Mistä tietää, onko masentunut vai vaan väsynyt?

ImpiEllenAnna

Aktiivinen jäsen
21.04.2004
8 208
0
36
Mun väsymykseni on kestänyt jo nelisen vuotta.. välillä väsyttää enempi ja välillä vähempi.. tähän asti olen ajatellut, että se on vaan normaalia väsymystä.. ottaen huomioon, että meillä on kaksi pientä lasta, joita mä hoidan likipitäen kokonaan yksin.. toinen on kärsinyt korvakierteestä sillä seurauksella, että viime vuonna keskimääränen yöunen pituus oli mulla noin 4 tuntia.. sitten mä vielä opiskelen samalla.. äitiyslomaa olen pitänyt vaan reilun puoli vuotta kuopuksen syntymän aikoihin.. muuten olen ollut koko ajan koulussa..

Mutta nyt kun mies kertoi viime viikolla, ettei enää rakasta mua, niin mä olen jo neljänä päivänä ajatellut, että miten pääsisin eroon itestäni.. :ashamed: :o en todellakaan ole sitä toteuttamassa mutta jatkuvasti mietin.. mä en vaan jaksa enää.. pelottaa ajatuskin siitä, että joutuisin olemaan yksin..

Tarvisko mun mennä lääkäriin? mä olen äärettömän huono menemään lääkäriin, menisin vasta sitten kun on pää kainalossa.. enkä mä edes usko, että lääkäri vois mua mitenkään auttaa.. en mä tiedä voiko kukaan mua auttaa.. jos joku vois niin se olis mies, mutta kun sitä ei kerta kaikkiaan kiinnosta.. :'(

Älä hankkiudu eron itsestäsi, vaan miehestäsi. Ja puhu jollekin, jos sulla ei ole äheisiä ihmisiä, joille puhua, varaa aika lääkärille ja phu siellä. Ja hanki apua lasten hoitoon.
Masennuksesta en osaa sanoa, mä itse uskon, että ihminen joko antaa itsensä vaipua masennukseen tai sitten ei. Mutta joka tapauksessa, sun täytyy saada puhua jollekin päässäsi pyörivät ajatukset, äläkä yritää olla lian vahva yksinäsi. Se on ihan ok, että antaa itsensä olla toisinaan heikko ja jaksamaton!

:hug: :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Testin mukaan mä olen vakavasti masentunut.. :o mutta miten lääkäri voi siihen auttaa? mitä siellä edes tehtäis?

On lääkehoitoa, on terapiaa. Ja pelkkä kertominen tilanteesta ulkopuoliselle auttaa. Tiedän, että tuntuu siltä, että kukaan ei voi auttaa. Minulla tuntu ihan samalta. Jos haluat laittaa yytä, niin jutellaan??!!

:hug: Mutta nyt sinun pitää varata aika lääkäriin.

Testin mukaan mä olen vakavasti masentunut.. :o mutta miten lääkäri voi siihen auttaa? mitä siellä edes tehtäis?

Soita ihmeessä heti lääkäriin. :hug: Se kannattaa. Vaikeasta masennuksesta ei oikein omin voimin pääse "ylös".

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Älä hankkiudu eron itsestäsi, vaan miehestäsi. Ja puhu jollekin, jos sulla ei ole äheisiä ihmisiä, joille puhua, varaa aika lääkärille ja phu siellä. Ja hanki apua lasten hoitoon.
Masennuksesta en osaa sanoa, mä itse uskon, että ihminen joko antaa itsensä vaipua masennukseen tai sitten ei. Mutta joka tapauksessa, sun täytyy saada puhua jollekin päässäsi pyörivät ajatukset, äläkä yritää olla lian vahva yksinäsi. Se on ihan ok, että antaa itsensä olla toisinaan heikko ja jaksamaton!

Mä en todellakaan halua eroon miehestäni.. jostain kumman syystä mä rakastan sitä idioottia niin paljon.. :kieh: yhdelle tutulle olen puhunut, mutta ei se tunnu auttavan.. siksi epäilen, ettei lääkäristäkään olisi mitään apua.. ja mä ajattelen ite kanssa masennuksesta noin.. enkä ole antanu itelleni lupaa vaipua sinne.. mutta kun ei mikään tunnu enää auttavan..

Mä en todellakaan halua eroon miehestäni.. jostain kumman syystä mä rakastan sitä idioottia niin paljon.. :kieh: yhdelle tutulle olen puhunut, mutta ei se tunnu auttavan.. siksi epäilen, ettei lääkäristäkään olisi mitään apua.. ja mä ajattelen ite kanssa masennuksesta noin.. enkä ole antanu itelleni lupaa vaipua sinne.. mutta kun ei mikään tunnu enää auttavan..

Tunnut ainakin tarvitsevan omaa aikaa. Tuosta masennustestistä..mäkin tein sen huvikseni, ja saattaisin olla testin mukaan hieman masentunut, mutta en ole, olen vaan ihanan pienen poikavauvan melko tuore äiti. ;)

Koittakaa saada keskinäisiä asioita puhuttua miehesi kanssa, mutta jos häntä ei todellakaan kiinnosta jatkaa yhteiselämää kanssasi, niin sun on oikeasti parempi jatkaa yksinäsi lasten kanssa elämää.
Huono toimimaton suhde nimittäin rassaa ihmistä uskomattoman paljon, vaikka kuinka rakastaisi toista.

Lääkitys on myös osa masennuksen hoitoa. Ja on eri asia jutella ammattilaisen kanssa, kuin ystävän kanssa. Varaa aika.

Tunnut ainakin tarvitsevan omaa aikaa. Tuosta masennustestistä..mäkin tein sen huvikseni, ja saattaisin olla testin mukaan hieman masentunut, mutta en ole, olen vaan ihanan pienen poikavauvan melko tuore äiti. ;)

Koittakaa saada keskinäisiä asioita puhuttua miehesi kanssa, mutta jos häntä ei todellakaan kiinnosta jatkaa yhteiselämää kanssasi, niin sun on oikeasti parempi jatkaa yksinäsi lasten kanssa elämää.
Huono toimimaton suhde nimittäin rassaa ihmistä uskomattoman paljon, vaikka kuinka rakastaisi toista.

Mä haluaisin oikeesti yrittää vielä miehen kanssa.. mä en ole viimiseen kahteen vuoteen huomioinut miestä oikeen lainkaan.. se sai mut nyt tajuamaan sen.. kahdenkeskistä aikaakaan meillä ei ole ollut juuri lainkaan ja mies on todellakin kaivannut sellaista.. niin mäkin, en vaan ole jaksanut huomata sellaista.. musta mä olen ollu ainakin viimiset kaksi vuotta laput silmillä ja yrittänyt vaan hoitaa lapset ja koulun.. kaikki muut on jäänyt ulkopuolelle.. mä tiedän, että mä pystyisin olemaan vielä sellanen mihin mies on rakastunut.. kun mä vaan saisin tilaisuuden.. mä olen jo järjestänyt lapsille hoitopaikan ens lauantaiksi, että saadaan olla kahdestaan.. ja hankkinut hoitajat, niin että päästäis jatkossa vähintään kerran kuussa vaikka ajelemaan kahdestaan.. kun mies vaan antais tilaisuuden ja jaksais vielä yrittää.. mutta en mä sitä voi pakottaa jos se päättää lähteä.. tää on toivotonta enkä mä oikeesti tiedä, mikä olis paras ratkasu..

Alkuperäinen kirjoittaja Catwoman:
Catwoman, laitoin sulle yytä..
vastasin
:whistle:

Kiitos paljon.. :flower: helpotti lukea, että ratkaisu voi löytyä eikä tää ole lopullista..

kyllä ratkaisu löytyy, aivan varmasti. voimia sinulle. lääkäriajan varaaminen vaatii rohkeutta..

Mä haluaisin oikeesti yrittää vielä miehen kanssa.. mä en ole viimiseen kahteen vuoteen huomioinut miestä oikeen lainkaan.. se sai mut nyt tajuamaan sen.. kahdenkeskistä aikaakaan meillä ei ole ollut juuri lainkaan ja mies on todellakin kaivannut sellaista.. niin mäkin, en vaan ole jaksanut huomata sellaista.. musta mä olen ollu ainakin viimiset kaksi vuotta laput silmillä ja yrittänyt vaan hoitaa lapset ja koulun.. kaikki muut on jäänyt ulkopuolelle.. mä tiedän, että mä pystyisin olemaan vielä sellanen mihin mies on rakastunut.. kun mä vaan saisin tilaisuuden.. mä olen jo järjestänyt lapsille hoitopaikan ens lauantaiksi, että saadaan olla kahdestaan.. ja hankkinut hoitajat, niin että päästäis jatkossa vähintään kerran kuussa vaikka ajelemaan kahdestaan.. kun mies vaan antais tilaisuuden ja jaksais vielä yrittää.. mutta en mä sitä voi pakottaa jos se päättää lähteä.. tää on toivotonta enkä mä oikeesti tiedä, mikä olis paras ratkasu..

Miksi sä olet hoitanut lapsenne lähes yksinään, eikö mies osallistu? Kylä miehesikin pitäisi ymmärtä, miten raskasta sulla on ollut. Tottakai yhteinen aika on teille tärkeää, jotta saisitte suhteenne kuntoon, mutta älä ota syitä suhteen tilasta omille niskoillesi pelkästään.

Miksi sä olet hoitanut lapsenne lähes yksinään, eikö mies osallistu? Kylä miehesikin pitäisi ymmärtä, miten raskasta sulla on ollut. Tottakai yhteinen aika on teille tärkeää, jotta saisitte suhteenne kuntoon, mutta älä ota syitä suhteen tilasta omille niskoillesi pelkästään.

Ei se kauheesti ole osallistunut.. alkuaikoina sen piti olla kokoajan töissä että rahat riittäis edes ruokaan.. nyt on puoli vuotta menny taloudellisesti paremmin, mutta nyt sitä ei sitten enää kiinnosta auttaa mua.. tai kyllä se nyt välillä auttaa, esim lasten nukuttamisessa.. mutta se ei ole oikeen koskaan kotona niin että vois vaikka viettää aikaa lasten kanssa.. en mä tiedä itekään, että millasta apua mä kaipaisen lasten hoidossa.. mun on ajatukset ihan solmussa kun en ole taas yöllä nukkunut paljoakaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Minkä verran ap nukut nyt nykyään yöunia? Tuolla neljällä tunnilla per vuorokausi ei ainakaan kovin pitkälle pötki. :/ Sinun on saatava enemmän unta.

no viime yönä nukuin taas sen 4 tuntia.. normaalisti joku kuusi tuntia nykysin.. mutta joudun heräilemään öisin paljon, kun esikoinen pissaa sänkyyn usein ja kuopusta vaivaavat korvat edelleenkin.. että välillä kun aamulla lasken, että kuinka kauan ehdin oikeasti nukkumaan niin aika jää vajaaseen kolmeen tuntiin..

Ei se kauheesti ole osallistunut.. alkuaikoina sen piti olla kokoajan töissä että rahat riittäis edes ruokaan.. nyt on puoli vuotta menny taloudellisesti paremmin, mutta nyt sitä ei sitten enää kiinnosta auttaa mua.. tai kyllä se nyt välillä auttaa, esim lasten nukuttamisessa.. mutta se ei ole oikeen koskaan kotona niin että vois vaikka viettää aikaa lasten kanssa.. en mä tiedä itekään, että millasta apua mä kaipaisen lasten hoidossa.. mun on ajatukset ihan solmussa kun en ole taas yöllä nukkunut paljoakaan..

Toi on juuri tota...ja sitten mies ihmettelee että miksei vaimo jaksa olla hehkeänä ja seksikkäänä...

Sun miehesi täytyy alkaa osallistumaan lasten ja kodin hoitoon, jotta sinäkin saat vähän omaa elämää, koita saada hänet tajuamaan se. Vain siten teidän parisuhde voi alkaa toimimaan hyvin, mun mielestä.

Voisinkohan mä päästä juttelemaan jollekin ammattilaiselle meiän koulun terkan kautta? en millään haluais mennä arvauskeskukseen tämän asian takia..

Tietäiskö kukaan, että oisko tosta terkasta mitään apua.. ?

No tottakai voit ottaa yhteyttä myös häneen, jos koet sen helpommaksi. Varmasti sitä kauttakin järjestyy apua. Tee niin! :)

ja olen kyllä samaa mieltä siitä, että miehesi olisi syytä osallistua lastensa ja kodin hoitoon. Miksi se olisi pelkästään sinun velvollisuutesi? Ja tuolla unimäärällä ei ole ihme, jos mielenterveys alkaa pettää. Se on lähes väistämätöntä. Sinun on saatava enemmän unta. Puhu miehellesi asiasat ihan vakavissaan. Onhan hänenkin tajuttava tilanne. Mutta joka tapauksessa juttele myös esim. sen terveydenhoitajan kanssa.