Missä käytte vauvan kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja vauvallinen
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Hepuliina; mua oikeasti vähän haittaa, että kotona viihtyvät ihmiset joutuvat jotenkin selittelemään sitä. Jos joku viihtyy kotona, niin sehän on hyvä vaan. En oikeastaan edes ajattele muiden valintoja sellaista taustaa vasten, että olisi olemassa joku standardi, miten milloinkin elää. Sellaisten ihmisten kanssa on aina kaikkein kivointa, jotka on sinut oman tempperamenttinsa, elämäntilanteensa ja toiveidensa kanssa, eikä stressaa siitä, mitä muut heistä ajattelee.
 
okl
Alkuperäinen kirjoittaja hepuliina:
Nämä ovat mielestäni ihan yksilökohtaisia juttuja. Jos äiti tykkää mennä paljon, niin yleensä hän sitten myös haluaa mennä vauvankin kanssa.

Itse olin juuri sellainen "kotona möllöttäjä" useastakin syystä: vauva nukkui todella huonosti ja kärsin sen vuoksi pahasta univelasta, joten kun on väsynyt, ei oikein jaksa. Lisäksi vauvan rytmi häiriytyi helposti, joten jos päiväunet katkesivat, niin koko loppuilta oli kärttyistä itkemistä. Olen aina viihtynyt kotona omissa oloissani, joten en kokenut, että olisi pakko mennä mihinkään. En myöskään pitänyt hyvänä ajatuksena käydä paikoissa, joissa vauva voisi sairastua esim. flunssaan, sillä ne ehtii sairastamaan ihan riittävän monta kertaa elämänsä aikana.
Luulenpa etta minakin olisin ollut enemman kotona, jos vauva ei olisi nukkunut kunnolla oitaan...
Ja tosta sairastamisesta meilla ei vauva ensimmaiseen kuuteen kk ole sairastanut lainkaan (imetan) ja reissussa ollaan oltu, mutta kylla mina tietysti mietin, minne lapsen kanssa voi menna. Ja ensimmaiset 1.5 kk oltiin kylla hyvin varovaisia ja lahinna vaunuteltiin, mutta lahiruokakaupassa kavin.
 
Menomomo
Kyllähän se vauva/lapsikin tottuu asioihin eli jos äiti on aktiivinen ja käy eri paikoissa niin vauvakin oppii kohtaamaan uusia ihmisiä ja tilanteita ja hänestäkin tulee suuremmalla todennäköisyydellä sosiaalinen lapsi, joka ei pelkää vieraita tilanteita ja ihmisiä. Ja se on minusta hyvä juttu! Olennaista on tietysti se, että äiti on vauvan kanssa niissä tilanteissa ja vauva saa äidistä turvaa. En voi mitenkään nähdä, että vauva jotenkin stressaantuisi tai vahingoittuisi niistä tilanteista jos äiti itse on rauhallinen. Vauvahan vaistoaa herkästi äidin mielialan. Jos äiti taas on kaikista lähtemisistä hermostunut niin sitten on varmaan parempi olla enemmän kotosalla. Mun on hirveän vaikea ymmärtää miksi jokaikiseen keskusteluun pitää vetää nämä hyvä äiti-normit ja tuomita muiden elämäntyyli. Jos joku tykkää homehtua kotona niin siitä vaan, mutta voisi edes yrittää ymmärtää, että joku toinen on sosiaalinen ja kaipaa muiden ihmisten seuraa. Itse kuulun jälkimmäiseen kastiin ja täytyy sanoa, että kaksikin päivää kotona vauvan kanssa ilman muiden ihmisten seuraa on liikaa. Nuo kerhot eivät kuitenkaan vie koko päivää vaan kestävät usein vain tunnin pari, joten sen kerhon lisäksi ehtii hyvin viettää aikaa myös kotona.
 
Menomomo
Alkuperäinen kirjoittaja joku vaan-:
Mitäs ap sitten kysyit, jos ei hepuliinan selittelyt kelpaa? Eli tähän ketjuun EI SAA vastata ne, jotka on paljon kotona.
Siis saa tietysti vastata, mutta ap:han kysyi missä vauvojen äidit ovat! Ja vastaus on ainakin tämän ketjun perusteella: kotona. Ei hän kysynyt, että miksi ovat kotona.

Ja ap:lle vielä: saat varmasti ystäviä lisää, kun vauva on isompi ja voit käydä hänen kanssaan puistoissa ym. Ja siellä tutustuu ihmisiin, uusiinkin äiteihin, koska eiköhän jokaisella kotiäidillä ole sama perusasetelma, että yksinäisyys vaivaa. Vaikka ensimmäisen lapsen kanssa olisi liikkunut ja löytänyt seuraa niin ei ole sanottu, että ne samat äidit enää olisivat toisen lapsen aikoihin äitiyslomalla samaan aikaan.

Ja vielä vinkki: äiti-vauva-jumpissa käy paljon pientenkin vauvojen äitejä. Yläikäraja siellä on 1v, mutta konttaamaan oppineen kanssa ei ole enää yhtä helppoa käydä jumpassa.
 
menomomo
Alkuperäinen kirjoittaja lkhbjnxcm zk:
Alkuperäinen kirjoittaja Menomomo:
homehtua kotona
niin ja ne menevät äiditkö ei mollaa kotona olevia???
Se on sanonta jos et tiennyt.

Jos joku kysyy, että missä kaikki pienten vauvojen äidit luuraa niin sen sijaan, että kertoisi, pitää syyllistää kysyjää siitä miksi tämä rahtaa lasta paikasta toiseen ja se on kyllä huonosta vauvallekin jne.
 
ap.
En viitsinyt jokuvaalle vastata, koska en halua tehdä tästä tappeluketjua, nyt kun tämä palsta on ollut ilahduttavan asiallinen ja keskusteleva. Aina saa tietenkin provosoida, mut mua ainakaan ei nyt just kiinnosta provosoitua. ;)

Kiitos menomonolle tuosta vauvajumppavinkistä. Just tänään jumppailin vauvan kanssa, ja vaikka se kivaa onkin, niin senkin tekis mieluiten seurassa. Oppis varmaan oikeat liikkeetkin, nyt tää on lähinnä peuhaamista jossa tavoitteena on saada itselle hiki pintaan ja vauva nauramaan. Pitääpäs ottaa selville, onko meilläpäin järjestettyä jumppaa.
 
Ihana koti
Vanha viestiketju jo, mutta itselle ajankohtaista asiaa. Olipas huippua lukea "muualla hyvä, kotona paras" mielipiteitä. Olen niin
samaa mieltä.

Pienen vauvan kanssa ihanin paikka on kotona tutustuen vauvaan. Meillä on todella iso ja viihtyisä koti, joten en koe että seinät kaatuvat päälle. Tilaa ja tekemistä riittää kotona. Vaatiihan se viitseliäisyyttä että jaksan keksiä vauvan kanssa puuhaa kun hän hereillä, mutta se on tärkeintä. Ei itseni viihdyttäminen kahviloissa tai kaupungilla luuhaten.
Vaunulenkkejä teemme ulkona ja siihen päälle muut vauva rutiinit rytmittämään päivää. Joskus työntelen vaunuja sisällä jos ulkona on todella huono keli. Joskus käymme lounaalla mieheni kanssa ja vauva tykkää autokyydistä ja saakin makoisat unet automatkan aikana.

Kun vauvalle tulee ikää lisää, keksimme jonkin kodin ulkopuolisen harrastuksen, mutta nyt nautimme kotona olosta.
 

Yhteistyössä