Mistä kumpuaa isovanhemman väkivaltaisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja beekoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

beekoo

Vieras
Äitini oli yksinhuoltaja. Meitä oli kolme pientä sisarausta. Äiti piiskasi, uhkaili selkäsaunalla ja tukisti meitä lapsia.
Nyt kun olen itse äiti, olen antanut hänelle anteeksi. Hän oli yksin, väsynyt ja ei varmasti saanut näin paljon tieto kuin nykyvanhemmat.

Nyt sitten asiaan. Oma lapsemme on vaikeassa uhmaiässä. Isovanhempi (mummo) saattaa kyläilleessän uhata vitsan hakemisella jos lapsi ei rauhoitu. Olen yrittänyt perustella isovanhemmalle, ettei hakkaaminen auta. Että uhmakas huutaminen menee kyllä ohi kun siihen ei kiinnitä huomiota. Minun lastani ei lyödä!

On kamala tilanne kun itse laitat lapsen rauhoittumaan toiseen huoneeseen (siis huutamaan, jos ei usko mitään). Isovanhempi tulee väliin ja "anelee päästä pois, älä kiusaa lasta". Ja itse hän uhkaa lastamme selkäsaunalla jos ei rauhoitu. Olen jotenkin aivan tyrmistynyt hänen käytöksestään, eikä todellakaan ollut eka kerta, jolloin yllätyn hänen väkivaltaisesta ajattelu tavastaan.

Hän 52 vuotias. Siihen aikaan kun minä ja sisarukset olimme pieniä, oli jo ruumiillinen kuritus laissa kielletty. Tavallaan kuitenkin hyväksyttyä. En voi jotenkin ymmärtää miten jollakin voi palaa käämit, vaikka olisi vaan viikon käymässä lastenlasten luona.

Mummoon nyt on vaan juurtunut tuo paska eikä sitä tuossa iässä oikein enään voi muuttua.
Aina voit koittaa puhumista.. tai sitten uhata hakevasi vitsan ja piiskavasi mummia jos on noin tyhmä ja tuhma.

Alkuperäinen kirjoittaja beekoo:
Hän 52 vuotias. Siihen aikaan kun minä ja sisarukset olimme pieniä, oli jo ruumiillinen kuritus laissa kielletty. Tavallaan kuitenkin hyväksyttyä. En voi jotenkin ymmärtää miten jollakin voi palaa käämit, vaikka olisi vaan viikon käymässä lastenlasten luona.

Mutta palaako käämit siis oikeasti ja meinaat että hän käyttäisi sitä vitsaa myös? Oma isäni uhkaa poikaa joskus koivuniemen herralla, mutta ei oikeasti kyllä löisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
No eikö tuo vitsalla uhkailu mahda olla aika yleistä tuossa sukupolvessa, ilman että sitä oikeasti käytettäisiin?

Olen kyllä huomauttanut, että lapsemme ei edes tiedä mitä piiskaminen tai selkäsauna on, eikä todellakaan tarvitse tietää. Isovanhemman silmistä oikein kumpuaa jotenkin viha tai tunteiden hallitsemattomuus lyödä oikeasti lasta. Samanlainen hyvittely asenne kuin meillä sisaruksilla lapsena. Ostetaan jälkeenpäin karkkia ja limua jne. Hyvitellään tai hyviteltiin paremminkin selkäsaunan jälkeen.

Mä kyllä lähipiiristä tiedän mummon joka ei vaan uhkaile vaan ihan antaa sitä vitsaa. Mutta tosiaan, hänen sukupolvessa oli ihan ok antaa selkäsauna, joten hän kasvattaa myös lapsenlastaan samalla tavalla kuin häntä oli kasvatettu ja kuinka hän kasvatti omat lapsensa. Hyysäämällä ei kuulemma lapsesta kunnollista kasva.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

Mutta palaako käämit siis oikeasti ja meinaat että hän käyttäisi sitä vitsaa myös? Oma isäni uhkaa poikaa joskus koivuniemen herralla, mutta ei oikeasti kyllä löisi.

Kyllä palaa, näkee silmistä, äänen sävystä, samanlaista kuin meillä lapsena. Itse en edes tukista lasta, ajattelen että huutaminen kuuluu uhmaikään ja loppuu aikanaan. Jäähypenkki on käytössä ja puhuminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
.. tai sitten uhata hakevasi vitsan ja piiskavasi mummia jos on noin tyhmä ja tuhma.

Mä oikeasti laskisin sen mulkun housut kinttuihin joka lasta lyö ja antaisin vitsasta...sitten voitaisiin keskustella onko fyysisellä kurituksilla rauhoittavia vaikutuksia.
En kyllä veis pientä lasta tollaselle mummille tai papalle.

Vanhemmilla sukupolvilla vitsan käyttö on niin syvälle juurtuneena ja myös sellainen aikuisen autoritäärinen asenne lapsia kohtaan, että siitä on vaikea päästä eroon. Itse juttelisin äidin kanssa ja sanoisin, että ei saa tulla väliin kun laitat lapsen jäähylle, se on teidän välinen juttu.

no silloin kun me olimme pieniä ruumiillinen kuritus oli jo kiellettyä. mutta kyllä me saimme selkäämme aina välillä ihan syyttäkin. ja hiuksista kiskottiin monta kertaa.
omaa lasta en itse ruumiillisesti kurita, en ikinä unohda mitä äiti tehny. äidilleni sanonu tiukkaan sävyyn et minun lasta ei ruumiillisesti kuriteta. on vähän suutahtanu, mutta minun lapsen kuullen ei kurituksesta ees puhuta.

Urbaanilegenda kuten mörko tulee ja vie. Se on enemmänkin perinteistä uhkailua, joka on saanut vain uudenlaisen muodon jäähykomennusuhkailuineen tai että ei saa jäätelöä.
Kaikkeen pitää suhtautua aikaansa peilaten.

Alkuperäinen kirjoittaja halipupu:
Vanhemmilla sukupolvilla vitsan käyttö on niin syvälle juurtuneena ja myös sellainen aikuisen autoritäärinen asenne lapsia kohtaan, että siitä on vaikea päästä eroon. Itse juttelisin äidin kanssa ja sanoisin, että ei saa tulla väliin kun laitat lapsen jäähylle, se on teidän välinen juttu.
'
Autoritäärinen asenne sinänsä ei ole valttämättä lainkaan pahaksi. Nykyinen malli, jossa ollan lapsen kavereita, on sekin saanut tuomionsa.
Kaverikasvatus ei tuö lainkaan ymmärrystä yleisiin sääntöihin ja lakeihin, eikä yhteiskunnassa tarvittavaa kasvatuksellista kunnioitusta muihin ihmisiin tai yhteiskuntaan. Sillä ei olemitään tekemistä ruumiillisen kurituksen kanssa

Yhteistyössä