Mistä löytää voimaa jaksaa työyhteisössä (kun ei kuulu niihin "suosituimpiin")

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ahdistunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ahdistunut"

Vieras
Luulin että tämä yläaste-meininki olisi jo taakse jäänyttä mutta näköjään myös työelämässä tätä joutuu leikkimään vielä.. :(

Jostain syystä minä, uusin työntekijä olen joutunut sellaiseen valoon, etten muka tee töitä! Olen niin ahdistunut tästä! Olen hiljainen ja harkitseva persoona, ehkä jopa ujo ennen kuin tutustun ihmisiin. Kuitenkin olen aina ollut tarkka että työni teen hyvin. Nyt joka tilanteessa minulle suoranaisesti muistutetaan että mitä työhöni kuuluu, vaikka olen ne tehnyt tähänkin asti. Mua ahdistaaa tosiaan ja harkitsen jopa työstäni irtisanoutumista. Miten saisin tilanteen käännettyä? Kuitenkaan kenenkään perää en suostu nuolemaan saadakseni suosiota..

Yhteistyökyky, oma-aloitteisuus, aktiivisuus, saattavat olla ns. "teen työni hyvin" ohessa erittäin keskeisiä työn tulosten kannalta. Minkälaisista asioista ihmiset muistuttelevat sinua, mitä yleensä vastaat? Älä ala eristäytyä ainakaan, se on lopun alku.

Kuinka pitkään olet ollut tässä työssä? Oletko varma, ettei kyse ole ihan vaan normaalista perehdytyksestä, ehkä hieman huonosti koordinoidusta vain? Siis tokihan uudelle työntekijälle kerrotaan mitä hänen tehtäviinsä kuuluu, yleensä useammin kuin kerran, koska harva kertasanomisella kaiken muistaa. Jos perehdytystä ei ole selkeästi osoitettu yhdelle kollegallesi, saattaa näitä samoja juttuja sitten tulla monelta, koska eihän kulloinkin jostain asiasta mainitseva voi tietää, mitä toiset on jo kertoneet.

Kuinka pitkään olet ollut tässä työssä? Oletko varma, ettei kyse ole ihan vaan normaalista perehdytyksestä, ehkä hieman huonosti koordinoidusta vain? Siis tokihan uudelle työntekijälle kerrotaan mitä hänen tehtäviinsä kuuluu, yleensä useammin kuin kerran, koska harva kertasanomisella kaiken muistaa. Jos perehdytystä ei ole selkeästi osoitettu yhdelle kollegallesi, saattaa näitä samoja juttuja sitten tulla monelta, koska eihän kulloinkin jostain asiasta mainitseva voi tietää, mitä toiset on jo kertoneet.

Perehdytys oli järjestetty yhden ihmisen kanssa. Olen ollut ttyöpaikassa nyt 3kk.

Olen huomannut että jo pidempään olleet eivät kaikki hoida näitä jokapäiväisiä tehtäviä joten ehkä tämän minuun kohdistunut huomauttelu johtuu siitä että oletetaan minun olevan se joka jättää tehtäviä hoitamatta. Työssäni ei ole siis niin helppo tietää kuka jättää työnsä tekemättä... Mutta pitäisikö alkaa pitää melua omista tekemisistään vai miten saisin tämän loppumaan?

Miten sinä sitten olet reagoinut, kun sinua on muistutettu asioista? Tokihan silloin kannattaa mainita, että on kyllä aina hoitanutkin asian siten kuin on sanottu. Jos et sitä sano vaan otat vain hiljaisena muistuttelut vastaan, saattaa se vahvistaa epäilyjä että juuri sinä olet se, joka on jättänyt hommia hoitamatta. Muuten ei normaalisti tarvitse pitää tekemisistään melua, mutta tottakai jos huomaat että sinua epäillään tehtävien hoitamatta jättämisestä, pitää oikaista väärinkäsitys heti. Ei kuitenkaan niin että loukkaantuminen paistaa kilometrin päähän, vaan hymyssäsuin ja ystävällisesti.

Vaikka muuta väitetään niin varsinkin naisvaltaisilla aloilla tarvitaan aina se yks, jota nokitaan ja jonka syyksi laitetaan toisten tekemättömät työt. Sitä ei tarvitse niellä mutta jo työilmpiirin puolesta kannatta opetella hymyilemään ja pitämään nätisti puolensa. Eli todeta vaan et hommat on omalta osalta hoidettu ja jos oikein räikeitä juttuja esiintyy jonkun toisen puolelta niin ystävällisesti vihjaista vain "onkohan se "x" sen hoitanut tänään muuten?" :)
Olen introvertti mutta saan suuni auki tarvittaessa. Siihen oppii ja karaistuu. Aikansa noita jatkuu mutta lopulta kun ei noteeraa niin ei muutkaan jaksa nokitella tai syytellä olemattomia. Oma asenne ratkaisee rupeatko nyhjöttään ja ottaan kaiken vaan omiksi syiksi.. Aina silti pitää muistaa olla fiksumpi eikä alentua samaan mitä muut. Eli ei sitten aleta nokkimaan seuraavaa uutta tulokasta muiden mukana.

Ehkä sun välillä tarvitsee "pitää melua tekemisistä" jos ei muuten älytä. Jos jokin juttu vaatii enemmän vaivaa niin päivittele sitä ja miten sait homman hoidettua lopulta. Jotain keksii aina työtehtävistään ns.höpöttää ohimennen. Sitä pitää toki harjoitella jos on hiljaisempi tyyppi.

Yhteistyössä