Mistä ihmeestä te kouluttamattomat, pienissä kaupungeissa asuvat ihmiset keksitte töitä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pusse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pusse

Vieras
Ens vuonna mun työyksikkö lopetetaan ja alkaa pieni paniikki iskeä. Oon ollut tuolla töissä 10 vuotta eli suoraan lukiosta menin töihin ja sain aika pian vakipaikankin. Kohta pitäis sitten tietää mitä teen jatkossa...

Opiskeluakin olen todella miettinyt, mutta kun tähän asti on pelkästään työtä tehnyt niin tuntuu jotenkin kummalta mennä koulunpenkille "hukkaamaan" aikaa. Varsinkin kun mikään ei takaa että olis sen enempää töitä kuin kouluttamattomanakaan.

Lueskelin noita työkkärin avoimia paikkoja, sekä omasta kunnasta että naapurikunnista, ja alkoi todella ihmetyttää että ihan oikeasti, mistä kouluttamattomat ihmiset löytää tällasessa pikkukaupungissa töitä? Ei ainakaan työkkäristä... Oon ihan oikeasti valmis tekemään melkein mitä vaan työtä, kunhan on kokopäiväinen. Nykyinen työ on fyysisesti rankkaa, joten en ihan pienestä huhkinnasta säiky.

Mutta pitääkö mun vaan marssia firmoihin ja kysyä että tarvisitteko työntekijää jolla ei ole minkäänlaista ammatillista tai ammatitonta koulutusta, 27 vuotta elämänkoulua ja 10 vuotta työtä, jonka apinakin osaisi jos viitsisi...

Ihan oikeasti, miten te ootte saaneet töitä, kouluttamattomat pikkukaupunkilaiset?

Kuule, ei niitä töitä saa pikkukaupungissa vaikka olisi koulutustakin. Mene lähihoitajakoulutukseen, sillä niitä työpaikkoja saa. Mäkin menisin, jos tykkäisin yhtään hoitaa ihmisiä...

Alkuperäinen kirjoittaja Pusse:
Ihan oikeasti, miten te ootte saaneet töitä, kouluttamattomat pikkukaupunkilaiset?

Ensin vastasin netin ilmoitukseen jossa haettiin tallityöntekijää.
Sitten perustin oman toiminimen, jonka piikkiin sitä hommaa teen.

Ja sitten sen toiminimen piikkiin ilmaantui myös kakkujen leipomisia, ompeluhommia....
Ja sitten on omassa pihassa noita vuokralaisia tallissa, ja ratsastustunteja...

Harrastan siis työkseni, töitä olisi enemmän kuin viitsin tehdä, tosin kaikki nuo hommat kyllä sellaisia, että ihan riittävästi saan silti tehdä saadakseni leivän päälle muutakin kuin ylähuulen.
Mutta mukavaa enimmäkseen.

Muoks. mutta enhän mä asu edes pikkukaupungissa, vaan ihan maalla :)

Tehtaat on ollut meidän ratkaisu miehen työllistämiseen kun koulutusta vastaavaa työtä ei ole saatavilla. Kouluttavat usein paikanpäällä työtehtäviin ja ei vaadita välttämättä koulutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja po:
Kuule, ei niitä töitä saa pikkukaupungissa vaikka olisi koulutustakin. Mene lähihoitajakoulutukseen, sillä niitä työpaikkoja saa. Mäkin menisin, jos tykkäisin yhtään hoitaa ihmisiä...

Lähihoitaja, joo ihan ok, mutta en halua hoitaa vanhuksia, ei siks, etten tykkää niistä vaan musta tuntuu äärettömän pahalta nähdä heikossa kunnossa olevia vanhoja ihmisiä... Oon nykyisen työni puitteissä välillä käväissyt erilaisissa vanhainkodeissa ja ne on kuin elävien kuolleitten hautausmaita...
Ja enpä usko että paljon muualla täälläpäin on lähärille hommia kuin just noissa...

Mua kiinnostais hammashoitajan työ, lähihoitajaksihan siinäkin opiskellaan, mutta mitkä mahdollisuudet siihen työhön on paikassa, jossa on yks terveyskeskus ja siellä muutama varmasti hamaan tulevaisuuteen asti varattu työpaikka...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tehtaat on ollut meidän ratkaisu miehen työllistämiseen kun koulutusta vastaavaa työtä ei ole saatavilla. Kouluttavat usein paikanpäällä työtehtäviin ja ei vaadita välttämättä koulutusta.

Täälläkin on kyllä yks iso tehdas, ja kuulemma ihan kivat palkatkin, kuullut kateellisilta :) Sinne on varmaan ensin yritettävä, mutta toisaalta olishan se fiksua opiskellakin ennen kuin on ihan vanha kääkkä... Ja nyt siihen tulis sopiva tilaisuus...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Täällä molempiin tehtaisiin pitää olla pohjakoulutus. Sitten oppisopimuksen kautta voi saada vakipaikan:)

Täällä jos pääsee sen pohjakoulutuksen kanssa tuonne tehtaaseen ja siihen sen omaan oppisopimuskoulutukseen nii aikas hyvin on järjestetty. Mun sisko käynyt sen ja sai vakipaikan mies odottaa pääsyä. Tieten pikkufirmoilla helppo kusettaa, mutta aika huonosti siihen pystyy iso tehdas, kun on liittoa liiton perään, luottamusmiehet, tukihenkilöt, opastajat jne jne..

Yhteistyössä