Mistä apua laihdutukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Toivoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Toivoton"

Vieras
Niin, mistä mä saisin apua laihdutukseen? Mä haluan laihtua, oma fiilis on päivästä toiseen huono, mieli ihan maassa tämän ulkomuotoni takia. Juujuu, mä tiedän, syö vähemmän kuin kulutat. Helposti sanottu.
Ja tiedän, ettei kukaan muu tee sitä mun puolesta, enkä mä nyt sitä todellakaan odotakkaan... Kaikki vaan tuntuu niin vaikealta, en pääse alkuun.
Toivoisin saavani jostain ihan konkreetttista apua, ruoan ja muun suhteen.
Alan olemaan melko toivoton tämän asian suhteen.. :(

kiloklubi on ilmainen palvelu ja se sopii sellaiselle, joka tykkää kirjata kaikki syömisensä ja laskea kaloreita. :)

Itsekin pitäis ottaa itseä niskasta kiinni ja oikeasti tehdä jotain tälle ylipainolle. Mutta kun... aina on joku hyvä tekosyy miksi ei tänään, miksi vasta huomenna. Oikeastihan helpointa varmaan olisi kun vain unohtaisi koko laihduttamisen ja keskittyisi etsimään vain hyvää oloa elämäänsä. Ja sellaista pysyvää, pidempi aikaista hyvää oloa, ei hetken huumaa minkä voi jostain herkusta saada hetkeksi.

Oletko kuinkakin lihava ja onko sulla lihavuuden aiheuttamia terveysongelmia? Esim korkea kolesteroli tai heikentynyt sokerin sietokyky? Netin palveluista voi olla apua, mutta varsinkin jos painoa on paljon ja terveysongelmia siitä johtuen on jo, voisit päästä ravintoterapeutille terveyskeskuksen kautta. Terveyskeskuksissa toimii usein myös painonhallintaryhmiä.

Tietoa on saatavissa paljon. Eri ruokavalioita on ja tietysti ne valtakunnalliset suositukset. Itsestä kiinni mikää sopii parhaiten. Toiset laihduttaa virallisten suositusten mukaan eli katsovat ruokaympyrää ja valitsevat rasvattomat tuotteet, toiset karppaa tai sitten jotain siitä väliltä. Kaloreita kannatta laskea. Itse lasken kaloreita ja syön n. 1600 kcal päivässä ja lenkkeilen koirien kanssa n. 2 tuntia. Jos ei lenkkeile niin sitten voi vaikka syödä jonkun 1400 kcal/pvä. Iltasyöminen on paha tapa ja sen olen lopettanut kokonaan, kun iltaisin mussuttelin ennen paljon eli klo 18 ei mitään muuta kuin mustaa kahvia ja vettä. Paino vähenee n. kilon viikossa. nyt on 6 kg takana ja vielä 8 kiloa pois saatavaa.

KG-lehti on loistava lehti. Siinä ei todellakaan ole pelkkiä laihdutusohjeita tyyliin "syö aamupalaksi greippi ja lounaaksi keitto ja tee tunnin kuntosaliharjoitus viidesti viikossa", vaan siinä pureudutaan psykologiaan, fysiologiaan, erilaisiin laihdutussuuntauksiin, kuntoiluun, motivaatioon ja nimenomaan pitkäaikaiseen painonhallintaan.

Suosittelen ehdottomasti ravitsemusterapeuttia. Hän tekee sulle ihan oman ruokavalion, eli voit pistää aivot narikkaan ja katsoa vain paperilta mitä seuraavaksi tapahtuu. Kokemuksesta suosittelen :)

Minä liityin keventäjiin 4 viikkoa sitten ja nyt on 3,9 kg painoa lähtenyt pois ihan kuin itsekseen. Kun kirjailee syömisiään ylös, tulee välteltyä kuin luonnostaan kaikkia turhia kaloripommeja ja sitten jää tilaa oikealle ruualle, jota kyllä sitten voi syödä mahansa täyteen.
Tavoitteena on vielä 14 kg:n pudotus tällä erää, sitten myöhemmin ehkä vielä 10 kg (jos käy silleen, että nälkä kasvaa syödessä, mitä tulee painotavoitteeseen...)

[QUOTE="Jenis";27286742]Suosittelen ehdottomasti ravitsemusterapeuttia. Hän tekee sulle ihan oman ruokavalion, eli voit pistää aivot narikkaan ja katsoa vain paperilta mitä seuraavaksi tapahtuu. Kokemuksesta suosittelen :)[/QUOTE]

Soitin terveyskeskukseen ja kysyin tuosta ravitsemusterapeutista. Tympeä naisihminen totesi ettei täällä sellaisia ole, se on keskussairaalan heiniä mikäli sellainen katsotaan tarpeelliseksi.. Milläs sinne sitten olisi mahdollisuus päästä, miten pitäisi toimia?

[QUOTE="Toivoton";27286868]Soitin terveyskeskukseen ja kysyin tuosta ravitsemusterapeutista. Tympeä naisihminen totesi ettei täällä sellaisia ole, se on keskussairaalan heiniä mikäli sellainen katsotaan tarpeelliseksi.. Milläs sinne sitten olisi mahdollisuus päästä, miten pitäisi toimia?[/QUOTE]

Jos sinulla ei ole taloudellisesti aivan älyttömän tiukkaa, niin voit kääntyä myös yksityisten ravitsemusterapeuttien puoleen. Jossain vaiheessa hinnat pyörivät 100 euron tienoilla

[QUOTE="Jenis";27286742]Suosittelen ehdottomasti ravitsemusterapeuttia. Hän tekee sulle ihan oman ruokavalion, eli voit pistää aivot narikkaan ja katsoa vain paperilta mitä seuraavaksi tapahtuu. Kokemuksesta suosittelen :)[/QUOTE]

Mutta mahtaako tuosta olla apua pitkäaikaisessa painonhallinnassa..? Siinä kun olis kuitenkintärkeää oppia sellainen ruokarytmi ja ruokailutavat, joiden kanssa voi elellä lopun ikää ja joita oppii soveltamaan elämän vaihtuvissa tilanteissa. Tietty laihdutuskuurina jonkun kirjoittama ohjelma varmasti toimiikin, mutta mitäs sen jälkeen?

[QUOTE="kolmen äiti";27286899]Mutta mahtaako tuosta olla apua pitkäaikaisessa painonhallinnassa..? Siinä kun olis kuitenkintärkeää oppia sellainen ruokarytmi ja ruokailutavat, joiden kanssa voi elellä lopun ikää ja joita oppii soveltamaan elämän vaihtuvissa tilanteissa. Tietty laihdutuskuurina jonkun kirjoittama ohjelma varmasti toimiikin, mutta mitäs sen jälkeen?[/QUOTE]

Niin että ammattilainen ei ottaisi huomioon tuota? Ei ravitsemusterapeutti todellakaan aja ihmisiä jojo-laihduttamiseen

[QUOTE="Toivoton";27286868]Soitin terveyskeskukseen ja kysyin tuosta ravitsemusterapeutista. Tympeä naisihminen totesi ettei täällä sellaisia ole, se on keskussairaalan heiniä mikäli sellainen katsotaan tarpeelliseksi.. Milläs sinne sitten olisi mahdollisuus päästä, miten pitäisi toimia?[/QUOTE]

Sun täytyy saada sinne lähete omalääkäriltä tai sitten työterveydestä lääkäriltä. Eli omalääkärin puoleen kannattaa kääntyä nyt ensimmäisenä.

Aloita homma nyt vaikka kasviksilla, syö pelkästään niitä esim raejuustolla, paljon.

Maustamatonta rasvatonta rahkaa marjojen kera lisäksi, uunissa tehtyä kanaa tai kalaa lisäksi.
Välipalaksi esim yksi hedelmä ja pieni kourallinen pähkinöitä.

Muista että syömisen tarkoitus ei ole saada aikaan ähkyä, syöt sen verran että nälkä lähtee.

Kasviksia voit syödä salaattina, keitettyjä jne, lisää salaattiin vaikka kananmunia (keitettyjä) itse otan munista keltuaisen pois, näin saa pelkkää proteiinia siitä. Pussikeittoja jne

Muistat vain proteiinin joka päivä. Leipääkin voit syödä mutta syö täysjyvää, yksi pala riittää. Itsekkin saatoin ennen tehdä 5 voileipää :o päälle ei tartte ees laittaa rasvaa jos laitat salaattia, kurkkua, tomaattia ja raejuustoa.

Mulle on nyt käynyt niin, etten edes pysty syömään paljoa. Juhlan kunniaksi käytiin tänään kebabilla ja otin kebabsalaatin, jaksoin syödä puolet lihoista ja 1/3 salaatista :o ja olin oikeesti ihan ähky. Hyi minua :D

Mulla lähtöpaino oli "vain" 78kg ja nyt painan 67 kg, 5cm lähtenyt joka paikasta.

Liikunta on hyvä lisä, mutta olen sitä mieltä että tuo ruokavalio on tärkein.

Herkut kun jättää kokonaan pois niin kohta niitä ei tee mielikään.

Sun täytyy saada sinne lähete omalääkäriltä tai sitten työterveydestä lääkäriltä. Eli omalääkärin puoleen kannattaa kääntyä nyt ensimmäisenä.
Juu, näin se menee. Meilläkään ei ole omassa kunnassa ravitsemusterapeuttia, mutta terveyskeskuslääkäriltä saa lähetteen sairaalan ravitsemusterapeutille. Ei ole kallista lystiä ainakaan täälläpäin. Yksi käyntikerta on 7,5 euroa (eka kerta saattoi olla kalliimpi). Käyntejä on ollut muutaman kuukauden välein.

Meillä ravitsemusterapeutti ei ole pistänyt ruokavaliota uusiksi, vaan on antanut vinkkejä siitä, miten nykyistä ruokavaliota voisi muuttaa. Eli pieniä valintoja ja muutoksia, jotka on helppo toteuttaa.

Kiitos todella paljon kaikille vastanneille! :)

Yksityiseen ravitsemusterapeuttiin ei ainakaan hetkeen nyt ole varaa.

Tiedän, että suurin ongelmani on juuri tuo ruokavalio. Sen kun saisi kuntoon.. Yksin pähkimällä vaan ei tunnu pääsevän puuta pidemmälle.

[QUOTE="Laihduttaja";27287085]Aloita homma nyt vaikka kasviksilla, syö pelkästään niitä esim raejuustolla, paljon.

Maustamatonta rasvatonta rahkaa marjojen kera lisäksi, uunissa tehtyä kanaa tai kalaa lisäksi.
Välipalaksi esim yksi hedelmä ja pieni kourallinen pähkinöitä.

Muista että syömisen tarkoitus ei ole saada aikaan ähkyä, syöt sen verran että nälkä lähtee.

Kasviksia voit syödä salaattina, keitettyjä jne, lisää salaattiin vaikka kananmunia (keitettyjä) itse otan munista keltuaisen pois, näin saa pelkkää proteiinia siitä. Pussikeittoja jne

Muistat vain proteiinin joka päivä. Leipääkin voit syödä mutta syö täysjyvää, yksi pala riittää. Itsekkin saatoin ennen tehdä 5 voileipää :o päälle ei tartte ees laittaa rasvaa jos laitat salaattia, kurkkua, tomaattia ja raejuustoa.

Mulle on nyt käynyt niin, etten edes pysty syömään paljoa. Juhlan kunniaksi käytiin tänään kebabilla ja otin kebabsalaatin, jaksoin syödä puolet lihoista ja 1/3 salaatista :o ja olin oikeesti ihan ähky. Hyi minua :D

Mulla lähtöpaino oli "vain" 78kg ja nyt painan 67 kg, 5cm lähtenyt joka paikasta.

Liikunta on hyvä lisä, mutta olen sitä mieltä että tuo ruokavalio on tärkein.

Herkut kun jättää kokonaan pois niin kohta niitä ei tee mielikään.[/QUOTE]

Missä ajassa sulla on ton verran painoa lähtenyt?
Jep, toi leivän mässäily kuulostaa tosi tutulta! Nyt oon sentään siitä edes päässyt jotakuinkin eroon, joskus syön leivänpari, jos ei muuta esim. aamupalaksi satu olemaan.

[QUOTE="kolmen äiti";27286899]Mutta mahtaako tuosta olla apua pitkäaikaisessa painonhallinnassa..? Siinä kun olis kuitenkintärkeää oppia sellainen ruokarytmi ja ruokailutavat, joiden kanssa voi elellä lopun ikää ja joita oppii soveltamaan elämän vaihtuvissa tilanteissa. Tietty laihdutuskuurina jonkun kirjoittama ohjelma varmasti toimiikin, mutta mitäs sen jälkeen?[/QUOTE]

No sehän siinä just on ideana, että opitaan terveellinen ruokailurytmi ja tavat :)

Mä suosittelen myös laihdutuksen ja elämäntaparemontin tueksi sitä KG-lehteä!! Se on oikeesti hyvä, ja juuri niinkuin joku tossa sanoi, että ei keskity vaan laihduttamiseen vaan asiaa käsitellään monelta kantilta!
Omalääkärin kautta lähete ravitsemusterapeutille. Aluksi en heti hehkuttas tuota liikkumista. Aluksi se on kuitenkin raskaampaa, ja voi tyssätä koko homma siihen ja alat inhoamaan koko liikuntaa. Vasta sitte ku on vähän painoa saatu pois tai ruokavaliota kevennetty, niin istten pienellä liikunnalla aloittaisit. Näin mä tekisin, ettei tyssää samantien ku alkaa.

Yhteistyössä