Mistä äiti voi saada apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en pysty enään yksin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en pysty enään yksin

Vieras
Tilanne on kaiketi siis sellainen että on tultu nyt siihen pisteeseen että mulla on liian stressaavaa tää arki ja lapsi reagoi myös siihen. Mä suutun joka päivä tuolle 1 vuotiaalle, kun hän vaan itkee ja marisee ja koko ajan pitäis olla sylissä. Kyllähän se muuten, mutta kun sulla alkaa oleen tyyliin viikon tiskit, villakoirat sun muut kun vaan koko ajan pidät toista sylissä ja yrität olla viihdekeskus kun muuten alkaa vinkuna ja huuto niin alkaa jo hirvittää.. stressinsietokyky on nolla. Mies tulee kotiin aina10 tai puol11 illalla. Ja tämä on samaa rumbaa myös viikonloppuna. Miten ihmeessä mä saan tätä arkea pyöritettyä yksin kun mulla ei ole mahdollisuutta saada edes ketään hoitajaa kun sellasta ei ole. Eilen puhuin neuvolassa tästä ja sanoi vain, että kaikki perhetyöntekijät on ylityöllistettyjä. Mulla ei ole täällä ystäviä, ei mitään mistä saisi apua ja kelle saisi puhua, purkaa tai oikeen raivota kaiken kiukun ulos, mitä mulla on niin paljon sisällä!! Mistä voin saada apua joka ei heti olisi syyllistämässä mua kuika paska äiti varmaankin olen?

Soita suoraan niille perhetyöntekijöille, ei se neuvolan terkka niistä päätä (ainakaan useimmissa kunnissa).
Perheneuvola, missä saisitte käydä puhumassa?

Miksi mies tekee noin pitkiä päiviä? Onko aamun kotona?

Otat edelleen yhteyttä neuvolaan ja pyydät apua. Lisäksi viikonloppuna tai miehesi ollessa muutoin kotona otat omaa aikaa, vaikka vain muutaman tunnin ajan kävellen, lenkkeillen tai vaikka nukkuen.

Jaksamista!

Ensimmäinen apu on kyllä oma mies. Eihän tuolla lailla voi elää ettei mies ole kotona. Eihän lapsikaan isäänsä tunne. Joku elämänmuutos teidän on tehtävä. Mll:n hoitajan palkkaaminen pari kertaa kuussa muutamaksi tunniksi on hyvä juttu. Saattaa olla hyväksi palata jopa työelämään niin saat muutakin sisältöä elämään.

Voi ei :( Kuulostaapa rankalta! Voisitkohan lähteä vaikka vain pariksi päiväksi vanhempiesi tai jonkun muun tutun luokse "hoitoon"? Jos siellä saisit lapsen edes hetkeksi toisen vastuulle ja saisit itse hiukan levätä. En halua mitenkään syyllistää tai syytellä, mutta kuulostaa siltä, että lapsesi reagoi sinun kireyteesi. Olisiko mahdollista soittaa paikalle vaikka vain tunniksi tai kahdeksi MLL:n lastenhoitaja? Voisit itse käydä vaikka kävelyllä, kaupassa, suihkussa, ihan mitä vaan, aivan yksin?
Et ole paska äiti. Yksin on vaan rankkaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Ensimmäinen apu on kyllä oma mies. Eihän tuolla lailla voi elää ettei mies ole kotona. Eihän lapsikaan isäänsä tunne. Joku elämänmuutos teidän on tehtävä. Mll:n hoitajan palkkaaminen pari kertaa kuussa muutamaksi tunniksi on hyvä juttu. Saattaa olla hyväksi palata jopa työelämään niin saat muutakin sisältöä elämään.

Jotkut nyt vaan joutuu tekeen töitä!! Mulla mies reissuhommissa....

Ap, Soita sossuun, sieltä saat suorilta apua. Unoha se neuvola....

Kunnan velvollisuus on auttaa, neuvo soittaa suoraan kunnan sosiaalipuolelle (perhetyöntekijöille tai sitten suoraan päälliköille) sen jälkeen, jos neuvolassa ei ole otettu oloasi todesta (tai vastattu, ettei resurssit riitä). Ellei tämäkään auta, niin itse soittaisin jo valvovalle viranomaiselle (AVI)

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:

Sitä minäkin, kun olen sanonut hänelle että tiedätkö että kaipaa sua kovasti. Ja mies ymmärtää sen kyllä mutta ei voi jättää töitään ja rakennusprojektia. Mutta miksi sitten aina kun on kotona niin menee nukkumaan ja ei halua tehdä meidän kanssa mitään, käydään lähi S-marketissa ja siinä kaikki..no, kai ne työt ja rakentaminen väsyttääkin.. ja me ei voida olla apuna kun ei siellä meille ja varsinkaan 1 veelle ole mtn.tekemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ok:
Soita suoraan niille perhetyöntekijöille, ei se neuvolan terkka niistä päätä (ainakaan useimmissa kunnissa).

Lähtee aamulla puoli1 töihin joka kestää klo16. ja sitte rakennusprojektille. Kyllä mä uskon sitä neuvolan työntekijää, tämäon niiin pieni paikkakunta että ties vaikka olisivat vapaa-ajallaankin ystäviä..

Alkuperäinen kirjoittaja en pysty enään yksin:
Alkuperäinen kirjoittaja ok:

Lähtee aamulla puoli1 töihin joka kestää klo16. ja sitte rakennusprojektille. Kyllä mä uskon sitä neuvolan työntekijää, tämäon niiin pieni paikkakunta että ties vaikka olisivat vapaa-ajallaankin ystäviä..

siis tarkoitin aamulla puoli7

Alkuperäinen kirjoittaja Välillä myös väsynyt:
Voi ei :( Kuulostaapa rankalta! Voisitkohan lähteä vaikka vain pariksi päiväksi vanhempiesi tai jonkun muun tutun luokse "hoitoon"? Jos siellä saisit lapsen edes hetkeksi toisen vastuulle ja saisit itse hiukan levätä. En halua mitenkään syyllistää tai syytellä, mutta kuulostaa siltä, että lapsesi reagoi sinun kireyteesi. Olisiko mahdollista soittaa paikalle vaikka vain tunniksi tai kahdeksi MLL:n lastenhoitaja? Voisit itse käydä vaikka kävelyllä, kaupassa, suihkussa, ihan mitä vaan, aivan yksin?
Et ole paska äiti. Yksin on vaan rankkaa :(

Mun vanhemmat on molemmat kuolleet kun oon ollu tosi pieni vielä'..itku kurkussa mietin kuinka ihanaa ois jos mullakin ois vanhemmat vielä ja kuinka ne hoitas mielellään tota pientä varmasti. Varmasti reagoi mun kireyteen. Ja sekin ärsyttää että mies vain sanoo että no kun ei hän maha tälle mitää,saadaan sitte palkaksi joskus se oma talo..maksaako se mll joitoapu? Meillä ei oo nyt varaa ku kaikki menee....-rakentamiseen..!

Alkuperäinen kirjoittaja hessu:
Kunnan velvollisuus on auttaa, neuvo soittaa suoraan kunnan sosiaalipuolelle (perhetyöntekijöille tai sitten suoraan päälliköille) sen jälkeen, jos neuvolassa ei ole otettu oloasi todesta (tai vastattu, ettei resurssit riitä). Ellei tämäkään auta, niin itse soittaisin jo valvovalle viranomaiselle (AVI)

No kun mies ei halua tänne sossuja. Pelkää niitä kamalasti vaikka mitään piiloteltavaa ei oo. Ja jos ne rupee seuraamaan meitä tai jotain et miten menee..en haluu mitään palavereita sossujen tiloissa ym. ja jos salaa nyt soitan mieheltä johkin sossuun niin sit on mun ja miehenkin välit kireet..en tiiä oikeesti mitä tässä nyt ...

hei, oletko ajatellut, että voisit mennä lapsesi kanssa käymään jossain perhekerhossa tai avoimessa päiväkodissa (jos sellanen paikkakunnallasi on). Meillä kun myös rupesi tuntumaan, että kotona lapsi on koko ajan housunpuntissam roikkumassa, eikä muuta kerkeä kuin häntä viihdyttää, niin mua helpotti kun menin lapsen kanssa avoimeen ja perhkerhoon. Siellä lapsella oli paljon mielenkiintosta kateltavaa, sai ihmetellä toisten lasten touhuja ja minä sain istuskella hetken rauhassa toisten äitien kanssa jutellen. Noiden jälkeen lapselle myös pitkät päiväunet maistuivat paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja 9kk äiti:
hei, oletko ajatellut, että voisit mennä lapsesi kanssa käymään jossain perhekerhossa tai avoimessa päiväkodissa (jos sellanen paikkakunnallasi on). Meillä kun myös rupesi tuntumaan, että kotona lapsi on koko ajan housunpuntissam roikkumassa, eikä muuta kerkeä kuin häntä viihdyttää, niin mua helpotti kun menin lapsen kanssa avoimeen ja perhkerhoon. Siellä lapsella oli paljon mielenkiintosta kateltavaa, sai ihmetellä toisten lasten touhuja ja minä sain istuskella hetken rauhassa toisten äitien kanssa jutellen. Noiden jälkeen lapselle myös pitkät päiväunet maistuivat paremmin.

Mä olen niin väsynyt etten edes jaksa kävellä, jos täällä joku kerho olisikin..eilenkin meni 12 yöllä että tyttö nukahti ja puol 6 oltiin jo hereillä. Eikä ees päikkäreitä. Miten sitä jaksaa mmissään kerhoissa istua kun mä haluisin vaan vähän nukkua. :(

MLL:n lastenhoito on maksullista, mutta olen ymmärtänyt, että tilanteissa, joissa on pakko saada lastenhoitoapua, neuvola maksaa. Joku, jolla on kokemusta tästä, voisi korjata jos olen väärässä. Meille ainakin kovasti neuvolassa tarjosivat tuota, kun oltiin ilman tukiverkostoa uudella paikkakunnalla. Koskaan ei tarvittu, mutta kaverini oli sitä mieltä, että olisi ollut meille ilmainen.

Meillä tyttö kaipaa ihmisiä ympärilleen ja on paljon tyytyväisempi, jos käydään ihan vaikka vaan kaupassa. Tykkää kovasti katsella ihmisiä ja välillä tulee lähikaupassa ihan hetki vaan istuttua penkillä muita katselemassa. Me siis myös asumme todella pienellä paikkakunnalla enkä tunne täältä oikein muita. Olen käynyt naapuripaikkakunnalla vauvauinnissa ja kävisin kerhoissa, jos sellaisia olisi. Jos vaan voimat riittävät, kannattaa suunnata ovesta ulos. Yleensä sitten on hauskempaa molemmilla. Ymmärrän kyllä, että tuollainen on raskasta! Aikamoinen duracell-pupu taitaa teillä olla. Meillä onneksi tyttö nukkuu parit päiväunet, että saan jotain edes tehtyä :) Tsemppiä!