Mistä Jenni Vartiaisen laulu "Missä muruseni on" mielestäsi kertoo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Wikipedia osaa kertoa, että sen on sanoittanut Mariska, joka sai inspiraation lukiessaan eroottista intialaista runoutta parvekkeellaan kuumana kesäpäivänä. Mutta mistä se kertoo... se onkin eri asia.

Itse koin että tuo laulu sopisi hyvin kuvaamaan adoptoidun lapsen biologisen äidin kaipuuta. Adoptioäitinä tuo kosketti itseäni kovasti - ajattelen usein bioäitiä ja toivon että hän on sinut tekemänsä päätöksen kanssa.

Minun tytär lauloi tämän laulun hautajaisissa läheiseni pyynnöstä. Kappale oli heille (läheiselle ja tämän miehelle) merkityksellinen, ja sai uuden merkityksen äkillisen kuoleman jälkeen. Ennen sitä laulettiin kaipauksesta elävälle, äkkiä kaipauksesta kertoen yksinjätetyn surusta. En ihmettelisi, jos tästä tulisi useamminkin esitetty hautajaislaulu.

5-vuotias tyttäreni alkoi kerran selittämään laulua, kun se soi radiosta. Selitys oli, että äiti kaipaa lastaan, joka on siis jossain muualla tai äiti itse on pitkällä matkalla.

Minä tulkitsen, että on tehty kertomaan kaukorakkaudesta. Ja niin ajatellen laulu on aika ällö. :)

Mutta itse lauleskelin sitä paljon silloin, kun oma muruseni oli vielä Afrikassa. Eikä se siinä merkityksessä ollut ällö ollenkaan. Lapset voi olla murusia, mutta on jotenkin puistattavaa, että toiset sanoo miestään muruseksi. :D

Itse kanssa vaivun adoptio-odotuksen aikaisiin olotiloihin tämän laulun kuullessani ja herkistyn kovasti aina. Ajattelen sitä pientä lapsostani siellä kaukana Afrikan mantereella leikkimässä, kun itse vielä häntä täällä kovasti kaipasin ja odotin luokseni. Nyt toinen adoptio-odotus on alkamassa ja tämä laulu saa mielen jälleen erityisen herkäksi, koska taas pian voi olla jossain kaukana pieni lapsukaiseni kasvamassa enkä vielä hänestä mitään tiedä. Voin taas pian vain toivoa saavani toisen muruseni syliini.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrolapsen äiti;24612766:
Itse kanssa vaivun adoptio-odotuksen aikaisiin olotiloihin tämän laulun kuullessani ja herkistyn kovasti aina. Ajattelen sitä pientä lapsostani siellä kaukana Afrikan mantereella leikkimässä, kun itse vielä häntä täällä kovasti kaipasin ja odotin luokseni. Nyt toinen adoptio-odotus on alkamassa ja tämä laulu saa mielen jälleen erityisen herkäksi, koska taas pian voi olla jossain kaukana pieni lapsukaiseni kasvamassa enkä vielä hänestä mitään tiedä. Voin taas pian vain toivoa saavani toisen muruseni syliini.

Onpa herkkää :) Sanat kyllä sopii hyvin tuohon tilanteeseen.

[QUOTE="Elliina";28029645]Kun istuin autossa vauvan arkku sylissäni soi radiossa tämä kappale ja sen jälkeen tuo aina mieleeni pikkuisen muruseni jota ei enää ole.[/QUOTE]

<3

Mulle laulun merkitys on tapaturmaisesti kuolleessa rakkaassa, parhaassa ystävässäni. Vaikka tapahtumasta on vuosia aikaa, näen vieläkin satunnaisesti unia joissa hajuvetensä tuoksu tai hiusten tuntuma niitä kiinni laittaessa, eleet ja ilmeet ovat niin todentuntuisia. Unissa halaus tai vastaava tuntuu todelle ja tutulle. Ollut itselle jopa terapeuttinenkin tuo teksti, vaikka sanoittajan merkitykset on toki omansa. "Ilma jota hengitämme samaa ilmaa on, jalkojemme alla sama maa" saa agnostikonkin toivomaan vahvempaa uskoa siitä että hän tavallaan kulkee mukanani aina ja tapaamme vielä joskus, ehkä. "Kerro kuinka ikävöin" taas siitä ikuisesta läheisen äkkikuoleman kokeneiden tunteesta, että tiesikö tuo läheinen kuinka paljon hänestä välitettiin.

Yhteistyössä