Missä vaiheessa te tevehditte tuntemattomampia naapureitanne ja mikä on niin vaikeeta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis jos sua vastaan tulee joku naapuri jonka tiedät muttet oo aiemmin jutellu (esim. ootte muuttanut ja tiedät et noi asuu samalla kadulla) ja suoralla tiellä kävelette vastaan. Ni katsotko sä sitä koko ajan ja missä vaiheessa moikkaat (sano vaikka metreinä etäisyys)...
Kun mä oon huomannu että kun mulla on tapana olla tuijottamatta kaukaa vaan siinä n. paria metriä ennen kohtaamista nostan katseen ja aion tervehtiä ni monikaan ei katso kohti eli ei ota tervehdystä edes vastaan. Ja musta tää on niin outoa!
En mä viitti tervehtiä ihmistä joka kattelee sivulle kohdalla ja musta outoa jo moikataan kymmene metrin päästä ja sitten ohitetaan sanomatta muuten mitään???

Tai esim. täällä omakotitaloalueella eräs naapurin eukko seiso pihassa, ihan tien vieressä ja näki ja kuuli kun tullaan ja mennään ohi (katsoi siis kauempaa). Ni kohalla ei kääntynyt vaan seisoi selin (lapsen kanssa hitaasti käveltiin) ni enpä minäkään kyllä selälle päivää sano.

Meillä on just tuollasia naapureita, tuntuu ettei niihin saa mitään kontaktia. Uusi omakotitaloalue, kaikki muuttaneet parin vuoden sisään ja jotkut tuijottelee edelleen varpaitaan kun kävellään vastakkain. Tai mulkkaa kummallisesti jos tervehdin tai nostan autosta kättä. Kyllä on erakoita!?!?

Minä en tervehdi naapureita ellen ole joskus jutellut heidän kanssaan.Enkä tee siihenkään aloitetta.En vaan näe syytä että pitäisi tuntemattomille ihmisille sanoa päivää vain sen takia että asuvat naapurissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Umpikujan varrella:
En kyllä metreissä osaa mitään sanoa. Sillon kun se tuntuu luonnolliselta, eli normaali puheääni kuuluu.

No niimpä, mutta sitten ei katsota kohti! En mä viitti tervehtiä jos oikein tarkoituksella pää on sivulle...
Vai onko ne sellaisia että ne odottaa moikkausta jo kymmenen metrin päästä, siis mietin että katsooko ne sillon itse kohti ja aattelevat ettei toi katso joten enpä enää lähetyessä katso minäkään...vai eivät vain halua moikata? tuntuu että suurimalle osalle pitää itse sanoa ensin...

Alkuperäinen kirjoittaja antisosiaalinen myyrä:
Minä en tervehdi naapureita ellen ole joskus jutellut heidän kanssaan.Enkä tee siihenkään aloitetta.En vaan näe syytä että pitäisi tuntemattomille ihmisille sanoa päivää vain sen takia että asuvat naapurissa.

No helvetti, miten sitä tutustuu tai voi jutella jos ei jostai aloita - kuten tervehdys. Kai se nyt kuuluu hyviin käytöstapoihin tervehtiä kun kaikki varmaan tietää että samalla tiellä asutaan!!!!

Katot sä sitten aina muualle kun tuut vastaan???meillä yks tosi kireen näkönen akka naapurissa ja vaikka sen koira haluaa tutustua ni se ämmä kävelee katsomatta ohi. Pari kertaa nyökkäsin ja sanoin hein, mutta ko huomasin ettei se ämmä sano mitään saati katso kohti, ni lopetin.

Samoin mäkin nostan katseeni vastaan tulevaan kotikylällä pari metriä ennen kuin kohdataan. Jos toinen katsoo otollisena tervehdin, jos toinen ei katso, annan mennä, vaikka kuljettaisiin päivittäin ohi. Useimmat tervehtivät, mutta osa ei.

Alkuperäinen kirjoittaja epeli:
mä tervehdin naapureita tai ylipäätänsä ketätahansa kenet nään rapussa,jos ei tervehdi takaisin niin ei se mua jää kaivelemaan...

Ei muakaan muuten mut jos päivittäin tulee tiellä vastaan lapsineen jotka jotain yrittää mun lapsille sanoa tms. ni pikkasen vaivautunu olo on jos toinen katsoo horisonttiin ja vetää pentuaan kädestä.
En mäkääm tarkoita mitään jutustelua, mutta vois kai nyt päivää sanoa...mut just siksi tänne kirjoitin että näkee miten erilailla ihmiset ajattelee.

Kuten tuolla joku sanoi ettei näe tarpeelliseksi tervehtiä naapuria...en moikkaa enää näille muutamille minäkään.

voiskos ajtella, etta kohteliaasti kavelet henkilon luo ja esittelet itsesi ja myoskin ,etta olet uusi naapuri, ja sen jalkeen se on naapuri bisnes vastata tai olla vastaamatta tervehdykseesi

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Samoin mäkin nostan katseeni vastaan tulevaan kotikylällä pari metriä ennen kuin kohdataan. Jos toinen katsoo otollisena tervehdin, jos toinen ei katso, annan mennä, vaikka kuljettaisiin päivittäin ohi. Useimmat tervehtivät, mutta osa ei.

Joo, näin aioin tehdä jatkossa. Mulle vaan tulee vaivaantunu olo jos aina tulee vastaan ja ei tervehdi kun mulla on tapana sanoa heit...ihan jo lapsena oppinu että aina pitää tervehtiä jos tietää edes jotenkin ihmisen, joo pikkukylän lapsi :)

vastaus ap.lle

suomalainen luola-apina ei halua tervehtiä siksi, kun se ei vielä osaa.
itsekin asun juuri sellaisella tiheään asutulla pientaloalueella, jossa näen päivittäin vain kuuroja, mykkiä ja sokeita.
Jos näitä eläimiä tervehdit ensin, olet häirikkö. Tervehtiminen on siis vaikeaa siksi, kun se todella on liian vaikeaa. Näiden lapsista kasvaa...

Mitäs jos jonain päivänä sinulle tulee jostain syystä tärkeää asiaa naapurille, ja sinun on pakko mennä ovelle kolkuttelemaan... Vähän noloa jos olet aina nokka pystyssä kävellyt ohi tervehtimättä ja sitten joudutkin pakosta juttusille. Kun tervehtii ja on asialliset välit naapureihin, paljon helpompi mennä soittelemaan ovikelloa.

Alkuperäinen kirjoittaja zxz:
voiskos ajtella, etta kohteliaasti kavelet henkilon luo ja esittelet itsesi ja myoskin ,etta olet uusi naapuri, ja sen jalkeen se on naapuri bisnes vastata tai olla vastaamatta tervehdykseesi

Joo toki lähimille tehty, eli vierinaapurit ja vastapäätä asuvat.
En oo kuitenkaan nähny tarpeelliseksi tän pitkän suoran muille varrella asuville esittäytyä erikseen, vaan just edes tervehtiä ja jutella jos tulle otollinen hetki muutoin. Ja tänne on muuttanut aika monta perhettä meidän jälkeenkin eli ei kaikki ole vain vanhoja asukkeja vaan sekä/että. Ja ei eroa näköjään onko uudempia/vanhempia tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No helvetti, miten sitä tutustuu tai voi jutella jos ei jostai aloita - kuten tervehdys. Kai se nyt kuuluu hyviin käytöstapoihin tervehtiä kun kaikki varmaan tietää että samalla tiellä asutaan!!!!

Katot sä sitten aina muualle kun tuut vastaan???meillä yks tosi kireen näkönen akka naapurissa ja vaikka sen koira haluaa tutustua ni se ämmä kävelee katsomatta ohi. Pari kertaa nyökkäsin ja sanoin hein, mutta ko huomasin ettei se ämmä sano mitään saati katso kohti, ni lopetin.

Jos joku alkaa mulle jutella niin tietenkin voin turista hänen kanssaan,mutta aloitetta en juttutuokioon itse tee.Katson suoraan eteenpäin,en puiden latvoja.Olkoonkin että vaikutan huonokäytöksiseltä moukalta,seinänaapureita tietenkin tervehdin ja juttelen heidän kanssaan,mutta muihin mulla ei ole tarvetta tutustua.

Apua, kamalasti kirjoitusvirheitä...pitänee kömpiä pehkuihin. Tulen huomenna nostelee ketjua jos tippunut. Mua kiinnostaa kovasti tää erilainen tapa näissä asioissa :) vai :(

Mitäs jos jonain päivänä sinulle tulee jostain syystä tärkeää asiaa naapurille, ja sinun on pakko mennä ovelle kolkuttelemaan... Vähän noloa jos olet aina nokka pystyssä kävellyt ohi tervehtimättä ja sitten joudutkin pakosta juttusille. Kun tervehtii ja on asialliset välit naapureihin, paljon helpompi mennä soittelemaan ovikelloa.

En usko että tulee niin tärkeää asiaa että pitää mennä ovelle kolkuttelemaan.

Itse oon huono muistamaan kasvoja, muuta kuin ihan lähimmät naapurit tästä. Näitä meidän rivareita on tässä ihan liikaa mulle ja kyllä nolottaa, kun joku moikkaa, enkä itse yhtään tiedä, kuka on ja mistä, mutta vastaan aina silti. Yli kaks vuotta on tässä jo asuttu, enkä vieläkään tiedä kaikkia, kuka on kenenkin lapsi/isä/äiti.

En usko että tulee niin tärkeää asiaa että pitää mennä ovelle kolkuttelemaan.

Eikö? jäät pihalle pakkasella ilman ulkovaatetusta. Ei avaimia siis, ei kännykkää, ei muita sisällä...

Tms. tulipalo ja pakkasella pihalle, et voi hakee kännykkää kun talo tulessa tms...

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Eikö? jäät pihalle pakkasella ilman ulkovaatetusta. Ei avaimia siis, ei kännykkää, ei muita sisällä...

Tms. tulipalo ja pakkasella pihalle, et voi hakee kännykkää kun talo tulessa tms...

Sitä varten mulla on vara-avain piilossa oven ulkopuolella jos joskus sattuu jäämään avaimet sisään.
Siinä vaiheessa kun talo on tulessa,voi mennä kenen ovelle vaan huutamaan että soittakaa palokunta,riippumatta siitä onko tervehtinyt vai ei. :)

Yhteistyössä