mistä voi johtua äkillinen lähimuistinmenetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dask
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

dask

Aktiivinen jäsen
30.04.2008
1 293
0
36
Äitini soitti äsken, että mummoni oli lähtenyt ajamaan mökille ja oli soittanut tädilleni matkan varrelta huoltoasemalta, ettei yhtään tiedä miten on sinne päässyt ja mihin on menossa. Tilannetta selvitellään nyt ja mä vaan odottelen lisätietoja, mutta osaisko joku kertoa, mistä tollanen voi johtua? Syitä on varmasti monia, vakavampia ja ei niin vakavia, mutta ei toi ihan normaalia ole! Kyseessä siis 73-vuotias leskirouva. :heart:

Varmaan häiriö aivojen verenkierrossa, ne voi olla äkillisiä ja ohimeneviä tai sitten merkki jostain tulevasta. Jos muitakin oireita on, esim kehon toinen puoli ei toimi kuten toisen puolen jäsenet, syy voi olla esimerkiksi aivoinfarkti. Jos tällaista epäillään niin liuoitushoito aikaisin aloitettuna yleensä ehkäisee tuhoja. Mutta tässä vaiheessa se vasta selvitetään ja voi olla ihan mitä vaan maan ja taivaan väliltä.

Onneksi siellä oli ollut kaksi ensihoitajaa syömässä, eli on saanut pikaisen tilannearvion heti tuoreeltaan. Mä en tosin tiedä, mikä tilanne nyt on, enkä tiedä onko ollut tuota puutumista ym. Pelottaa vaan ja toivon parasta...

Oisko ollut jonkinlainen TIA kohtaus, eli verenkiertohäiriö hetkellisesti aivoissa?! Mun mummolla alkoi ne juurikin tuossa iässä. Eihän ne toki ole iästä riippuvaisia mutta taitavat olla yleisempiä vanhemmilla ihmisillä. Voi olla et oon ihan väärässäkin mutta mun ymmärryksen mukaan ne itsessään ei ole vaarallisia, toista on että mitä silloin on tekemässä kun tuollainen kohtaus tulee!!

Yksi mahdollisuus, joskin epätodennäköinen, voisi olla myös nestehukka, oma isoäitini meni siitä todella huonoon kuntoon/sekavaksi, mitään muuta syytä ei tutkimuksista huolimatta löytynyt.

Yhteistyössä