Mistä ja miten säästätte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitovapaalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoitovapaalainen

Vieras
Tuntuu, että talous menee koko ajan vaan tiukemmalle, mutta tahdomme pitää lapsen vielä kotona. Minä koen, että eniten tässä nipistän kaikesta omasta, maksullisia harrastuksia en juuri ota enkä lähdekään enää ostelemaan uusia syysvaatteita kuten joskus ennen. Mutta näinkin tulee toimeen. Silti olisi kiva kuulla, millaisia arjen säästöniksejä kullakin on. Mistä asioista tingitte eniten, mistä ette? Meillä tingitään jopa ruuasta, halvimpia ostetaan ja se tarkoittaa aika yksipuolista ruokaa. Olisikin kiva kuulla, millaisia edullisia ruoka- ja leivontaideoita olette keksineet? Oletteko löytäneet tiettyjä kauppoja, joista hankkia tietyt tuotteet? Ainakin meillä tuo Lidl on nyt loistava, vaipat haetaan aina sieltä. Syödään paljon puuroja, keittoja, jauhelihakastiketta milloin pastalla, milloin perunoilla. Harmittaa, kun kala on niin kallista.

Hei,

nyt on metsät täynnä marjoja ja sieniä. Kerään niitä ämpäritolkulla. Sieniä pakastan ja kuivatan, marjoja pakastan ja teen mehuja. Omia marjapuskia tai omppupuita meillä ei ole mutta olen onnekkaana löytänyt paikkoja joissa on yli oman tarpeen ja saan sieltä itsellenikin. Näin olen saanut kivasti ilmaisia herkkuja.

Olen myynyt huutonetissä kaikkea meille tarpeetonta, mutta hyväkuntoista tavaraa.
Olen myös käynyt pari kertaa kirpparilla myymässä, käteen jäi yhteensä reilut 250 €.

Käytämme pääsääntöisesti kestovaippoja, jotka tulee kyllä halvemmaksi kuin kertakäyttövaipat...

Itse olen tehnyt hoitovapaalla ollessani välillä keikkaduunia, joka on ollut ihan kivaa sekä rahan että vaihtelun vuoksi. Olen ajoittanut nämä miehen vapaa-aikaan tai sitten olen palkannut hoitajan niiksi ajoiksi.

Olen myös toisinaan pitänyt hoitolasta joko pientä korvausta tai vuoroin vieraissa -periaatteella.

Ei kaikki kala ole välttämättä kallista, (kirjo)lohta ja pangasiusta saa ainakin samaan tai pienempäänkin kilohintaan kuin esim. jauhelihaa. Kannattaa vaan seurata tarjouksia ja rohkeasti kokeilla eksoottisempaakin.

Ostin ja ostan edelleen lähes kaikki omat ja lapsen vaatteet kirpputorilta tai huuto.netistä. Syötiin miehen kanssa usein 'salaattina' ja välipaloina porkkanoita. Tein itse leseisiä sämpylöitä (terveellisempiä kuin muut halvat leivät). Nettiyhteyden nopeutta laskettiin. Käytiin (ja käydään) sunnuntaisin isovanhemmilla syömässä.

Nyt kun korot on matalalla voisi olla kannattavaa ottaa asuntolainasta (jos sellainen on) lyhennysvapaata = maksaa vain korkoa tietyn aikaa.

Kirpputorilta lapselle kaikki vaatteet mitä löytyy. Omat vaateostokset alennusmyynneistä. Ruokaostoksissa ei tingitä vihanneksista/hedelmistä ym. tuoreesta, mutta muuten tarkkaillaan hintoja. Leipää tehdään itse, marjoja poimitaan. Kastikkeisiin ja laatikoihin laitetaan paljon juureksia ym. jatkeeksi. Ei meillä erityisen tiukkaa ole, mutta olemme tottuneet muutenkin kuluttamaan tarkasti.

Mies tarkistaa sähkösopimukset ja puhelin+nettiliittymät säännöllisesti, etenkin sähkössä voi säästää paljon jos vertailee hintoja.

Omalla kohdallani (hieman heräteostoksiin taipuva;) olen huomannut, että kun kotiin ei tule mainoksia ilmaisjakeluna tulee paljon vähemmän mieleen että nyt tarvittais sitä ja tätä.

Vauva-aikana tein ruuat itse ja käytettiin kestovaippoja.

Ruoasta meillä ei tingitä juurikaan. Syödään laadukasta ruokaa ja luomuna. Tämä siksi että itse uskon että niin voin taata lapselleni terveyttä. Tosin teen ruoat itse ja pakkaseen. Eli suunnittelemalla sekään ei niin kovin kallista ole, ja on terveellisempääkin kuin purkkiruoat. Lisäksi imetän edelleen lähes 10kk lasta, eli hyödyn ohella korvikkeet säästyy. Käytetään n.90%ajasta kestoja, eli siinä säästyy lisää rahaa, samoin itselleni hommasin nyt kestositeet kuukupin ohelle. Vaatteita en juuri osta, ja nekin mielellään alennuksesta (esim välikausihaalarin sain kesällä poistomyynnistä -50%). Käytetään sukulaisilta saatuja lastenvaatteita jne. Pyrin katsomaan että rahaa ei kulu turhuuksiin - en ostele lehtiä, turhia tavaroita enkä muutakaan ylimääräistä. Jos jotain hankintoja on tehtävä, mietin tarkkaan että tarviinko sitä todella. Sitten katson ensin aina huuto.netistä että löytyykö tuote ehkä sieltä. Hyvin paljon olen nimenomaan huutanut sieltä ja säästänyt. Esimerkkinä matkavedenkeitin lapsen puuroja varten matkalla löytyi 2eurolla.

näillä siis mennään

Meillä syödään halpaa ruokaa. Esim. vellejä ja keittoja. Riisivelliin tulee 1l maitoa, desi riisiä ja suolaa maun mukaan. Ei oo kallista! Mannavelli,perunavelli,makaroonivelli taitaa olla vielä halvempaa. Keittoja: nakkikeitto,jauhelihakeitto ja hernekeitto ovat edullisia ja niitä voi pakastaa jos tekee todella ison satsin.

Meillä ei juurikaan tingitä ruuan laadusta. Ostan kyllä esim Rainbowta ja muita halpismerkkejä, mutta myös hedelmät ja vihannekst/kasvikset kuuluvat jokapäivä ruokavalioon. Vihannekset yms mieluiten hevi-osastolta, en juurikaan käytä pakasteita.
Teen ruuat itse ja isoina kerta-annoksina, joita pakastan. Puuroja aamu ja iltapalalla, joskus mannapuuroa välipalana.

Vaatteita ostan tosi paljon huutiksesta ja kirpparilta jos löydän siistiä. Meillä on nyt alle 2 vee ja vauva tulossa vuoden lopulla. Molempien KAIKKI tarvikkeet olen onnistunut löytämään käytettyinä ja hyväkuntoisina. Esikoinen jo koululainen ja hänen harrastustarvikkeitaan ostelen myös käytettynä minkä voin.
Omista menoista lähinnä tingin. Vaatteita ostan tarpeeseen, en juuri huvikseen. Lehtiä en tilaa, ostan irtonumeron jos on kiinnostava lehti. Baarissa nyt ei tule käytyä kun on maha pystyssä, mutta en kävisi muutenkaan. Mun mielestä se on pahinta rahan haaskausta, eikä siitä saa kuin pääkivun :) Mieluummin ostetaan miehen kanssa viinipullo ja nautitaan se hyvän ruuan kanssa.
Olosuhteiden pakosta meillä on kaksi autoa, mutta omaani käytän vain kun teen isompia kauppareissuja, pikkuostoksiin teen kauppareissun kävellen kun ei ole kuin 6km mennentullen. Ja siis sään salliessa :)

Kestovaippoja käyttäisin, mutta ahtaat wc/kylpyhuonetilat hankaloittavat, joten valitettavasti kertiksillä mennään...

Mulla on harrastuksena kotikutsujen pitäminen, eli käyn siis pitämässä kotikutsuja ja siitä saa joskus ihan kivastikin lisäansioita.
Tykkään myös leipoa, joten herkut ja sämpylät tulee tehtyä itse :)

Ruoasta on helpointa säästää. Terveellinen ruoka on nimittäin pääsääntöisesti halvempaa kuin epäterveellisempi. Esimerkiksi keittoihin ja patoihin sopivia lihoja saa edullisesti eikä tarvitse aina olla siis mitään sisäfilettä, mutta toki noita "sitkeämpiä" lihoja pitää keittää/hauduttaa pidempään. Meillä aina on laitettu kastikkeisiin, patoihin, keittoihin ja kastikkeisiin myös kauden vihanneksia, joten ei tarvitse ostaa kalliimpaa lihaa niin paljon ja ravinnosta saa siten niitä elintärkeitä vitamiinejä ja hivenaineita.

Syksyisin ostan kotimaisia marjoja toreilta ja pakastan ne. Ostan myös kasviksia (esim. porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, selleriä), pilkon ne ja laitan pakastimeen valmiiksi annospusseiksi, joten talven aikana on helppoa tehdä pataa, keittoa tms, kun vain heittää 1-2 pussillista joukkoon valmiita kuutioita. Marjoja käytetään puuron päällä, kiisseleissä (välipaloiksi) ja leivontaan (esim. mustikkapullat on tosi hyviä). Erään kaverin mummolasta saan yleensä syksyllä ämpärillisen omenoita, joten niitä syödään sellaisenaan, tehdään piirakkaa ja vaikka omppumannapuuroa.

Puuroa syödään aamuisin koko perhe eikä sen edullisempaa ruokaa taida löytyäkään. Limut, karkit yms. vältetään ja ihan pienille ei niitä ole edes annettu. Jätskiä ostetaan vain litran pakkauksissa ja niitäkin saa usein tarjouksesta. Ruoan kanssa juodaan vain vettä tai maitoa.

Purkkiruokia tai eineksiä ei juuri koskaan syödä. Pakastimessa kun on aina jotakin. Ylipäätään ruokaa heitetään tosi vähän pois. Jos leipoisin leivät itse, niin säästöä tulisi vieläkin lisää. Käytännössä leivon itse pullat yms, mutta leipä on jostakin syystä jäänyt kuvioista pois. Sämpylöitä sentään tulee joskus tehtyä.

Vaatteet ostetaan käytettynä niin paljon kuin mahdollista tai sitten alennusmyynneistä -50...-70 %. Vaatteita myös kierrätetään lasten kesken. Itselleni ostan oikeastaan kaikki kirppikseltä alusvaatteita ja nilkkasukkia lukuunottamatta. Ennakoin hankintoja siten, että esim. mieluista talvitakkia saatan etsiä vuoden verran, ennen kuin sopiva löytyy kohdalle ja sitten kun löytyy, niin ostan. Lapsille ostan paljon vaatteita jo ennakoiden eli jo seuraavaksi vuodeksikin löytyy kaapista vaatteita. Miehellä töissä on työn puolesta haalarit, joten miehen vaatteisiin ei mene oikeastaan ollenkaan rahaa.

Käydään paljon ilmaistapahtumissa ja kahvitellaan kavereiden kesken vuorotellen. Ravintolassa käydään harvoin ja baarissa ei ollenkaan. Alkoholiin ja tupakkaan ei ole rahaa mennyt.

Remontit ja huonekalut ostetaan sillä periaatteella, että ensiksi säästetään ja sitten vasta ostetaan. Kulutusluottoja ei käytetä. Asuntolainaa on lyhennetty hoitovapaanikin ajalla ihan normaaliin tapaan. Jos ei rahat riitä, alan jakamaan lehtiä tms. keikkahommaa. Satunnaisia työtehtäviä olen tehnyt kodista käsin työnantajalle, mutta vähemmän, kuin etukäteen arvelin. Huutonetistä on ostettu kodinelektroniikkaakin (esim. TV maksoi 25 euroa).

Sähköt on kilpailutettu, mutta lopulta saatiin omasta sähköyhtiöstä hyvä tarjous. Eniten sähköä säästyy, kun itse lämmitetään takalla, käytetään energiansäästölamppuja, ei pidetä laitteita standby-tilassa jne. Esim. jos lämmitän uunin ruokaa varten, paistan melkein aina samalla lämmittämisellä pullia tms. Kodin lämpötilaa on laskettu, sillä villasukkien käyttö on halvempaa kuin lämpötilan nosto.

Aikakauslehtiä ei tule, mutta käymme lukemassa niitä kirjastossa. Kirppikseltä saa myös alle 0,50 eurolla alle vuoden vanhoja lehtiä esim. sisustuslehtiä. Kotona ollessa olen käynyt kaappeja läpi ja myynyt kirpparilla tai huutonetissä tarpeetonta tavaraa.

Perheessä on yksi auto ja sillä aiotaan pärjätä jatkossakin. Koko perhe on lisännyt pyöräilyä kesäaikaan. Asunto on onneksi palveluiden ulottuvilla, joten kaupoille pääsee talviaikaan kävellenkin. Autoa tarvitaan esim. vierailuun mummolassa ja sairaiden lasten kuljettamiseen (lääkäri ei ole lähellä) eikä tuollaisesta vanhasta autosta paljon mitään saisikaan, joten sen käyttöarvo on isompi kuin rahallinen arvo. Auton vakuutukset on minimihintaiset.

Lasten harrastuksista ei ole tingitty, joten vauvauinnit, uimakoulut, yleisurheilukoulut yms. on käyty ja niistä ei haluta tinkiä jatkossakaan. Kotiäitinä pääsee viemään taaperoa kaupungin äiti-lapsi -jumppaan, joka ei maksa monta kymppiä. Esikoista on käytetty myös seurakunnan kerhossa.

Miehellä on onneksi työsuhdekännykkä. Omaa kännykkääni käytän niukasti, sillä kavereiden kanssa jutellaan nimenomaan kasvotusten.

Omakotitalon ja pienten lasten yhdistelmä on haastava, mutta minulle tämä sopii. Oikeastaan nautin siitä, että pärjäämme niin pienellä summalla. Elämään iloa saadaan pienistä asioista, jotka eivät maksa välttämättä mitään. Tietysti tämä elämäntapa ei sovi kaikille ja vaatii ehdottomasti sen, että kumpikin puoliso on samaa mieltä ja sitoutuu tähän hommaan yhdessä.

Meillä suurin säästö tuli siitä, että muutettiin kaupunkiasunnosta maaseudulle. Kaupunkiasunnon hinnalla saatiin maalta asunto (ei siis asuntolainaa) ja maalla ei ole juurikaan maksullisia huvituksi. Ennen syötiin paljon ulkona ja käytiin kahviloissa, nyt en muista koska viimeksi olisin ulkona syömässä käynyt. Ulkomaanmatkat ovat jääneet nojatuolimatkailuiksi. Kaikki vauvan tarvikkeet ja vaatteet on ostettu käytettynä tai saatu muilta. Myös meillä sähkö kilpailutettu eikä aikakauslehtiä tule.
Ruuassa ei tingitä. Suurin menoerä on auto, koska välimatkat ovat pitkät. Onneksi miehellä on työsuhdeauto välillä käytössä.

Hei,
Pakko nyt tarttua tuohon kommenttiin, että korkojen ollessa alhaalla kannattaisi maksaa vain korkoja. Siis nimen omaan ei näin!! Sillon kun korot on alhaalla, kannattaa nimen omaan lyhentää lainaa niin paljon kuin mahdollista. Silloin lainapääomakin pienenee enemmän, etkä maksa pankille pelkkiä korkoja. Pelkkien korkojen maksaminen on oikeasti niin antisäästämistä kuin vain voi olla - oli korkotaso mikä tahansa. Pankit tietenkin mielellään ehdottelee pelkän koron maksamista ;)

Säästetään kaikessa missä voidaan! Etenkin ruoka-aineissa ollaan kaikissa tuoteryhmissä vaihdettu halvempiin tuotteisiin, mikä aiheuttaakin huomattavat säästöt. Syödään edullista kotiruokaa, jota tehdään kerralla paljon ja pakastetaan. Samaa syödään kotona ja töissä eväänä. Käytetään kauden vihanneksia, mikä kulloinkin on edullista. Herkkuja ostetaan todella harvoin.

Vaatteet ja muut tarvikkeet ostetaan valtaosin kirpputoreilta tai sitten hyvistä alennusmyynneistä. Tarpeita pyritään ennakoimaan ja ostamaan tuotteet etukäteen, jolloin jää aikaa etsiä halvinta vaihtoehtoa. Lehtiä ei tilata ja kännykkä- ja nettiliittymät on vaihdettu mahdollisimman kannattaviksi.

Alkuperäinen kirjoittaja pankkiirimamma:
Hei,
Pakko nyt tarttua tuohon kommenttiin, että korkojen ollessa alhaalla kannattaisi maksaa vain korkoja. Siis nimen omaan ei näin!! Sillon kun korot on alhaalla, kannattaa nimen omaan lyhentää lainaa niin paljon kuin mahdollista. Silloin lainapääomakin pienenee enemmän, etkä maksa pankille pelkkiä korkoja. Pelkkien korkojen maksaminen on oikeasti niin antisäästämistä kuin vain voi olla - oli korkotaso mikä tahansa. Pankit tietenkin mielellään ehdottelee pelkän koron maksamista ;)

Ihan totta, mutta hoitovapaalainen tarvitsee säästöä juuri siihen akuuttiin tilanteeseen.
Itse en niin välitä noista lainan kokonaiskustannuksista, kunhan saan asua haluamallani tavalla.

-Käymme vain kerran viikossa kaupassa, ostetaan vain mitä listalla on ja suunnittelemme järkevästi.

-Kotona ei turhia valoja päällä, valot siinä huoneessa jossa olemme, energian säästölamput, ei telkkaria, järkevä sähkönkäyttö.

-Kestovaipat ja täydet koneet pyykätessä.

-Lapsen vaateet kirpparilta.

-Uudet ostokset harkiten ja suunnitellen. Säästössä rahaa, jotta ei tarvi turvautua pikavippeihin tms. mahdollisten yllättävien kulujen takia.

Yhteistyössä