Hae Anna.fi-sivustolta

Mistä vintageturkiksia, käytettyjä turkiksia jne?

Viestiketju osiossa 'Muotifriikit' , käynnistäjänä Helsingin seudulta?, 26.01.2010.

1. Helsingin seudulta? Vierailija

Hei,

mistä kannattaisi lähteä etsimään käytettyä turkista? Minkkiä tai kettua ehkä lähinnä.
    Uutta en osta periaatteesta.

Turkis ei saisi kuitenkaan haista koipalloilta, eltaantuneelta mummolta tai miltään väkevältä venäjänrouvahajulta kuten chanelvitoselta.

Onko tällaisia paikkoja mistä saisi? Ne paremmat secondhandliikkeet taitavat kiskoa niistä ylihintaa?

t: Vilukissa

2. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Fida-lähetystoreilta olen bongannut turkkeja. Ovat näyttäneet ihan hyväkuntoisilta, hintoja en ole katsastellut koska en ole ollut turkinostossa. Liikkeitä on useita, Hakaniemessä on ainakin yksi.

Paljon ekologisempi valinta kuin uuden osto!

Hauska kriteeri tuo "eltaantunut mummo." Sain päivän naurut :)

3. Offtopiccia Vierailija

Mä sain tänään päivän naurut tuolta Sensuellien puolelta, tästä

Voiko osuvampaa kuvausta enää olla? Toi hajuvesi kun haisee tosiaan tuolta.

4. 98kj98kj Vierailija

Mä olen yhden aikoinansi ostanut Sörnäisten Lähetystorilta (vieläkö se on siellä?) ja toisen pari vuotta sitten Roban lähetystorilta. Molemmat taisivat maksaa noin 70 euroa. Ensimmäinen on jo viety takaisin kierrä.tykseen :) .

Työkaveri osti pari vuotta sitten Roban Fidasta.

Mulla on myös yksi uutena ostettu turkki. Yksi ero uusien ja vanhojen välillä on se, että uudet on kevyitä ja noi vanhat painaa ihan oikeasti todella paljon.

Mutta lämpimämpää vaatetta saa hakea.

5. Minkkiturkin hinta? Vierailija

Paljonko uusi minkkiturkki maksaa, jos siis ihan perusmallisesta puhutaan?
    Sellainen pituus joka lantiolle tai vaihtoehtoisesti polven yläpuolelle?
    Saako alle 5000 eurolla mitään?

6. tinkijä Vierailija

Hinta riippuu oleellisesti valmistajasta ja sesongista. Juuri nyt voi saada noin 3000-4000 eurolla ihan mukavan minkkiturkin ja kannattaa Hesassa koluta ne harvat aidot turkisliikkeet siellä Fredalla ja viiskulmassa - niissä pystyy tinkimään mukavasti hinnoista.
    Ajattarella on myös aika hyvä turkkivalikoima, mutta hinnat taitavat olla vähemmän joustavia.
    Eli kyllä alle 5000 eurolla saat suht hyvää laatua ja volyymia.

7. Tuli vaan mieleen? Vierailija

Onko esim. Helsingissä niitä ääliöspreijaaja-vandaaleja?

8. SheMinkki Vierailija

Tänään juuri kävin Pelastusarmeijan myymälässä missä oli tarjolla turkkeja
    krimiturkista-minkkiturkkiin ym. ja hinta taisi olla 100-300e ,ihan hyvä kuntoisia .
    Nuorena perheen äitinä itse ostin n. 1989 -lopulla uuden minkkiturkin (n.10 000 markkaa, alessa) ja se on edelleen minulla, on ollut elämäni paras ostos!Toppatakkeja tulee ja menee, mutta kun
    kylmyys iskee turkis on ainoa ,joka esim. minulle reumaattiselle ihmiselle käy.
    Tosin voin kertoa historiaa, koira raateli turkin aikoinaan ja kiloja tullut lisää, ,joten voin sanoa turkki ei näytä samalta nyt kuin silloin ostettaessa, mutta palvelee edelleen , tarvittaessa ;)
    Kaikkea hyvää olkoon niin tai näin (pilkut ,pisteet, ym .....)

9. Vanha kettutyttö Vierailija

Olen jo 50-v, mutta aina kun näen naisen, jolla roikkuu jotkut kuolleet nahat yllään, harmittaa, että ei ole spraypurkkia mukana. Viimeksi eilen oli niin houkuttelevaa, kun olin menossa metroon.

Mulla on varastossa kolme mummolta ja äidiltä perittyä turkkia ja olen kovasti miettinyt, että mihin ne saisi "hävitettyä". Yksi on murmelia (ihan oikeasti, karseaa), yksi krimi ja yksi sellainen hippi-kelsiturkki 70-luvun alusta. En voi käyttää niitä.

10. Western Vierailija

.......mutta täältä länsirannikolta ostettiin eräästä pikkukaupungin kirppikseltä muutama vuosi sitten exälle kokopitkä turkki. Ei minkkiä, vaan jotain pidempikarvaista, aivan uuden veroinen ja tein tarjouksen rahapulassa olevalle myyjälle. Lähti muistaakseni yhdeksälläkympillä, (90) euroa. Parhaita ostoksia mitä olen koskaan tehnyt.

11. go granny go Vierailija

Vetele ne ensin spray-maalilla punaseks ja sitten vaan roskiin. Mitä ihmettelemistä siinä enää on.

12. Vanha kettutyttö Vierailija

Ei perintöturkkeja voi sillä lailla kohdella. Mummo kääntyisi haudassaan. Olen ajatellut lahjoittaa ne pois, mutta niistähän näköjään maksetaan ihan euroja.

Minun agressiot kohdistuu niihin, jotka yhä tänä päivänä kannattaa turkistarhausrääkkäystä ostamalla turkkeja.

13. Eli miten olikaan? Vierailija

Et sitten syö lihaa ja käytä nahkakenkiä ja -laukkujakaan?

Vai ostatko ihan kaiken lihan luomutiloilta?

Teuraseläimiä kohdellaan nimittäin PALJON huonommin tänä päivänä mitä turkiseläimiä!

14. Vanha kettutyttö Vierailija

Syön lihaa, mutta ostan luomulihaa, samoin ehdottomasti luomukananmunia.

Käytän nahkakenkiä ja nahkalaukkuja, nehän tehdään lihaksi teurastetuista eläimistä. Ja viímeinen lauseesi ei pidä paikkaansa, vaikka paljon on parantamisen varaa navetoissa, sikaloissa ja kanaloissa.

Tässä iässä realismi jo voittaa liian ihanteellisuuden.

15. nallepuh52 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei ole mitään realismia siinä, että maailmasta loppuu turkistarhaus vain sillä, että sprayaa ventovieraan turkin. Se on paitsi loukkaavaa, myös ympäristörikos: spraypullo ei hajoa koskaan maaperässä, sprayn mukana tulee ulos ponnenkaasua, joka tuhoaa ilmakehää. Lisäksi saa aivan ansionsa mukaisesti syytteen töhrimisestä.
    Jos tämä on nyt realismia käytöskoodistossasi, niin mitä kaikkea törkyä löytyy idealismi-toimijan menyystä ?

16. Vanha kettutyttö Vierailija

Olet ymmärtänyt väärin, ehkä kirjoitin epäselvästi. Ei minulla koskaan ole ollut ainuttakaan spraypurkkia. Kunhan haaveilen. Mutta en toteuta, olkaatte huoleti.

Realismilla tarkoitin lähinnä sitä, että tässä iässä ei enää kuvittele, että oma toiminta mitenkään maailmaa muuttaisi. En ole koskaan ostanut yhtään turkkia ja silti turkistarhaus kukoistaa. Ja vaikka syön luomulihaa, kaupat pullottaa tehotuotantolihaa.

Itse asiassa siis vintageturkikset on erittäin kannatettava idea. Ei kukaan haluaisi murmeliturkkia?

17. Mistäs sinä tiedät, ettei se inhomasi turkisasuinen nainen ollut perinyt turkkiaan? Laadukas ja oikein hoidettu turkki kestää kyllä äidiltä vielä tyttärentyttärellekin.

18. minkin kyselijäle Vierailija

Helsingissä turkisliike Biber ilmeisesti lopettaa; olen nähnyt ikkunoissa -50%, -70%-lappuja. Sieltä saa varmasti minkkiturkkia.

19. go granny go Vierailija

Eli kuitenkin haluaisit että joku niitä sinun kaapissasi lojuvia nahkoja ja karvoja roikottaisi päällänsä, jotta sitten joku muu taas saa kihistä raivosta sormi spraypurkin korkilla?

Kuten joku jo kirjoittkin, mistäs sitä kukaan kulkija tietää kenenkään turkin taustoja. Älä sinäkään sitten yököttele kenenkään toisen pukeutumista turkiksiin.

20. nallepuh52 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ajatar mainosti isosti tänään Hesarissa myös turkkeja 40-50 % alessa ja kannattaa kurkata jos turkit kiinnostaa.
    Biber on perinneturkkuri, ollut siinä kulmassaan ainakin 30 vuotta. Kannattaa myös mennä sinne tinkimään!

21. marmot Vierailija

Eikös murmeliturkis olis just ihanteellinen, ei niitä käsittääkseni kasvateta turkkia varten vaan metsästetään. En kannata turkistarhausta, koska elukat joutuvat elämään epäluonnollisissa olosuhteissa, mutta joku 40 vuotta sitten pyydystetty murmeli joka on ensin elänyt hyvän villin elämän metsässä on ihan toinen juttu. Parempi tehdä eläimestä turkki joka kestää vuosikymmeniä kuin joku nakki josta tulee ulostetta päivässä.

22. Vanha kettutyttö Vierailija

Aika hyvä pointti! En tullut edes ajatelleeksi, turkki on sentään 30-luvulla tehty.

Tulikin mieleen, että meidän taloyhtiön pihapiiriin on muuttanut kanilauma ja iltaisin siellä hiippailee komea punaturkkinen kettu. Näistä saisi upeat luomuturkit ja voisi kantaa hyvällä omalla tunnolla. Ja kaninliha on maukasta. Kuulemma.

23. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä en suhtaudu myöskään mitenkään myönteisesti turkistarhaukseen, mutta eivät turkit mitenkään häiritse. Jokaisella on valinnanvapaus. Tuommoisen kierrätysturkin voisin joskus hommatakin, mene ja tiedä.

24. Mistäs uudet ja vanhat kettutytöt tietävät kenen turkki on itse metsästettyä luomuturkkia, kenen tarhakasvatettua ja kenen perintöturkkia?
    Tunnistavatko turkisvastustajat turkin alkuperän jo kaukaa - tai läheltä? Vai suhtautuvatko kaikkiin turkiksiin yhtä vastustavasti niiden alkuperästä välittämättä?

Mietin vain tuota "vanhan kettutytön" kommenttia siitä, että luomuturkkia hänkin voisi hyvällä omalla tunnolla käyttää.

25. Voglia Vierailija

Eipä nämä nuoret kettutytöt tunnista edes tekoturkkia. Minulle sattui pari vuotta sitten bussissa tilanne, jossa päälläni oli tekoturkki ja huomasin yks kaks, että kaksi nuorta tyttöä tuijottaa minua inhoten ja vihamielisen näköisenä. Tilanne oli uhkaavan tuntuinen, kun tuijotus jatkui ja jatkui.

Tajusin, että nuoren silmiin turkkini varmasti näytti oikealta turkilta.

Kannattaako nukkua alushousut jalassa vai ilman alushousuja? Asiantuntija vastaa

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu