Mistä tietää onko vauva kiinnittynyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tänään on rv 37+0 eikä neuvolassa ole sanottu asiasta mitään, vauva on kuitenkin ollut jo useamman viikon raivotarjonnassa. Mitään pään liikkumisia ei tunnu, potkut tuntuu lähinnä ylävatsalla ja kyljellä. Noustessani seisomaan ja varsinkin yöllä noustessani sängystä käymään vessassa paineen tunne alaspäin on todella kova, tarkoittaako että vauva olisi kiinnittynyt?

Aina on neuvottu että voi mennä sairaalaan normaalisti taksilla jos ei ole perätilassa mutta nyt sitten olen täältä lueskellut että pitäisikin mennä ambulanssilla jos ei ole vielä kiinnittynyt.. Mistä sen tietää varmaksi? Koko ajan olin ajatellut että jos synnytys alkaa nyt niin pakkailisin tavarat rauhassa ja sitten soittaisin taksin. Neuvolassa eikä synnytysvalmennuksessa ei ole puhuttu mitään siitä että kiinnittyminen vaikuttaisi siihen miten sairaalaan mennään.

Jos on raivotarjonnassa niin napanuoran luiskahtaminen on tosi epätodennäköistä. Siitä siis on kyse tossa ambulanssiasiassa. Kyllä ne neuvolassa sen kiinnittymisen tarkistaa, kysy siitä seuraavalla käynnillä.

Ei sun ton takia mitään ambulanssia tarvi tilata. Ja meille muuten sanottiin tuosta vesien menostakin että voi olla kotona vielä senkin jälkeen ja autolla mennä, kun joku valmennuksessa sanoi että häntä oli edellisessä asuinpaikassa ohjeistettu menemään kiireesti ambulanssilla, just ton napanuoran esiinluiskahduksen takia.

Höpöhöpö, minulla 4 lasta eikä yksikään ollut edes lakseutunut synnytyksen alkaessa, joten se siitä "kiinnittymisestä"

Enhän mä muuta väittänytkään. :) Joskus vain on ollut tuommoinen käsitys/uskomus että napanuora voisi luiskahtaa jos ei ole kiinnittynyt. Siksi joku on voitu sanoa että lanssilla pitäsi mennä.

Mutta kyllä se kiinnittyminen katsotaan neuvolassa, se tehdäänkö asialle mitään jos ei ole kiinni, on eri asia.

Ps. tiedän itsekin useamman äidin joiden synnytys on käynnistynyt vaikkei vauva ole edes laskeutunut ja ihan normi settiä se on.

Minulla yksi lapsista kiinnittyi ja laskeutui ennnen synnytyksen alkamista, ja kyllä se tosiaan tuntui ihan siltä, että jonkun pää on jalkovälissä :whistle:
Tajusin välittömästi, miksi jotkut kävelivät niin hullun näköisesti synnärillä edellisen reissun aikaan.

Uudelleensynnyttäjillähän pää ei läheskään aina kiinnitykään kunnolla ennenkuin synnytys käynnistyy. Jos vedet sattuisivat menemään (ilman supistuksia) niin, että pää on suhteessa todella korkealla ja erittäin liikkuvaisena, niin silloin on pieni riski siihen napanuoraprolapsiin. Jos se pää vain hieman liikahtaa ulkotutkimuksessa, niin epätodennäköistä se on, että se napanuora sieltä pään ohi pääsisi. Mutta kyllä sieltä neuvolasta sanotaan, jos on sellainen erityistilanne, että pitäisi ambulanssilla lähteä sairaalaan vesienmenon jälkeen. Synnytyssalissa kun nyt töissä olen, niin toooodella harvoin meille kukaan ambulanssilla tulee, varsinkaan synnyttämään.

Mulla on molemmissa raskauksissa sanottu että jos vedet menee niin makuuasentoon vaikka keskellä kauppaa ja ampparilla sairaalaan, mutta mun tapauksessa tuo kiinnittymättömyys on ollut sitä että poikaset on heittäneet volttia vielä vikoille viikoille. Kuopus käynnistettiin kun sattui olemaan pari päivää pää alaspäin. Sitä ennen jouduin koko ajan ravaamaan kun se kellui mun kurkussa ja yrjösin liki kaiken mitä söin ja sain migreenin. Aina käyrille tullessa se oli poikkitilassa, jos makasin vasemmalla kyljellä saattoi kääntyä raivotarjontaan ja oikealla kyljellä perätilaan. Kun kalvoja puhkottiin, kätilö röhnötti mun mahan päällä ettei vaavi pyöri sillävälin kun lääkäri puhkaisi kalvot. Uskomaton epeli, mutta syntyi normaalisti.

No siitä sen tietää, että on kuin ois kuula jalkojenvälissä. Itse henk koht ihan tunsin kuinka pää hiertyi jotenkin mun niitä sisäluita vasten. Vauva kiinnittyi todella aikaisin viikolla 33. Oli kiva kävellä loput 7 viikkoa...

Toinen lapsi ei kiinnittynyt ollenkaan, ponnistus kesti tunnin, ja siitä 50 minuuttia meni siihen, että lapsi laskeutui synnytyskanavan alkuun. Oli keskonen niin ei ois kaiketi ollut tulossa vielä, mutta oli pakko kun oli lapsivedetkin jo menneet aikaa sitten.

Yhteistyössä