Mistä 3-4-vuotias tyttösi on kiinnostunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras."

Vieras
Lapseni käy kunnan päiväkerhossa, tähän asti on käynyt "sekaryhmässä". Syksyksi on muodostumassa ryhmä, jossa on pelkästään tyttöjä, ja oma lapseni on kaavailtu tähän ryhmään. Mulle on omaan tuttavapiiriin sattunut aika "tyttömäisiä tyttöjä" ja nyt minua vähän jännittää, miten oma lapseni tuohon tyttöryhmään solahtaa, kun ei tunne prinsessahahmoja, niitä ihme tsutsupetsejä (juu ei varmaan kirjoiteta noin) tai ole kiinnostunut nukkeleikeistä. Vappunaamiaisissa avoimessa päiväkodissa hän oli omalla valinnallaan remontoija, ja heti eteisessä kaverukset tuhkimo, lumikki ja ruusunen ilmoittivat että "sä et voi leikkii meidän kaa kun et oo prinsessa" (tähän keskusteluun toki aikuiset puuttui) :( Nyt mä haluaisin kuulla ettei kaikki (muut) 3-4-tyttölapset ole glitterissä uitettuja Disney-keijuja (joita toki saa olla jokainen joka haluaa!).

Piti lisäämäni että tiedän kyllä olevani rajoittunut ja ennakkoluuloinen kun edes mietin tällaista, mutta kouluhylkiönä pelottaa ajatus että oma lapsi jää kaveriporukoiden ulkopuolelle.

tyttö jo 5v., mutta aina ollut perin tyttömäinen tyttö, rakastaa keijuja, prinsessoita, koruja ja hörhelöitä. Mutta leikkii mielellään myös vauhdikkaampia juoksuleikkejä, piilosta, majanrakennusta, kaikenlaisia mielikuvitusleikkejä yms.

Voipa olla, että tyttösi tykkää henkeen ja vereen prinsessoista jo ennen kuin kerho syksyllä alkaa.

Meillä esikoinen "oppi" prinsessoihin muutamassa kuukaudessa päiväkodissa. Kuitenkin jonkin aikaa disneys autot ja myöhemmin lentsikat ovat olleet pop. Muita hittejä ovat keijut ja jonkinverran ponit. On nyt reilu 4v. Kuopus on vajaa kolme ja tykkää aika tasaveroisesti koirista, kissoista, prinsessoista, keijuista ja merenneidoista.

Nukkeleikit ei ole ollut kovin kovaa huutoa meillä kummallakaan, barbitkin kiinnostaa aika vähän. Zhuzhupetsit on olleet kaikista eniten pop noin 2v:nä. Lempijuttuja molemmilla on duplot, pukeutumisjutut ja palapelit.

meillä kohta 5v tyttö,aina ollut "poikamainen" prinsessat barbit ym. ei oo koskaan kiinnostaneet.
leikkii poikien kanssa yleensä,mutta myös joitain tyttö kavereita joiden kanssa on piilosta,hippaa tms. jotain eväsretkiä leikkii jne.päiväkodissa ei ole ollut,kerhoissa kylläkin ja ihan hyvin mennyt :)

Mulla on neljä tytärtä. Kahdella tyttäristäni löytyy prinsessapuolen lisäksi hurjapää luonne. Nelivuotiaana korostui molemmilla tämä seikkailu-puoli ja prinsessajutut tuli myöhemmin. Tyttäreni leikkivät niillä hirviölegoilla, mäkiautoilevat, kiipeilevät puissa, leikkivät autoilla (tukkirekalla) ja dinosauruksilla...yms.käärmeillä ja lohikäärmeillä..Kumpainenkin heistä on löytänyt kavereita koulussa. Toinen tytöistä oli jo eskarissa kaveriporukassa suosittu. Uskon että tyttäresi ei ole ainoa seikkailijatyttö ryhmässää. Varmasti löytää kavereita. Selität vain hänelle, että tyttö saa olla ihan mitä haluaa....ei tarvitse mihinkään muottiin sulloutua. Jos joku muu ei siitä pidä...häneltä puuttuu ymmärrys..

Heh, meillä tyttö leikkii vaan poikien kanssa päiväkodissa. Tytötkin haluisivat meijän tyttären kanssa leikkiä, mutta tytön mielenkiinto lopahtaa nukkeleikkeihin ja kotileikkeihin. Tytär selitti yks päivä, että mulla meni pinna ihan kireeksi, kun piti tyttöjen kanssa leikkiä kotileikkiä. Äiti, mä en osaa leikkiä, kotileikkiä. Mä osaan leikkiä vaan autoilla, palikoilla ja legoilla. Selitin, että leikit niillä, millä tykkäät leikkiä ja tytär vaan totes, että niin mä teen :D. Toki moni ostellu tyttärelle lahjaks barbeja ja nukkeja, mutta ei kuitenkaan niillä leiki ja seisovat vaan tuossa korissa.

Muumit kiinnostaa ja päiväkodista myös muumitalo löytyy ja nämä muumihahmot. Niillä leikkii ja myös kotona leikkii muumitalolla.

Tyttö on 4v ja pitää toki noista disney prinsessoista, mutta kyllä legot ja autot on meillä ihan huippuja ja paras asia maailmassa :D.

Itse mä oon lapsena tykännyt enempi eläin leluista, autoista yms poikamaisemmista jutuista. Oma 3,5 v tyttöni tuntu löytävän prinsessa jutut kun alotti päiväkodin, mut se olikin vaan vaihe... meillä uppoo vaihtelevasti dinosaurukset, nukkeleikit, autot, potkulautailu sisätiloissa, kiipeily (meillä on kiipeilyteline olkkarissa), sohvalla pomppiminen, keijukaissiivet selässä juoksentelu, raksaleikit, kokkailuleikit... leikit menee kyl ihan laidasta laitaan ja toivonkin että leikkii monipuolisesti eikä jämähdä yhteen leikkiin kiinni tai ainakan niin että peesaa vaan muiden mieltymyksiä... päiväkodissa on löytänyt ystäviä, mut parhaiden kavereiden joukossa tuntuu olevan ainakin yksi poikakin... en itse tykkäis et joutuis ihan tyttö ryhmään, tytöissä ja pojissa kun on kuitenkin vssi ero niin on mukava et oppii olee kaikenlaisten kanssa...

Meillä on molemmilla lapsilla juuri tuossa kolmevuotiaana ollu voimakas 'disney'-vaihe, liittyy kai siihen kun ne alkaa erottaa sukupuolet toisistaan. Tytölle kaikki prinsessajutut oli tosi tärkeitä, pojalle taas cars-hahmot. Se kovin tiukkistelu asian suhteen onneksi menee nopeasti ohi ja vaikka tyttö edelleen tykkää prinsessoista niin harvemmin pribsessaleikkejä leikkii enää, nyt vajaa 5v

Meilläkin jää prinsessanuket nurkkaan. Pikkuautoilla ja duploilla tykkää leikkiä, ja tietyillä pehmoleluilla yleensä että joku on pulassa ja toinen pelastaa, nyt leikkeihin on ilmestynyt myös "pahiksia". Kaikenlaiset lautapelit kiinnostaa myös... ja ulkona sitten potkulautailu, kiipeily/liukumäet/keinu, pyöräily, ruutuhyppely, jalkapallo..

Ikää kohta 4 v.

Meidän tyttö leikkii vaan kotia, tekee nukeille ruokaa ja siivoaa. Meillä ei ole lainkaan noita "hahmo"nukkeja, ihan vaan tavallisia, ja pehmoleluja. Lukemisesta on myös kiinnostunut. Lukee nukeille omakeksimiä satuja, muka kirjoista. Olen yrittänyt kirjoittaa noita satuja ylös "Annan omaan kirjaan", koska ne on niin hyviä. Ulkona leikkii hiekkalaatikolla niin, että leipoo hiekkakakkuja. Keinua tykkää myös ja ajaa pyörällä.

Yhteistyössä