Missä vaiheessa puheen puuttumiseen puututaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mies oli pojan kanssa 1-vuotisneuvolassa, eikä ollut muistanut kysyä. Pojalta 1v 1kk ei vielä tule sanoja tai mitään sinne suuntaankaan edes, mistä en vielä ole huolissani, mutta haluaisin silti tietää, missä vaiheessa niitä sanoja "pitäisi" alkaa tulla, ennen kuin pitää "huolestua".

Meidän poika alkoi sanoja puhelemaan 1v7kk ikäsenä suunnilleen, ja nyt tasan 2-vuotiaana niitä tulee kymmeniä, lauseita ei vielä. Terkkari sanoi, että voin puolen vuoden kuluttua viedä ylimääräiseen neuvolaan jos puhe tai sen puute huolestuttaa, mutta en ole pätkääkään huolissaan. Motorisesti on tosi lahjakas, hirvittävän hyvä tasapaino yms.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ei vielä lähimainkaan oo syytä huoleen!! Luultavasti lapsi jokeltelee ja höpöttelee omaa kieltään kumminkin?

Eipä juuri. Ehkäpä liikkuminen on vienyt nyt pääsijan. Jos poika jotain ääntä päästää, niin se on huutoa tai itkua ; )

Mutta kuten sanoin, en ole vielä huolissani. Mutta jotenkin olen olettanut, että yksittäisiä sanoja "pitäisi" tulla ekan ikävuoden jälkeen.

Minä huolestuisin, jos sitä puhetta ei tule 2½ vuotiaaksi mennessä. Tuota ennen se puhe voi tulla hyvinkin äkkiä. Virallinen neuvolan kanta on, että puututaan vasta 3 vuotiaana.

t. pahasti puheviiveisen lapsen äiti

Alkuperäinen kirjoittaja oo:
kaksvuotiaana ei vielä tarvi osata puhua mutta pitää ymmärtää jo paljon sanoja ja ellei kolmevuotiaana puhu niin sitten puututaan.

Ahaa, eli edes yksittäisiä sanoja ei tarvitse tulla kaksivuotiaana? No meillähän ei sitten todellakaan ole mitään kiirettä : )

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kaksvuotiaana ei vielä tarvi osata puhua mutta pitää ymmärtää jo paljon sanoja ja ellei kolmevuotiaana puhu niin sitten puututaan.

Ahaa, eli edes yksittäisiä sanoja ei tarvitse tulla kaksivuotiaana? No meillähän ei sitten todellakaan ole mitään kiirettä : )

Keskimäärin 2 vuotiaana pitäisi osata 2 sanan lauseita, kuten anna maitoo

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Keskimäärin 2 vuotiaana pitäisi osata 2 sanan lauseita, kuten anna maitoo

Kaverille sanottiin noin,meille sanottiin että 10 yksittäistä sanaa on ihan hyvä.

Ei vielä lähimainkaan oo syytä huoleen!! Luultavasti lapsi jokeltelee ja höpöttelee omaa kieltään kumminkin?

Eipä juuri. Ehkäpä liikkuminen on vienyt nyt pääsijan. Jos poika jotain ääntä päästää, niin se on huutoa tai itkua ; )

Mutta kuten sanoin, en ole vielä huolissani. Mutta jotenkin olen olettanut, että yksittäisiä sanoja "pitäisi" tulla ekan ikävuoden jälkeen.

Tää on ihan tylsä vastaus, mutta nää on tosiaan kamalan yksilöllisiä juttuja :) Ei siis "pidä" tulla yksittäisiä sanoja ekan ikävuoden jälkeen :) Mulla on tuttu, jonka lapsi ei puhunut oikeastaan mitään 3-vuotiaana. Lääkärissä neuvoivat opettamaan sanoja viittomien avulla. Lapsi oli 3,5-kun alkoi yhtäkkiä puhua tosi paljon, nyt se eskarissa eikä missään oo mitään vikaa!

Tää on ihan tylsä vastaus, mutta nää on tosiaan kamalan yksilöllisiä juttuja :) Ei siis "pidä" tulla yksittäisiä sanoja ekan ikävuoden jälkeen :) Mulla on tuttu, jonka lapsi ei puhunut oikeastaan mitään 3-vuotiaana. Lääkärissä neuvoivat opettamaan sanoja viittomien avulla. Lapsi oli 3,5-kun alkoi yhtäkkiä puhua tosi paljon, nyt se eskarissa eikä missään oo mitään vikaa!

Mutta ei kannata jäädä sinne 3½ vuotiaaksi saakka odottelemaan, että jospa se rupeaisi puhumaan. Parempi mennä tutkimuksiin, jos niihin vaan pääsee mahdollisimman aikaisin. Kaikille kun tuo puhe ei ilmesty itsekseen, vaan siihen vaaditaan monien vuosien puheterapiat ja harjoituksia kotonakin harjoitusten jälkeen ja sama meno jatkuu yhä eskarilaisenakin. Viittomatkin (tai kuvat) ovat hyviä käytössä, jos lapsella ei ole muuta tapaa ilmaista itseään.

Yhteistyössä