Missä vaiheessa kerroitte töissä raskaudesta?

  • Viestiketjun aloittaja Tinttis
  • Ensimmäinen viesti
Tinttis
Missä vaiheessa olette kertoneet töissä raskaudesta?
Mietin että jokohan tuosta pitäisi kertoa, viikkoja on nyt 14+0, eikä varsinaisesti vielä suuresti ulospäin näy. Kuitenkin vaatevalinnoissa pitää olla jo tosi tarkkana. Muutenkin mietin, että olisikohan mukavampi olla jos saisi asiasta jo kerrottua pomolle.
 
Doblen
Minä kerroin viime viikolla kehityskeskustelun yhteydessä. Olin silloin raskausviikolla 16+2. Tuli vain sopiva hetki kertoa ja ajattelin että onpahan sitten aikaa etsiä sijainen. Jos sinulla on vakituinen työsopimus niin ei kai sillä ole väliä milloin kerrot. Kuitenkin viimeistään kuukautta ennen äitiyslomalle jäämistä... vai kahta kuukautta ennen? En ole varma milloin on pakko kertoa. Minä ajattelin ensin odotella tuonne rakenneultran jälkeen. Kehityskeskustelussa kysyttiin syksyn suunnitelmia enkä viitsinyt valehdella.
 
-
Minä kerroin kun viikkoja oli 8+6. Oli töissä sen verran kova tahti, että parempi minun ja asukin kannalta, että pomo sai tietää. Nyt olisi pitänyt varmaan viimeistään kertoa, rv 10, koska minun vastuulla olisi ollut suht iso projekti, joka olisi katkennut pahasti äitiysloman takia. Olen maailman huonoin valehtelija;-)
 
ghj
Muistaakseni olin 16. viikolla kun kerroin. Ajattelin että silloin keskenmenoriski on jo melko pieni mutta kuitenkin jää hyvin aikaa etsiä sijaista. Ja alkoihan se mahakin pömpöttää siihen malliin ettei sitä kauaa olis voinut salata muutenkaan.
 
Alessia
Mulla meni 12. viikolla neuvola päällekkäin työn kanssa, jouduin siksi kertomaan. Esimiehen näkökulmasta olisi kyllä reilua kertoa varhaisessa vaiheessa, eihän hän sitä tietoa muille levitä jos et halua. Kerroin työkavereille paljon myöhemmin.

Äitini on yrittäjä naisvaltaisella alalla ja kirosi juuri sitä, että pomo saa aina viimeisenä tietää... Ja samalla totesi olleensa tosi iloinen, kun yksi työntekijä kertoi AIKOVANSA yrittää lasta!
 
ppo
Mä kerroin rakenneultran jälkeen, noin rv 21.
Määräaikainen soppari, niin tuntu jotenkin ilkeeltä. Mut hyvinhän se (miespuolinen) pomo asian otti ja kiitteli vaan, et kerroin ajoissa, niin ehtivät sijaisen hankkia.
 
MillaLilla
Minä kerroin töissä kesälomalta palattuani ja rakenne ultrassa käytyäni viikolla 19. Töissä tosin olivat jo aavistelleet asiasta. Mieli olisi tehnyt pihdata tietoa vielä pitempään mutta vatsakumpu alkoi olla jo sen kokoinen, että sen huomasi. Minusta taas ei tuntunut yhtään ilkeältä vaikka määräaikaisessa työsuhteessa olinkin..
 
aikaisin
eli kerroin jo viikolla 11+ jotain. Heti laittoivat paikan etsintään ja saadaan apua jo kesälomalla, mitä ei muuten varmaan olisi tapahtunut. Pomoni sitten kysyi koska aion kertoa muille ja sen tein sitten np-ultran jälkeen seuraavalla viikolla. Kommentit kyl olikin että arvattiin muttei kehdattu kysyä, sen verran on jo maha kasvanut. Minusta on kiva olla avoin ja työkaverit paremmin ymmärtää väsymyksen ja herkkyyden :)
 
vk 17 ja 12
Itse aloin odottaa esikoista samaan aikaan kun sain vakituisen työpaikan 4kk koeajalla. Alkuun ajattelin yrittää pitää asian omana tietonani koeajan loppuun asti (jolloin raskausviikkoja taisi olla jo n. 25). Kerroin kuitenkin viikolla 17, kun tuli puheeksi syksyn suunnitelmat ja piti valita, kertoako raskaudesta vai lupautuako ottamaan vastaan hommia, joita en itse olisi enää tekemässä.

Toisen odotuksen alkaessa palasin juuri hoitovapaalta töihin. Vähän samoista syistä kuin ensimmäisellä kerralla kerroin jo n. viikolla 12. Tällä kerralla ei tosin mietityttänyt yhtään niin paljon, kun olen tosiaan vakitoimessa. Työnantaja kommentoikin jotain tyyliin "vähän jotain tällaista olen osannut odottaakin..." (;
 
jauhomato
Kerroin esimiehelle rv 7. Oli pakko kun olin niin heikko ja kipeä että lähdin kesken päivän sairaslomalle ja töissä varmaan luulivat että minulla on kunnon viikkoja kestävä kestokrapula :) En viitsinyt olla kertomatta kun olin kuvotuksesta ihan vihreä ja huojuin enkä saanut väsymykseltä sanaa suustani ja lipittelin vain vissyvettä.

Esimies (kohta eläkeikäinen setä) otti asian todella hyvin. Osoittautui pomo kyllä sen verran juorukelloksi, että ei hän sitten malttanut heti olla laulamatta asiaa pitkin toimiston käytäviä, oli innoissaan jakanut "salaisuuden" yhden jos toisenkin kanssa. No, lopputulos on kuitenkin sama kun kaikki nyt kuitenkin tietäisivät kun maha on iso joten en jaksanut pahastua vaikka sovimmekin, ettei hän asiasta kenellekään kerro.
 
erppa84
kerroin heti kun sain tietää eli rv 5. oma pomo on yksi parhaimmista ystävistäni ja halusin että tietää heti. kerroimme vauvasuunnitelmistakin jo viime vuoden puolella :)
hyvin otti asian.
 
Hoppu
Pomolle kerroin heti. Työssäni sikiö saattaa altistua vaaratekijöille, joten sen vuoksi. Pomo pystyi sijoittamaan minut "turvalliseen" työpisteeseen. Työkavereille kerroin np-ultran jälkeen.
 
oksuliini
Kerroin töissä rv 7+4 oksenneltuani jo pari viikkoa salassa. Olipahan pomolla joku syy sille miksi hoitaja häviää aina vähän väliä jonnekin huonovointisen näköisenä. Toisessa raskaudessa taitaa käydä samalla lailla, koska oksentaminen alkoi vielä aikaisemmin.

 
rv 16
Esikoista odottaessa kerroin viikolla 16. Olin uusi työpaikalla, KAIKKI kaverit olivat kyllä jo huomanneet mahan, mutta eihän työkaverit taas tienneet, miten laiha/pullukka olen ja olivat iloisesti yllättyneitä raskausuutisesta. Koeaika oli silloin ohi, mutta määräaikainen soppari oli, eli hieman jännitystä ilmassa... Toisesta kerroin suunnilleen samaan aikaan. Oli alunperin tarkoitus kertoa vasta rakenneultran jälkeen, mutta päätin kuitenkin aikaistaa. Olin silloin hoitovapaalla ja ajattelin, etteivät sitten "karkoita sijaistani" liian kauas, vaan on hyvä tyyppi valmiina tekemään mun äippäloman sijaisuutta.

Lain mukaan on kerrottava 2kk ennen äitiysloman alkua, eli n.3kk ennen laskettua aikaa.
 
vierailija
Rv 21 huomenna alkaa enkä ole kertonut. Lienevätkö arvanneet jo, mutteivät kehtaa sanoa. :,D No, tästä on enää vajaat 7 viikkoa jolloin on sitten viimeistään ihan pakko kertoa. Varmaan jo ennen sitä kerron kun kyllähän tämä jo näkyykin.
 

Yhteistyössä