Mistä tietää että vauvalla on nälkä?

  • Viestiketjun aloittaja ensikertalainen äiti
  • Ensimmäinen viesti
ensikertalainen äiti
Meidän vauva ( melkein 2 kk) imee tuttia, ja olen alkanut miettiä että imetänkö häntä liian usein esim öisin. Vauva nukkuu perhepedissä vieressäni ja yöllä herään siihen kun vauva nukkuessaan "inisee" tai esim. kun alkaa imeä tuttia siten että se tippuu jatkuvasti ja saattaa siihen herätä vauvakin. Yleensä silloin olen antanut vauvalle tissiä, ja tällä tavalla vauva on syönyt 1-2 h välein läpi yön, välillä (harvoin) 3 h tauko syötöissä. Nyt kokeilin antaa vain tutin kun vauva inisee, ja syötin vain 2 kertaa yön aikana. Mietin vain että olenko aivan hakoteillä tässä? Vauva ei siis rupea itkemään ollenkaan, pitäisikö vain silloin syöttää kun vauva itkee?

Sama juttu päivällä, annan ruoka kun vauva imee tuttia voimakkaasti ja ähisee. PItäisikö odottaa kunnes vauva alkaa itkeä ja sitten vasta antaa ruokaa?

Olen ihan tietämätön, tämä ei ole provo vaan kysyn ihan oikeasti tietämättömänä.
 
tietoa jakava
Vauva kyllä ilmoittaa milloin hänellä on nälkä. Inisee / itkee nälkäänsä.
Ei kannata antaa ruokaa - jos vauva ei ole ilmoittanut, että nyt on nälkä- muuten vauva tulee ylihoidettua - ja sekään ei ole ihan hyvä juttu.
 
Kunpa meilläkin
Minulla tuli esikoisen kanssa sellainen luonteva rytmi, että tunsin rinnoissa puristuksen tunteen eli herumisen alkamisen kun vauva inisi nälkäitkuaan. Rinnan lähelle nostettuani vauva alkoi änkyttää ihan tietylä itkuäänellä kun oli nälkäinen. Silloin syötin ja tyttö oli tyytyväinen aina pari tuntia, yöllä pidempäänkin.

Valitettavasti tämän nuorimmaisen kanssa en ole päässyt ollenkaan samaan rytmiin, vaan yritän katsoa kellosta että väliä tulee noin kaksi tuntia ennen kuin annan hänen ininöilleen periksi. Tämä vauva kun itkee jokaista asiaansa yhtä ääneekkäästi: märkää vaippaa, kakkaa, vatsakipuja, väsymystä... Yöllä tulee varmasti syötettyä turhaankin, mutta tuttia ei huoli...

Uskon että jos vauvasi on tutin kanssa tyytyväinen, niin ei ole mitään syytä sitten syöttääkään yöllä tiheämmin. Hakee vain lohtuimuja. Toivoisin että meidänkin vauva pitäisi yöllä pidemmän välin. Ehtiihän sitä sitten aamulla tankata täytenä odottavat maidot :)
 
syömisestä
Vauvahan ei missään vaiheessa tokikaan syö liikaa!! Eli kaikki ylimääräinen tulee kyllä pulautuksina ulos. Että jos tissiä tarjotessasi vauva selvästi syö, eikä vaan leiki tissillä, niin silloin on nälkä, varsinkin jos eväs pysyy syönnin jälkeen sisällä. Meidän vauva ei koskaan itkenyt nälkäänsä, vaan piti vaan arvailla epämääräisestä ininästä, että mitähän on nyt vailla. Vasta nyt kiinteitä syödessä alkaa selvästi huutaa suu auki kun on nälkä eikä ruoka ole ollut ajoissa. Mä siis kans seurailin kellosta että ainakin parin tunnin välein tarjosin tissiä, kun oli "tyytyväisenä" syömättä jos ei ruokaa oma-aloitteisesti tarjottu. Mutta säännöllisin väliajoin vauvat "tilaa" lisää ruokaa, eli kiihdyttävät maidontuotantoa syömällä tunninkin välein, ja nimenomaan yöllä. Yösyöminen, ainakin meidän neuvolan mukaan, lisää parhaiten maidontuloa. Ja kasvaessaan vauva tarvitsee koko ajan enenevässä määrin lisää maitoa.
 
Aurora Vee
Pikkuhiljaa on hyvä totuttaa vauva siihen että päivällä syödään ja yöllä nukutaan. Tutin antaminen kuulostaa toimivalta idealta jos se rauhoittaa vauvan. Hän kyllä ilmoittaa kun hänellä on oikea nälkä - siihen ei tutti riitä! :)

Jos vauva syö todella tiheästi päivisinkin, voi olla hyvä viivytellä syöttämistä. Vatsa saa levätä jos syöttöjen välissä on vähintään pari tuntia.

Näin uskallan neuvoa olettaen että vauva kasvaa hyvin ja sinulla tulee maitoa mukavasti, eli vauva hakee rinnalta lohtua eikä lisää ruokaa.
 
löpölöpö
Minä en koskaan oppinut erottamaan, mikä itku oli mitäkin. Meillä vauva ei koskaan esim. imenyt nyrkkiään/suipistellut suutaan tms. kun oli nälissään. Tästäkin piti silloin joskus stressata (oonhuonoäitikunenerota...). Mutta pääsääntöisesti annoin useimmiten tissiä, kun tuli kränää. Ei se lapsi siitä piloille mennyt. Tissihetki on muutakin kuin syömistä; läheisyyttä ja muuta sylittelyä. Ja hyvin on kasvanut 0-käyrällä ja tisseilystäkin päässyt jo eroon ilman sen kummempia taistoja. Eli et sinä lastasi pilalle saa, vaikka "liikaakin" tissittäisit.
 

Yhteistyössä