Mistä tälläiset painajaiset voivat kertoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hullu(ko)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hullu(ko)

Vieras
Painajaisissa olen jostain syystä ulkona yöllä ja yritän päästä kotiin, mutta se ei onnistu millään. Yleensä olen unessa vähissä vaatteissa vaikka on talvi ja minulla on hirveä nälkä ja heikko olo. Esim. viikonloppuna näin unta, jossa olin käynyt yöllä ruokakaupassa ja yritin mennä linja-autolla kotiin, mutta se ei vain onnistunut millään, sillä en millään löytänyt oikeaa pysäkkiä, en tiennyt koska linja-auto lähtee ja lopulta kun seisoin pysäkillä, linja-auto ajoi nopeasti ohi ilman että se otti minua kyytiin. Sitten minä yritin juosta sen linja-auton perään tietäen, että seuraava ei tule pitkään aikaan ja että minä varmasti kuolen nälkään, jos en pääse sen kyytiin ja kotiin. Minulla oli siis unessa kova nälkä, mutta vaikka minulla oli kauppakassi kädessä, niin unessa ei tullut mieleen syödä sieltä mitään.

Näissä unissa siis yritän kovasti päästä kotiin, mutta mitä enemmän yritän, sitä vaikeampaa se on. Unissa minulla siis on myös kova nälkä, väsyttää kovasti ja niiden vuoksi on heikko olo. Sitten jos olenkin unessa kotona, niin teen kaikkea täysin turhaa, vaikka mielessä pyörii koko ajan että "On yö ja väsyttää. Pitäisi mennä nukkumaan, että jaksan aamulla herätä ajoissa, mutta en vain pysty menemään nukkumaan". Saatan esimerkiksi siivota unessa kotiani kovasti yöaikaan, vaikka olen väsynyt ja pitäisi mennä nukkumaan. Sitten kun yritän mennä sänkyyn, niin tulee koko ajan uusia esteitä, on vaikka pakko imuroida ennen nukkumaan menoa.

Alkoholilla ei ole osuutta näiden unien näkemiseen.

Minusta tuollaiset unet kertovat stressistä arjessasi. Oletko etsimässä uutta työpaikkaa? Linja-auto voisi kuvastaa työpaikkaa, tiedät että mahdollisuuksia tulee harvoin etkä oikein meinaa päästä alkuun työnhaussa. Tiedän hyvin sen tunteen kun unessa ei millään pääse johonkin mihin on menossa. Tulkitsen sen niin että valve-elämässä on vaikeuksia päästä eteenpäin pyrkimyksissään.

Ruoka merkitsee unessa usein rakkautta, elämän "ravintoa". Koetko olevasi rakkautta ja suojaa vailla elämässä? Toisaalta olit nälissäsi vaikka sinulla oli ruokakassi kädessäsi. Osaatko ottaa vastaan rakkauden mitä sinulle tarjotaan?

Kodin siivoaminen yöaikaan on aika jännä. Koti tai talo merkitsee unessa yleensä unennäkijää itseään. Joten mikä tarve sinulla on "siivota" itseäsi? Onko esim. ajatukset sekaisin ja yrität saada niitä järjestykseen? Jonkinlainen muutosprosessi sinulla vaikuttaisi olevan käynnissä.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että unilla on tapana liioitella jotta kiinnittäisimme niiden viestiin huomiota eli ei sinulla varmastikaan ole läheskään niin huonosti asiat kuin miltä unesi kuulostavat. :) Alitajuinen stressi vain kertautuu tuolla tavalla unissasi.

Olen ihan harrastusmielessä harjoitellut unientulkintaa monta vuotta, olisi hauskaa kuulla mitä mieltä olet tästä tulkinnasta.

En tiedä unien tulkinnasta mitään, mutta tulkitsisin unen niin että sulle on elämässä tärkeitä perusasiat eli koti, ravinto, lepo, ja unessa käsittelet sulle tärkeitä asioita. Jos niihin ei liittyis jotain pelkoa eli kotiin pääsemisen puutetta, nälkää ja väsymystä, niin ei ne olisi sulle niin tärkeitä. Mulla saattaa painajaisissa kadota lapset ja kuvittelen sen vaan kertovan sitä, että ne on mulle äärettömän tärkeitä.

Minä en ole mikään unientulkitsija, en tiedä siitä asiasta yhtään mitään. Sellainen vaikutelma kuitenkin syntyy, että olet todellakin aika puhki etkä pysty nyt priorisoimaan asioita niin että jaksaisit paremmin. Ja siitäkin on sitten morkkis, kun tietää että pitäisi pystyä.

Mulla saattaa painajaisissa kadota lapset ja kuvittelen sen vaan kertovan sitä, että ne on mulle äärettömän tärkeitä.

Minulla tuollaiset unet ovat liittyneet selvästi sellaisiin kausiin, kun olen ollut todella loppu. Olen siis varmasti jo alitajuisesti pelännyt, että en pysty huolehtimaan lapsista asianmukaisesti. Niissä unissa olen siis aina ihan itse kadottanut lapseni, unohtanut jonnekin tai ollut jotenkin täysin vastuuton.

Hyi.

Mä näin viime yönä sellasta unta, missä oli kuolleen hevosen puoliksi syöty raato (silmät oli esim. kaivettu pois ja osa luista syöty esiin), jolla oli jalat sahattu katki.
Se raato vain makasi ja välillä heräsin siihen, kun todella todentuntuisesti osuin siihen raatoon.
Yritin siis päästä jotenkin siitä pois, mutta se jalaton ja runneltu hevosenraato puski vaan päälle möllöttävine silmäaukkoineen. :x

Yhteistyössä