asti, mutta oppimisen tulos näkyy vasta paria kolmea vuotta myöhemmin. Pitäisikö 9kk ikäisestä jo näkyä oppimisen tulos? No ei varmasti. Vastahan se oma tahto kunnolla heräilee vuodesta eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oppiminen ja opettaminen ovat eri asioita.

Opettaa tulee tietysti alusta asti, mutta oppimisen tulos näkyy vasta paria kolmea vuotta myöhemmin. Pitäisikö 9kk ikäisestä jo näkyä oppimisen tulos? No ei varmasti. Vastahan se oma tahto kunnolla heräilee vuodesta eteenpäin.

Totta. Ei oppimisen tuloksen tarvitse näkyä. Siihenkin menee pitkä aika, että lapsi oppii ei-sanan ja tottelemaan. Mutta ei se sitä tarkoita, etteikö silti pitäisi komentaa. Sen opettaminen vie aikaa ja kärsivällisyyttä pitää olla, koska tosiaan tuloksia ei voi odottaa ihan heti. Mutta minusta se on hyvä aloittaa ihan pienestä pitäen.

Jos odottaa kolme vuotta ja kaikki on tehty lapsen tahdon mukaisesti -sipaistu Kaikki pettymykset pois edestä - niin sitten on aika vaikeaa aloittaa ihan nollasta, että vanhemmat määräävätkin talossa..

Okkei! kiitti paljon vastauksista :D on se hyvä että on tämmönen palsta missä voi kysell'ä mieltä askarruttavia asioita ja varsinkin jos saa järkeviä vastauskia :) tack så mycket