Mistä johtuu tuhruilu jos hormonit ok?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hippula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hippula

Vieras
Kävin verikokeissa (prolaktiini,progesteroni ja kilpirauhaskoe) ja kaikki normaaleja. Syy verikokeisiin siis oli tuhruttelu joka kierrossa 2-6 pvää ennen kunnon vuotoa,eikä vauvaa kuulu. Pillerit lopetin 03/03 ja siinä samalla kaikki muukin ehkäisy.Vauva siis saanut tulla jo 2,5 vuotta,eikä mitään!! Ajattelin että kun tuhru alkaa melkein joka kierrossa kp 20 (kierto 25-29),niin eihän mahdollisesti hedelmöitynyt munasolu voi kiinnittyäkään mihinkään jos kohdun limakalvo tuhruaa pois?! Eli siis mistä ihmeestä tuhru sitten johtuu??! Lääkäri joka soitti kokeiden vastaukset,kyseli miksi ks. testit otettiin. (Lääkäri joka antoi lähetteen kokeisiin ei ollut sama joka soitti) Selitin siis vauva-touhusta ja tuhrusta. Sanoi ettei ainakaan hormoneissa ole vikaa,eikä osaa sanoo siihen mitään..? Käski uudestaan vastaanotolle. Papa otettiin 12/04 eikä siinäkään mitään vikaa.Eikös kuiteski papasta jotain solumuutoksii löytys jos kohdussa jne. on jotain vikaa? Pitääkö mun nyt sitten maksaa itteni kipeeks yksityisellä gynellä,tk:ssa tuskin rupeevat ultraamaan..?Luulin että meidän vauvattomuus ois johtunu hormoneista ja että ne ois voitu lääkityksellä korjata ja siten tärppimahikset kasvaneet,.mutta kun ei! Musta vähän tuntuu siltä että mä en enää tänä vuonna jaksa ruveta selvittään tuhrun syytä jne. Onhan tässä viel muutama kierto tätä vuotta jäljellä,että jospa yrittäs unohtaa vauva-asiat vähäks aikaa ja jospa se vaik tärppäiski ku ei stressaa??!!
Huh,huh tulipa tekstiä. Noh toivottavasti joku osais kertoo omia kokemuksia tuhruilusta ja sen hoidosta jne. =)

Useinhan tuhruttelu johtuisi juuri keltarauhasen puutteesta. Saitko arvot itsellesi, eli paljonko sun progesteroni oli ja mikä kp se otettiin?

Toinen vaihtoehto tuhruttelulle on esim. polyypit kohdussa. Ne näkyvät ultrassa. Ja kyllä tk:ssakin ultraavat tai voivat laittaa lähetteen naistentautien polille.

Kolmas vaihtoehto on endo. Endo aiheuttaa usein juuri monen päivän tuhruttelua ennen kuukautisia. Joskus se voi olla endon ainoa oire, eikä muita oireita välttämättä ole, paitsi lapsettomuus. Kannattaa käydä jollain endoon erikoistuneella lääkärillä varmistamassa sisätutkmuksella, onko endoepäilylle muuta aihetta.

Teillä on tuota yritysaikaa niin paljon, että suosittelen sua pyytämään tk:sta joka tapauksessa lähetteen naistentautien polille lapsettomuustutkimuksiin. Saisitte koko tilanteen selville sulle ultra ja munatorvien aukiolotutkimus sekä miehelle sperma-analyysi.

Kiitos vaan,tulipa tyhjentävä vastaus:) Mäkin olin sitä mieltä että keltarauhashormonista johtuis. En saanu arvoja. Ja kokeet piti ottaa n. 7 pvää ennen seuraavia menkkoja ja ne otettiin kp 18/25-29 ja tää kierto oli 25pvää. Eikös sen endon pitäs jotain solumuutoksii papaan tehä? Eikä me siis olla yrittämällä yritetty vasta ku muutamia kiertoja,mutta kyllähän toi huolestuttaa kun ei ees ""vahinkoo"" oo käyny. Mun äiti sai minut kun oli 20 ja sillä oli koko mun odotusajan jotain ongelmia ja jatkui niin kauan ennen kuin kohtu poistettiin. Mä sain vielä kaks veljeä. Voikohan perinnöllisyys-asioilla jotain tekemistä noiden endojen ja muiden kanssa? Kai mun äidillä oli jonkin sortin endon tapainen. Jos mä varaan ajan tk:een niin voinko mä kysyä saisinko teroja tai muita nappeja tiputteluun? Vai pitääkö mun oottaa että lääkäri määrää ne jos määrää..??

Endo ei aiheuta minkäänlaisia muutoksia papaan. Se ei myöskään näy ultrassa, jollei kyseessä ole munasarjoissa olevat endometrioomat. Kokenut lääkäri löytää aihetta epäilyihin kunnon sisätutkimuksen, oireiden ja ultran perusteella. Ainoa varma tapa endon diagnosoimiseksi on laparoskopia. Lisää endosta voit lukea osoitteesta www.endometrioosiyhdistys.fi. Useinhan endon pääoireina pidetään runsaita ja kivuliaita menkkoja, mutta endo voi olla myös täysin oireetonkin.

Endoa pidetään kai jollakin tapaa periytyvänä, mutta ei se välttämättä ole. Kuitenkin jos äidilläsi on endoa ollut, on sinulla siihen suurempi todennäköisyys.

Progesteroni (keltarauhas)koe on otettu sulta oikeaan aikaan. Kannattaa pyytä se arvo itselleen, olen monesti kuullut, että lääkäri on sanonut kaiken olevan ok, mutta arvojen perusteella näin ei ole ollut. Tk:n lääkärit kun eivät ole välttämättä kovin hyviä näissä asioissa. Arvo on kunnossa, jos se on yli 25.

Teroja ja muita juttuja voit toki itse pyytää. Jos keltarauhanen on ok, ei niistä ole kyllä silloin apua.

Joka tapauksessa kannattaa muutenkin pyytää se lähete eteenpäin, että saatte kaikki tutkittua. Ja yritykseksi katsotaan se, ettei ehkäisyä ole ollut (keskeytetty yhdyntä ei ole ehkäisyä), lähetteen saatte siis varmasti. Jos/kun hakeudut naistentautien polille, voit kertoa, että epäilet sinulla olevan endon, jolloin suhtautuvat siihen vakavammin. Muuten eivät ehkä tee asian eteen mitään, jos ultrakin näyttää puhtaalta.

Tulipa vaan mieleen että joissakin kierroissa oviksesta menkkoihin tuntuu nippailua kohdussa/munasarjoilla. Nyt ei oo kolmessa viime kierrossa ollu..? Liittyyköhän tollanen mahd. endoon? Apua! Mä en tiiä mun miehestä,haluuko se mihikään tutkimuksiin mennä,ainakaan ihan heti..:( Mites mä saan ne kokeiden arvot itelleni? Pitääkö varata sitä varten aika? Mä en oo oikeen valmistautunu vielä lähtemään tutkimaan mitään..

Tk lääkärillä on velvoite laitta lähete eteenpäin, koska yritystä takana yli se vuosi jota julkinen puoli vaatii.

Mä sain jo alle vuoden yrittämisen jälkeen lähetteen naistentautien pkl:lle, kun mulla ei tullut menkkoja 3kk:een. Ja sekin vaikutti asiaan että olen tk:ssa hoitajana itse, vaadin.

Sinulla on oikeus saada omat laboratorio vastaukset itsellesi, sekä sinulla on mahdollisuus saada oma sairaskertomus nähtäväksi, tämän takaa laki potilaan oikeuksista. Laboratotio tulosten tulostaminen koneelta käy vaikka oman alueesi sairaanhoitajalta, vaikkapa. NÄin ainankin meillä voidaan tehdä.

Toivottavasti pääset tutkimuksiin pian. Ja plussaisia toiveita.

Progesteronin viitearvot ovat 16,6 - 72,2. Tuo 16,6 ei kuitenkaan tarkoita, että keltarauhanen olisi normaali, vaan arvo kertoo ""heikosta ovulaatiosta"". Eli periaatteessa alarajana voidaan pitää tuota 25.
72,2 ei myöskään ole mikään kriittinen yläraja. Monilla clomi-potilailla se on yli 80 tai jopa lähes 100, eikä siitä haittaa ole. Tällöin on voinut esim. irrota kaksi munarakkulaa joiden seurauksena on 2 keltarauhasta (ja arvo kohoaa).

Kiitos avusta hyvät ihmiset=) Onkohan mulla oikeesti minkäänlaisia mahiksia raskautua?! Oviksen kuitenkin tunnen jne,mutta ilmeisesti en voi raskautua tuhrun takia. Nyt menossa kp 7/25-29 ja vieläkin tulee jotain menkkojen jälkituhruja?! Yleensä kunnon vuoto kestää 2-4 pvää ja muuttuu sitten parin pvän tuhruksi ja loppuu sitten. Nyt tuhrua eka kp 20 alk.,menkat kp 26 ja verestävä kuitenkin niukka vuoto jatkuu vieläkin. Menkkakipujakaan ei ollu ku kunnon vuodon eka päivänä,stressiä pukkaa ilmeisesti?!
Mites mä teen niiden mun verikokeiden arvojen kanssa? Soitanko mä vaan tk:een ja kysyn niitä vai varaanko lääkärille ajan,vai miten?!

Kyllä sä saat ne esim. terveydenhoitajalta. Helpoiten ne saa, kun menee käymään. Mä sain omani (ihan muusta asiasta tosin) kun kävelin ajanvaraukseen ja pyysin ne printtinä. Ei tuottanut ongelmaa. Lain mukaan jokaisella potilaalla on oikeus saada omat tietonsa.

Ja aina on mahdollisuus tulla raskaaksi.

Täällä kanssa yksi tuhruilija ! Progekoe oli hyvä eli mulla ainakaan tuhru ei johdu keltarauhasen vajeesta. Mistä sitten, kukapa tietää ??! Terolutia sain jo ennen verikoetta vaivaani, koska se oli niin ilmeinen. Terot ei tietenkään auttaneet, koska vajetta ei ole.
Mä epäilen oireetonta endoa tai jotain polyyppejä. Ovista en kyllä tunne, mutta ton progekokeen perusteella ovis tapahtuu..Hermohan tässä tuhruilussa vaan menee !

Hei vaan! luin sun kirjotuksen ja kuulosti tutulta, toki tuhruilulla voi olla monta syytä, mulla se on se tylsä endo.
Historiakin kuullosti tutulle, että odoteltiin pitkään, ei kipuja tms., mulla niukat menkat.
Ekoissa tutkimuksissa ei näkynyt mitään endoa, mutta lopulta epäilys, ja leikkaus, ja endoa oli sumeana peitteenä,ja paljon, mitään ei ultralla näkynyt.
Kysymyksesi miehen haluamiseen tutkimukseen kuullostaa omassa mielessäni oudolta.. Hakeudun tutkimuksiin kun itsestäni tuntuu, toki kerron miehelle ja oma mieheni on mukana tukena, mutta jos empisi, menisin toki itse, kun kysymys omasta kehosta!!?? Tsemppiä!!

Tarkennan vähän tuota asiaa mieheni halusta tutkimuksiin.Eli mieheni kyllä tukee ja kannustaa,jos noin voi sanoo,jos mä hakeudun tutkimuksiin,mutta siitä en ole varma haluaako mieheni ITSEÄÄN tutkittavan vielä. En tarkoittanut sitä että mieheni ei haluaisi minun menen tutkimuksiin. Toki hän on sanonut että hänetkin tutkitaan jos siiihen tarvis,siis jos vikaa ei minusta löydy. Tätä tarkoitin. Mutta aika näyttää mitä tässä aletaan tekemään ja missä järjestyksessä.

Tässä kierrossa alettiin kylvämään siementä jo kp 7 että jospa ovis ois jo ollu ja tärppi kävis=) Ja tuhru ei tuliskaan..Nyt kp 11/25-29

Hei uFo ! Kerrotko lisää sun endotarinasta ?! Oliko mitään mikä olisi viitannut endoon ? Ja miksi sitä lopulta epäiltiin ? Itse alan epäilemään vahvasti endoa, mutta viimeksi kun mainitsin , niin lekuri heitti, että -et sä ainakaan valita kipuja-. Niitä kun ei ole tai ei ainakaan mitään voimakkaita eikä koko ajan. Ainoona vaan toi tuhru ja todellla niukat menkat.
Ultrassa ei näy mitään poikkeavaa. Seuraavaksi taitaa olla vuorossa kohdun tähystys. Tehtiinkö sulle sitä ?
Entä miten kierto muuttui lapan jälkeen ? Oletko raskautunut ?
Odottelen vastaustasi, toivottavasti käyt vielä täällä ketjussa = )

Tuo tuhruilu saattaa olla ihan normaalia eikä välttämättä mitään endoa. Toki lapsettomuuden syitä kannattaa jo tuossa vaiheessa lähteä selvittämään, että saisi jonkinlaisen mielenrauhan.
Tuhruilusta vielä sen verran, että itse olen siitä kärsinyt jo seitsemän vuotta ja jopa silloinkin kun söin pillereitä (joiden periaatteessa pitäisi ""parantaa"" endoa, jos sellaista olisi), joten tuhruilu saattaa olla ihan normaaliakin. Ja kolmelta eri gyneltä olen saanut vastaukseksi vaivaani, että kohdun limakalvo vain alkaa rapistua ennen aikojaan, kun hedelmöittymistä ei ole tapahtunut. Kyllähän tätä asiaa itsekin miettii, että olisiko tuhru jotakin vakavampaa kun meilläkin kolme yrityskiertoa takana, mutta ainakaan vielä en ole ollut huolestunut.
Kannattaa vaikka tikutella ovis, että osaa sen ajankohdan paikantaa ja laskea oviksesta se 14 päivää eteenpäin milloin menkkojen pitäisi alkaa ja jos voimakas tuhru alkaa alle 10 päivän kuluttua oviksesta niin silloin tuhruilu viittaisi keltarauhashormonin vajaukseen.
Tälläkin palstalla on ollut paljon sellaisia, jotka ovat tuhruilustaan huolimatta raskautuneet, joten en pitäisi tuhruja lapsettomuuden aiheuttajina.

joo-o, mutta kun se tuhru alkaa jo heti oviksen jälkeen, näin on gyne asian havainnut ! Progekoe ok eli ei keltarauhasen vajetta. Tässä ketjussahan otsikko on nimenomaan, että mistä tuhru johtuu jos hormonit ok ?! Eli voiko kyseessä olla esim. polyypit , endo tai jokin muu. Ja jos niin on , ni miten asia on selvinnyt ???

Oletan siis, että olit alkuperäisen viestin kirjoittaja???
Jos sulla tuhru alkaa heti oviksen jälkeen niin miten sulla voi olla ovis kp19-20, jos kierto on 25-29 päivää?
Mun käsittääkseni sun kiertoosi sopisi, että ovis kp11-15, joten siitä tuohon kp20 on tuhrutonta aikaa noin 5-9 päivää, joka vaikuttaisi kyllä lyhyeltä, tosin itselläni melkein sama homma.
Ovis tuntemusten mukaan yleensä kp9-11 ja tuhru alkaa (tosi niukka sellainen) noin kp21 (ja kierto siis 23-26 päivää) ja gynen mukaan ihan ok.
Oman mielenrauhan takia kannattanee mennä gynelle, joka erikoistunut endoon, mutta mun mielestä tällä palstalla ""lietsotaan"" joka käänteessä tuota endoa. Se on näköjään joku muotisairaus tällä hetkellä.
Mut tsemppiä sulle!!

Moi! Pillereiden lopetuksen jälkeen n.puoli vuotta, ja tuhruilua aina n.5-8 pvää ennen menkkoja. Kun reilu vuosi oli kulunut, eikä mitään tärppejä,mentiin tutkimuksiin, joissa oli kaikki ok. Lääkäri kysyi onko suvussa endoa, ja meillä on, arveli tuhrilun johtuvan mahd. endosta, mutta ultrassa sitä ei näkynyt, vaan pieni 2cm. kysta, joka ei olisi vaatinut leikkausta. Laittoi kumminkin jonoon tähystysleikkaukseen (lapa), koska epäili että en raskaudu endon takia.Mulla kivut olivat lieviä,semmoisi nopeita vihlasuja tms.(ei edes joka kierrossa tullut kipuja.) Onko se kohdun tähystys sama kun se leikkaus? Kyllä ne kaikki tehtiin ja tutkittiin, tästä on jo aikaa 1,5v, en muista tarkalleen noita termejä enään, se vaan jäi mieleen hyvin että ne endot eivät näkyneet niissä tutkimuksissa, vain se pieni kysta, ja leikkauksen jälkeen kerrottiin että sitä endoa oli, ja että se oli luultavasti heikentänyt hedelmällisyyttä.Leikkaus jono oli n. vuoden! Leikkauksesta on nyt reilu puoli vuotta, tuhruilu ei loppunut kokonaan, mutta nykyisin n.2-4pvä. kestää. Ei vieläkään tärppejä, odotukset korkealla leikkauksen jälkeen. Itse se leikkaus oli helppo, vaikka jännitti etukäteen, kun tehdään nukutuksessa. Toivottavasti selvensi vähäsen.Ps. Kauan teillä yritystä?
Plussa onnea & mukavaa syksyä ! ;)

No jaa, enpä tiedä onko se endo mikään muotisairaus. Faktahan kuitenkin on, että isolla osalla lapsettomista endoa löytyy jossain määrin. Sen lisäksi voi olla vielä muita tekijöitä. Lisäksi endo voi olla täysin oireeton, tai se voi aiheuttaa esim. vain tiputtelua. Ja loppujen lopuksi lapsettomuutta. Jos hormonit ja kaikki muutkin asiat ovat ok (myös miehen osuus), kannattaa endo ehdottomasti poissulkea.

Alkuperäisellähän tiputtelu ei ainakaan johdu keltarauhasen vajauksesta. Muut syyt pitäisi siis poissulkea. Jos tiputtelu alkaa 5-9 vrk oviksen jälkeen ei se mahdolisesti hedelmöittynyt alkio voi kiinnittyä. Hedelmöittyminen voi siis tapahtua vaikka lähes joka kierto, mutta tilanne ei korjaannu, ennen kuin alkio pääsee kiinnittymään ja kohdun limakalvon rapistuessa ennenaikaisesti se ei pääse kiinnittymään ollenkaan. Tilanne on siis noidankehä ja sitä on vaikea korjata, jos ei tiedä missä vika.

Ja kyllä usemman päivän tuhruttelu, varsinkin jatkuvasti, on merkki siitä, että kaikki EI ole kunnossa.

Hei!

Mulla samankaltainen tilanne eli tuhrua tulee aina kp 24-25 alkaen (2-3 pv) ja ovis on yleensä kp 15-16. Väliin jää siis noin 10 päivää. Keltarauhanen toimii ok, arvo oli 47, kp 22 otettuna. Muissakaan verikokeissa ei ollut mitään erikoista. polyyppeja tai kystia ei ole. Endoa en ole koskaan ajatellutkaan, kun ei kerran niitä kipuja ole. Itseasiassa mulla ei ole kk-kipuja ollenkaan, jäi pois esikoisen syntymän jälkeen. Tuhru alkoi myös synnytyksen jälkeen, ennen siitä en ole kärsinyt. Meillä nyt yritystä takana vuosi ja kuukausi.

Multa lääkäri ei suostunut muuta tutkimaan, kun mulla kerran yks laps jo on! Sanoi vaan, että tuhru on ihan normaalia eikä vaikuta raskaakstuloon. Itseä vaan kummastuttaa, että kait joku vaikuttaa, kun yritystä tuppaa jo aika kauan olemaan....Mies vei simppatestinsä, joten asiaa tutkitaan myös hänen puoleltaan (vastauksia ei ole tullut vielä). Lääkäri käski odottaa joulukuuhun ja ottamaan uudelleen yhteyttä, jos ei mitään ole tapahtunut. Mietin kanssa tosissaan, että onko mun tuhru ongelma, vai ei???? Pitääkö mun nyt vaatia sitten jotain laparoskopiaa???? Voiko se endo vaan yhtäkkiä tulla? Luulis, et sitä ois sitten ollut jo ennenkin?

Jos kaikki EI sitten olisi kunnossa niin miksi kolme eri gyneä on todennut sen normaaliksi. Ainakin mitä viime keskustelusta ymmärsin niin tuhruvuoto ennen kuukautisia (jopa viikko ennen) luokitellaan normaaliksi. Eri asia on sitten se, että jos vuoden yrittämisenkään jälkeen ei mitään kuulu niin sitten sitä tarvitsee tutkia ehkä tarkemmin.

Tarkoituksenani ei ollut poissulkea sitä mahdollisuutta etteikö se voisi olla jotakin esim. endoa vaan halusin tuoda ilmi sen, että tuhruttelu (vaikkakin joka kierrossa) saattaa olla normaalia eikä yksinään aiheuta lapsettomuutta.

Vieläpä kyselen jos joku osais vastata,että voiskohan tuhrun syynä olla se että oonpa aika lailla laiheliini.Sekin asia kahteen kertaan tutkittu että miks paino ei nouse vaikka söis ku hevonen.2 lääkäriä tutki,ei löytyny mitään syytä siihenkään.Onkohan se nyt sitten niin että kun mä en liho,en saa vauvaakaan?!!Paino killunu samoissa lukemissa jo kolmatta vuotta,eikä hievahda mihinkään.

Yhteistyössä