Hae Anna.fi-sivustolta

  1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

    Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

    Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

    Ystävällisin terveisin,

    Annan toimitus
    Dismiss Notice

Mistä proteiineja

Viestiketju osiossa 'Keventäjän ruokavinkit' , käynnistäjänä Tumpeloinen w, 18.01.2007.

  1. Tumpeloinen w Vierailija

    vasta diagnostisoitu 2-tyypin diabetes, laihtua pitäis, mutta saada kuitenkin runsaasti proteiineja, mistä noita proteiineja parhaiten helposta saisi, auttakaa ?
     
  2. Proteiineja Vierailija

    Esim. pavuista, kiireeseen sopii hyvin ihan tölkkipavut. Tonnikalasta, raejuustosta, vähärasvaisesta lihasta.
     
  3. Ingrid Uusi jäsen

    liittynyt:
    26.06.2006
    Viestejä:
    125
    Saadut tykkäykset:
    0
    Runsaasti proteiinia on myös rahkassa ja kanassa.
     
  4. ap vielä Vierailija

    Kiitos vastanneille, onko vielä muuta?
     
  5. -p- Vierailija

    Liha, kana, kala, soija, pavut, linssit, maitotuotteissakin jonkin verran, esim jo mainitut raejuusto ja rahka.
     
  6. katso Vierailija

    Katsopa www.fineli.fi -osoitteesta. Siellä on sellainen kohta kuin "eniten ja vähiten", josta saa kätevästi luetteloita mm. proteiinia eniten sisältävistä ruoka-aineista ja ruuista.
     
  7. s-- Vierailija

    Leivälle kalkkunaleikkelettä, ks. n. 20% proteiinia sisältäviä (ja sitten n.1%rasvaa)
    Raejuusto, eroja on tuotteissa, itse etsin aina 18-20% proteiinia sisältävää.
    Kananmuna, käytä kuitenkin kohtuudella n. 2kpl viikossa.
     
  8. Phoebe Vierailija

    proteiinijauheesta -laita pirtelöön, rahkaan, puuroon...
     
  9. oasyh Vierailija

    Hei.

    Halvimman proteiinin saat ostamalla proteiinijauhetta. Proteiinijauheiden käyttö on sama juttu kuin, jos käyttäisit vaikkapa rypsiöljyä rasvansaannin lisäämiseen. Tuolta löytyy suomalaista heraproteiinia alle 10 euroa/kg (4 kg 39,90 €) : Proteiinit ja hiilihydraatit - M & U Kuusamo
     
  10. Miksei voi syödä sellaista ruokaa, jossa on paljon proteiinia? Kalaa, lihaa, munia, maitotuotteita, palkokasveja? Ei diabeetikon tai laihduttajan tarvitse kasvissyöjäksi ruveta, normaali ruoka riittää, kunhan ruokavalion viilaa sopivaksi pienillä muutoksilla.
     
  11. vanukas Vierailija


    Kokeileppa tällaista (voit tehdä siitä myös helposti juotavaa pirtelöä lisäämällä enemmän maitoa)
    On tosi hyvänmakuista ja helppo tehdä, lapsetkin meillä tykkää
    Laihdu vanukkaalla | HYVÄ OLO.COM
     
  12. karakalla Vierailija


    Syön usein Valion (?) proteiinirahkaa joka on hyvää, ei ole makea tuote.
     
  13. proteiinia Vierailija

    Paljon proteiineja sisältävät muun muassa juusto, kala, palkokasvit, liha, kana, kananmunat ja pähkinät. Myös maito ja maitotuotteet ovat tärkeitä proteiininlähteitä.

    Kaikki kasvikset sisältävät proteiinia, mutta tuoreissa hedelmissä proteiinien osuus on melko alhainen. Proteiinien ravitsemuksellinen laatu määritellään niiden sisältämien aminohappojen mukaan.

    Proteiinit:

    Proteiinien päivittäinen tarve 0,8-2 grammaa per painokilo (normaali paino) riippuen aktiivisuudesta. Proteiinit ovat elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, joita mm. solut, hormonit, aineenvaihdunta ja lihakset tarvitsevat. Proteiinit koostuvat aminohapoista. Keho ei pysty valmistamaan läheskään kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnosta. Aminohappojen lähteenä voivat olla joko eläin- tai kasviproteiinit. Eläinproteiinien lähteitä ovat kaikki lihat, kalat, äyriäiset, munat, maito ja niistä valmistetut tuotteet. Kaikki eläinproteiinien lähteet tarjoavat jokaisen tarvittavan välttämättömän aminohapon.


    Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan proteiinia tulisi saada n. 10 – 20 % päivittäisestä energiasta. 2000 kcal ruokavaliossa tämä tarkoittaa 50 – 100 g proteiinia päivässä.
     
  14. TuulaI Vierailija

    Rahka ja raejuusto ovat kevyitä, mutta sisältävät paljon proteiineja.

    Proteiinia tulee olla jokaisella aterialla jossakin muodossa. Esim pähkinät (ei tietenkään suolapähkinät) ja manteli ovat hyviä välipaloja ja proteiinin lähteitä.

    Netistä löytyy proteiinilaskuri, jolla on helppo tarkistaa päivittäin saatavan proteiinin määrä ja sen riittävyys - tarve on 1-1,5 g/vrk/painokilo.

    Kannattaa myös huomioida, että riittävä proteiinin saanti helpottaa myös painonhallinta.
     
  15. Karppaaja Vierailija


    Harrastin tuossa taannoin reilun vuoden verran karppausta (en ihan äärimmilleen vietyä kylläkään) ja siinähän proteiinit ovat tärkeässä osassa.
    Siis, googleta karppaajien sivuja, sieltä löydät vinkkejä ja ruokaohjeitakin.
     
  16. Anne Vierailija

    Rahkaa menee ja paljon :) Myös kana, kalkkuna, ja punainen liha ovat hyviä proteiininlähteitä. Samoin proteiinijuomat/-pirtelöt kuuluvat ruokavaliooni.

    Itselläni on tavoitteena kiinteytyä ja kasvattaa hieman lihaksia, mutta toisaalta treenaan myös puolimaratoneille, joten hiilareitakin täytyy popsia.

    Lisää sekatreenaajan ruokavaliosta kerron blogissani Kotoisasti :)
     
  17. Lasse Vierailija

    Miksei suolapähkinöissä ole proteiinia? Eikös ne ole ihan tavallisia pähkinöitä, jotka on vaan suolattuja? Suolaahan siinä saa tietysti, mutta kai kuitenkin niitä proteiinejakin.
     
  18. TuulaI Vierailija


    Suolapähkinnät tehdään yleensä maapähkinöistä, ja onhan niissä proteiinia, vaikka eivät varsinisesti pähkinöitä olekkaan, vaan papuja:) Runsas suolan määrä tekee niistä kuitenkin epäterveellisiä ja suola kumoaa kaikki terveelliset vaikutukset.
     
  19. Kesällä liikutaan Vierailija

    Minäpä en ole tänä kesänä juonut yhtään, en yhtään siideriä, enkä ole grillannut kertaakaan !
    Mitään kesäkiloja ei ole tullut, kuten ei yleensä ole. Kun minä olen lomalla, niin syön lämpimän aterian vain kerran päivässä, enkä syö koskaan lounasta. Sen sijaan syön runsaan päivällisen tai illallisen hitaasti nauttien, mutten kuitenkaan ylensyö.
    Proteiineja saa kaikkein kevyiten proteiinipitoisista ateriankorvikkeista tai kevytjuomista, joita on esim. Herbalifilla. Ne ovat hyvänmakuisia juomia ja niihin voi sekoittaa vaikka marjoja lisäksi.
    Kaupoissa on myytävänä myös proteeinipatukoita, mutta ne ovat yleensä suhteellisen kalliita.
     
  20. Uuno Niskalaukaus Uusi jäsen

    liittynyt:
    25.01.2011
    Viestejä:
    620
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oi voi, kuulostaapa tylsältä. No, vielä ehdit!
     
  21. Kuukkeli Vierailija

    Eikös tuollainen totaalinen juomattomuus, varsinkin helteillä, ole hyvinkin vaarallista?
     
  22. Proteiinipatukat ovat (Patrik Borgia lainatakseni) vähän kuin söisi Dumlea, johon on lisätty hiukan raejuustoa. Ne ovat ravintoarvoltaan lähempänä karkkia kuin oikeaa, proteiinipitoista ruokaa.

    Minäkin ihmettelen lehtien ikuisia "näin eroon kesäkiloista" -juttuja. Minulle ei ole vuosiin tullut kesäkiloja, vaikka lomalla tuleekin lipitetyksi alkoholia hiukan vapaammin kuin töissä ollessa. Kesällä myös liikutaan enemmän ja syödään paljon tuoreita kasviksia ja marjoja. Kuumalla ei raskas ruoka maistu, vaan ruokavalio kevenee itsestään.
     
  23. TuulaI Vierailija

    En kerännyt onneksi tänäkään vuonna kesäkiloja - päinvastoin, pari kiloa tipahti loman aikana. Näin on käynyt joka kesä - talvella ne sitten pyrkivät aina tulemaan takaisin:)

    Vietin mukavaa lomaa - grillasin ja nautin saunasiidereistä.
    Siideri oli kevytversiota ja grillaamiset pääasiassa vähärasvaista lihaa ja salaattia kaveriksi.
    Lisäksi tietenkin ihan tavallista suomalaista kesäruokaa. Liikuntaa tuli päivittäisistä sieni- ja marjareissuista. Aamiaisella ja välipalana rahkaa/jugurttia ja marjoja - pääasiassa mustikoita ja vadelmia.
    Kotimaista kalaa ja kananmunia ei pidä myöskään unohtaa terveellistä ja proteiinipitoista ruokavaliota suunniteltaessa.

    Nuo välipalapatukat ja proteiinijuomat tms ovat ihan täyttä humpuukki, kuten Keltavuokko kirjoittikin. Kourallinen laadukaita pähkinöitä on huomattavasti parempi vaihtoehto.
     
  24. zeke Uusi jäsen

    liittynyt:
    16.01.2012
    Viestejä:
    48
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tumma soijaproteiinirouhe. Sopii jauhelihan tilasta vaikka mihin. Spagettikastike on mennyt aivan täydestä kaikkiin, ja jälkikäteen ihmetelleet, kun jauheliha paljastuikin soijaproteiinirouheeksi. :)
     
  25. terveydeksi Vierailija

    Älä missään nimessä sorru jauheisiin tai muihin kummallisuuksiin.

    Älä tee tästä tähtitiedettä, muuten olet kohta syömishäiriöinen.
    Proteiinia saat esim. aamulla kananmunasta, juustosta tai leikkeleistä.

    Lounaalla esim. kanaa, siinä on proteiinia. Illalla vaikka jauhelihaa...

    Proteiinia on kaikissa eläimissä (ja maitotuotteissa) ja pähkinöissä, pavuissa jne.

    Älä pelkää rasvaa, rasva ei lihota. Se mikä lihottaa on leipä, jauhot, sokeri. Ne myös ovat todenn. aiheuttaneet sairastumisesi.

    Älä keskity laihtumiseen, keskity positiiviseen eli tervehtymiseen. Mieti kaikista ruoka-aineista: onko tämä terveellistä? jos vastaus on kyllä, napsi napaasi. Laihdut sivutuotteena ja voit hyvin!
     

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti