Mistä apua ADD diagnoosin saamiseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaks plus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kaks plus

Uusi jäsen
19.01.2011
1
0
1
Tämä on niin pitkä juttu, miten sen tiivistäisi?: /

Olen lapsesta saakka ollut "erilainen" taiteilija sielu, haaveilija, saamaton jopa hieman hidas, tyhmä.. Psykologilla kulkenut pätkissä 8-vuotiaasta saakka erilaisten oireiden takia.. Lapsena vilkkaan mielikuvituksen takia, vaikeuksia pysyä todelisessa maailmassa mukana..Teininä masennuksen vuoksi ja viiltelyn, varhais aikuisena unettomuuden, itsetuho ajatusten ja sen vuoksi kun en saanut käytyä mitään ammattikoulua (kolmesti aloitin).

Aikuisena käynyt kun alkoi maailma taas ahdistaa ja vaikeuksia selviytyä normi arjesta, en vaan saa tehtyä kaikkea mitä pitäis.. Työpaikoissa on vaikea pysyä.. Sain lääkehoitoa kaksisuuntaiseen, mutta lopetin koska olo meni tosi sekavaksi :whistle:

En mielestäni ole Bipo..Diagnoosin sain koska olen muuttanut 19 kertaa kymmenen vuoden sisällä, ollut vajaassa kymmenessä työpaikassa ja kolmessa koulussa, touhuan loputtomasti jotain saamatta mitään oikeasti tehtyä, vaihdan järjestystä ja "siivoilen kaappeja" (siirrän tavaraa paikasta a paikkaan b..) Eli olen maaninen.. ajoittain masentaa mutta en masentuneena koskaan lamaannu vaan touhuilen vain allapäin :p tai olen ärtynyt (olen melko tempperamenttinen luonne muutenkin ja suutun herkästi).Suurimman osan ajasta olen hermostunut ja jopa hengästynyt ilman syytä..Hermostun kovista äänistä, lapsen itkusta/kiukusta, yleisestä hälinästä (esim.kaupassa ajatus jumii enkä saa ostettua mitä menin hakemaan), hermostun jos usea ihminen selittää asioita yhtäaikaa, esim. mies ja lapset pulpattaa kaikki samaan aikaan..

Ajatus ei pysy kasassa kun yritän tätä selittää..Monesti tuntuu että päässä on sirkus jota ei saa pysäytettyä vaikka haluaisi ja se väsyttää ja itkettää :'( En halua olla tämmöinen, haluan rauhoittua :ashamed:

Esimerkki tästä aamusta..Heräsin..En päässyt vessaan kun menin laittaa heti pyykkikoneen päälle (en saanut eilen laitettua kun pyykit koneeseen ja pesuaineet, tänään muistin käynnistää koneen), aloin keittää kahvia, mutta meninkin pesee kasvot ja laittaa vaatteet. vaatteen laitto jäi kesken kun lapsille menin tekee aamupalan. sitten keitin ne kahvit loppuun ja istuin koneelle. aloitin tämän jutun, tein majan välissä ja laitoin isomman vaatteet penkille. Aloin tyhjentää astianpesukonetta, mutta jäi kesken kun tulin koneelle kirjoittaa tätä.. Laitoin loput astiat ja nyt kirjoitan tätä ja kohta meen pukemaan loppuun...:ashamed:

Välillä jumin paikalleen esim kun saimme hiiriä, en tehnyt mitään koko päivään kun laittelimme lasten kanssa hiirten häkkiä all day long..

Asioiden aloittaminen on joskus mahdotonta. Kirjeen postittaminen kestää viikkoja, joku sovittu tapaaminen siirtyy ja siirtyy kun en saa lähdettyä..Anopille luvattu sähköposti ei lähde, vaikka ajattelen sitä usein (en ole unohtanut) en vaan saa sitä laitettua.. Jopa ei vastattuihin takaisin soittaminen kestää päiviä..Esim. sohvamme lähti takaisin tehtaalle kun en soittanut takaisin ja vastannut kännyyn kolmeen päivään.. eli tästä on haittaa..Enkä tahallaan ole tämmöinen :attn:

Psykologi soitti aamulla ja sanoi että yrittää järjestää minut adhd testiin, eikä tajunnut että add ja adhd ovat eri asioita. en ole ylivilkas ja vaikea sen psykologin minua tajuta kun ei erota noita kahta toisistaan..:mad:

Kuule se menee näin:

Otat selvää paikkakuntasi / lähimmän paikkakunnalta lääkärin joka on perehtynyt näihin ADD/ADHD ominaisuuksiin. (Turun seudulta voin suositella hyvää lääkäriä.) Sitten varaat ajan ja viet vaikka tämän tekstin mukanasi, selvität juurta jaksain nämä "oireesi". (Jotka kuulostaa hyvinkin ADD -ihmisen ominaisuuksilta.) Saat lääkäriltä lähetteen neuropsykologille, joka tekee arvion testaamalla. Tämän jälkeen uudelleen samalla lääkärille, joka tekee diagnoosin neuropsyg. arvion perusteella. Sen jälkeen on mahdollista saada lääkitys jos se katsotaan tarpeelliseksi. Olemassa on muutama lääke, mutta niitä ei voi saada ns. kokeiluun koska ne luokitellaan "huumausaineiksi" - tuo termi on huutava vääryys, koska sitä ne eivät ole OIKEIN ja TARPEESEEN käytettyinä. Etsi netistä tietoa esim. Concerta nimisestä lääkkeestä.

On myös olemassa ADD/ADHD tukiryhmiä, netistä löytyy.

Onnea ja tsemppiä avun etsintään.

Aamun kuvaus sopii hyvin mun elämään enkä koe kuitenkaan sitä epänormaaliksi vain siksi mitä se on :)
En siis vähättele ongelmaasi, toivottavasti saat apua jos sitä tarvitset.
Tsemppiä !

Tuota sama tesithän se on oli sit add tai adhd epäilys, ei ne nyt niin eri asia ole.

AikuisPsykiatrian kautta menee aikusiten adhd tutkimukset(ja neuropsykologi on tietty hyvä vaihtoehto).

Vaikka lapsilla adhd meneekin neurologisen kautta

Täydellinen kuvaus mun toiminnasta. Lisäks pysähdyn välillä vaan tuijottamaan tyhjää, ikäänku levy jäis soittimessa junnaamaan. Just toi kuvailtu toimintakuvio on se millä saan eniten lopulta aikaan. Jos yritän väkisin tehdä yhtä asiaa, turhaudun ja lopetan tai vähintään pidän tauon - esim. Töissä rupeen selaamaan puhelinta kunnes saan taas revittyä itteni jatkamaan hommia. Podcastin kuuntelu auttaa yleensä -.- oon aikasemminki miettiny testeihon hakeutumista mut sillon oli niin paljon kaikkea muuta mikä olis voinu aiheuttaa tollasta (tosin todennäkösesti add just aiheutti sitä stressiä ja ahdistusta kun opinnot ei sujunu -.-) nyt kuitenkin on about kaikki muuten hyvin mut keskittymishäiriöt kusee... Kaiken -.-

Yhteistyössä