Missä vietätte joulun kun on useampi mummola?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiire :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiire :(

Vieras
Kysymys lähinnä sellaisille perheille joissa isovanhemmat ovat eronneet (ja heillä mahdollisesti uudet kumppanit) ja "mummoloita" on 3-4.

Sittenhän ratkaisu on varmasti helppo jos yksi on selkeästi lähempänä tai kaikkiin "mummolihin" ei odoteta/ole kutsuttu. Miten olette ratkaisseet joulunvieton silloin kun kaikki paikat ovat suht lähekkäin, minne menette ja miksi juuri sinne?

Meillä on 3 "mummolaa", kaksi n. 10km ja yksi 20km matkan päässä kotoamme. Kaikkien luona olisi kiva käydä kun meillekään ei voi kutsua kun on niin vähän tilaa. Tai, no mikä pakko se on juuri yhtenä päivänä käydä kaikkien luona, mutta on vaikea päättä missä sitä joulua viettäisi :/

Nyt on ensimmäinen joulumme lapsen kanssa. Aiemminkin jo kun olimme vielä kaksin mieheni kanssa jouluaatto oli kauheaa lentoa paikasta toiseen ni mitä se on pienen lapsen kanssa joka nukkuu vielä 2 päikkärit..

Ihan emme kuitenkaan kotosalla kolmisin aio joulua viettää, ehkä sitten tulevaisuudesssa kun on useampi lapsonen.

Olisi kiva kuulla mihin ratkaisuun muut ovat päätyneet (lukuunottamatta siis niitä jotka viettävät joulu omanperheen kesken kotona) :)

No meillä ei oo ku kaks mummolaa mut vastaan kuitenki. Ollaan aattona toisessa ja joulupäivänä sitten siellä toisessa. onhan siinä vielä toinenkin joulupäivä..

Omassa kodissa vietetään lasten kanssa.

Anopilla pistäydytään aattoaamuna, kun asuu samalla paikkakunnalla, muiden luo on sitten yli 400 km eripuolille maata.

Meijän jouluaatto on menny yleensä niin, että aamulla ku noustaan niin syödään joulupuuro. Sit jonku aikaa ollaan ja möllötetään, sit mennään miun mummolle joulukahville (joka kylläkin sisältää perunat ja kinkut, laatikot+ ne kahvit kakkuineen ja torttuineen) ja sitten kun sieltä selvitään niin tullaan taas käymään kotona jonka jälkeen mennään miehen äidin luo, jossa on kans syönti ja joulupukki käy siellä kans. Sen jälkeen ollaankin ajeltu n.30 kilsan päähän miun vanhempien luo, ja jääty sinne yöksi.

On se melkosta ajelua paikasta toiseen, ja se ruuan määrä..huhhuh. Kuitenkin kun haluaisi kaikki nähdä mutta meille ei voi kovinkaan montaa vierasta ees kutsua niin pakko tehdä näin.
Tänä jouluna kylläkin ajattelin ehdottaa jos tehtäis tuo reissu vanhemmileni vasta 25.päivä, ei tarviis enää sillon myöhään aattoillalla lähteä ajelemaan sinne.

[QUOTE="mä";22513523]No meillä ei oo ku kaks mummolaa mut vastaan kuitenki. Ollaan aattona toisessa ja joulupäivänä sitten siellä toisessa. onhan siinä vielä toinenkin joulupäivä..[/QUOTE]

Millä perusteella olette päättäneet kummassa olette aaton? Vai onko toiseen kutsuttu vasta joulupäivänä? Meillä kukaan ei varsinaisesti kutsu, kaikki olettavat että käydään aattona niinkun aina ennenkin.. Ja tuntuu jotenkin että se aatto on "tärkeämpi" päivä.
Vaikka kaitpa tässä on nyt lapsiperheenä ajateltava onnistuuko oikeasti se että käymme kaikissa 3 paikassa..

Meillä kolme mummolaa ja kaksi on vielä parin tunnin matkan päässä. Vuorotellaan noissa niin että toisena jouluaattona lähellä ja toisena kaukana, tai oon aina ennenkin ollut jouluaaton mun äidillä ja joulupäivän isällä ja niin siis ollaan nytkin kun lapsi. Anopin suvun kanssa käytiin aattona viimeks syömässä sen siskolla ja illalla kotiin. Miehen puolen suku ei niinkään joulusta välitä, sen takia kaipaankin aina sitä oman suvun joulua.

meillä oon 6 mummolaa. Kummankin vanhemmat on eronneet, kaikilla uudet puolisot. Kummaltakin puolelta on vielä isomummola.

Yksi mummo käy aattona, koska sieltä saadaan pukki, muissa paikoissa kierretään muina päivinä. Mieluummin kutsuisin meille vaikka yksi mummo kerrallaan, mutta kaikki tahtovat tarjota. Mistä seuraa se, että mun ei kannata ostaa yhtään jouluruokaa, ellen halua heittää about kaikkea kompostiin viikon päästä.

Eli on siinä viikko aikaa ennen kuin on uusi vuosi.

Millä perusteella olette päättäneet kummassa olette aaton? Vai onko toiseen kutsuttu vasta joulupäivänä? Meillä kukaan ei varsinaisesti kutsu, kaikki olettavat että käydään aattona niinkun aina ennenkin.. Ja tuntuu jotenkin että se aatto on "tärkeämpi" päivä.
Vaikka kaitpa tässä on nyt lapsiperheenä ajateltava onnistuuko oikeasti se että käymme kaikissa 3 paikassa..

Ennen oltiin vuorovuosina. Nykyään ollaan anoppilassa aatto kun mun vanhemmat ovat mökillä aaton niin ei viitsitä sinne mennä.

ei oo lapsillekaan kivaa juosta koko ajan. Mä menisin yhteen mummolaan yhtenä vuonna, toiseen toisena. Ja sit joulupäivänä ja tapanina voi käydä niissä toisissa mummoloissa. mutta samana päivänä en lähtis lapsen kanssa kolmessa paikassa käymään-

Meillä kans vaan kaks mummolaa ja kauheet ongelmat jo siitä.
Miehen porukat yleensä olleet joulun mökillä, mut eivät kai tänä vuonna. Jos menevät mökille niin en todellakaan lähde vauvan kanssa sinne, enkä lähtis isommankaan lapsen kans kökkimään ahtaaseen mökkiin.

Vietämme omalla piilopirtillämme, joka on minun vanhempien lähes pihapiirissä. Sinne matkaa n. 800 km kun taas appivanhemmat asuvat muutaman kymmenen kilometrin päässä, sinne pääsee milloin vain. Ja myös appivanhempani ymmärtävät että lähdemme Jouluksi pohjoiseen.

Olen ekan lapsen synnyttyä ilmoittanut että joulun olemme omassa kodissa ja meille ovat kaikki isovanhemmat tervetulleita.En halua lapsia raahata joulu aattona mihinkään.Itse muistan lapsena miten kamala oli jouluna kulkea poaikasta paikkaan ja joka vuosi oltiin eri paikoissa.Haluan luoda joulun muiston lapsille,omat perinteet ja tavat omassa kodissa.Tapanina ja muina pyhinä kyläillään.

Ei ole kuin kaksi mummolaa, mutta toiseen matkaa useampi sata kilometriä. Aatto vietetään oman perheen kanssa kotona, jolloin toiset isovanhemmat tulevat meille tai sitten käväisemme heillä aattona lahjanjaon aikaan. Joulun ja uuden vuoden välissä matkaamme aina toiseen mummolaan.

Joten minä en osaa nähdä varsinaista ongelmaa, jos kaikki mummolat ovat vain 20km säteellä! Voisittehan kokeilla esim. vuorojoulua? Kuulostaa aika ankealta, mutta niin meillä tehtiin ennen lapsia. Joka toinen joulu oltiin täkäläisessä mummolassa ja joka toinen siellä kauempana. Muutaman kerran ehdittiin tehdä niin.

Teillä hyvin ehditte esim. aattona lounaalle kutsua yhdet isovanhemmat vaikka teille ja illalla kävästä toisien luona. Kolmansille jää sitten joulupäivä. Ja onhan siinä vielä tapanikin. Ensi vuonna sitten olisi heidän vuoronsa aattona. Miltä kuulostaa? Yksi helppo ratkaisu on myös se, että vietätte aaton aina vain oman perheen kesken. Ymmärtävät kyllä.

Kotona, niin et meille tulee mun äiti ja miehen vanhemmat, joulupäivänä mennään mun isälle sekä isän puoleisille isovanhemmille ja sit tapanina äidille johon tulee äidinpuoleiset isovanhemmat ja illalla sitten miehen vanhemmille jossa on sit miehen puoleiset isovanhemmat.

Ja sit vuosittain vuorotellaan et missä joulu vietetään ja sen mukaan sit sumplitaan muut joulupyhät. Tää järjestely on toiminut vuosia.

Meillä lapset pieniä, eikä haluta vielä viettää joulua oman perheen kesken vaan.
Mennään aatoksi miehen kotiin ja pyhinä vieraillaan sitten minun kotona ja mummulla.
Ensi vuonna sitten aattona ollaan minun kotona ja pyhinä vieraillaan muualla.

Mun vanhemmat asuu 110km päässä meidän kotoa kuin myös anoppi. Appiukko asuu 67km päässä.
Joulut ollaan aina mun vanhempien luona.

Anoppi ja appiukko ei joulua oikein vietä niin ei aleta siellä möyröttämään.
Toisekseen mies ja isänsä eivät kovin läheisiä ole ja appiukko asuu kaksiossa niin hiemanko olisi ahdasta jouluna :D

Meillä vaan kaksi mummolaa, mutta muita kyläilypaikkoja on lisäksi. Aatto on rauhoitettu kotona yhdessäololle ja joulupäivä ja tapaninpäivä on sitten niitä kyläilypäiviä. Just siksi että pienten lasten kanssa tuo kiertely on vähän hankalaa ja minusta on tärkeä luoda ne oman perheen jouluperinteet. Mummitkin on tyytyväisiä kun kuitenkin nähdään pyhinä.

Yhteistyössä