Hae Anna.fi-sivustolta

Mistä tietoa onko toinen eronnut?

Viestiketju osiossa 'Avioero' , käynnistäjänä Vedätetty?, 12.12.2006.

1. Vedätetty? Vierailija

Haluan tietää onko nykyinen seurustelukumppanini todella eronnut vai ei. Olen sitä häneltä kysynyt ja paperit on kuulemma jätetty jo puoli vuotta sitten, mutta päätöstä ei vain kuulemma ole tullut postissa. Pyysin selvittämään asian virastosta mutta sain jotain epämääräistä vastaukseksi kun kyselin asiasta. Haluan tietää seurustelenko eronneen vai naimisissa olevan miehen kanssa. Saanko selvitettyä sen itse?

2. tulkintakysymys Vierailija

Meidän tapauksessa mies haki eroa ja hankaloitin eroa kaikin mahdollisin keinoin.

Tätä asiaa on kysytty aikaisemminkin Ellien palstoilla. Tietääkseni voit tarkistaa asian jostakin rekisteristä. Se on julkinen asia. Mistä muusta juorulehdet ammentavat tietonsa, jos ei ko. paikasta. Ehkä Seiska-lehden toimitus infoaa sinua asiasta.

3. Vetoapu Vierailija

Miehen vastaus kertoo tilanteen. Hän ei ole eronnut.

Avioerohakemuksen jättämisestä alkaa puolen vuoden harkinta-aika, jonka jälkeen osapuolten pitää vielä kirjallisesti pyytää eron vahvistamista (2.vaihe) kihlakunnanoikeudesta vuoden kuluessa. Sen jälkeen hakemus raukeaa, jollei jatkohakemusta ole toimitettu. Riittää, että kumpi tahansa puolisoista jättää 2. hakemuksen.

Tulostapa täältä netistä itsellesi osviittaa, niin näet, miten asia on avioliittolaissa säädetty. En muista hakua, mutta olikohon jotain finlex. Onnistuu linkit hakusanallakin.

4. KO:n kansliasta Vierailija

Avioerot käsitellään kihlakunnanoikeudessa. Sieltä voit mennä kysymään itsekin, kun tiedät asianomaisten nimet. Jommankumman syntymäaika olisi syytä myös tietää. Siis käy käräjäoikeuden kansliassa.

5. Vedätetty? Vierailija

Eli sitä voi siis kysellä vaikkei ole asianomainen?

6. Vedätetty... Vierailija

No niin, soitin sinne käräjäoikeuteen ja niinhän se oli... kakkosvaiheen papereita ei ole toimitettu lainkaan ja asia on edelleen ratkaistavana.... Eli seurustelen naimisissa olevan miehen kanssa vaikka olen luullut muuta.
    Kolahti aika pahasti tuo. En voi ymmärtää miksi mies valehtelee asiasta kun kuitenkin haluaa olla kanssani ja soittelee päivittäin ja nähdään lähes joka päivä. Miksei sitten ole ottanut perhettään takaisin luokseen asumaan ja sanonut minulle missä mennään? Hän puhuu koko ajan siitä miten omaisuus jaetaan ynm. eli antaa ymmärtää että ero on jokatapauksessa selvä. Vai odottaako vielä tuota viimeistä päivämäärää milloin kakkosvaiheen paperit voi jättää..mene ja tiedä... paska fiilis tuli joka tapauksessa...

7. Aina kysyä saa Vierailija

Ihan varma en ole nykykäytännöstä, mutta ainahan voi kysyä. Vastauksen saa, jos se voidaan antaa, ei kysyminen noloa ole. Päätökset ainakin ovat julkisia.

8. KO:n kansliasta Vierailija

Ymmärrän tunteesi. Tosiasia lienee, että kaveri ei itsekään vielä ole ihan varma siitä, mitä tahtoo. Ne ovat kuitenkin vaikeita asioita, koska kuviossa ovat lapset. Eikä omaisuusasiatkaan ole vaikuttamatta, kovasti ihmisten tuntuu olevan vaikeata luopua aineellisesta.

Tärkeintä kannaltasi on nyt, että tiedät todellisen tilanteen ja voit tehdä omat ratkaisusi sen pohjalta. Tässä kohtaa haluaisin sanoa, että luota tuntemuksiisi enemmän kuin miehen puheisiin. Se on monesti luotettavampi kuin sanat.

9. N41pks Vierailija

Hän on naimisissa niin kauan kunnes jompi kumpi toimittaa kakkosvaiheen hakemuksen. Jos hakemusta ei toimiteta vuoden sisällä ensimm. vaiheen hakemuksen päiväyksestä, ensimm. vaihe raukeaa.
    Olennaista on nyt se, että aikooko mies viedä tuon toisen vaiheen hakemuksen? Itse erosin vuosi sitten. Ero oli molemmille itsestään selvyys jo ensimm. vaiheen jättöaikoihin, eikä paluusta ollut edes toiveita. Emme kuitenkaan kiirehtineet toisen vaiheen jätön jälkeen, mutta se toimitettiin kuitenkin hyvissä ajoin ennen ajan umpeutumista. Erolla ja osituksella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa: erota voi, ei ole pakko tehdä ositusta ollenkaan. Mahdollista on myöskin se, että miehesi on ns. henkisesti jo eronnut ja siksi sanoo olevansa eronnut, vaikka siviilisääty vielä onkin naimisissa oleva. Sanoiko hän tosiaan olevansa eronnut vai eroamassa oleva?

Sinuna nyt kysyisin, että milloinkas hän on ajatellut sen toisen vaiheen jättää?

10. Loikkaaja Vierailija

Onko tullut mieleen kysyä sitä mieheltä itseltään? Voihan tuossa olla takana jotain muutakin kuin vedätystä. Usein avioerotilanteessa tuntee käyvät kuumina ja paperit saatetaan "heittää" käräjänoikeuteen sen enempää ajattelematta. Kakkosvaiheen käsittelyn venymisen takana voi kuitenkin olla esimerkiksi omaisuuden jakoon ja verotukseen liityviä asioita, joten sinuna kyllä keskustelisin asianomaisen kanssa ennen suurempien johtopäätöksien tekoa...

11. höpsö Vierailija

Miehelle on ihan liian aikaista alkaa seurustelemaan kenenkään kanssa vakavasti. Ensin pitää päästä selville vesille vanhan elämän kanssa ja saada asiat tasapainoon.

Mitäpä jos otat itsekin vähän etäisyyttä ja annat miehen rauhassa käydä eronsa läpi.
    Paitsi jos välttämättä tahdot olla se laastarisuhde, joka ei kauaa kestä.

12. KO:n kansliasta Vierailija

Höpsö antoi kullanarvoisen neuvon.
    Minun tulkintani on, että jos sitä eron keskeneräisyyttä on yritetty peitellä myös puhein, siinä on vielä miehellä henkinenkin työ pahasti kesken. Yrittää tasapainoilla omien tunteidensa ja halujensa kanssa, vaaka keikkuu.

13. Vedätetty.. Vierailija

Kiitos kaikille vastauksistanne! Keskustelimme asiasta miehen kanssa ja tuntuu siltä että olen tainnut paisutella asiaa liikaa mielessäni. Kyllä mies tuntuisi olevan ihan tosissaan eroamassa ja realisoimassa omaisuutta. Lopullisia papereita ei vain kumpikaan ole saanut eteenpäin vielä, vaikka mies ilm. oletti exän ne laittaneen. Kai kyseessä on ollut myös juuri se, että ei ole oikein ollut varma mitä haluaa asian suhteen tehdä eikä siksi ole kysellyt päätöksen perään, eihän nämä asiat niin helppoja ole...

En koe olevani laastarisuhde, koska he ovat asuneet erossa jo kohta kaksi vuotta. Mutta eihän sitäkään tietysti voi vannomaan mennä. Olen myös valmis luopumaan jos siltä näyttää, ei ole mitään järkeä taistella, koska päätöksen tekee kuitenkin vain ja ainoastaan mies itse. Helpommalla vaan pääsen itsekin, jos en jää väkisin roikkumaan. Mutta toivotaan ettei näin käy ja saamme tästä jotain pysyvää aikaiseksi vaikka alku onkin hankala.

14. yksi kokemus Vierailija

Hei, minä olin joskus muinoin yhdessä eroavan miehen kanssa. Ensimmäisen vaiheen eropaperit jättivät yhdessä, ja toisen vaiheen paperin jätti mies heti ensimmäisenä tai toisena päivänä, kun oli se puoli vuotta kulunut. Vaimo sitten oli allekirjoittanut kun se hänelle oli tiedoksi annettu. Piti minut hyvin ajan tasalla, näytti jopa ko. paperin kun oli laitokselta tulomatkalla käymässä... Ja myös silloin, kun lopullinen "tuomio" tuli, sain paperin nähtäväksi, pyytämättä. Koko aikana en kysellyt sanallakaan mitään.

Tuohon minun kokemukseeni verrattuna Sinun tapauksesi kuulostaa hieman salakähmäiseltä. Mutta toivotaan, että ei ole sitä.

Ja laastarisuhteesta sen verran, että eiköhän ole ihan tapauskohtaista. Minä en sellainen ollut todellakaan, tosin erosimme myöhemmin erinäisistä syistä minun aloitteestani. Tosin heidän avioliittonsa oli lyhempi kuin meidän seurustelusuhteemme.

15. Vedätetty.. Vierailija

Niin, vaikka kuinka tätä asiaa vääntelen ja koitan myös "rauhoittaa" tunteeni, täytyy myöntää että pieni epäilyksen poikanen on koko ajan olemassa. Haluan uskoa miestä ja hänen sanomisiaan, mutta tuntuu että jotain salamyhkäistä tässä on koska minun pitää asiasta häneltä jatkuvasti kysellä. Mies sanoi myös että oli kysellyt asiaa virastosta ja asiaa hoitava henkilö oli sairaana... ihmettelin tätä jo silloin ja itse kun soitin sinne eilen sain heti vastauksen, eikä siinä siirrelty puhelua kenellekään "asiaa hoitavalle". Tulkitsen asian niin, että osa puheista on totta, osa jotain muuta. Mikä sitten on lopullinen totuus, en vielä sitä tiedä. Mutta sekin varmaan tässä selviää pian kun kakkosvaiheen paperien jättämisen aika umpeutuu parin kuukauden päästä....

16. eronnut Vierailija

Niin minkään sairausloman takia asiat ei seiso virastoissa kärjäjäoikeudessa kyllä muutkin hoitavat asioita kuin yksi hlö. Jotain selityksen makua tuossa nyt oli. Ja eron jälkeen osituksen voi tehdä vielä 5v. aikana. Se on sovittavissa ei eroon vaikuta kun on oma toimenpide.2 vaiheen voi jättää sisään jo 2 kk ennenkin koska asioiden käsittely kestää. itse jätin ennen puoltavuotta ja ero tuli voimaan heti 05 kk ja 4 pv jälkeen-.

17. KO:n kansliasta Vierailija

Älä väheksy niitä tuntemuksiasi. Vaisto kertoo näissä usein totuuden.

Jollet tiedä, käräjäoikeuden kaikki asiat viedään tietokoneelle, josta näkyy kunkin asian vaihe koska tahansa. Eli kuka tahansa paikalla olevista virkailijoista voi katsoa sen päätteeltä. Mies on kertonut hätävalheita.

18. tarkkailia Vierailija

Muuten, jos ovat olleet asumuserossa puoli vuotta tai enemmän, tuota ensimmäisen vaiheen puolen vuoden harkinta-aikaa ei lain mukaan tarvita ollenkaan.

19. fkto Vierailija

Väärin. 2 vuotta.

20. fkto Vierailija

Väärin. 2 vuotta.

21. fkto Vierailija

Väärin. 2 vuotta.

22. fkto Vierailija

Väärin. 2 vuotta.

23. re: vedätetty Vierailija

Niin miten on vedätetty,
    viettääkö mies luonasi joulun vai exän luona ??

Minun eronnut mies sempaloi koko viime joulun kahden talon väliä. Se kyllä käytännössä selvitti tilanteen minulle missä mennään.

24. kiertämään Vierailija

Eikö hyvä kannata laittaa kiertämään?
    Ei ketään voi omistaa. Älkää ihmiset olko turhan mustasukkaisia. Onni yksillä, joulu kaikilla.

25. Vedätetty.. Vierailija

No, aikoo viettää joulua exän ja hänen perheensä kanssa koska heidän yhteiset lapset ovat siellä. Tämän ymmärränkin lasten takia, mutta en välttämättä pidä tästä järjestelystä. En aio kuitenkaan puuttua asiaan mitenkään, toivon vain että mies tulee sieltä ajallaan että voimme viettää lopun illan yhdessä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri