Missä vaiheessa lapsi on yleensä yökuiva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meillä poika ollut päiväkuiva jo ties kuinka pitkään, mutta yöllä vaan tulee yhä pissaa vaippaaan. Välillä on kuivia öitä, muttei mitenkään useampana yönä putkeen. Ikää hällä on 3v7kk. Sanoo itse, ettei haluasi vaippaa yöksi ja ollaan puhuttu, että jos pissahätä tulee, vois pyytää yöllä pissalle. Mutta kun ei herää niin ei herää...

Pitäskö tehdä jotain ja mitä? Mitä ne "hälyttävät" housut ja lakanat on?

yksilöllinen juttu. Meillä poika oppi päiväkuivaksi 2v3kk iässä mutta ei ole vieläkää yökuiva ja ikää on 5v2kk.Hänellä asian tiimoilta lääkäri tammikuulla.

Meillä ihan sama tilanne, tyttö täytti juuri 4. Neuvolasta sanoivat että aikaisintaan 5 v iässä aletaan asiaan puuttumaan ja noita hälyttäviä patjoja yms. miettimään. Yökuivuus on kiinni lapsen hormonitoiminnasta ja toisilla se kehittyy nopeammin kuin toisilla. Mä odottelen ihan rauhassa ainakin vuoden verran vielä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Meillä ihan sama tilanne, tyttö täytti juuri 4. Neuvolasta sanoivat että aikaisintaan 5 v iässä aletaan asiaan puuttumaan ja noita hälyttäviä patjoja yms. miettimään. Yökuivuus on kiinni lapsen hormonitoiminnasta ja toisilla se kehittyy nopeammin kuin toisilla. Mä odottelen ihan rauhassa ainakin vuoden verran vielä. :)

juu meille kans sanottii vuosi sitte että vasta jos lapsi 5 vuotiaana vielä kastelee niin että märkiä öitä on enempi ku kuivia niin sitte aletaan ottaa asiaan kii.eli meilläki asiaan tartuttu vasta 5v neuvolassa.

meillä ihan samanikäinen poika ja sama juttu. Päiväkuiva ollut tosi pitkään eikä päiväunillakaan tarvitse vaippaa. yöksi ollaan laitettu vaippa ja välillä se on ollut kuiva, välillä taas tulee niin paljon pissaa, että tulee vaipan läpi. Ollan kokeiltu myös olla ilman vaippaa, mutta ei poika herää kuin vasta silloin, kun on pissannut sänkyyn.

En tiedä miten eteenpäin?Pitääkö vaan laittaa sänkyyn ilman vaippaa (koska omasta mielestään ei enää tarvitse) ja sitten herättää hänet vaikka aluksi pissalle keskellä yötä tms. Miten siis pitäisi toimia?

Tässä hyvää tietoa: http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/kuivaksi_oppiminen.php

Meidän lasten yökuiviksi oppimisiät:
Esikoispoju 4v1kk
Tyty 2v8kk
Kuopuspoju 8v... nyt pidellään peukkuja, ettei yökastelu enää uusi.

Yleensä... hmm... Nää on käsitteitä, joita ei kannata ottaa liian tosissaan. Jos joku sanoo, että yleensä 3v iässä oppivat ja se sun lapsi sattuukin oppimaan vasta 6v iässä, mikä on sinänsä normaalia niin sua ketuttaa. Jotku oppii vaan myöhemmin ku toiset. Meillä nää iät on ollu tasan 3v ja nyt näyttää että tuo 5,5v ehkä oppis yökuivaksi.

meidän poika 3 v 3 kk ei ole edes päiväkuiva vielä. Ei suostu potalle enkä ota asiasta enää
stressiä. Kukin kehittyy ajallaan. Sen olen oppinut. Ei poika kuitenkaan 18 v enää ole vaipoissa. Siis ei stressiä-

Meillä poika 4v8kk ja yövaippa käytössä. Aina kun kokeillaan yö ilman vaippaa, niin kerran käy yöllä (herää itse) vessaan, mut sitä ennen on tullut jo housuun ilman heräämisiä.
Kun käytin poikaa neuvolassa vajaa 3veenä, niin neuvolatäti sanoi, et pitäs sit 3v olla myös yökuiva :O No en ottanut asiaa tosissaan ja nlatätikin oli reilu parikymppinen juuri valmistunut. 4v nlassa sanoi toinen täti, et katsotaan asiaa vuoden päästä =)
Sit tyttömme täyttää 3v helmikuussa ja on vaippa käytössä päivälläkin vielä (poika oli päiväkuiva 2,5v). Käy kyllä potalla, mut jos en muista kysyä et pissattaako, niin housuun yleensä tulee. En stressaile asiasta =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä poika ollut päiväkuiva jo ties kuinka pitkään, mutta yöllä vaan tulee yhä pissaa vaippaaan. Välillä on kuivia öitä, muttei mitenkään useampana yönä putkeen. Ikää hällä on 3v7kk. Sanoo itse, ettei haluasi vaippaa yöksi ja ollaan puhuttu, että jos pissahätä tulee, vois pyytää yöllä pissalle. Mutta kun ei herää niin ei herää...

Meillä lapset on jättäneet yövaipat pois viimeistään n. kuukausi päivävaipan jälkeen, yleensä ihan samointein.
Mutta joillakin se kypsyminen kestää pidempään. Yökastelusta oikeastaan aletaan puhua vasta kun lapsi alkaa olla viiden ja sittenkin kastelee öisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä lapset on jättäneet yövaipat pois viimeistään n. kuukausi päivävaipan jälkeen, yleensä ihan samointein.
Mutta joillakin se kypsyminen kestää pidempään. Yökastelusta oikeastaan aletaan puhua vasta kun lapsi alkaa olla viiden ja sittenkin kastelee öisin.

Niin ja lasten iät päiväkuiviks oppiessaan on ollut 2 v 2 kk-2 v 10 kk.

Niin ja lasten iät päiväkuiviks oppiessaan on ollut 2 v 2 kk-2 v 10 kk.
Ja kuten jo kirjoitin niin yökuiviks samaan aikaan...

Yhteistyössä