Missäs vaiheessa se lomaraha kuuluis maksaa?

Janoschin tarinatuokio

Aktiivinen jäsen
19.08.2009
1 227
0
36
Eli mulla on tilipäivä 25.päivä, joka osuu sunnuntaille, eli palkka oli jo tänään tilillä- Aloitan vuosiloman maanantaina, eli 26.päivä. Oisko tuo lomaraha kuulunut olla maksussa nyt palkan kanssa, vai voinko rauhassa odotella maantaihin, että maksavatko?

Mulla siis edelleen se tilanne,että työnantaja lukee meidän tessiä laput silmillä ja väittää ettei mulle kuulu lomaraha, koska jään vuosilomalta suoraan äitiyslomalle, enkä palaa töihin. Vaikka meidän tessissä viitataan vuosilomalakiin tässä asiassa ja sieltä itekin tarkistanut moneen kertaan, että mulla on oikeus lomarahaan.

Nyt viimeksi vielä kun kävin töissä, pomo vihjaisi, ettei mulla ole oikeutta vaatia lomarahaani, koska saan pitää lomani ennen äitoyslomaa.

Ei tästä ole mitään yleispätevää sääntöä, jokaisella työnantajalla voi olla oma käytäntönsä.
Meillä tuli ennen kaikille toimihenkilöille lomarahat heinäkuussa ja helmikuussa riippumatta siitä milloin lomansa piti. Nykyään ne tulee aina lomaa edeltävässä tilissä.
Tottakai sulla on oikeus lomarahaan. Pyydä luottamusmiestä selvittämään asia tai ota suoraan liittoon yhteyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Ei tästä ole mitään yleispätevää sääntöä, jokaisella työnantajalla voi olla oma käytäntönsä.
Meillä tuli ennen kaikille toimihenkilöille lomarahat heinäkuussa ja helmikuussa riippumatta siitä milloin lomansa piti. Nykyään ne tulee aina lomaa edeltävässä tilissä.
Tottakai sulla on oikeus lomarahaan. Pyydä luottamusmiestä selvittämään asia tai ota suoraan liittoon yhteyttä.

Kesällä lomaraha tuli lomaa edeltävän tilin yhteydessä. Meillä ei luottamusmiestä ole, kun on tällähetkellä 5 ihmistä työllistävä yhdistys. Tai jos onkin, on talon sisäinen, koska meillähän oma väki hoitaa työterveyshuollonkin. Mutta liittoon ajattelin soittaa aamulla. Ja laittaa myös palkanlaskijalle meiliä, että tarkistaa nyt vielä sen tessin.

Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
Eli mulla on tilipäivä 25.päivä, joka osuu sunnuntaille, eli palkka oli jo tänään tilillä- Aloitan vuosiloman maanantaina, eli 26.päivä. Oisko tuo lomaraha kuulunut olla maksussa nyt palkan kanssa, vai voinko rauhassa odotella maantaihin, että maksavatko?

Mulla siis edelleen se tilanne,että työnantaja lukee meidän tessiä laput silmillä ja väittää ettei mulle kuulu lomaraha, koska jään vuosilomalta suoraan äitiyslomalle, enkä palaa töihin. Vaikka meidän tessissä viitataan vuosilomalakiin tässä asiassa ja sieltä itekin tarkistanut moneen kertaan, että mulla on oikeus lomarahaan.

Nyt viimeksi vielä kun kävin töissä, pomo vihjaisi, ettei mulla ole oikeutta vaatia lomarahaani, koska saan pitää lomani ennen äitoyslomaa.

en tiedä missä oot töissä mutta mun miehen työpaikalla lomarahat maksetaa 15.päivä.Eli viimeksiki sillä alko loma muistaakseni 7.päivä nii lomaraha tuli 15.päivä eli viikkoa jälkeen sen.Palkan hän saa aina 30.päivä.

Kyllä sun pitää saada lomaraha vaikka jäätki lomalta suoraa äitiyslomalle.Minä tein esikoisen aikana just samalla lailla ja sain lomarahat ihan normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kai sellaista olekkaan kuin lomaraha. Ennen lomalle jääntiä tulee loma-ajan palkka ja loman jälkeen lomaltapaluurahat.

Lomalta paluu rahaa ei enää ole!

Lomaraha maksetaan kunkin tessin mukaan.
Eli se riippuu siitä koska se sinulle maksetaan.

Jossakin tessissä maksetaan suoraan 1,5x vuosiloma-ajan palkka, toisissa se on tietty kuukausi kun maksetaan jne...
Eli se pitäisi ensin selvittää.
Kannattaa soitella liittoon jos eivät ala maksamaan, ja pyytää liitosta olemaan yhteydessä työnantajaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ketty:
Ei kai sellaista olekkaan kuin lomaraha. Ennen lomalle jääntiä tulee loma-ajan palkka ja loman jälkeen lomaltapaluurahat.

Lomalta paluu rahaa ei enää ole!

Lomaraha maksetaan kunkin tessin mukaan.
Eli se riippuu siitä koska se sinulle maksetaan.

Jossakin tessissä maksetaan suoraan 1,5x vuosiloma-ajan palkka, toisissa se on tietty kuukausi kun maksetaan jne...
Eli se pitäisi ensin selvittää.
Kannattaa soitella liittoon jos eivät ala maksamaan, ja pyytää liitosta olemaan yhteydessä työnantajaan.

Joo huomenna heti aamulla soitan liittoon ja varmistan vielä tän asian. Meille tosiaan kesällä maksettiin lomaraha lomaa edeltävänä palkkapäivänä. Harmittaa vaan niin vietävästi joutua tästä asiasta tappelemaan, koska meillä on tosiaan pieni ja tiivis työporukka, ja kaikenkaikkiaan ollut mahtava työpaikka. Tiedän jo valmiiksi, että kun tuon lomarahani viimein saan, alkaa pomo soittelemaan, kuinka hän on pettynyt mun tapaani toimia jne. Mulla nyt vaan ei o varaa "hyvää hyvyyttäni" jättää vaatimatta noita rahoja, kun ne mulle kuuluu... Vaikka kuinka he ovat sitä mieltä, että ovat tässä loma-asiassa jo tulleet mua vastaan. Oisinhan mä voinut olla saikulla mammaloman alkuun asti (itseasiassa lääkäri tarjos saikkua, mut sanoin pitäväni lomat pois,ettei tarvi sairauspäivärahalla olla) ja ottaa sitte kaikki rahana.

Meillä maksetaan koko vuoden lomarahat kesäkuussa, oli se loma sitten toukokuussa tai vaikka marraskuussa. Kun lomaa on kesäkauden ulkopuolella, niin silloin tulee joku minimaalinen korvaus myös, mutta siis pääosin lomarahat maksetaan meillä silloin kesäkuussa.

Nimenomaan niinpäin että maksetaan lomapalkka ja lomaraha.
Lomaltapaluuraha on "vanhanaikainen" ilmaus.
Ei meille loman jälkeen enää mitään makseta.

Alkuperäinen kirjoittaja plm:

Nimenomaan niinpäin että maksetaan lomapalkka ja lomaraha.
Lomaltapaluuraha on "vanhanaikainen" ilmaus.
Ei meille loman jälkeen enää mitään makseta.

Meillä tuo lomapalkka maksetaan normaalina palkanmaksupäivänä, eli kun alotan tuon vuosiloman 26.10 ja se kestää 37 vrk, niin saan lomapalkan 25.11. Tuolloinko sitten se lomaraha tulis? Meillä kun lomapalkkaa ei tosian tuu heti loman alussa, niinkuin joissain muissa paikoissa..... Viimeks vaan maksettiin lomaa edeltävässä tilissä.

Yhteistyössä