Mistä tietää että on yliväsynyt? Kokemuksia kaipaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en jaksa mitään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en jaksa mitään

Vieras
Olen nukkunut jo pitkään tosi huonoja öitä tai ainakin vähintään liian vähän mitä mun unentarpeeseen tulee. Ja mulla vaikuttaa väsymys hyvin pian mielialaan, musta tulee kiukkuinen ja masennun.

En osaa tehdä asialle mitään. En muista milloin olisin tuntenut viimeksi itseni pirteäksi, koko ajan on raskas ja väsynyt olo. Kierrän kuin noidankehää. Tiedän että tarvitsisin enemmän unta että olo paranisi.

Nyt en jaksa nauttia enää edes tulevasta kesästä, en jaksa mennä pihallle, en jaksa tehdä kotona mitään, en jaksa iloita mistään :(

Kotona on kaaos ja toivoisin että miehen kanssa löytyis yhteiset pelisäännöt miten voitais yhdessä tää koti saada kuntoon ja PITÄÄ kunnossa niin ettei kaaosta syntyisi. Mutta sekin on turha yritys. Mies ei ota tosissaan vaikka tietää että mua häiritsee ja ahdistaa kodin siivottomuus ihan hirveästi. Tuntuu ettei koskaan löydy sitä yhteistä aikaa tai halua että laitettais hihat heilumaan ja tehtäis jotain, saatais koti kuntoon, tehtäis jotain kivaa.

Kun herään aamulla, ja en vielä ole kovin väsynyt, niin haluisin tehdä jotain niin että sitten vois viettää kivan päivän ja illan. Mut miespä sit tuijottaa telkkua tai pelaa koneella ja lorvii. Aikani odoteltua hänen apuaan, mä lannistun, ahdistun ja hermostun ja mun energia ja fiilikset katoaa. Kun yksinkään en jaksa tehdä.

Mikä siinä on niin vaikeaa että mies vois kans tarttua toimeen ja tehtäis yhdessä. Kun koskaan ei tunnu tulevan sitä hetkeä että sille sopis kun mä jaksan. Kun se jaksaa kuitenkin enemmän kuin minä. Sit kun se alkaa touhuaan niin mä olen jo ihan väsähtänyt henkisesti, vittuuntunut taas odottamiseen ja mun päivä on pilalla.

En tiedä mikä siinä on mutta tuo mies tuntuu lamaavan mut henkisesti, etten osaa enää edes elää.

Esim. se toive minkä olen esittänyt tiskikoneen tyhjentämisen ja täytön suhteen, ei toimi. Olen pyytänyt että tyhjentää koneen, ja minä täytän sen. Ei toimi. Hän joskus sen tyhjentää ja sitten se taas jää.

Mulla on keskittymisvaikeuksia joten on tosi vaikea aloittaa jotain. Siihen tartten miehen apua etttä esim. just tyhjäis ton koneen, mä mielelläni sen täytän ja siivoan sit myös tiskipöydän kunnolla. Nimittäin jos mies tekee täyttämisen, niin tiskipöytä ja altaat saattaa jäädä niin törkeeseen kuntoon että sitten sekin harmittaa.

Mies ei laita edes roskiaan roskikseen ja mua ärsyttää suunnattomasti. Oon nalkuttanut siitä jo vuosia, mut meno ei muutu. Se täyttää meidän muutenkin pienen tiskipöydän roskilla, kun ilmeisesti se käytetty kahvipussi on liian vaikeaa laittaa roskikseen SAMANTIEN, aivan kuten käytetyt maitopurkit, teepussit, omenankuoret ym. Eli, jos meillä on tiskipöytä puhtaana, niin sitä kestää tasan puol päivää ja se on taas täynnä. Mä en tajua tätä!!!! Miten vaikeaa on laittaa esim. likainen tiski toiseen altaaseen eikä levitellä kaikkea tiskipöydälle! Mä niitä sit siistin ja laitan yhteen paikkaan odottamaan pesua.

Sit kun mies tekee ruokaa, niin miten se onnistuu sotkemaan hellan JOKA KERTA. Ja ei tasan viitsi sitä pyyhkiä, joten pinttyneenä se onkin sitten tuplatyö sitä jynssätä puhtaaksi.

Että mua ärsyttää, kun oma jaksaminenkin on mitä on ja sit toinen tekee kaiken vaikeammaksi.

Mä en jaksa tällaista elämää ja haluaisin erota jo pelkästään tän vuoksi :(

Tietää kyllä kuka ei pese tarpeeksi käsiään kun mustia länttejä löytyy ovenpielistä ja kaapinovista. Ja minähän olen ainoa joka niitäkin pyyhkii.

Miks jotkut miehet on tollasia sontiasia, jotka ei edes perhe-elämässä viitsi panostaa viihtyvyyteen?! Kai se on sit niin itsekäs ettei viitsi muuttaa tapojaan, koska häntä itseään ei haittaa??? Mua haittaa, mutta sillähän ei ole mitään merkitystä.

Vessan siivoamiset jää mulle. Edes "omaa" vessaansa se ei viitsi pestä ellen mä huomauta sen törkyisyydestä. Kerää lattioille luettavaa eikä viitsi viedä niitä pois. Partakarvoja on siellä sun täällä, kun ei viitsi niitä samantien huuhtaista pois.

Mua ällöttää tämmöinen elämä, ei tästä tule mitään. Olen niin monet kerrat yrittänyt organisoida että tehtäis käytäntö helpommaks mutta kun toinen osapuoli ei ota sitä tosissaan niin pikkasen on yksin hankalaa ruveta kaikkea toteuttamaan.

Mua ahdistaa jo tuleva kesä kun tiedän miten paljon olis tekemistä ulkonakin mutta kun tää kodin sisäpuoli tarttis nyt suursiivouksen ja myös sen että turhaa tavaraa laitetaan pois. Yksin kai mä senkin joudun tekemään?

Joo anteeks, ja tuskin ketään kiinnosti tai jakso lukea mun ruikutuksen loppuun.

Oli pakko avautua jonnekin. Huomenna on äitienpäivä mut kai mä tämänkin äitienpäivän saan viettää keskellä sotkua kun paras lahja olis siisti koti.

Odotin että oltais ukon kans yhdessä siivottu, mut se pelas. Sit se hävis, ja se olikin pelaamassa toisessa huoneessa. No, sitten alkoikin jääkiekko... joten. HUOH!

Kyllä minä jaksoin lukea alusta loppuun ja ymmärrän kyllä tismalleen millainen olo sinulla tuota kirjoittaessasi on ollut, ja on aivan varmasti vielä tällä hetkelläkin. Uniongelmat ovat usein merkki jostain muusta kuin kyvyttömyydestä nukkua. Sitä voisi ajatella, että ihmisen pitää vaan pimentää huone ja rauhoittaa nukkumaanmeno, olla "tekemättä mitään muuta sängyssä kuin nukkua" niin kuin monesti neuvona sanotaan. Todellisuudessa jos syy on stressi, niin kuin epäilen sinun kohdallasi olevan, siihen ei auta mikään muu kuin stressin syiden etsiminen ja poistaminen.

Kysy siis itseltäsi: mikä stressin aiheuttaa? Älä provosoi itse itseäsi syyttämällä miestäsi, mutta jos teidän yhteiselo on niin ahdistavaa ja lamaannuttavaa kuin kerroit, huono parisuhde voi hyvinkin olla stressin osasyy. Mitä muita syitä stressiin löydät? Mieti kaikki syyt ja mieti, mitä voit tehdä poistaaksesi stressitekijät elämästäsi. Käy kiinni jokaiseen huolenaiheeseen täsmällisesti ja tehokkaasti, ja yksitellen hoida ne pois elämästäsi.

Ymmärrän hyvin, että väsyneenä asioihin tarttuminen on äärimmäisen vaikeaa, mutta oman henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin vuoksi sinun on yritettävä. Unettomuus voi laukaista myös masennuksen - ja toisaalta masennus voi laukaista unettomuuden - joten nyt on aika toimia. Jos tuntuu, että tarvitset apua ajatusten selvittämiseen, ota yhteyttä terveyskeskuksen psykologiin tai mielenterveystoimistoon. Jaksamista!

En nyt oikein ymmärrä, mutta teillä on nyt sotkuista, mutta et saa siivottua ja sitten kun mies jotain on yrittänyt niin se on tehty huonosti. Käyttekö ansiotöissä? Miksi et siivoa, jos ärsyttää. Eihän joka päivä tarvitse hulluna siivota vaan puoli tunti päivässä niin pysyy paikat siistinä tai ainakin meillä pysyy jopa vähemmällä kuin puolia päivässä.

[QUOTE="vieras";28457924]En nyt oikein ymmärrä, mutta teillä on nyt sotkuista, mutta et saa siivottua ja sitten kun mies jotain on yrittänyt niin se on tehty huonosti. Käyttekö ansiotöissä? Miksi et siivoa, jos ärsyttää. Eihän joka päivä tarvitse hulluna siivota vaan puoli tunti päivässä niin pysyy paikat siistinä tai ainakin meillä pysyy jopa vähemmällä kuin puolia päivässä.[/QUOTE]

Sinä et ilmeisesti ole koskaan kärsinyt pitkäjaksoisesta unettomuudesta? Pitkään jatkunut unettomuus tekee ihmisestä zombien. Tuntuu kuin kantaisi koko ajan betonisäkkejä selässään ja raajoissaan, ja pää on kuin raskas kivimöhkäle. Unettomuuteen voi kuolla, mikäli tämän kertominen yhtään valaisee sitä, miten vakavasta asiasta on kyse. Aivot yksinkertaisesti tekevät tenän. Jos ap:n unettomuus vielä johtuu masennuksesta tai on johtanut masennukseen (täysin mahdollista), pieninkin ponnistelu voi tuntua ylittämättömältä ongelmalta. AP tarvitsee aivan ehdottomasti tukea, mikäli on kyse niin vakavasta oireilusta kuin tekstin perusteella ymmärsin. Vakava unettomuus on jotain aivan muuta kuin parin huonosti nukutun yön aiheuttama vetämätön olo.

Viimeksi muokattu:
Birgitte, entäs jos stressaavat asiat ovat mm. tapahtuneita asioita, joille ei voi mitään?
Olen itse lähes samassa tilanteessa kuin ap ja olen kokeillut kaikki keinot unettomuuteen.
Takana todella stressaava elämäntilanne, nyt muuten rauhallista mutta kotona on aikalailla sellaista kuin ap kuvaili.
Olen jo niin tottunut stressiin ja ahdistukseen etten osaa kuvitella stressitöntä elämää ja sitä kun sain nukuttua, sekin aika on ollut joskus.
Olen hyvin herkkä stressaantumaan ja ensimmäisenä lähtevät yöunet.
Iltaisin päässä pyörii filminauhana tapahtuneita,ikäviä ja traumaattisia asioita.
Kroppa on jännitynyt, sydän hakkaa, on vaikea rentoutua.
Päivisin nukun helpommin kun ei ole paineita nukkumisesta vaan pikemminkin ei SAISI nukahtaa,silloin uni tulee.

Sitten tiedät kun et enää jaksa syödä etkä peseytyä. Niin kävi minulla ja nyt ollut sairaslomalla jo 7kk. En jaksa juuri muuta kuin maata sängyssä ja juoda kahvia, lapset touhuaa mitä lystävät. Arkisin ovat onneksi hoidossa. Apua ei saa kun terveyspalvelut ajetaan alas. Tosin itse sain neurologille ja psykiatrille ajan jotka tässä kuussa. laita miehesi tekemään kotityöt ja lepää vaikka tai tee jotain mistä tykkäät.

[QUOTE="vieras";28458070]Birgitte, entäs jos stressaavat asiat ovat mm. tapahtuneita asioita, joille ei voi mitään?
Olen itse lähes samassa tilanteessa kuin ap ja olen kokeillut kaikki keinot unettomuuteen.
Takana todella stressaava elämäntilanne, nyt muuten rauhallista mutta kotona on aikalailla sellaista kuin ap kuvaili.
Olen jo niin tottunut stressiin ja ahdistukseen etten osaa kuvitella stressitöntä elämää ja sitä kun sain nukuttua, sekin aika on ollut joskus.
Olen hyvin herkkä stressaantumaan ja ensimmäisenä lähtevät yöunet.
Iltaisin päässä pyörii filminauhana tapahtuneita,ikäviä ja traumaattisia asioita.
Kroppa on jännitynyt, sydän hakkaa, on vaikea rentoutua.
Päivisin nukun helpommin kun ei ole paineita nukkumisesta vaan pikemminkin ei SAISI nukahtaa,silloin uni tulee.[/QUOTE]

Kuinka usein tuollaisia oireita esiintyy, onko tuo jokapäiväistä/iltaista? Tuntuuko, että stressaat jatkuvasti ja tilanteisiin nähden kohtuuttomasti? Ei tässä voi kenestäkään diagnoosia tehdä, enkä ole psykologi saati psykiatri vaan mielenterveyshoitaja, mikä on oikeastaan paha juttu, koska näen herkästi normaalitkin asiat oireina jostain pahemmasta. Voisit käydä lukemassa infoa esimerkiksi ahdistuneisuushäiriöstä. Tästä löytyy varmasti tietoa googlettamallakin.

Tahdon vielä lisätä, että olet saattanut kärsiä esimerkiksi tuosta em. ahdistuneisuushäiriöstä tai vastaavasta tilasta jo kauan, ja stressaava elämäntilanne siihen päälle on pahentanut asiaa ja ajanut sinut eräänlaiseen syöksykierteeseen - vähän kuten ap:n tapauksessa. Suosittelisin, että otat yhteyttä mielenterveystoimistoon, koska ei täällä palstalla pysty mitenkään saamaan täyttä kuvaa tilanteesta, enkä minä koe, että olisin edes oikea henkilö tekemään johtopäätöksiä. Olen lähinnä se ihminen, joka auttaa ja tukee eheytymisessä diagnoosin saamisen jälkeen.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja kirjoituksenikin löytyy täältä;28458212:
Sitten tiedät kun et enää jaksa syödä etkä peseytyä. Niin kävi minulla ja nyt ollut sairaslomalla jo 7kk. En jaksa juuri muuta kuin maata sängyssä ja juoda kahvia, lapset touhuaa mitä lystävät. Arkisin ovat onneksi hoidossa. Apua ei saa kun terveyspalvelut ajetaan alas. Tosin itse sain neurologille ja psykiatrille ajan jotka tässä kuussa. laita miehesi tekemään kotityöt ja lepää vaikka tai tee jotain mistä tykkäät.

Linkkiä, kiitos!
Oon kans apua hakenut ja ens kuussa sinne meno ekalle käynnille.
En jaksa minäkään mitään tehä, tahtoisin tietää oireistasi.

Yhteistyössä