Mistä johtuu myytti, että hoikat elävät terveellisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen aina ollut hoikka. Olen vajaa 170cm pitkä ja olen aina painanut alle 60kg. Olen 28-vuotias, joten sen verran vielä nuori että kroppa kyllä on ihan napakka ja kiinteä.
En ole koskaan ollut urheilullinen. Hävettää myöntää, mutta en edes tiedä koska olisin viimeksi harrastanut liikuntaa. Olen päivätyössä ja työni on istumatyötä. Iltaisin olen niin väsynyt, etten jaksa kuin köllötellä sohvalla. Veikkaan, että moni reilusti ylipainoinenkin nappaisi kuntotestistä paremman tuloksen kuin minä.
Tupakan polton aloitin 14-vuotiaana. Lukioaikana polttelin askin päivässä. Nykyään poltan "vain" 3-4 röökiä päivässä. Baarissa käyn joskus jopa pari kertaa viikossa, keskimäärin kuussa kuitenkin 1-2krt.
Olen tullut isääni. Isäni on hoikka ja ei liho, vaikka söisi mitä. Samoin pikkuveljeni on hoikka kuin heinänkorsi, vaikka juo sokerilimsaa joka päivä varmaan litran.
Mä syön myös todella epäsäännöllisesti. Eilen huomasin illalla kello 19.00 etten ollut oikeasti syönyt koko päivänä YHTÄÄN MITÄÄN! Hain hesestä kana-aterian. Muuta sinä päivänä en syönyt. Kaloreita tuli varmaan alle 1000, eli ihan liian vähän. Lisäksi tuo safka oli todella ravintoköyhää.

Väitän: Suomen normaalipainoisista REILUSTI yli puolet saisi kuntotestissä välttävän tuloksen. Ylipainoisista tottakai vielä suurempi osa. NORMAALIPAINO EI TEE KENESTÄKÄÄN ITSESSÄÄN TERVETTÄ JA LIIKUNNALISTA!

Tiedän monia oikeasti URHEILULLISIA reilusti ylipainoisia ihmisiä. Esimerkiksi mun äiti. Hänellä on elopainoa veikkaisin 90kg paikkeilla. Hän on ammatiltaan sairaanhoitaja, joten työkin on fyysistä. Äiti kulkee pyörällä työmatkat, joista kertyy yhteensä 9km päivässä. Reilun tunnin mittaisen sauvakävelylenkin kävelee lähes joka päivä. Uimassa käy kerran viikossa, kesäisin rullaluistelee ja talvella hiihtää.

Tottakai fakta on se, että suurin osa ylipainoisista ihmisistä ei ole kovin liikunnallisia. Silti ylipainoisia liikunnallisia ihmisiä kuitenkin yllätävän paljonkin.

Vaikka olen nuori ja hoikka, mulla on esim. kolestroli ollut lievästi koholla jo parikymppisestä.

Eikä hävetä kirjoittaa itsestäni näin, koska kirjoitan kuitenkin anonyymina.

Mä olen nätti ja saan baarissa kyllä seuraa.

Hoikka ja pieni voi olla todellakin tekemättä yhtään mitään. Urheilullisuus on ihan eri asia.

Tottakai jos esim. naisella on painoa yli 100kg niin ei silloin nyt kovin urheilullinen ole, sillä kyllä se paino aktiivisella liikunnalla ainakin sen alle 100kilon tippuu.

Minäkään en tee mun hoikkuuden eteen mitään. Olen vain hoikka. Kiitos äitini ja isäni, joilta geenini olen perinyt! Syön epäsäännöllisesti, paljon ja joka päivä pitää saada suklaata :)

Täällä kans yksi hoikka, joka veti just iltapalaks 4 ruisleipä siivua voilla ja kermajuustolla ja jälkkäriks kaks siivua tollasta ihanaa mustikka pullapitkoa. :D En mäkään muista, millon olisin liikuntaa harrastanut... Vähän noloa...

No ap itse kirjoittaa, että eilen oli huomannut ettei ollut iltaan mennessä syönyt yhtään mitään ja sitten vain yhden ateria. Kyllä semmoisella dieetillä pysyy hoikkana.

Mulla on hoikkia kavereita ja ne pitävät aivan järkyttävänä määränä 200g karkkipussia. Itse saatan vetäistä 400g karkkipussin puolessa tunnissa naamaani ja lisääkin mahtuisi. Kyllä uskon, että ruokailutavat on erilaiset ja hoikat syövät vähän, vaikka luulevat syövänsä paljon. Uskon, että johtuu jotenkin nälän tunteestä. Hoikat tulevat kylläisiksi nopeammin. Tämän olen huomannut ihan seuraamalla toisten syömistä. Itse pystyn mättämään ruokaa vaikka kuinka ja en tule kylläiseksi. Painoindeksini on suurimmillaan ollut 31. Nyt se on 26 ja alaspäin menee koko ajan. Laihduttaminen vain vaikeaa, kun olen tottunut aivan järjettömään ruokamäärään. Aina olen liikkunut tosi paljon, mutta myös syönyt paljon.

Mä olen kyllä muuten ihmetellyt, kun kaikki jotka käy mun kanssa samalla salilla, siis jotka ovat siellä AINA spinningissä jne. niin ovat todella ylipainoisia ja kertovatkin että kyvät tyyliin 5 krt/ viikossa spinningissä. Että en mä kyllä juuri usko liikunnan laihduttavaan tehoon, tai sehän se kun liikunan jälkeen on NÄLKÄ.

[QUOTE="Hmm";25155566]Mä olen kyllä muuten ihmetellyt, kun kaikki jotka käy mun kanssa samalla salilla, siis jotka ovat siellä AINA spinningissä jne. niin ovat todella ylipainoisia ja kertovatkin että kyvät tyyliin 5 krt/ viikossa spinningissä. Että en mä kyllä juuri usko liikunnan laihduttavaan tehoon, tai sehän se kun liikunan jälkeen on NÄLKÄ.[/QUOTE]

Itse asiassa pitkäkestoinen aerobinen liikunta on huonoa laihduttajalle, sillä treenin aikana kuluu rasvaa ja keho varastoi menetetyt rasvat seuraavaa treenikertaa varten. Pitkäkestoinen aerobinen liikunta on taas hyvä tapa HALLITA painoa. Kyllähän moni on varmasti huomannut kun kilpaurheilijat lopettavat treenaamisen lihoavat ne nopeasti.

Laihduttajalle taas parempia liikuntamuotoja ovat kevyt liikunta (esim. kävely) tai lyhytkestoinen tehokas intervallitreeni. Näissä rasva palaa vasta treenin jälkeen eikä keho kerää rasvaa seuraavaa treeniä varten (eikä näissä tule yhtä nälkä). Myös lihaskuntoharjoittelu on laihduttajalle tärkeää.

Röökin polttohan pitää monet hoikkana

Ihme väite!!!! Ja sitä vissiin haitkin. :D

Mä oon aina ollut ylipainoinen, vaikka poltan tupakkaa.

Töissä en polta ja korvaan sen tarpeen karkeilla ja muilla tarjottavilla leivonnaisilla ja olen lihonut 10 kiloa. Ärsyttää!!!! vaikka minustahan se vain on kiinni, ku olen niin tyhmä, että otan niitä herkkuja.

En tiedä kumpi olisi parempaa, käydä tupakilla vai lihoa.

Olen melko hoikka, tosin voisin tällä ruokamäärällä olla paljon suurempikin. Päivittäin menee normaaleiden aterioiden lisäksi (minulla siis aamupala, lounas, pari välipalaa ja joskus päivällinen) karkkia ja muita herkkuja.

Toisaalta liikun aika paljon, mikä sekin auttaa vartaloa pysymään kuosissa.

[QUOTE="vieras";25155479]Väitän: Suomen normaalipainoisista REILUSTI yli puolet saisi kuntotestissä välttävän tuloksen. Ylipainoisista tottakai vielä suurempi osa. NORMAALIPAINO EI TEE KENESTÄKÄÄN ITSESSÄÄN TERVETTÄ JA LIIKUNNALISTA![/QUOTE]

Terve ja liikunnallinen/urheilullinen ei ole synonyymejä. Liikunnan seurauksena lihakset polttaa happea mikä vapauttaa vapaita radikaaleja, kiihdyttää aineenvaihduntaa, vaurioittaa sydänlihasta ja nostaa verenpainetta mikä rasittaa monia sisäisiä elimiä.

Mitä enemmän ihminen liikkuu sitä nopeammin keho ikääntyy ja rapistuu. 100-vuotiaaksi eläneet mummot eivät ole entisiä maratoonareita vaan kiikustuolissa viihtyneitä joiden elimistö on vuosikymmeniä ollut säästöliekillä.

[QUOTE="vieras";25156229]Terve ja liikunnallinen/urheilullinen ei ole synonyymejä. Liikunnan seurauksena lihakset polttaa happea mikä vapauttaa vapaita radikaaleja, kiihdyttää aineenvaihduntaa, vaurioittaa sydänlihasta ja nostaa verenpainetta mikä rasittaa monia sisäisiä elimiä.
[/QUOTE]

Toi on toki totta, mutta kolikossa on myös se toinen puoli. Liikunta nostaa mielialaa ja pitää masennuksen kaukana sekä tuo mukanaan lukemattomia muita terveyden kannalta hyviä sivutuotteita. Ilmeisesti aina ei voi saada kaikkea..

Mä oon oikeastaan aina ollut saman kokoinen, 173 / 60-62 kg. Ennen kuin aloitin likkumaan niin rasvaprosentti oli 25, nyt se on 15. Koen itseni terveemmäksi nyt vaikka aina kolottaakin ja jumittaakin, lihaskunto ja aerobinen kunto on kaikkien mittareiden mukaan kiitettävä. Jaksan henkisesti ja fyysisesti paljon paremmin kuin ennen, tosin saatan kuolla vähän aikaisemmin kuin liikkumattomat sisaret..

myös,ettei hoikat aina syö terveellisesti.
Esim.minä jätän syömättä ns.kunnon ruuan ja yritän syödä mahd.kevyttä ja vähän silloin kun syön.normipainoisena ja pikkaisen pullukkana söin ihan varmasti terveellisemmin.
Nyt on huuli auki merkkinä vitamiinin puutoksesta...
Hoikka kaverini myös pihtaa syömisissään,eikä tasan ole laiha geeniensä takia.
Ollaan laihoja itsekurin takia,huonon itsetunnon takia..listaa vois jatkaa loputtomiin.

No en mäkään elä kaikkien terveysoppien mukaan ja olen hoikka. Esim. syön vain kun on nälkä (voi siis olla että en syö koko päivänä kunnon ruokaa), syön vain sen verran että tulen täyteen (esim. ravintolan annoksista jää aina reippaasti lautaselle ja aina sitä joku ääneen ihmettelee), syön mitä haluan (tykkään terveellisestä ruuasta; salaateista jne, mutta myös herkuista).

Liikuntaa en harrasta muuten kuin arkiliikuntamuodossa. Lenkkeilen koiran kanssa, käytän rappusia, jätän auton kauemmas ja kävelen, työni puolesta tulee liikuttua jonkun verran. Mutta tuskin kuntotestistä korkeita pisteitä nappaisin.

Perusterve kumminkin olen, ja en polta enkä käytä alkoholia. Herkkujakin kohtuudella niin pysyy perusterveenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25156475:
Myytistä että pullukat elävät kaikki epäterveellisesti liikuttamatta eväänsäkään.

Heh, meinasin tulla samaa kirjoittamaan: ap:n kirjoittama myytti on samaa ikiaikaista perua kuin se, että vähänkään ylipainoiset ovat laiskoja sohvaperunoita, jotka eivät tee mitään hyvinvointinsa eteen.

Onhan siellä puoli totuutta kummassakin taustalla, sillä osa ihmisistä elää niin kuin myytti kertoo.

Yhteistyössä