mistä apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikis

Vieras
Osaisiko joku kertoa mistä voisi hakea apua parisuhteen ongelmiin. Väestöliitolla oli esim. seksuaaliterapiaa, mutta käsittääkseni se maksoi satasen kerta. Meillä ei ole tuollaisia rahoja. Olemme olleet 15 vuotta yhdessä, välillä riitelemme rankastikin, seksielämä on lopahtanut mutta olemme toistemme parhaita ystäviä. Monenlaisia ongelmia on ollut, minulla muun muassa masennus ja itsetunto-ongelmat ja mielellä alko-ongelmaa. Nyt haluaisin parisuhteemme kuntoon ja myös lapsen. Olen kohta jo 32. Osaisiko joku suositella edes jotain kirjaa? Kiitos etukäteen!

Alkuperäinen kirjoittaja pikis:
Osaisiko joku kertoa mistä voisi hakea apua parisuhteen ongelmiin. Väestöliitolla oli esim. seksuaaliterapiaa, mutta käsittääkseni se maksoi satasen kerta. Meillä ei ole tuollaisia rahoja. Olemme olleet 15 vuotta yhdessä, välillä riitelemme rankastikin, seksielämä on lopahtanut mutta olemme toistemme parhaita ystäviä. Monenlaisia ongelmia on ollut, minulla muun muassa masennus ja itsetunto-ongelmat ja mielellä alko-ongelmaa. Nyt haluaisin parisuhteemme kuntoon ja myös lapsen. Olen kohta jo 32. Osaisiko joku suositella edes jotain kirjaa? Kiitos etukäteen!

Pahoittelut etten osaa enempää neuvoa ja olen samaa mieltä että satanen on aika paljon rahaa, mutta näin sivullisena tuli kuitenkin sellainen fiilis että laita puntariin kaksi asiaa. Kumpi on tärkeämpää? Sinun, lapsesi ja miehesi paras vai vaikkapa 2000 euroa käytettynä lomamatkaan jonka aikana vain riidellään? Olen lähes varma että kunnallanne/kaupungillanne on psykologeja joille voi mennä juttelemaan edullisemminkin, mutta joku fiksumpi saattanee osata valistaa niistä.

Seurakunnilla on muistaakseni perheneuvonnan nimellä maksutonta palvelua eikä tarvitse olla edes seurakunnan jäsen sitä saadakseen. Tosin jonot voivat olla pitkiä, riipuen hieman paikkakunnasta. Kannattaa joka tapauksessa yrittää saada se puoliso mukaan.

Tommy Helstenin "Sen saat mistä luovut" tai Carita Hellstenin "Virtaus ja vastarinta". Itse olen saanut paljon ajattelemista ja apua noista kirjoista.
ilmaista keskusteluapua saa tosiaan seurakunnan perheasiain neuvottelukeskuksesta joko yksin tai yhdessä puolison kanssa. Kokemukseni mukaan siellä ei todellakaan sit moraalisaarnata mistään uskonasioista, vaan suhtaudutaan tosi asiallisesti. Suosittelen!

Yhteistyössä