Mistä mustasukkaisuus teidän mielestä voi johtua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Aloitan tästä aiheesta oman ketjun,sillä aihe kiinnostaa minua,eritoten sen erilaiset aiheuttajat. Yleensähän on niin että mustasukkaista ihmistä pidetään jotenkin pimeänä,kontrollifriikkinä,itsekkäänä ja omistushaluisena,mutta kuinka usein tälläisen käytöksen taustalla on ihan oikeasti aito pelko siitä että menettää rakkaansa ja ns. häviää pelin jollekin toiselle,jota pitää itseään parempana?

Voisin aloittaa vaikkapa itsestäni. Olen rikkinäisestä perheestä enkä koskaan ole tuntenut isääni. Välit äitiini ovat etäiset,melkeinpä muodolliset. Olin koulukiusattu 1-9 luokkien aikana ja minulla oli vain muutama kaveri. Jo tuolloin pelkäsin että aina kun kaverit tekivät jotain ilman minua,he hylkäisivät minut tai vähintään puhuivat minusta pahaa. En usko että näin oli oikeasti,mutta en voinut täysin luottaa kehenkään vaikka mitään syytä ei ollut.

Itsetunto on huono. Olen kuullut olevani viehättävä,mutta en nää itseäni niin. Kadehdin kauniita naisia joilla on upeat kropat ja huoleton elämänasenne. Haluaisin itsekin olla sellainen.

Olen ollut yhdessä mieheni kanssa 10 vuotta ja meillä on kolme lasta. Mies vannoo rakkauttaan ja uskon häntä,minäkin rakastan miestäni. Hän käy harvoin missään ihan omasta halustaan,mutta joka kerta kun mies lähtee vaikkapa pikkujouluihin,mulla nakertaa sisimmässä pelko siitä että mitä jos kuitenkin vastaan tulee joku tyrmäävä,seksikäs ja upea kaunotar joka vie mieheltä jalat alta.

Mun päähän ei vaan iskostu sellaista ajatusta että mä voisin olla se jonkun "lottopotti", että mä riittäisin ihan tämmöisenä. Ja koska tiedostan itse tän mun ongelman ja märehtimisen,se tavallaan vielä ruokkii sitä ajatusta että kuka nyt oikeasti haluaa olla ihmisen kanssa joka ei itsekään viihdy nahoissaan.

Tämmöstä. Ajatuksia vain. Ihan vaan tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta,että ei kaikki välttämättä ole mustiksia "ilkeyttään".

Mä en ole ennen ollut mustasukkainen. Mulla on ollut ihan hyvä itsetunto ja luottamus parisuhteeseen. Nyt meillä on ollut pidempään jo todella iso kriisi parisuhteessa ja vähitellen aloin tuntea mustasukkaisuutta ja loppujen lopuksi paljastui että ei mun tunteet aivan turhia olleet, kyllä ne jostain aina kumpuaa..

Nyt olen aivan sairaan mustasukkainen ja elän päivän kerrallaan ajatellen että jos mies haluaa lähteä toisen matkaan niin hän voi sen tehdä ja mä en sille mitään voi. Uskon että mustasukkaisuudesta voi päästä tällaisella ajattelulla eroon, mutta kyllä siihen tarvitaan myös luottamus parisuhteeseen. Mustasukkaisuuden kanssa on aivan älyttömän raskasta elää, molempien osapuolien..

Täällä ihan samoja kokemuksia kuin sulla ap! Tsempit, sekä sulle että miehelle :heart: Mä ja mun mies tiedetään, kuinka raskasta tää voi molemmille olla.

Mieheni kysyi olenko kirjoittanut tuon viestin. :D Eli täysin samanlaisia ajatuksia täälläkin... :( Joku syy siihen on. Olen miettinyt josko sitä pitäisi ruveta selvittämään terapiassa tai jossain. Helpottaisi molempien elämää. On tämä kummallekin yhtä helvettiä. Jomman kumman pää hajoaa todennäköisesti aika pian...
Mikäs se toinen ketju on, missä meitä ilmeisesti mollataan?

Onneks meillä mies on suhtautunu aika ymmärtäväisesti, toki joskus menettää hermonsa. Mutta, keskustellaan noista asioista aika paljon, yleensä sillon kun se mun mustasukkasuus myllää päällä. Nyt en ole pitkiin aikoihin ollu mustasukkanen ollenkaan ja omakin olo on ton myötä helpottunu todella paljon. Parisuhteen ilmapiiri on muttunu todella paljon ja parempaan suuntaan. Jo ton huomaaminen saa mut hykertelemään ylpeydestä ja siitä, että mä olen onnistunu nujertamaan sen peikon. Toki teen ja työstän tota edelleen, mutta iso kiitos miehelle. On jaksanu auttaa, kuunnella ja olla rakastava ja ymmärtäväinen.

Oon aina ajatellut, että mustasukkaisuus on juurikin lähinnä huonoa itsetuntoa, joissakin tapauksissa myös omistamisenhalua tai menneisyyden käsittelemättömistä ongelmista johtuvaa. Usein siihen varmaan liittyy tuo, ettei ymmärrä / usko kelpaavansa sellaisenaan.

Mustasukkaisuus on mun mielestä oire omasta heikosta tai muserretusta itsetunnosta. Tunne siitä että kumppani/ystävät lähtevät heti kun jotain muuta on näkyvissä kertoo siitä ettei mustasukkainen ihminen arvosta omia ominaisuuksiaan eikä usko siihen että kumppani on "oikeista" syistä yhdessä. Tyytymättömyys omaan elämään ja valintoihin varmasti ruokkivat mustasukkaisuutta, sillä usein itse heijastelee muihin omia tunteitaan ja ahdistuksiaan.

Eri asia tietysti on se, jos taustalla on selkeä kumppanin pettämistapaus jonka jälkeen on vielä jatkettu suhdetta. Silloin on aika luonnollista vahvallekin ihmiselle jäädä kiinni epäluottamuksen kierteeseen.

Yhteistyössä