Mistä apua ja tukea imetys-pelkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhden kerran epäonnistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhden kerran epäonnistunut

Vieras
Ensimmäisen lapsen lyhyt imetys oli täyttä helvettiä ja tuskaa alusta loppuun. Oli todella kivuliasta, olin pahassa rintatulehdus-kierteessä monta viikkoa. Kaiken päälle vielä lähes vuoden kestänyt huono omatunto, pahamieli ja itsesyytökset epäonnistumisesta.

Nyt toinen lapsi tulossa ja yksinkertaisesti pelottaa ryhtyä tähän kaikkeen uudelleen ja ajatus uudelleen epäonnistumisesta ja kaiken sen läpikäymisestä hirvittää. Mistä voisin saada tukea tähän pelkoon ja kenties hyvin konkreettista apua heti kun vauva on syntynyt. Neuvolasta en koe saavani tarvitsemaani apua.

Käy tutustumassa Imetyksen tuki ry:n sivuihin www.imetys.fi! Siellä on paljon tietoa ja vertaistukea, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla pidetään myös ihan imetystukiryhmiä, jotka kokoontuu jakamaan vaikeuksia ja auttamaan. Luulen että noilta sivuilta löytyy tietoa siitä!

eikös niitä ole imetystukihenkilöitä olemassa... älä turhaan soimaa itseäsi. Minulla ainakin kesti aika kauan ennenkuin vauva tajusi oikean otteen rinnasta (väärällä otteella kun käy kipeää ja maito ei lähde kunnolla herumaan) eli mua auttoi konkreettisesti se, että alkuun otetta oli tarkistamassa kätilö, ohjaamassa ja antamassa neuvoja. Sitä hommaa ei kaikki kätilötkään osaa vaan on hyvä jos on oikein imetykseen perehtynyt ohjaaja apuna,.

Lisäänpä vielä että sitä syyllisyyttä on turhaa kantaa! Parhaasi olet tehnyt ja nyt on tilaisuus yrittää uudelleen. Usein eri lasten kanssa kokemukset voivat olla ihan erilaisia, toinen imetys voi mennä tosi hyvin jos vaan saat käsiteltyä sitä pelkoa niin ettet huomaamattasi sabotoi uuyya imetystä vanhojen pelkojen ja tottumusten takia! Tsemppiä kovasti!

Lapsivuodeosastolta kannattaa aloittaa. Kertoa peloistaan ja siitä, että toivoisi tällä kertaa imetyksen onnistuvan.

Imetystukihenkilöitä on myös olemassa, netistä voi löytyä lisätietoa, tai lastennneuvolasta ehkä.

Yhteistyössä