Missä vaiheessa voisi alkaa toivomaan, että vauva vähentää yösyöntejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mm

Vieras
Nyt siis ikää 3 kk ja edelleen syö kahden tunnin välein yöllä. Olen niin väsynyt kun en saa nukuttua kuin pieniä pätkiä (menee aina aikaa ennenkuin nukahdan uudestaan imetyksen jälkeen). Annan toisinaan myös korvikettakin, mutta silti vauva syö kahden tunnin jälkeen.

Kiinteiden myötä...Mutta meillä ei kyllä auttanut toisella sekään. Ei siis syönyt yöllä nälkäänsä vaan tavan vuoksi.
Yritä nukkua päivällä, jos onnistuu!

Meidän kaksospojat on nukkuneet 2kk ikäisestä lähtien yöt kokonaan, kun alettiin antamaan velliä iltaisin. Sitä ennen heräilivät kans muutaman tunnin välein syömään...

Yleensä vauvaiässä ei kannata odottaa mitään koska muuten vaan odottaa ja odottaa (ja joskus asiat voivat ottaa myös takapakkia), vaan elää vaan eteen päin ja koittaa jaksaa. Kyllä siihen heräilemiseenkin tottuu, imetä makuullaan ja nukahda itsekin siihen, vauva vierellä. Ja sitten kun ei enää syödä yöllä, niin sitten huudetaan muuten vaan, käydään pissalla ja opetellaan yökuivaksi, nähdään painajaisia jne. Sellaista se vaan on lasten kanssa usein miten. Jaksamista!

Alkuperäinen kirjoittaja Hp:
Yleensä vauvaiässä ei kannata odottaa mitään koska muuten vaan odottaa ja odottaa (ja joskus asiat voivat ottaa myös takapakkia), vaan elää vaan eteen päin ja koittaa jaksaa. Kyllä siihen heräilemiseenkin tottuu, imetä makuullaan ja nukahda itsekin siihen, vauva vierellä. Ja sitten kun ei enää syödä yöllä, niin sitten huudetaan muuten vaan, käydään pissalla ja opetellaan yökuivaksi, nähdään painajaisia jne. Sellaista se vaan on lasten kanssa usein miten. Jaksamista!

Joo, ei se heräily tosiaan vauva-aikaan pääty. Meillä tuli ainakin 2-vuotiaana paljonki takapakkia, kun alkoi mielikuvitus vilkastumaan...

ei noi kiinteet mikään vastaus ole...tyypillinen virhe että aletaan heti 4 k jälkeen tarjoamaan kiinteitä

alle 6 kk vauva syö öisin, jotkut enemmän ja vähemmän...tiedän rankkaa..mutta siitä kyllä selviää!

Meidän ratkaisu: ota vauva viereen nukkumaan, joko sivuvaunuun tai sitten rakennat laidan teidän sänkyyn. Unirytminne tahdistuvat, jolloin nukahdat heti imetyksen jälkeen ja jopa heräät hieman ennen kuin vauva herää! Tällöin ei tarvitse nousta sängystä itse, säästä voimia ja pystyt nukkumaan paljon paremmin, heräät itse tosi vähän kun kaivat tissin vaan esille ja voit melkein nukahtaa syömisen aikana - tai ainakin olet itse horteessa ja nukahdat heti.

Toki tulee rankempia aikoja jne. mutta tällä minä olen selvinnyt. Tosin nyt tyttö on 10 kk ja aateltiin pikkuhiljaa vieroittaa yösyömisistä.

Tsemppiä!

Ps. kannattaa vaan yrittää järjestää muu elämä siten että jaksat välillä valvoa vauvan kanssa...ne on aika pieniä pienen hetken elämästään ja vauva tosiaan tarvitsee äitiä myös yöllä. Lue vauvan unen fysiologiaa, helpottaa ymmärtämään asiaa :)

meillä 3kk iässä nukuttiin 7-8h yöunia, nyt 5kk iässä 2-3h kerrallaan. kiinteiden aloittaminen ei auta siihen, että tulee hampaita ja niinkuin meillä; liikkumisen lisääntyminen tulee uniin. vauva on poikittain sängyssä n kolmen tunnin välein, jokeltelee ja viuhtoo innoissaan ja kääntyy mahalleen...ja äiti kääntää takaisin, kun itse ei osaa ja itkuhan siitä tullee...huoh.

ja vielä sellainen.....vauva on erilaisia!! Muistakaa se, joku lopetta yösyömiset 2 kk iässä, mutta toinen vauva oikeasti TARVITSEE vielä yöllä ruokaa 7 kk iässä. Joten ei kannata nyt vertailla kun naapurin mukula nukkui 2 kk iässä yönsä ja meillä ei nuku 6 kk iässä...se on ihan typerää puuhaa.

Lapset on IHMISIÄ, ja IHMISET ON ERILAISIA :D että silleen!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä 3kk iässä nukuttiin 7-8h yöunia, nyt 5kk iässä 2-3h kerrallaan. kiinteiden aloittaminen ei auta siihen, että tulee hampaita ja niinkuin meillä; liikkumisen lisääntyminen tulee uniin. vauva on poikittain sängyssä n kolmen tunnin välein, jokeltelee ja viuhtoo innoissaan ja kääntyy mahalleen...ja äiti kääntää takaisin, kun itse ei osaa ja itkuhan siitä tullee...huoh.

Meillä ihan sama!

Se on niin henkilökohtaista, eli siis riippuu vauvasta!
Meillä esikoinen heräili parin tunnin välein vielä kun oli 1v3kk mutta kuopus joka nyt on 10vkoa nukkuu yöt läpeensä kun uneen pääsee masuhuudoiltaan.

Ja siihen kannattaa asennoitua että ne unet muuttuu jatkuvasti lapsen kasvuvaiheiden mukaan..

voimia!! :flower:

Puolen vuoden iässä voisi alkaa lasta ystävällisesti ohjata siihen suuntaan. Kun lapsi herää yöllä nälkäänsä huutamaan, yritetään ensin muita keinoja kuin rintaa: käännetään kylkeä, taputellaan pepulle, puhutaan rauhoittavasti, pannaan tutti suuhun, pannaan isä asialle (jos lapsi on tottunut äitiin. Mielellään ei nosteta ylös sängystä. "Aamupalaa" voisi ruveta antamaan vaikka viiden maissa.

Vähän viitseliäisyyttä se vaatii, mutta lempeä ohjailu on vanhempien kannaltakin parempi kuin kova unikoulu, johon saatetaan myöhemmin joutua äidin ja isän simahdettua täysin.

Meillä on 2 lopettaneet jo 2kk itsestään ja kaksi seuraavaa vasta, kun lopetin imettämisen. Nyt näyttää ettei toi 10kk ainakaan itselleen lopeta, vieläkin tulee tissille ainakin 5 kertaa yössä.

Yhteistyössä