Mistä löytyisi halu jatkaa yhdessä, vai kannattaako sitä edes etsiä?

  • Viestiketjun aloittaja hippunen
  • Ensimmäinen viesti
hippunen
Mistä sen tietää milloin kannattaa vielä yrittää jatkaa suhdetta? Milloin on aika vain luovuttaa ja todeta, että ei meillä ole toivoa tulevaisuudessa?

Olen seurustellut viisi vuotta, joista puolitoista on asuttu miehen kanssa saman katon alla.

Olen aina ajatellut, että parisuhteen kuuluu kestää. Että ongelmat voi selvittää yhdessä, kunhan vain molemmat sitä haluaa.

Nyt huomaan, että en enää tiedä haluanko.

Mies aina välillä epäilee, että meillä ei ole riittävästi yhteistä, että olemme liian erilaisia. Pitäisi olla enemmän yhteistä "tekemistä". Nyt hän kuitenkin sanoo vielä haluavansa yrittää.

Minulla nämä pohdinnat laukaisi alakuloinen päivä, jolloin mies sanoi, että hänellä on onneton olo. Hän ei vastannutkaan vakuuttavasti, kun kysyin, että haluaako hän silti olla yhdessä, vaan alkoi jälleen pohtia sitä olemmeko liian erilaisia. Siitä minulle tuli jotenkin toivoton olo. Vuosi sitten olimme lähellä eroa ja minä olin silloin se, joka halusi jatkaa ja sai toisenkin pään kääntymään.

Nyt olen sanonut miehelle suoraan, etten tiedä haluanko, kun asiasta on keskusteltu. En kuitenkaan tiedä miten avoimesti uskallan ajatuksiani hänelle kertoa. Pelkään satuttavani, koska välillä osaan olla aika kärkevä sanomisissani. Pelkään, että sanon jotain väärin, sellaista mitä en oikeasti tarkoita. Kotona on kummallinen tunnelma. Minulla on painostava olo, tuntuu että päätös pitäisi tehdä, mutta kuka tällaisen asian pystyy päättämään tuosta vain?

Tämä on minun ensimmäinen suhteeni ikinä ja välillä pelkään, että olen tässä vääristä syistä. Epäilen, että ehkä ihastuinkin aikanaan siihen, että joku on minusta kiinnostunut. Mutta kuka sanoo mitkä ovat kenellekin oikeita tai vääriä syitä? Kyllä tässä suhteessa kuitenkin jotain on, kun se on jo viisi vuotta kestänyt? Mitä, jos olen tässä vain jääräpäisyyttäni ja siksi, että en halua luovuttaa...?

Olisiko kenelläkään antaa neuvoja, kuinka oman pään sisäistä sotkua saisi selvitettyä?

Onko täällä muita, jotka on miettineet samoja asioita? Suhde on päällisin puolin hyvä, mutta jotkut pienet ja suuremmat arkielämän asiat ja tulevaisuuden haaveet vain jotenkin eivät käy yhteen. Miten ne pienet ärsytyksen aiheet saisi kuriin? Miten pystyisi luomaan sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta?

Ja aivan ensimmäiseksi tietysti se, että miten ihmeessä sitä osaa sanoa mikä on oikea ratkaisu?
 
mitkä haaveet
Mitkä ovat ne suuret suunnitelmat, jotka teillä eivät käy yhteen? Asuinpaikka? Asuinmuoto? Lapsimäärä? Ammatillinen kunnianhimo?
Ilmeisesti teillä ei ole riitaa taloudesta. Seksikin taitaa sujua, ollen välillä arkista ja välillä maukkaampaa. Alkoholikaan ei tuota ongelmia suhteessanne. Keskustelette asioista tasaveroisina.
Oikeastaan mikään ei ole pielessä. Vai onko?
 
sisäinen sotku
Suosittelen kuuntelemaan jälkikäteen tänään aamupäivällä tullutta radio-ohjelmaa.
Väestöliiton Raisa C. (psykologi) puhui lastenkasvatuksesta. Joku mies (lääkäri) soitti Iisalmesta ja sanoi, että joku valokuvaaja oli sanonut näkevänsä miten pariskunta pärjää avioliitossaan.
Tarkkanäköinen valokuvaaja on varmasti hyvä ihmistuntija.

Jäin miettimään omaa häävalokuvaa, mutta ei siitä sen enempää. Tuon osuvammin ei voi sanoa.
Kyllä alkumetreillä jo näkee miten suhde onnistuu vaikka toinen osapuoli tekisi mitä.

En osaa neuvoa miten kauan kannattaa yrittää. Minä yritin viimeiseen tappiin ja varmasti tein väärin.
Eikö sanassakin sanota, että talo pitää perustaa vahvalle pohjalle.

Sinulla ap. on paljon mietittävää. Hanki itsellesi joku hyvä kirja ja rauhoita mielesi.
Ihminen voi muuttaa vain itseään.

En ole ammattiauttaja ja onneksi en ole. Mitä olen asioita seurannut tilanne Suomessa sen kuin kurjistuu.

Joskus huuhaaihmiset (vai olivatkohan) sanoivat, että tulevaisuudessa joudun vaikeisiin tilanteisiin ihmisten avun äärellä. Ja minä kun tässä odottelen leppoisia eläkepäiviä.

Mukavan tässä sohalla on höpistä ihanalla lomalla. Mutta ei maailman hätä minnekään häviä.
Jos en pysty muuten auttamaan niin sitten kirjoittamalla. Kun yksi saa elämänsä kuntoon niin hän auttaa taas muita.

Näin taas käsitin viime sunnuntain radiojumiksesta. Voi hyvin ja luota elämään. Kyllä se kantaa.
Kirjoita päiväkirjaa. Elleissä saatat vain saada lisää huonoa mieltä. Täällä on niin monenlaista
tyyppiä näppäimistöillä. Minä jos kuka olen saanut sen tuntea nahoissani.
 
hippunen
Alkuperäinen kirjoittaja mitkä haaveet;11500674:
Mitkä ovat ne suuret suunnitelmat, jotka teillä eivät käy yhteen? Asuinpaikka? Asuinmuoto? Lapsimäärä? Ammatillinen kunnianhimo?
Ilmeisesti teillä ei ole riitaa taloudesta. Seksikin taitaa sujua, ollen välillä arkista ja välillä maukkaampaa. Alkoholikaan ei tuota ongelmia suhteessanne. Keskustelette asioista tasaveroisina.
Oikeastaan mikään ei ole pielessä. Vai onko?

Tuosta tasaveroisesta keskustelusta en kyllä tiedä... Me ollaan ihan todella huonoja keskustelemaan vakavemmista asioista molemmat. Vaikea kertoa mikä mieltä painaa, ja minä varsinkin koen joskus vaikeaksi saada mies ymmärtämään mitä tarkoitan. Eikä myöskään oikein osata riidellä, suorastaan vältellään konflikteja. Minä olen monesti turhan kärkevä ja toisaalta otan kaikki miehen sanomiset itseeni.

Jäin oikein pohtimaan tuota kysymystäsi suurista suunnitelmista, jotka ei käy yhteen. Ehkä ongelmana onkin se, että minä en oikein tiedä mitä haluan? Enkä haluaisi sitten toisaalta vain roikkua perässä miehen toteuttaessa elämää... Mies on kiinnostunut matkustamisesta ja sanoisinko elämysurheilusta, mutta minä olen enemmänkin kotona viihtyvää lajia. Lapsista ja naimisiinmenostakin on välillä puhuttu, mutta tuntuu, että mies ei tahdo sitoutua ennen kuin ongelmat on selvitetty. Enkä minäkään lapsia haluaisi ennen kuin tiedän olevani sitoutunut.

Ja kyllähän jokin nimenomaan tuntuu olevan pielessä, jos suhteessa ei ole hyvä olla. Se mitä yritän saada määriteltyä itselleni on, että voiko tämä vielä muuttua hyväksi. Ei tokikaan aina ole huonoa ollut, mutta säännöllisesti tuntuvat samat ongelmat tulevan esille.
 
hippunen
Alkuperäinen kirjoittaja sisäinen sotku;11500678:
Suosittelen kuuntelemaan jälkikäteen tänään aamupäivällä tullutta radio-ohjelmaa.
Väestöliiton Raisa C. (psykologi) puhui lastenkasvatuksesta. Joku mies (lääkäri) soitti Iisalmesta ja sanoi, että joku valokuvaaja oli sanonut näkevänsä miten pariskunta pärjää avioliitossaan.
Tarkkanäköinen valokuvaaja on varmasti hyvä ihmistuntija.
Voisitko vähän tarkentaa tätä radio-ohjelmaa? Miltä kanavalta tuli, mikä ohjelma? En oikein osannut löytää noilla tiedoilla.

Minä usein mietin tuota tosiasiaa, että ihminen voi muuttaa vain itseään. Ja monesti minulle tulee siitä sellainen olo, että minun olisi vain opittava sietämään kaikki. Mutta eihän se ihan niinkään toimi? Olen jossain määrin ristiriitainen ihminen, toisaalta kiltti ja joustava, mutta sitten toisaalta suututtaa se ajatus, että miksi minun pitäisi aina joustaa...

Ja tiedän kyllä, että täältä voi hyvinkin kertyä vain lisää murhetta. Halusin kuitenkin yrittää, jos löytyisi jotain viisaita näkökulmia. Täällä on kuitenkin mielestäni paremmin asiallisia vastauksia, kuin jollain toisilla keskustelupalstoilla. Mutta tiedä häntä sitten.
 
sietämään mitä??
yksi asia viimeisimmässä viestissäsi ihmetyttää..
mitä sinun pitäisi oppia sietämään miehessäsi ja parisuhteessanne??
Millaisissa asioissa sinä joustat aina?

Mikä matkustamisessa ja elämysurheilussa on sinulle vastenmielistä?
Eikö mies voi matkustaa/urheilla ilman sinua?

Kirjaa paperille tuntojasi.
Mieti mitkä asiat teillä on hyvin, mitä miehessäsi rakastat, mitä itsessäsi rakastat.
Millaisia muutoksia haluat elämääsi vai haluatko mitään.

Voi olla, että te kaksi olette liian erilaisia toisillenne.
 
Surusilmä
Olen samojen asioiden edessä kuin "Hippunenkin". Ahdistus valtaa mieltä, kun ei tiedä mikä olisi paras ratkaisu. Onko niitä hyviä hetkiä enemmän kuin huonoja/riidan hetkiä. Vai onko ne ihan tasan. Kun asiat menee umpikujaan, molemmat alkaa olla niin herkillä, että kaikesta tuntuu tulevan riitaa. Suurin ongelma meidän tilanteessa on se, etten voi luottaa mieheeni. Hän on tehnyt muutaman ikävän tempun, josta on jäänyt kiinni. Valehdellut asioita, vakuuttanut olevansa rehellinen... totuus tullut kuitenkin ilmi. Näissä tilanteissa epäilykseni sinetiksi olen saanut kuulla olevani mielisairas hullu. Hyvä hetket ovat kuitenkin ihania ja on hyvä olla silloin hänen kanssa.

Elämää eletään hänen ehdoillaan ja asioita selvitetään vain kun hänelle sopii. Haluaa lähteä työmatkoilleen aina riidoissa. Ei saa selvitettyä riitoja (tai ei halua, en tiedä) ennen matkojaan. Syyttää kaikesta minua.

Haluaisin taistella avioliittoni puolesta ja siitä mitä kaikkea ollaan yhdessä rakennettu. Olenko kuitenkin vain "kotisatama", jonka luona ollaan silloin kun mitään muuta parempaa ei ole tarjolla? Tuntuu kuin olisin kaiken mahdollisen alapuolella. Kaikki muu tuntuu olevan tärkeämpää. Olenko voinut itse tämän jotenkin aiheuttaa? Ja miten saisin tilanteemme korjattua. Vai olisiko vain parempi kääntää katse kohti elämää ja jatkaa sitä toiseen suuntaan?
 
Naishirviö
Olen samojen asioiden edessä kuin "Hippunenkin". Ahdistus valtaa mieltä, kun ei tiedä mikä olisi paras ratkaisu. Onko niitä hyviä hetkiä enemmän kuin huonoja/riidan hetkiä. Vai onko ne ihan tasan. Kun asiat menee umpikujaan, molemmat alkaa olla niin herkillä, että kaikesta tuntuu tulevan riitaa. Suurin ongelma meidän tilanteessa on se, etten voi luottaa mieheeni. Hän on tehnyt muutaman ikävän tempun, josta on jäänyt kiinni. Valehdellut asioita, vakuuttanut olevansa rehellinen... totuus tullut kuitenkin ilmi. Näissä tilanteissa epäilykseni sinetiksi olen saanut kuulla olevani mielisairas hullu. Hyvä hetket ovat kuitenkin ihania ja on hyvä olla silloin hänen kanssa.

Elämää eletään hänen ehdoillaan ja asioita selvitetään vain kun hänelle sopii. Haluaa lähteä työmatkoilleen aina riidoissa. Ei saa selvitettyä riitoja (tai ei halua, en tiedä) ennen matkojaan. Syyttää kaikesta minua.
Ikivanha ketju, google löysi... Meillä tilanne aika samanlainen kuin Surusilmällä, paitsi meillä minä olen se, joka luottamuksen rikkonut ja jonka mukaan melkein kaikki asiat menee... Ja mies haluaa taistella yhteiselämän puolesta, minä olin ainakin jo välillä valmis luovuttamaan. En tiedä mistä löytäisi halun yrittää ja sen rakkauden uudelleen... Vaikeaa ollut jo useamman vuoden, mutta välillä yhteiselo ollut mukavaakin ja kivoja, iloisia hetkiä ollut. Kun tietäisi mitä pitäisi tehdä...
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä