Hae Anna.fi-sivustolta

Mistä siivousinspiraatiota?

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä Opiskelija, 02.04.2012.

1. Opiskelija Vierailija

Eli sitä kaipailisin ja kovasti. Haluaisin pitää kamat järjestyksessä, mutta sitten se aina jää... Varsinkin kun asun nyt yksin eikä vieraitakaan ihan koko ajan ramppaa, niin sekään ei anna syytä siivoamiseen. Omaksi iloksi siivoaminen ei pidemmän päälle kanna. Mistä saisi motivaatiota siivoamiseen?

2. suris Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    itseäni ainakin motivoi juuri näiden siivouskeskustelujen lukeminen.. heti tuossa muutamaa riviä alenpana mm. romunraivaajat ja tavarantaltuttajat. =)

3. Crsse Vierailija

Eipä siinä muu auta kuin ottaa itseään niskasta kiinni:)
    Tulos palkitsee vaivannäon.

Vie mennessäs, tuo tullessas, niin harvemmin pääsee kaaosta syntymään. Ainakaan yhden ihmisen huushollissa.

Itse sain juuri 3 päiväisen siivousurakkani 2-taso ok-talossa päätökseen.
    Hyvää kuntoliikuntaa, välillä hampaat irvessä, mutta nyt on puhdasta jokaista kaapinperää myöten:)

4. siivoa 1 Vierailija

Ota jokaiselle päivälle yksi kohta minkä siivoat. Tänään keittiönurkkaus,huomenna olotila,ylihuomenna vaikka eteinen jne..

Itse siivoan aina paikat päällisinpuolin eli keräilen roskat jokapuolelta ja järjestän ojennukseen tavarat. Sehän käy ihan huomaamatta,kun siihen totuttelee.

Paikka kaikille tavaroille niin järjestys pysyy. Tarvitaan vain loppusilaus...imurointi ja pölyn pyyhkäisy. :)

5. Dara catpeople

Saadut tykkäykset:
    0
    Motivaatiota siivoukseen en varsinaisesti osaa valitettavasti antaa, sillä se puoli on hakusessa itsellänikin ;) Mulla auttaa ns. perusraivauksissa ihan se, että pilkon hommat lyhyisiin pätkiin. Tätä kutsun "vartin taktiikaksi". Idea on siis se, että ajattelee vain, että kyllä mä vartin jaksan touhottaa, vaikka miten sapettaisi ja ärsyttäisi, sitten pistää vaikka munakellon soimaan n. 15 minuutin päästä ja alkaa hommiin.

Vartissa ehtii mm:
    - Pestä altaallisen astioita käsin
    - Tyhjentää ja täyttää tiskarin, pistää sen päälle ja raivata vielä keittiön tasonkin
    - Selvittää pari epämääräistä lehtiläjää jostain nurkasta
    - Raivata sen pyykkivuoren makkarin nurkasta pyykkikoppaan ja laittaa vielä koneellisen pyykkiä pyörimäänkin
    - Pestä vessanpytyn ja lavuaarin ja mopata pikaisesti mikrokuitumopilla vessan lattiankin
    yms...

Jos ei ihan kamalaa kaaosta tarvitse lähteä selvittämään, parilla vartin tehokkaalla rypistyksellä päivässä saa hyvin ylläpidettyä jonkinasteista perussiisteyttä. Jos taas aloituspiste onkin täysi kaaos, kannattaa pilkkoa silti homma pienenpiin osiin ja hyväksyä se, ettei koko kaaosta vain saa kaiketi selvitettyä yhdessä päivässä.

Minulle tällainen taktiikka toimii siksi, että liian ison siivousurakan kerralla ajattelu vetää mieleni niin epätoivoiseksi, että luultavasti en jaksa edes aloittaa. Vetäydyn silloin vain tekosyiden keksimislinjalle ja siihen iänikuiseen, huomenna-huomenna-ajatteluun... Lopulta enemmän saan aikaiseksi, kun päätän , että vartin mä jaksan rypistää vaikka pää kainalossa ja sitten saankin tehdä jotain kivempaa. Ainakaan ei heti alkajaisiksi tunnu siltä, että päivä on pilalla jo heti kättelyssä :)

6. Sunnuntaisiivooja Vierailija

Siivoamisesta tulee huomattavasti mieluisampaa, kun hankkii kunnolliset välineet! Tehokkaan imurin sekä laadukkaan lattiaharjan ja mopin lisäksi mukavia apuvälineitä ovat erilaiset kuuraus- ja juuriharjat.

7. ohikulkija Vierailija

Tulee ehkä vähän nostettua aihetta, mutta olkoon.

Mun kohdalla on tullut niiiin monta kertaa sellasia nopeita puheluita kavereilta, että; "Hei, oon tässä ihan kylillä voisinko tulla käymään vaikka kahvilla?" Sit mua aina hävettää jotenkin edes pyytää ketään tähän mun luukkuun, kun en ole siivonnut. On hyvä pitää alitajunnassa aina sellasta "entä jos joku tule kylään...." -ajatusta. Vielä parempaa, entä jos oma Äiti sattuisi tekemään jonkun yllätysvisiitin. Äidit kun ovat tunnetusti pahimpia siisteystarkastajia, ajattelen tätäkin toisinaan, vaikka oma äitini toisella puolella suomea asuukin. Saisi joka päivä siivottua edes vähän, eikä tarvitse nyt ihan älytöntäkään puunausta tehdä. Tosiaan, tekee joka päivä jotakin. Edes vähän, se kantaa jo tosi pitkälle! Tsemppiä! :)

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri