Hae Anna.fi-sivustolta

Mistä rahaa opiskeluun?

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Työtön opiskelija, 11.03.2011.

1. Työtön opiskelija Vierailija

Laitan viestini nyt tälle palstalle, jos jollakin olisi ollut samanlainen tilanne ja osaisi neuvoa:

Minut on valittu opiskelemaan ammattiin joka kiinnostaa minua oikeasti. Olen tehnyt töitä nyt viisi vuotta semmoisessa ammatissa, joka ei niin kiinnosta, mutta rahaa on saatava, että pärjää. Nyt työsopimukseni kuitenkin päättyy yrityksen taloudellisen tilanteen takia.. Joten opiskelupaikan saaminen tuli tosi sopivaan aikaan.
    Nyt tässä opiskelupaikassani on 3kk opintojakso jolta ei saa palkkaa, sen jälkeen pääsen oppisopimusopiskelijaksi, ja saan siis palkkaa.
    En tavallaan ole tuona 3kk työtön, koska opiskelen. Kelalta sanottiin, että en tule saamaan opintotukea, koska 3 kk on niin lyhyt aika, että minun pitäisi pärjätä viimeisellä palkallani jonka yrityksestä saan, ja en pakosti edes asumistukea. Myöskään liitolta en saa rahaa, koska en ole työtön, vaan opiskelen. Koulutusrahastosta en saa rahaa, koska en ole vielä ollut 8vuotta työelämässä. En myöskään saa lainaa, koska minulla on luottotiedot mennyt omien nuoruuden sähellysten takia.

Onko kellään ollut tällaista tilannetta, ja miten olette siitä selviytyneet? Kolme kuukautta on kuitenkin pitkä aika vuokranmaksujen suhteen.

2. työtön. Vierailija

Hmmm.. mikä mahtaa olla aikataulu näille kaikille asioille? Eli koska työt loppuu? Ehditkö ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi ennen opiskelujen alkua? Onko se palkaton jakso mitä? Siis työtön työnhakija voi olla työelämävalmennuksessa tms. ja saa työkkärin ja ylläpitokorvauksen 9e/pv. Tätä kai nyt sinunkin pitäisi saada? Ja siihen ajalle sitten kuuluu saada asumistukea.
    Omavastuuaika ja sen pituus työsuhteen loppumisen jälkeen kannattaa tarkistaa. Minkäkokoista palkkaa tulet saamaan opparin ajalta? Jos kovin matala, tarkista Kelalta oikeutesi asumistukeen. Kyllä sinun jostain kuuluu jotain saada. Mitä kautta siis tuon opparikoulutuksen aloitat? Onko tökärillä jotain tekemistä sen kanssa?
    Oppisopimustoimiston pitäisi viimeistään ohjata sinua jos työkkäri ei asiaan ole "sekaantunut". Tuollainen vastaus, josnka sait, ei ole riittävä. Kuuluu sulle jotain. Suomessa ihmiselle kuuluu aina jotain rahua tulla jostain.

Mitä rahaa saat työpaikastasi, kun työt loppuu? Lomarahat, kuinka paljon? Irtisanomisajan palkkaa? Mitä?

3. työtön. Vierailija

Jaa niin, tarkistapa nämä muutosturvat ja muut sellaiset, jos olet loparit saamassa tuotannollisista ja taloudellisista syistä, etkö kuulu jonkun tuollaisen piiriin?

4. työtön opiskelija Vierailija

Jään perjantaina työttömäksi, tai ensimmäinen työtön päivä taitaa olla maanantai, ja samaisena maanantaina alkaa koulu. Lomarahoja minulle ei tule loppupalkkaan.
    Koitan tänään soitella eri virastoihin.. Sossusta minulle sanottiin aamulla että turha tulla edes käymään, koska olen itse tämän tilanteen itselleni järjestänyt, joten sieltä en saa rahaa. On se kumma, että jos minut irtisanotaan ja menen kouluun, niin olen tehnyt jotain väärin.

5. Muistelen Vierailija

Muistaakseni noihin työvoimatoimiston tukiin on ehtona se, että ehtii olla edes päivän työttömänä. On varmasti muitakin ehtoja, mutta tuo nyt ainakin. Minä sain kerran tietää kesäkuussa, että työni loppuvat tuotannollisista ja taloudellisista syistä elokuussa. Kävin heti työkkärissä selvittämässä asioita ja se jäi mieleeni, että jos haluaa opiskella ikään kuin työkkärin/työttömyyskassan "piikkiin", pitää ehtiä olla työttömänä ainakin sen päivän.

Sinun kannattaisi varmasti selvittää tuota ja kysyä, että voisitko saada sen lopputilin jo päivää aiottua aiemmin, jos siitä olisi hyöytä.

Tarkemmin en muista, sillä tästä on aikaa pari vuotta ja ehdinkin saada uuden työn ennen työttömyyden alkamista.

6. voi jestas Vierailija

Etkö ole kuullut että työstä maksetaan palkkaa eli mene töihin tai sitten hae opintolainaa? Vai ajattelitko että sossu maksaa jotain?? Kummallisia nämä nykyajan ihmiset. Sossulle nostan hattua....noita anelijoita on maailma pullollaan.

7. hmmmm Vierailija

eli tuo luottotiedot menneet... kaikki omaa syytäsi, ota nyt itseäsi niskasta kiinni viimeistään tässä vaiheessa... enempää en viitsi sanoa.... lainaa saa kunnon kansalainen aina.
    Kun on töissä kuuluu säästää rahaa ns. pahan päivän varalle, sinä et tehnyt sitä. Irtisanomiseenkin taitaa olla jokin erityinen syy....

8. on kerrottava Vierailija

vanhemmilles. On se kumma jos eivät auta rahallisesti. Sanot, että ei oo rahaa vuokriin ja ruokaan. Lupaat maksaa vähitellen takaisin.

9. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Riippuu vähän siitä, että minkä ikäinen olet ja mihin tukiin olet oikeutettu.
    Jos olet alle 25 -vuotias ja opiskelet, kuulut KELA:n tukien piiriin.
    Jos olet yli 25-vuotias jaopiskelet, kuulut TE-keskusten tukien piiriin - jos he hyväksyvät koulutuksesi sellaiseksi - että maksavat sinulle työmarkkinatukea / koulutustukea.
    Mene ihan ensin KELA:aan ja selvitä tilanteesi jos olet alle 25 vuotias.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri