mistä kotidoppler?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiva kuulla, jos vauvan saa hereille noin.
Ystäväni ei kuitenkaan tuntenut ihan loppuaikana liikkeitä (varmaan viikkoon) juuri siksi, kun ei sikiö enää niin mahtunut liikkumaan, ja olikin silloin paniikissa.... kaikki oli ollut kuitenkin ok. Eipä tarvi sittenkään pelätä turhaan, jollei heiluttelu autakkaan....

Muistakaan että tämä Doppler on kielletty joissakin esim. Euroopan maissa sen vuoksi, että sen vaikutusta sikiöön ei tiedetä varmasti..

Ultraäänellä on vuosikymmenten kokeet, käyttö ja tutkimukset takana on täysin varmaa tietoa että siitä ei ole mitään haittaa sikiölle.

Jos jossain maassa on kielletty johtuu hysteerisistä äideistä ja populistipoliitikoista jotka eivät ota asioista selvää.

Kiellosta on haittaa eikä siinä ole mitään tolkkua.

Viimeksi muokattu:
Hei mihin laitoit sen tutkimuksen? Olisi kiva lukaista...

Itse olen kuullut asiasta vain saksalaisiltä kavereilta, jotka kauhistelevat miksi Suomessa näin toimitaan... Olen kyllä itsekin miettinyt, että miksi vauvelin syke aina nousee tosi paljon, kun kuunnellaan. Raukka yrittää pakoon laitetta, vaikka monet asialle naureskelevatkin..

Eikö siihen pieneen päähän mahdu että kyse on fyysisestä paineesta joka tulee kun laite painetaan vatsaa vasten.

Kuuletko itse ultraääntä? Et kuule. Taajuus on sellainen ettei sitä yksinkertaisesti voi kuulla tai aistia ihmisen / sikiön korvilla, se on sula mahdottomuus.

Kyseessä on hysteeristen äitien väärinkäsitys, syyttävät "taikalaitetta" jota pelkäävät koska eivät ymmärrä sen toimintaa. Tietyissä ihmisissä kaikki laitteet aiheuttavat jotain pelkoa koska pieneen päähän ei mahdu niiden toimintaperiaatteet.

Viimeksi muokattu:
Olisikohan tuolla sikiön käyttäytymisellä jotain tekemistä kuulon kanssa? Jos doppler-laite kuulostaa sinne kohtuun ikävältä ja sikiön korvia sattuu. Lapsivesihän vielä voimistaa ääntä, vrt. jos itse olet veden alla.

Tämä vaan siis pähkäilyä, jos joku tietää, niin kertokaa!

Kuten edellä jo mainittiin ultraäänen käyttämä äänitaajuus on sellainen ettei sitä pysty millään kuulemaan tai aistimaan sikiön / ihmisen korvilla.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Insinööri jonka muijalla maha pystyssä;7521853:
Sellainenkin seikka kannattaa ottaa huomioon, että kotidopplerin teho on noin 10% neuvolan laitteiden tehoista. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vaikka laite olisi päällä kokoajan, ei sillä saada lämpö tai muuta vaikutusta aikaiseksi. Vai miksi luulette laitteen saaneen edes myyntilupaa?

Henkilökohtaisesti pidän laitetta täysin vaarattomana. Jokainen tekee tietysti omat päätöksensä, mutta joskus ottaa aivoon kun ihmiset ovat niin säikkyjä väärissä asioissa. Paljonko raskaana oleva saa kaiken maailman säteilyä kännyköistä, näyttöpäätteistä jne. eikä siitä kukaan ole huolissaan.

Eli kannattaa muistaa, että kyse on ultraÄÄNESTÄ ja tuollaiset kotidopplerit ovat täysin turvallisia, ei niitä muuten olisi myyty satoja tuhansia vuosien varrella. Ehkä ihmisiä pelottaa kun ne ovat Suomessa niin uusi juttu...

Ihanaa että täällä on joku muukin täyspäinen...

Tietääkö kukaan miksi sydänääniä kuunnellaan joka kerta neuvolassa? Siis siksi että tiedetään että sikiö elossa vai pitääkö se sykkeen nopeus tutkia muuten vain?

Voikohan sitä neuvolan tätiä kieltää ettei kuunneltaisi..?

Nimenomaan siitä tietää, että kohdussa ollaan elossa. Kuuntelu myös rauhoittaa usein vanhempia/ äitiä. Terveydenhoitaja myös kuuntelee sykkeen vaihtelevuutta. Sikiö ei siis kärsi mitenkään tutkimuksesta. Kohtuun ei tule mitään ääntä tms. Samalla tavalla toimii ultraäänikin, ei siinäkään anturi mitenkään vahingoita lasta. Doppleria ei ole tarkotus painaa kovaa mahaa vasten. Vaikka painaisit vain kädelläsi vatsaa ja vauva on hereillä lähtee hän karkuun.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä