Mistä apu kipeille limakalvoille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EJ_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

EJ_

Vieras
Mikä avuksi, kun e-pillerit/rengas aiheuttavat limakalvojen ohenemista ja kipeytymistä?
Olen yrittänyt käyttää Ovestin-puikkoja, mutta limakalvot ovat niin huonossa kunnossa, että puikot aiheuttavat suorastaan helvetillistä kirvelyä.

Minun on pakko käyttää pillereitä (tai siis tällä hetkellä rengasta) koska kärsin PCO:sta eikä minulla siis olisi kuukautisia ilman niitä. Keltarauhashormonitabetit (Primolut) taas aiheuttivat vain yletöntä turvotusta. Ainoa merkki jonka kanssa ei ollut kyseistä ongelmaa oli Yasminelle, mutta ne taas eivät auttaneet vaikeaan akneeni. Kaiken lisäksi olen vasta 22-vuotias, eli pillereitä on käytettävä tämän ongelman hoidossa vielä vuosia.

Onko olemassa muita lääkevaihtoehtoja limakalvojen parantamiseksi kuin puikot ja voide ja jos ei, niin millä saisin limakalvot edes sellaiseen kuntoon että voisin aloittaa niiden käytön?
Olen käyttänyt tähän mennessä Bepanthenia kipeille limakalvoille, mutta sekään ei paranna niitä kunnolla.

Pyydä hoitavalta lääkäriltäsi paikallinen estrogeenikuuri. Ainakin Vagifem toimii.

Bebanthen hoitaa, Ceridal suojaa. Ceridal-öljyä voit käyttä vaikka joka vessakäynnin yhteydessä.

Älä käytä pikkuhousunsuojia.

Ole mahdollisimman paljon ilman housuja, vähintään yöt.

Älä käytä stringejä.

Käsittääkseni Vagifem ja Ovestin ovat keskenään vastaavia tuotteita.

En käytä terveyssiteitä ollenkaan vaan olen kuukautiskupin käyttäjä. Inhoan stringejä ja suosin mielummin puuvillaisia hipstereitä.

Olen yrittänyt käyttää Bepanthenia ja Ceridalia, mutta niistä tuntuu olevan vain hetkellinen apu. Ja kun limakalvot ovat niin huonossa kunnossa, ei paikallisia hormonihoitojakaan voi aloittaa ennen kuin ne ovat edes sellaisessa kunnossa että kestävät lääkkeet kirvelemättä.

Muistelisin joskus kuulleeni, että limakalvojen ohenemiseen tarvittavia lääkkeitä on olemassa myös suun kautta otettavina? Tietäisikö joku näistä?

ovestinia ainakin on myös suun kautta otettavina tabletteina.
suosittelisin kyllä juttelemaan gynen kanssa näistä asioista, hän tietää parhaiten millä tavalla limakalvot saa ensin siihen kuntoon että voi näitä paikallisia estrogeenivoiteita tai puikkoja käyttää...ensiksi tulee tosiaan toi ceridal tai bepanthen mieleen, mutta voin vaan kuvitella miten kipeetä tekee niitäkin käyttää jos limakalvot on niin pahassa kunnossa.
mutta tiedä sitten tosta ovestin tabletista, että saako se noi limakalvot hyvään kuntoon, kun yleensä kuitenkin ensin niitä pehmitetään just noilla voiteilla.

toisaalta, hyvin todennäköinen tai ainakin yleinen syy noihin limakalvovaurioihin on just noi e-pillerit tai toi ehkäisy mitä käytät. toki kyllä ymmärrän että sun on pakko niitä käyttää ton pco:n takia...mutta se on tosi yleinen limakalvovaurioiden aiheuttaja. ei kyllä tietenkään kaikilla.

toivottavasti toi sun ongelma selviää jotenkuten, mene ihmeessä sinne gynelle juttelemaan asiasta. itellä joskus ollut limakalvot tosta emättimen suulta rikki, ja voi kiesus miten kipeetä se tekee. mulla se on mennyt ohi bepanthenilla tai ihan perusvoiteella...joten varmasti sulla on todella tukavat olot!
jaksamista ja tsemppiä!

^En ole lääkäri, joten mitään aivan tarkkoja faktoja en voi sanoa, mutta kuukautisten poisjääminen (ainakin PCO-tapauksissa) altistaa esimerkiksi kohdun ja munasarjojen syöville.
PCO:ta sairastavien elimistön hormonitasapaino on sekaisin, ts. elimistössä on liikaa androgeeneja. Tämä taas ilmenee seborreana, hirsutismina, hiustenlähtönä ja aknena.
Tähän päälle vielä läjä muita sivuvaikutuksia ja korkeampi riski sairastua moniin sairauksiin, eli kyllä sitä mielummin ottaa ne e-pillerihoidot ja niiden myötä kuukautiset kuin altistaa itsensä em. oireille!

Itse olen saanut apua ceridal-lipogeelistä. Tuo öljymäinen ceridal vain ärsyttää minun kalvojani, mutta lipogeelistä jää sellainen "vahvistava" kalvo sinne pinnalle.

Olen ite kärsinyt pitkäaikaisesta tosi pahasta kutinasta (raapiminen on tullut refleksinä, en ole voinut sitä estää), joka on vuosien mittaan johtanut siihen, että olen raapinut limakalvoni ihan rikki, verille asti, kun en ole sopivaa lääkitystä saanut (yksi jopa totesi, ettei tässä mitään näy). Nyt kävin taas ties kuinka monennen kerran gynellä, joka suositteli emätintä happamoittavia ruokia (parsaa, banaania, sipulia ja hapankaalia), tyrniöljykapseleita (kuulemma auttaa kuivaan ihoon ja kutinaan nimenomaan sisäisesti nautittuna) ja lykkäsi neljä reseptilääkettä päälle (vagifemin muun muassa; se on emättimeen laitettava pilleri, joten se tuskin hirveästi kirvelee..?).

Kannattaa siis ehdottomasti hakea apua gynekologilta, joka tietää nämä jutut ja juuri sinun tilanteesi! Jos ensimmäinen ei auta, mene toiselle! Ja aikaa odotellessa sitten pistät itseni parsa-banaani-kuurille :) Toivattavasti saat apua, limakalvojen kipeys on hirveintä ikinä.

ps. gyne myös suositteli aqulan L:n ja ceridalin sekoittamista keskenään ja tämän seoksen levittämistä alueelle. Tiedän, että sattuu sairaasti, mutta jos mitenkään kestät, se voi auttaa myös.