Mistä voi johtua joka aamuinen selkäsärky?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jana

Vieras
Oon 38v ja jo 20vuoden ajan alaselän kivuista. Lääkäri sanoo olevan noidannuoli. Sairaslomilla selän takia olen ollut melko paljon. Selkää kuvattu ja reumakokeet otettu, kaikki ok. Viimeisen puolen vuoden aikana selkä lähes joka aamu todella kipeä, käveleminen vaikeaa. Muutaman tunnin kun olen ollut pystyssä kipu lakkaa, mutta alkaa taas seuraavana aamuna uudelleen. Meillä tasan vuoden ikäinen vauva, joten pulassa olen. Mies ei töistä voi olla pois, lisäksi reissaa ulkomailla useamman kerran kuussa.
Voiko huono patja aiheuttaa jatkuvaa selkäkipua? Kannattaako pyytää uutta kuvausaikaa lääkäriltä, kuvattu viimeksi joskus 5v sitten.
Kipu säteilee välillä reisiin ja polviin.

heippa.
mulla ihan sama juttu.poika nyt puolivuotias.joka aamu kaamee kipu niin ettei kunnolla pääse kävelemään,mutta pvän mittaan paranee ja taas aamulla huono.mä aloin jumppamaan joka pvä vatsa-ja selkälihaksia ja olen huomannut jo että auttaisi hiukan.tietty patjassakin voi olla vikaa mutta mulla ainakin lihasten treenaaminen taitaa auttaa.mä myös aikoinaan olen ollut reumakokeissa eikä mitään löydetty

...särkee ja huono patja todellakin vaikuttaa asiaan. Olen kokeillut monia eri sänkyjä ja eron kyllä huomaa!

Mä olen taistellut selkäni kanssa kans parikytvuotta ja syitä on mm. huono ryhti, rakenne, istumatyö jne.

Oireet

Tyypillinen selkärankareumapotilas alkaa herätä aamuöisin ristiselän kipuun. Kipu voi säteillä takareisiin, mutta ei jalkaterään kuten iskiaksessa. Selkä on aamulla kankea, mutta ylösnousu ja lyhyt voimistelu poistavat kivun. Noin puolet potilaista sairastuu myös raajanivelten tulehdukseen, jolloin polvet, nilkat ja lonkat tulehtuvat. Joskus tauti alkaa polven tai muun raajanivelen turvotuksella, harvoin silmän tulehduksella. Rintakehäkivut ovat melko yleisiä.

Selkärankareuman oireet voivat osalla potilaista jäädä lyhytaikaisiksi. Joskus tauti uusiutuu vasta vuosien kuluttua oireettoman kauden jälkeen, joskus se pitkittyy ja alkaa jäykistää selkärankaa. Kipu pakottaa selkärangan etukumaraan. Nikamien väliin kasvaa luusiltoja. Selän jäykistymisen seurauksena asento painuu etukumaraan ja selkäranka muuttuu liikkumattomaksi. Myös raajanivelet voivat tuhoutua. Suurimmat haitat koituvat lonkkien, polvien ja olkanivelten pitkäaikaisesta taudista.

Osa potilaista sairastuu myös jossakin vaiheessa silmän etuosan reumaattiseen tulehdukseen (iriittiin). Yksi tai kaksi sadasta selkärankareumapotilaasta sairastuu sydäntulehdukseen.

Toteaminen

Koska selkäkivut ovat yleisiä, selkärankareuman diagnoosi helposti viivästyy. Taudin varhaisvaiheessa selkä taipuu vielä hyvin, mutta usein sairauden toteamisen aikoihin jäykistymistä voidaan havaita. Selkärankareuman diagnoosi voi viivästyä jopa viidestä kymmeneen vuotta ensimmäisistä oireista.

Tauti varmistetaan risti-suoliluunivelten (s-i-nivelten) röntgenkuvilla, joissa näkyy tulehdusmuutoksia. Varhaisvaiheessa myös magneettikuvaus on hyödyllinen. Myöhemmin selkänikamien välillä näkyy luusiltoja (syndesmofyyttejä). Veren tulehdusarvot ovat korkeat ja hemoglobiini matala. Veriarvot voivat olla normaalitkin. Reumatekijää ei ole veressä. Epävarmoissa tapauksissa HLA-B27-antigeenin tutkimisesta voi olla hyötyä.

vaihda sänky toiseen paikkaan!!! kuulostaa hullulta mutta meillä ainakin auttoi.Miehen kanssa molemmat ihmeteltiin kun aamuisin selkä kipeä, ja huuhaata tai ei mutta tietoomme tuli että juuri sängyn kohdalla meni vesisuoni. Kun sängynpaikka vaihdettiin selkäkivut hävisivät.En olisi itsekään moista muuten uskonut mutta olipa syy sitten vesisuoni tai mikähyvänsä niin selkäkipu kyllä hävisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oireet

Tyypillinen selkärankareumapotilas alkaa herätä aamuöisin ristiselän kipuun. Kipu voi säteillä takareisiin, mutta ei jalkaterään kuten iskiaksessa. Selkä on aamulla kankea, mutta ylösnousu ja lyhyt voimistelu poistavat kivun. Noin puolet potilaista sairastuu myös raajanivelten tulehdukseen, jolloin polvet, nilkat ja lonkat tulehtuvat. Joskus tauti alkaa polven tai muun raajanivelen turvotuksella, harvoin silmän tulehduksella. Rintakehäkivut ovat melko yleisiä.

Mullakin tuli tämä heti mieleen. Itselläni on selkärankareuma ja diagnoosin saamiseen meni 10-v. Mutta kun pääsin oikeanlaiselle lääkärille niin hän sanoi heti että selvä selkärankareuma potilashan se siinä istuu....Nyt olen ollut oireeton muutaman vuoden. Yöt saan nukkua eikä aamula tarvitse herätä selkäsärkyyn.
Raskaus yleensä tai itseasiassa synnytys pahentaa (hormonimuutokset) selkärankareumaa.
yritä ap päästä reumalääkärille.....

Yhteistyössä