Hae Anna.fi-sivustolta

Missä sipulia kuuluu säilyttää?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä onionhead, 26.11.2008.

1. onionhead Vierailija

Säilytättekö sipulia jääkaapissa vai huoneenlämmössä? Kuinka kauan sipuli säilyy hyvänä esim. avonaisessa astiassa huoneenlämmössä?

2. enpä' tiedä... Vierailija

miten kuuluu säilyttää, mutta jääkaapin vihanneslokerossa minulla sipulit ovat.

3. Pussi pussi Vierailija

Virkatussa sipulipussissa huoneenlämmössä

4. rosmarin Vierailija

Huoneenlämmössä ne kaiketi kuuluisi säiyttää, mutta minulla ovat jääkaapissa. Siellä säilyvät hyvinä paljon kauemmin.

5. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Huoneenlämmössä meilläkin, laakeassa avonaisessa keramiikkakulhossa. Säilyvät pitkään.

6. sillä-sipuli Vierailija

Sisällä huoneenlämmössä ja kuivassa. Kosteassa ja viileässä alkavat itää. Tai ei tietenkään idä, jos ei kauan säilyttele.Mutta kun on itse kasvattanut niitä ja onnistunut saamaan enemmän kuin viisi kasvamaan, niin paras säilytyspaikka on ollut sängyn alla =)

7. isomumma Vierailija

Minulla on myös virkattu pussi missä säilytän ja huoneenlämmössä. Kestävät viikkoja. Ja valkosipulin keraamisessa reijällisessä kipossa.
    En tiedä miten pitää säilyttää, mutta näin on ollut hyvä.
    Jos on jäänyt puolikas sipulista, sen olen säilyttänyt jääkaapissa muoviin käärittynä.

8. huoneenlämmössä Vierailija

Minä säilytän kulhossa huoneenlämmössä. Säilyy pitkään.

9. Kotikokki Vierailija

Huoneenlämmössä säilytän. Olen sipulin suurkuluttaja, joten eivät ehdi kyllä huonoksi mennä. Jääkaapissa ennen säilytin, vihanneslokerossa, mutta lie ollut liian kylmää, kun tahtoivat silleen vetistyä, menivät huonoksi.

10. onionhead Vierailija

Kiitos, taidankin ruveta säilyttämään sipuleita huoneenlämmössä. Minulla on sitä varten oikein kaunis astiakin.Olen huomannut tuon, että jääkaapissa niistä tulee hieman vetisiä.
    Muutenkin ostan yleensä vain viikon annoksen kerrallaan, joten eiköhän ne säily.

11. rosmarin Vierailija

Siis jääkaapissa tulee vetisiä? En oikein tiedä minkälainen sipulin kuuluisi olla, kieltämättä salaatissa tai pannulla sipulista tulee nestettä. Mutta kun ne alkavat itää huoneenlämmössä, eivät jääkaapissa? Ja valkosipuli kuivuu huoneenlämmössä, jääkaapissa säilyy viikkoja. Ymmärrä nyt tätä sitten.

12. RMHL Vierailija

Meillä sipulit ja valkosipulit majailevat jää-viileäkaapin siinä viileässä osassa. Jääkaapin puoli on liian kylmä.

13. Meidän sipulit Vierailija

Ne pakastetaan aina heti kaupasta tulon jälkeen ja otetaan sitä mukaa käyttöön jäisinä.

14. sipulin säilytys Vierailija

Et voi olla tosissasi!
    Meillä ainakin sipulit säilyvät kuivassa pannuhuoneessa ensi kesään saakkaa, ellei syödä sitä ennen loppuun. Siellä ne roikkuvat seinällä verkkopusseissa.

15. tomatohead Vierailija

Hyvin kuivatut sipulit säilyvät huoneen lämmössä talven yli. Meillä sipulit sellaisessa reiällisessä sipuli-purkissa.

16. *nessu* Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Pidin itsestään selvänä että sipulit säilytetään huoneenlämössä. Kävin googlamassa ja sieltä löytyy mielenkiintoisia vastauksia, se niistä itsestään selvyyksistä. Itse säilytän sipulit kanssa pannuhuoneessa ja tuon sieltä keittiöön aina muutaman sipulin kerrallaan.

17. rosmarin Vierailija

Sen paikan pitäisi ilmeisesti olla kuiva ja keittiössähän on aina höyryä ruuan valmistuksen aikana. Ilmeisesti siitä syystä ne minulla eivät säily keittiössä. Ja pannuhuonetta ei ole eikä muutakaan kuivaa paikkaa, jonne ne voisi laittaa. No ostetaan vain viikon tarpeet kerrallaan ja hyvin säilyvät sen ajan jääkaapissa.

18. Mulla on ollut tapana säilyttää sipuleja jääkaapissa, mutta pitempään säilytettynä ne tahtovat vetistyä ja itää taikka homehtua. Olen aina tiennyt, että sipulit tulee säilyttää kuivassa paikassa. Lapsuuden kodissan sipulit säilytettiin pannuhuoneessa. Nyt sain aikaiseksi tehtyä itse pari reijällistä keraamista sipulipurkkia. Isompi "tavan" sipuleille ja pienempi valkosipuleille. Toivon kovasti, että jatkossa sipulini säilyvät paremmin huoneenlämmössä itse väsäämissäni purnukoissa.

19. wendy123 Vierailija

Säilytän kaikki sipulit huoneenlämmössä paitsi valkosipulin, joka tahtoo homehtua muualla kuin jääkaapissa. Sipulia tulee käytettyä niin paljon, että parin kilon pussi säilyy homehtumatta vaikka pukkaakin joskus varsia ulos (siis sipulit ei säilytyspussi).

20. Mummis Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Sipulit säilyvät huoneenlämmössä. Ja vanhanajan virkatun sipulipussin ostaisin, jos jostain löytäisin.

Sipulit ovat kauniita savikulhossa tai lasipurkissa, joten ei niitä kannata piilottaa jääkaappiin.

21. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 670
    Mulla on jääkaapissa vihanneslokerossa. Säilyny KAUAN, ei vetisiä eikä muutakaa ongelmaa. Mun jääkaappi on aika kylmä. Huoneen lämmössä en oo kokeillu. Mutta välillä mulla voi olla kauankin puolikas tai vajaa siipuli. Sitä en ainakaa huoneen lämmös arvaa pitää.

22. bellona Vierailija

Pidän sipulit jääviileäkaapin viileaosassa. Sopii hyvin kaikille muille paitsi punasipuleille, jotka syystä tai toisesta eivät pidä niin kylmästä ja joskus homehtuvat. Niitä saa tarkistella silloin tällöin.

23. rosmarin Vierailija

Mulla on punasipulitkin jääkaapissa, enkä ole huomannut mitään erityistä.

24. Adalmiinan helmi Vierailija

Säilytän jääkaapin vihannelokerossa. Ei toki valkosipulia , se aina huoneelämmössä.

25. Mametska Vierailija

Olen jostain syystä ihastunut sellaiseen "runsauteen keittiössä" että sipulit(molemmat) säilytän metallilankaisessa korissa, mikä roikkuu koukussa kaapin alla, myös tomaatit, kanamunat säilytän näin. Lieden vierellä on metallitarjotin, josta kätevästi öljyt, kastikkeet(soija, Worhcester, yms).. soosit on kätevä lisätä ruokaan..

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri