Hae Anna.fi-sivustolta

Mistä syistä piiskaa?

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä Milla Magia, 24.10.2016.

1. strykpojke Vierailija

Ajattele!Silloin olin hirveästi peloissani että hän toteuttaasi hänen uhkasi että vissin itkin mutta melkein samanaikaan rupesin fantasioida että joku minun kavereista antaisi minua piiskaa ja sen tiellä olen edelleen mutta tietysi en kertoa kenellekään tuttuja!

2. Sekatyömies Vierailija

Olin veljellä kesätöissä neljänä vuotena, aloitin 16-vuotiaana. Hän oli "rakennusurakoitsija" ja minä olin hänen ainoa työntekijänsä. Työmaani saattoi olla kaukana kotoa, mutta huoltajani oli sälyttänyt vastuun minusta 11 vuotta vanhemmalle veljelleni. Pari viikkoa oli töitä paiskittu, kun meikäläiseltä meni hermot. Alkoi yleinen huutokilpailu, johon vain minä otin osaa. Veli päätti soveltaa vastuupykälää, haki vitsan. Niin siinä sitten kävi, että 16-vuotias sekatyömies menetti housunsa ja sai piiskaa ihan kunnolla. En minä asiasta kotona tohtinut puhua, olisi voinut tulla lisää, meno oli 60-luvulla sen henkistä. En tiedä kertoiko veli mitään.

Tulihan noita selkäsaunoja muutama lisääkin, yleensä syynä oli räkättäminen ja hanskojen lyönti tiskiin. Yhden kerran veli sai odottaa minua, kun minä en päässyt ylös sängystä, sattuneesta syystä pää oli kipeä. Työmaalle päästyämme päivä alkoikin siten, että työnjohtaja piiskasi työntekijänsä, tuskin onnistuisi nykymaailmassa.

En minä selkäsaunoja niin ihmeellisenä asiana pitänyt, kotona olin tottunut niihin ja myöskin rähinöintiin isän taholta. Veli ei rähissyt, kun hänen mittansa tuli täyteen, niin minä sain risua. Siihen aikaan lasten piiskaaminen oli luvallista ja hänellä oli vielä lupa kotoa. Partalapsia oli tuohonkin aikaan, sillä lapsi oli niin vanhaksi kun sai piiskaa. Minun lapsuuteni kesti 19 vuotta.

3. Syytön poika Vierailija

Selkäsaunassa selkäsauna on sivuseikka, minulla ainakin on syytä ajatella niin. Tämä tapahtui ollessani 14/15-vuotias. Palasin naapurikunnasta serkkuni luota polkua myöten, siinä pystyi ajamaan pyörällä, paitsi ei tällä kertaa, koska renkaissa oli niin vähän ilmaa, että vanteet hakkas kiviin ja juurakoihin vähän väliä. Jouduin siis työntämään pyörää, olin jo taivaltanut muutaman kilometrin, kun tulin ensimmäisen talon kohdalle. Siitä oli matkaa kotiin vielä toista kilometriä. Polku meni talon pihan reunasta. Tiesin siinä talossa asuvan hieman omituisen n. nelikymppisen poikamiehen äitinsä kanssa. Mies oli pitkä, hyvin tumma ja ylipainoinen, eli monen mielestä pelottava.

Kuljin navetan ja riihen välistä, silloin näin että avoimessa riihiportissa nojasi seinää vasten polkupyöränrämä ja sen tarakalla oli selvästi pumppu. Sain idean, kokeilen pystyykö sillä pumppaamaan. Tarkistin, että tuvasta ei pystynyt siihen näkemään, eikä lainaaminen sentään mikään rikos ole ajattelin. Kun pääsin pyörän viereen oli talon isäntä minussa kiinni. Hänen oli täytynyt seisoa riihen sisällä toisella puolella oviaukkoa, tuijotin niin innolla pumppua, etten huomannut miestä. Minut oli saatu kiinni varkauden yrittämisestä, eikä isäntä juuri minua kuunnellut vaan lähti raahaamaan minua riihen taakse metsän reunaan, hän aikoi rangaista minua epärehellisyydestä. Yritin selittää ja harasin vastaankin, mutta isäntä oli innoissaan, hän oli napannut suur rikollisen.

Metsän reunasta löytyi nopeasti sopiva paju ja samassa siitä pöllähti lehdet ilmaan. Kohta tuo yli 100 kiloinen korsto oli housujeni kimpussa. Pakarat paljaan minä sain kunnolla piiskaa. Tietenkin minä ulisin vaikka millä lailla ukon kynsissä, mutta ei siitä mitään helpotusta tullut. Se piiskaaminen kesti kauan.

Itse piiskaus jäi sivuseikaksi, kun arvioin muita seikkoja. Kurittaja oli melko vieras minulle, minä olin liian vanha piiskattavaksi, selkäsaunaan ei ollut mitään syytä, minulta oli laskettu housut ja minut oli täysin nujerrettu. Lisäksi pelkäsin, että tieto tapahtumasta leviäisi kaikille. Se kesä meni pelossa ja häpeässä.

Seuraava, suorastaan persustaakin kuumottava tilanne tuli vastaan n. neljä vuotta myöhemmin, isäntä tuli onnittelemaan minua lakkiaispäivänä. En tiedä oliko muilla kylän ylioppilailla ollut sama kunnia, itse en ollut häntä koskaan kenenkään YO-juhlilla nähnyt.

Tuolloin minä jo tiesin ja ymmärsin asiasta enemmän. Isännälle oli ollut nautinto minun piiskaamiseni ja luultavasti hän pelkäsi ilmituloa yhtä paljon kuin minä. Sitä en tiedä, josko lisäsin hänen nautintoaan rimpuilemalla ja parkumalla. Ainakin hän vaati minulta nöyryyttäviä anteeksipyyntöjä ja lupauksia ennen kuin päästi menemää.

Se polku jäi metsittymään ainakin minun osaltani ja olen käynyt etsimassa sitä paikan päällä - ei sitä ole enää.

4. Äidinpikkupoika . Vierailija

Olin Äidin pikkupoika isonakin tuhmuuksista sain 5 vuotiaana ekakerran vitsaa sainmuutaman kerran vuotessasa tottelemattomuutesta 13 vuotiaaksi saakka aina paljaallepyllylle koivuvitsaa murkku ikäisenä aloin kiukuta,temppuilla kunnes äiti otti pikkupoikansa syliinsä antoi hyvästi vitsaa sain aika usein vielä viisitoistavuotiaana olin paljaittenreisienpäällä pyllypaljaana pyllypunoitti kun nousin äitin sylistä äiti ojensi kätensä ottiminut halattavaksi äitisaimyös halaukset minulta .

5. wiljo Vierailija

Naispuolinen kaveri kertoi, että kun hän oli teini-iässä, ja tuli kotiin pitkä tukka auki hulmuten, äitinsä haukkui häntä ties miksi lumpuksi ja piiskasi oikein perusteellisesti. Kuuluivat johonkin tiukkaan uskonlahkoon.

6. Vitsathaittu. Vierailija

Elimme 60-70 Luvun vaihetta silloin vitsaa vielä käytettiin aika yleisesti ja siitä myös Äitit keskenään keskustelivat kuuntelin miten naapurin Maijakin oli saanut vitsaa oli 15vuotias oli hakenut itse vitsan viikkoa myöhemmin oli tämä poika Äitin reisien päällä pyllypaljaana koitin katsoa mitä Äiti touhuaa näin Äitin käten liikkuvan tunsin kun vitsa näppäsipyllylleni molemmatkannikat saivat punastella olin minäkin viitentoista kiukuttelusta sain tämän sain myöhemminkin vielä vitsaa paljaalle olin melkein 17v kun sain tupakan takia Äiti antoi hyvän selkäsaunan 3haarainen vitsa tanssipyllylläni pitkään.

7. Ekat vitsat sain olin kai 9vuotias Äiti otti pikkupojaltaan pyllynpaljaaksi ottisyliinsä antoi ohutta koivuvitsaa koitin pitää käsiäni vitsan etessä Äiti näppäsi käsilleni kun vetin kätenipois sitten sai pyllynäpsytystä olin koulussa tehnyt jotakin tuhmuuksia sain aika harvoin vitsaa Äiti antoi viimeisenä keinona jos puhe ei tehonnut vitsaa käytttiin muutamankerran vuotessa yleensä kiukuttelusta 13vuotiaana talvellaalettiin käyttää ohuttaremmiä tietysti paljaallepyllylle olimme Äitin kanssa kahtestaan kun sain pyllylleni tykkäsin tästä tavasta vitsaa käytettiin aina kesällä vielä viisitoistavuotiaana Äiti ottiminut reisiensä päälle olin pienikokoinen ikäisekseni sain ohuttavitsaa pyllynposkille olin sylissä yleensä pitkään sainpunaisenpyllyn Äiti sai halaukset.

8. vierailija Vierailija

Olin saanut vitsaa Äitiltä 6-11Vuotiaana olin 13vuotias lähellä 14toista kun aloin kiukkuamaan Äitille olin kai murkkuiässä olin kiukunnut monena päivänä sitten tuli viikonloppu kaikki olimme kotona maltoin olla ihmisiksi kunnes tuli maanantai olimme Äitin Kanssa kahtestaan kotona aloitin taas kiukutteluni Äiti kuunteli sitä noin puolituntia kunnes kysyi täytyykö hakea vitsa myönsin Äitille että voi hakea vitsan Äiti avasivyöni ja housujen napin,vetuketjun lasketti farkkuni puoliväliin reittä itse otin farkkunipois äiti työnsi kätensä selänpuolelta pikkuhuosujen alle peukalot jäivät housujen päälle lasketti housuni hitaasti samalla silitti pikkupakaroitani annoin housujen tippua nilkkoihin potkaisin housut pois Äiti otti minut reisilleen antoi vitsaa pyllylleni hellästi aika useasti kesässä Äiti antoi ohuttaremmiä talvella tietysti paljaallepyllylle kiukuttelin vielä 16 vuotiaaksi saakka itse hain monasti vitsan olin melkein kuusitoista kun hain vitsan valmiiksi Tämäpoika sai vitsaa ja rakkautta tasapuolisesti.

9. vierailija Vierailija

Olin menossa kavereiden kanssa festareille viikonlopuksi, mutta justiin silloin isä oli saanut jostakin tietoonsa minun tekemisiäni ja asetti stopin suunnitelmilleni. Minähän aloin tietenkin hirvittävän henkisen kamppailun. Lopulta huoltaja tokaisi.
    – Hae koivupiiska ja tule autotalliin, minä piiskaan sinut, sitten saat mennä.
    Selvästi sitä huvitti moinen ehdotus, naama oli virneessä.

Olin täyttänyt keväällä 16 vuotta, eikä minua oltu koskaan piiskattu. Ajatus tuntui hävettävältä, mutta arvelin sen olevan ukon testin, kun olen nöyrtynyt hakemaan piiskan, niin se varmasti riittää ja saan lähteä muiden matkaan.

Kun minä sitten menin autotallille risun kanssa, oli ukko siellä valmiina ja kysyi, että olinko minä tosissani? Minä murahdin vastauksen, joka oli tarkoitettu myönteiseksi. Ukko veti autotallin oven kiinni ja alkoi määräilemään:

–Risu tänne, housut alas!
    Siihen housujen laskemiseen se homma juuttui, kunnes isä tarttui toimeen. Siinä vaiheessa minä jo aloin harata vastaan, mutta eihän siitä mitään tullut. Äijä oli nopea kuin tärpätinkeittäjä, hetkessä minä makasin mahallani sen sylissä. Ja sellainen lukko naksahti kiinni, ettei minulla ollut enää mitään mahdollisuuksia.
    Sai oikein kunnolla risua ja itse järjestin tilaisuuden äänimaailman.

Loppuihan se toimitus aikanaan ja minä sain luvan lähteä festareille, mutta vakavat varoitukset sain evääksi.

10. Äiti kiltti Vierailija

olin noin 13-14 olin saanut vitsaa Äitiltä monet vuotet tämä tapaus oli niin mieleen jäävä olin kiukutellut monta päivää äiti tuli hakee mua tule tänne menin äitin huoneeseen hetekalla ototti4haarainen koivuvitsa äiti alkoi riisumaan minua kysyi äiti kiltti äiti kysyi olenko minä kiltti kun annan piiskaa totesin olevan kiltin koska muu ei autanut kiukutteluunikuin kuin vitsa olin hetken päästä nakuna äiti nostihameen helmansa reitet tulivat näkyviin levitti reisiään tule äitille menin syliin peppuni lepäsi tukevasti reisien päällä äiti otti vapaalla kätellään vyötäröstäni kiini alkoi hiljalleen näpsyttää pakaroita vitsa tanssi nätisti ala päässäni pikku hiljaa äiti nopeutti vitsomista hetken päästä pyllyssä tuntui katsoin alapäätäni näin kuinka äitin käsi heilui vitsa meni reisille aloin potkimaan äiti piti vyötäröstä lujemmin pysyin sylissä hyvin sain aika paljon reisilleni vitsa tuli takaisin pepulle käänä pyppua saan annettua laltion molemmille puolille kääntelin peppuani sai vitsottua ala pääni kokonaan Äiti kiltti nyt sattuu pyllyyn sen pitää sattua sattuu kovasti äiti kiukut lähtevät ja kutina pyllystä niin lähtivät kiukut ja kutina pyllystä hyvällä vitsomisella halasin äitiä kysyi olinko kilttiäiti olit tämänkin jälkeen sain vitsaa 3-4kertaa vuotessa viimeisen kerran olin melkein seitsemäntoista alapää paljaana olin paljaitenreisien päällä sain vitsaa enemmän kuin 3vuotta sitten en hävennyt vitsan saantia kaikki tämä oli normaalia siihen aikaan en saanut aiheettomasti koskaan kahten kesken vitsa hoitettiin muut ei tienneet mitään.

11. Äidinpoikakulta Vierailija

Minä olen aina ollut äitini poika, Kun se tahtoi esitellä mun munani kavereilleen en varmasti koskaan estellyt sitä. Ja kun olin tehnyt sopimatonta äitini kutsui kaverinsa katsomaan kun hänen poikansa saa kiitosta häneltä. Ja minä vain odotin
    äitini vieraita meille ja teini ijässä lähes aina muna ylhäällä. Mikä oli äidilleni mieleen ja se tarkisti mun kaluni, Eli vei poikansa pissille. Yleensä se kaivoi multa letkuni esille. Mutta kun oli mun piiskausestani kyse se vei mut pöntön eteen ja housut alas sekä mun piti pitää paidan helmaa ylhäällä. Ja äitini sovitti minua pöntölle istumaan, Mutta kun oli mulla pilini ylhäällä se sopi aluksi ja äitini vain käänsi sen alas päin. Mutta kun vuodet vieri oli sekin kasvanut ja ei mahtunut pöntön reunan sisä puolelle, Eli äitini joutui sovittelemaan mun kaluani ja se oli
    hänen mieleensä. Minkä olen vasta isona poikana tajunnut. Mutta en päivääkään vaihtais pois, oli se nainen mun mieleeni silloin 100 vuotta taakse päin.

12. strykpojke Vierailija

Oletko enää täällä Milla?Kirjoita minulle poikavanha@gmail.com

13. Loop Vierailija

Syitä tuntui olevan loputtomasti. Vaikka kuinka yritin olla kiltti, niin ainakin pari kertaa kuukaudessa tuli tehtyä jotain sellaista, joka johti piiskarangaistukseen. Osaksi syynä oli minun laiskuuteni, harkitsemattomuuteni, laumasieluisuuteni (olin aika monesti täysin kaverien vietävissä oleva "yllytyshullu"), uhmakas luonteeni, ja joskus (tosin harvoin) ihan silkka uhmaamisen halu, mutta täytyy sanoa, että suurin syys sille, että piiskaa tuli niin useasti, oli kyllä äitini armoton ankaruus. Hän näki rikkomuksia asiassa kuin asiassa, eikä mikään rikkomus ollut niin lievä, etteikö siitä olisi ollut aihetta piiskata.

Ihan vain esimerkinomaisesti: äidille vastaanväittäminen, valehtelu, "rumat sanat", myöhästyminen kotiintuloajoista, kotitöiden huolimaton tekeminen, läksyjen laiminlyönti, sisarusten tai muiden lasten "kiusaaminen", portaissa juokseminen...

14. vierailija Vierailija

Vastaan laittaminen oli mun äidilleni paha, Se näki joka kerta punaista ja kävi pihalla jos ei ollut keittiön oven karmin päällä odottamassa valmiina. Ja pojaltaan
    housut pois sekä poika parkumaan. Se eräs Anna Pohjanmaalta on syntynyt liian
    myöhään ja ei tiedä mistä on jäänyt paitsi. Hankkisi itselleen miehen joka on syn-
    tynyt viime vuosi sadalla. Se vois henkilö kohtaisesti opettaa Annaa mistä sillä EI
    ole tietoa lainkaan

15. piiskattu poika Vierailija

Milla Magia kyseli syistä mikä johti siihen piiskan saantiin, Minäpä kerron yhden
    mun kokemukseni silloin 60 luvulla kun olin 12w pojan koltijainen. Mulla oli omaa
    lomaa koulussa eli olin aikuisen miehen leluna eli, se runkkasi minua mielellään ja kun kaluni teki lakon vain leikki sillä kunnes sen vuokra aika meni umpeen. Ja minä kioskin kautta kotiini, Ja hiukan ennen kotiani tarkistin että ei ole karkkia mun huulissani ja sisälle meille. Missä oli mun äitini hurjana ja opekin vielä kaiken lisäksi. Äitini otti minua housun kauluksesta lähemmäksi ja housuni heti auki sekä kinttuihin sekä pois multa koivistani. Alkkarini seuras perästä eli olin ala
    pääni paljaana, ja äitini otti paitani helmasta kiinni ja sekin yläs ja käänsi multa munani opeen päin sekä kiskaisi multa paitani pois päältäni.Mulla vain sukat jotka ei äitiäni kiinostanut ja sen jälkeen haki vitsan keittiön oven karmin päältä. Sen jälkeen se meni mun sivulleni seisomaan ja piti mun käsivarrestani kiinni ja aloitti mun kuulusteluni open kanssa. Aina kun se epäili mun puhettani tuli vitsasta mun takapuolelleni sitä lääkettä. Ja kun olivat valmiit pojan kanssa minut pöydälle vatsalleni, ja ope piti mun käsistäni kiinni ja äitini haki eteisestä remmin. sitten se riemu alkoi meillä eli poika parkui ja ope oli tyytyväinen kun sen silmien edessä poika sai selkäänsä. Äitini kertoili että hänen oli pakko antaa mulle selkää, kun se ope istuu myöskin sosiaali lauta kunnassa. Eli toisena vaihto ehtona olis ollut mun menetys heille. Ja mun piti luvata olla aineskin kuukaus kunnolla koulussa.
    Minä kävin heti maanantaina kertomassa sille mun runkkaajalleni että voi tulla meille tauko. Se otti heti multa housuni pois ja teki pojalle mitä mitä olin tullut siltä hakemaan. Eli runkkasi mut tyhjäksi ja kopeloi sen loppu vuokra ajan minua.

16. vierailija Vierailija

Oppikoulun eka luokkia käytiin koulun tiukkapipo rehtori otti kiinni käytävällä ja vei kansliaan, ja torui minua ankarasti, kun olin hänen mielestään ihan h..ran näköinen, kun olin laittanut hieman jotain väriä huuliin ja silmien ympärille, en muista. Kun menin kotiin, oli äiti vastassa piiskan kanssa ja ei muuta kuin takapuoli paljaaksi ja piiska viuhumaan. Piiskaus oli sen verran ankara, että seuraavana päivänä oli istuminen vaikeaa. Rehtori oli soittanut äidille ja kehoittanut antamaan piiskaa niin, että muistan....tämä oli 50 lukua

17. strykpojke Vierailija

Sinulla oli ankarat vanhemmat kuin minulla ollut!Minä en koskaan saanut piiskaa vaikka teki se mitä oli 100 kertaa pahempi kuin tuo!

18.  
  19. strykpojke Vierailija

Kyllä minun äitini käytti punahuuli niin kauan kun minä muistan ja minä olen syntynyt 1950 puolivälin

20. vierailija Vierailija

Yläkouluikäisenä aloin kokeilemaan viinaksia, eikä äiti tietenkään saanut minua enää kuriin. Isää minulla ei enää ole, mutta isoveli kutsuttiin apuun. Siihen pisteeseen asiat sitten menivät, että veli minut piiskasi. Aina kun äiti epäili viinaksia, niin hän kutsui veljen hätään, joka sitten antoi selkäsaunan. Tätä tapahtui, siihen asti, että menin armeijaan.

Siitä minä sain fetissin, pikkuhiljaa tajusin, että kun veli ajoi pihaan minulla alkoi seisokki. Harvoin otan nykyisin viinaa, eikä ole ketään joka soittaisi veljen paikalle. Joskus olen miettinyt, että mitä seuraisi jos ilmestyisin humalassa hänen talolleen.

21. vierailija Vierailija

Muistan, kun pikkupoikana olin oppinut kiroilemaan ja niitä kirosanoja pääsi ilmoille vähän turhan usein, niin kerran äiti otti niskavilloista kiinni, kiikutti makuukamariin ja määräsi ottamaan housut alas. Sanoi, että odota siinä ja meni hakemaan piiskaa. Kun piiska oli haettu niin sanoi, että nyt opetetaan kiroilemaan. Minä kiljui että et p...le piiskaa! Ja piiskaa tuli ja aina välillä äiti kysyi että vieläkö kiroiluttaa. Nykyisin on varmaan parempiakin kasvatustapoja, mutta tehosi se tuokin

22. vierailija Vierailija

Ainoa kerta kun minä saannut jotain joka muistuttaa piiskaa on kun minä kiroilin useinkin ja äitini juoksi mun perään ja minä juksin pitkin tiellä täällä ja kun hän sai minua kiinni hän löy minua vähän rullattu yhteen Vasabladet mutta en muista että se otti mitään kipeä?

23. vierailija Vierailija

Meillä annettiin piiskaa lähinnä tottelemattomuudesta ja epärehellisyydestä. Jos jäi kiinni valehtelusta, sai varmasti maistaa vitsaa tai remmiä. Toisaalta rangaistuksen pelko sai ainakin minut valehtelemaan entistä enemmän... Oli myös paikkoja joihin ei saanut mennä, kuten joentörmä tai naapurin metsätontti. Muistan myös saaneeni useana keväänä piiskaa, kun kotimatkalla tapasin oikaista järven jäitä pitkin vaikka vanhemmat olivat kieltäneet. Lumeen jääneet jalanjäljet sen yleensä paljastivat.

Meidän perheessä oli pelkkiä poikia, ja kaikki taisimme saada piiskaa noin 12-vuotiaaksi saakka. Paljaalle pyllyllehän sitä annettiin aina vanhempien makuukammarissa. Useimmiten kuritti isä remmillä.

24. vierailija Vierailija

Mistä syystä piiskaa-otsikko. Tämä muistelo ei koske lapsuusaikaa, mutta muuten kyllä. Meillä on harrasteltu piiskaleikkiä, mutta niin, että vaimo piiskaa joskus. Hän on ehdottomasti kieltänyt itseään piiskattavan, mutta saipa kerran kuitenkin, eikä niin kovin kauaa sitten. Oli mennyt iltaa viettämään kavereittensa kanssa ravintolaan ja minun piti hakea määrättynä aikana. Ei näkynyt eikä kuulunut, puhelimeen ei vastattu. Aikani odottelin ja menin kotiin. Sitten puolenyön aikaan soitti ja kertoi olevansa toisessa ravintolassa jatkoilla ja oli unohtanut että puhelin on äänettömällä. Lupasi korvata ja tehdä mitä vaan hyvitykseksi, mutta sanoin, ettei tarvi, annan piiskaa. Ja annoin. Tosin ei ollut piiska vaan pitkä kenkälusikka, joka oli eteisessä odottamassa.

25. vierailija Vierailija

Eipä noita syitä muista. Joskus tuli viinan juonnista, veli piiskasi. Sellaistakin sattui, että veli piiskasi muuten vaan, halus näytellä voimiaan ja tehdä minusta nöyrän tottelijan. On muitakin syitä ollut, mutta en nyt muista, eli siltä osin on ihan turhaan piiskattu.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri