Mistä lastenlaulujen sanat ja melodiat?

  • Viestiketjun aloittaja laulumamma
  • Ensimmäinen viesti
laulumamma
Meidän reilu 2,5 v neiti on innokas laulaja ja oppii päiväkodissa kaikenlaisia lastenlauluja. Joskus olisi kiva kotonakin laulaa näitä lauluja hänen kanssaan, varsinkin kun tyttö harvoin muistaa niitä kokonaan, mutta miten oppisin itse ensin laulun?

Meillä on kotona pari lastenlaululevyä eli Pikku Marian eläinkirjaan pohjautuva levy ja sitten melko uusi "Pingviinitanssi", mutta niissä on vain murto-osa lauluista. Haluaisin ehdottomasti myös nuotit eteeni kun opettelen laulua, ettei tarvitse pelkän korvakuulon pohjalta opetella.

Kyselisin esim. seuraavien laulujen sanoja/melodioita: Bingo-kissa, pikkuiset kultakalat, leipuri hiiva ym. "moderneja" lauluja. Osaan kyllä hämähämäkit, jänis istui maassa, pieni ankanpoikanen ym. vanhemmat laulut, joita olen itsekin omassa lapsuudessani hoilannut.

Monia kirjoja/nuotteja en viitsisi joutua ostamaan kun ei ne ilmaisia ole. Mutta ehkä yhden just noita nykyaikaisia uudempia lauluja sisältävä.

Osaako joku neuvoa???
 
VP..
Meillä on kovassa käytössä Tammen Kultainen laulukirja. Siinä on kyllä noita vanhoja klassikkoja, mutta myös paljon uusia lauluja ja kansanlauluja ja ihana kuvitus. Uusissa lauluissa juuri sellaisia, mitä meidän tyttö oppi tarhassa, mutta joita minun piti sitten päntätä kotona. Meidän 2v3kk tykkää. Suosittelen :)
 
Anni62
Minäkin ostin laulukirjoja koska tyttäreni 4-v tyttö laulaa mielellään ja hänkin on ollut hoidossa ja käynyt kerhoa ja oppinut paljon lauluja. Sieltä kuitenkin puuttuu yksi laulu elikkä "sataa sataa ropisee" en voi millään muistaa laulun sanoja ja kummassakaan kirjassa sitä ei ole.
Varmasti löytyy jostain laulukirjasta.
Toinen lastenlapsi on vasta 4:kk ja hänestä tulee kaksikielinen eli suomen-ruotsalainen. Äiti puhuu suomea ja ruotsia sekä isä ruotsia. Hänelle tytär toivoi suomenkielisiä lastenkirjoja ja varmasti ostetaan laulukirjojakin suomenkielisenä. Ainakaan suomalaisia lastenkirjoja ei tukholmasta oikein saa.
 
VP..
Sataa, sataa ropisee,
pilipilipom, pilipilipom.
Nallen varpaat palelee,
pilipili pom pom pom.
Nallen varpaat palelee,
pilipili pom.

Sataa, sataa ropisee,
pilipilipom, pilipilipom.
Koko pieni Nalle Puh
on niin märkä, uh-huh-huh.
Koko pieni Nalle Puh
on niin märkä, uh.

Toivottavasti meni oikein =)

p.s. Meille ei ainakaan voi hakea kirjastosta nuotteja, kun tyttö haluaa laulaa itse ja siinä saa kirja välillä kyytiä ;)
 
ope äippälomalta
Katso kirjastosta alakouluikäisten laulukirjoista, varsinkin 1-2 ja 3-4 -luokkalaisten laulukirjoista. Monet uudet lastenlaulut tulevat pian koulujen laulukirjoihin ja uskon, että päiväkodissa käyttävät aika paljon koulujen kirjoja.

Kyselemäsi Kultakalat -laulu muuten löytyy mm. "Paukkumaissi" -lastenlevyltä. Levy on aika uusi, mutta niitä hieman tunnetumpia viime aikojen lastenlevyjä (ei siis mikään huoltoasemakokoelma), joten uskoisin löytyvän kirjastosta. On tosi kiva lastenlevy mielestäni muutenkin.

Leipuri hiiva on itse asiassa aika vanha laulu, joten se löytyy varmaan parhaiten jostain 80-luvun lasten suosikkilaululevyltä.

Mutta en usko, että päiväkodissa ovat ollenkaan pahoillaan, jos kysyt heiltä mistä laulut ovat peräisin. Uskoisin, että olisivat mielissään siitä, että joku viitsii vapaa-aikanakin lauluja laulella.
 
cd-
Mä opettelen laulut yleensä cd-levyltä, joita voi lainata vaikka kirjastosta. Sit ainakin Anttilassa ja Prismassa myydään sellaisia lasten cd-levyjä, jotka maksaa vain 2€. Niitä on erilaisia (unimusiikkia, eläinaiheisia lauluja...) Sieltä löytyy ainakin Leipuri Hiiva, Tao, tao, Täti monika ym. hyviä lastenlauluja.
 
ap...
Kiitoksia teille vastanneille! Taidan ensin kartoittaa kirjastojen tarjonnan ja sen pohjalta teen ehkä ostoksia. Toki voin päiväkodistakin asiaa kysellä. Jos jollakulla on vielä lisää vinkkejä, otan ideoita vastaan. Olen itse elänyt leikki-ikääni 70-luvun alussa ja silloinkin ulkomailla joten esim. 80-luvun lastenlaulut ovat minulle täysin vieraita.
 
Mummuliini
Käy katsomassa http://www.sympaali.com. Niiltä olen tilannut levyjä, sanat ovat yleensä mukana ja laulut ovat sellaisia, että lapset oppivat varmasti laulamaan! Ja sovitukset ovat tosi hyviä, lauluvalikoima huippuhyvä!
 
topsi
Alkuperäinen kirjoittaja Mummuliini:
Käy katsomassa http://www.sympaali.com. Niiltä olen tilannut levyjä, sanat ovat yleensä mukana ja laulut ovat sellaisia, että lapset oppivat varmasti laulamaan! Ja sovitukset ovat tosi hyviä, lauluvalikoima huippuhyvä!
Joo, sympaalilta on tosiaan tullut tilattua muutamia noista annitanni-levyistä... Laulajina on monissa ihan pienet lapset, mikä on tosi sulosta! Ja lapset tykkää laulaa mukana! Tosiaan noissa joissakin on sanat mukana mutta ei kaikissa, ainakaan tuossa kevätlevyssä mulla ei ole sanoja... Mukava olis opetella sanoja kun kuitenkin jonku verran myös oudompia lauluja mukana

Onko tiedossa mitää muita sivustoja mistä sais pienten lasten tekemiä lauluja
 
jaa-a-a
Pieni nokipoika on kiva kirja ja tulee cd mukana, kirjassa on kiva kuvitus ja nuotit:
https://www.akateeminenkirjakauppa.fi/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10052&productId=8704583&langId=-11&contractId=

***

Pikkuiset kultakalat lammessa ui
kalaäiti huolestui
uikaa uikaa jos osaatte
ja ne uivat ja uivat sen uskotte
hop hopo dap dap hop hop HUII
hop hopo dap dap hop hop HUII
ja ne uivat ja uivat sen uskotte

Näin toi ainakin meillä laulettiin vauvauinnissa ja kohdassa HUII nostettiin lapsi korkealle.
 
Laulamaan
Eve Alho: Vauvakulta - Laulukirja vauvaperheille (2006)

* * *
TAKAKANNEN TEKSTIÄ:

Muistatko miten menikään laulu, jota mummo aina lauloi? Entä se koulussa laulettu ”Joka ilta kun lamppu sammuu – hmm hmm hmm”? Vauvakulta, olisipa mukava laulaa se sinulle!

Musiikkileikkikoulunopettaja Eve Alhon toimittama Vauvakulta sisältää pääasiassa vanhoja tuttuja lastenlauluja, mutta myös uusia vauvan kanssa laulettavia lauluja ja laululeikkejä. Kirjan opastuksella saat iloisia lauluhetkiä vauvakultasi kanssa. Kirja sisältää melodiat sointumerkkeineen.
 
kotisoittaja
Pianohitit: Lastenlauluja -kirjassa on paljon erilaisia säestyksiä, hyvin helpoista alkaen.
http://www.vapaasaestys.fi/pianohitit/#lastenlauluja

Opi soittamaan ja säestämään lauluja tuttuja lastenlauluja!

Suosittu Pianohitit-sarja täydentyy jokaisen lastenlauluja soittavan toivekirjalla. Mukana on lukuisia lastenlaulujen klassikoita ja tämän päivän uutuuksia sekä suosittuja elokuvasävelmiä. Lisänä on myös opas säestysten luomiseen, sekä pianokoskettimien yhteyteen sijoitettavat apurit nuottien ja sointujen oppimiseen.

Pianohitit Lastenlauluja on täydellinen opus kaikenikäisille soittajille – kouluihin, koteihin, kerhoihin, musiikkiopistoihin tai vaikka lastenjuhliin.

Ihahaa, Ihme ja kumma, Revontulitanssi, Taakse jää / Let it go, Tatun ja Patun outo laulu, Traktorilla ajelen sekä 68 muuta suosikkia!
 

Yhteistyössä