mistäköhän johtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytteliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tytteliini

Vieras
Kärsin hiivatulehduksista, nytkin oireilee parhaillaan. Olen lukenut etikka- ja piimä/jogurttikikoista. Kokeilin huuhdella etikkaliuoksella, kokkareinen valkovuoto hävisi ei tullut niin paljon eikä ollut kokkareista. Mutta kun kokeilin gefiluspiimää, valkovuoto muuttui taas kokkareiseksi ja lisääntyi. Mistäköhän tämä johtuu? Ihmettelen vain, mistä tämmöinen ero johtuu...Tiedän että nämä kikat eivät välttämättä poista parhaillaan jylläävää hiivaa, mutta aattelin kokeilla, ainakin lievitti oireita. Ensviikolla pitäis hakea suunkautta otettava lääke (olen siis estolääkityksellä). Ei kuitenkaan pahoja oireita, aika lieviä. Kirvelyä vähäsen ulkopuolella, mutta kokkareinen valkovuoto enimmäkseen häiritsee.
Ärsyttää vain kun kuitenkin joutuu odottamaan viikon, tabu pitäis vähän ennen menkkoja ottaa...En muutenkaan tiedä mitä kannattais tehdä menkkojen välissä, kuitenkin ovulaation jälkeen viimeistään alkaa oirehtimaan ja tabu otetaan vasta n. parin viikon päästä siitä. Käsikauppalääkkeitä on tullut käytettyä jo vähän liikaa, joten niitä en kuitenkaan viitsisi käyttää. Pääsis näistä tulehduksista lopullisesti eroon...

Ei ne jugurtit auta, kun tulehdus on päällä. Joillakin auttaa se, että ruokavalio muuttuu vähemmän sokeripitoiseksi.

Minulla katkaistiin kierre niin, että söin 1kk hiivalääkekuurin ja sitten se tulehdus lopulta talttui. Muuten sitä oli joka kuukausi. Tylsää, kun on tällainen taipumus :(( Rahaakin palaa jatkuviin lääkityksiin.

Ärsyttää, varsinki ku en syö juuri ollenkaan sokeria. Syön bulgarianjogurttia, greippiä, aloitin gefiluspiimän juonnin, ja maitohappobakteeritabletteja suun kautta. Rahaa tosiaan on mennyt ihan kivasti :/ Lääkitys on sellainen että 1 tabletti/kk ennen menkkoja, ja kolme kuukautta olen jo vetänyt. Auttaisikohan sellainen kuuri, jossa otetaan useammin hiivalääke. Sen kyllä tiedän, että nuo canestenit ym. eivät auta, viikon parin päästä oirehtii jälleen. Siis ei mitään pahaa hiivaa ole, mutta toivo hiipuu pikkuhiljaa...

Onkohan muuten saunominenki haitaks eli altistaakohan seki tulehduksille? Eikö hiiva tykkää kosteasta ja lämpimästä? Ainakin itse huomasin sen että oireettoman ( mikä muuten oli ihanaa, legendaariset pari päivää) kauden jälkeen, siis menkkojen loppuvaiheessa, saunassa käytyäni alkoi seuraavana päivänä jomotus emättimessä. Pitääköhän saunassakäymisestä luopua...Ei nyt oikein tiedä mitä tehdä, jos tämä estolääkityskään ti toimi :(

Vai et syö namejakaan, sitten tosi epäreilua, että olet saaanut tämän riesan :(

Kokeilepa kunnon hiivahäätöä. Itselläni oli siis 1kk ajan miedompia hiivalääkkeitä kuin se Diflucan tai sen rinnakkaisvalmiste jota varmaan otat estolääkityksesksi. Niissä 1/ kerta lääkkeissä on 150mg vaikuttavaa ainetta. Minä söin 50mg joka päivä kuukauden ajan.

Toinen vaihtoehto olisi tällainen (ja se on yleisesti käytössä toiisn kuin tuo minun 50mg): otetaan viikon välein 150mg pilleri 4 kertaa. On tehonut monilla, otapa puheeksi kun menet lääkärille.

Luulen, että estolääkitys ei toimi, kun sitä hiivaa ei ole saatu häädetyksi pois kunnolla. Sitten kun se poissa, voi estolääkitys toimia.

Saunasta en oikein tiedä, tuskin se nyt itsellään aiheuttaa mitään. Oletko kokeillut sitä, että suihkussa suihkutat vettä emättimen aukosta sisään ja huuhtelet sitä näin? Oma lääkärini antoi tällaisen ohjeen, vesihuuhtelut saattavat auttaa oheishoitona. Ainakin halpaa ja vaivatonta kokeilla... Juu ei käsikauppa aineet auta mitään tällaisilla hiivapepuilla ;)

Ehdotan, että hankit itsellesi vähän tiiviimmän hiivähäätöhoidon ja sitten siirryt kuvaamaasi estolääkitykseen.

Tuota vesihuuhtelua en ole kokeillut, luin (epätoivoissani netistä etsiny kaikenlaista :) )kylläki jostain että liika peseminen edesauttaa hiivaa. Mutta olen aina vain kerran päivässä vedellä pessyt.

Pitääpä lääkärille sanoa jos tämä ei auta. Pitääkö kuitenkin tämä kuuri vetää loppuun? Neljäs lääkityskerta on ensi viikolla ja kolme kuukautta on sitten jäljellä. Nytte vedän niitä 150 mg orionin fluokatsonalia tai jotain sinne päin. Viime kuussa se jopa auttoiki, ei ollut oireita, rupes vaan mietityttään toi sauna-homma, kun oireet alkoi seuraavana päivänä kun kävin saunassa...Tai siis alkoi tuo jännä jomotus emättimessä, oletan että kuuluu hiivaan, jomotusta onki ollu siitä lähtien ku tää riesä alkoi.

Ärsyttikin silloin kierteen alussa, käytin noita käsikauppalääkkeitä, hoitajat aina ohjasi suoraan apteekkiin kun soitin terveyskeskukseen tästä asiasta. Kerran yritin varata ajan lääkärille ja valitin, hoitsu oli tyly (tyyliin että: hittoako sä mulle valitat...) ja syyllisti...Ja se oli viimeinen kerta ku sielläpäin asioin, menin suosiolla yksityiselle. Kallista, muttei mitään muuta voi :/

Peseminen ei ole hyväksi, jos käyttää jotain pesuaineettä. Vanha sanonta on: vesi voitehista paras, eli pelkällä vedellä kannatta suihkuttaa oikein sinne emättimen sisään.

Noita samoja pillereitä, joita sinä otat nyt 1/kk käytetään siis niin, että otetaan 1 pilleri viikon välein 3 tai neljä kertaa. Sen jälkeen vaiva helpottaa ja voidaan siirtyä estolääkitykseen, jos on tarvettä. Nyt estolääkitys ei auta, kun hiiva ei ole koskaan parantunut. Ei sinun kannata syödä loppuja pillereitä samalla tavalla, kun ne eivät tehoa noin otettuna.

Mutta, mieskin on hoidettava! Jos sinulla on vakituinen kumppani, hän syö yhden pillerin. Jos mies on oireeton hiivanlähde, saat sen aina takaisin. Siispä jos sinulla on mies kuvioissa, muista häntäkin pillerillä.

Oletko menossa gynekologille vai yleislääkärille? Jos menet yleislääkärille ja hän vaikuttaa asiantuntemattomalta näissä hiivajutuissa, voit kertoa, että näin esim. ystävilläsi on hoidettu sisukasta hiivaa. Tämä on tosiaan ihan yleinen hiivanhoitokäytäntö, siis pilleri viikon välein 3-4 kertaa.

Onko limakalvosi kuivat? Sellainenkin voi edesauttaa hiivan syntymistä. Minullakin hiiva aiheuttaa jomotusta, eikä niinkään mitään vuotoa, mutta kutinaa kylläkin :(

Ei gyne kyllä mitään tuollaisista hoidoista sanonut. Tsekkas tilanteen ja antoi tuon reseptin. Se kyllä vaikutti ihan ymmärtäväiseltä lääkäriltä. On tämä kyllä aikamoista hommaa :/ Minulla taas ei ole mitään kutinaa, kokkareista vuotoa ja kirvelyä ulkopuolella ja tuota jomotusta. Olen kyllä rasvannut limakalvoja ceridalilla ja bepanthenilla. Aattelin tällä viikolla hommata sellaisen kuukupin, josko se auttaisi asiaan, tähän mennessä olen käyttänyt kertissiteitä, nekään ei varmaan kovin auta paranemista. Luin, että monilla kuukuppi on auttanut näissä ongelmissa. Toisaalta en osaa sanoa johtuuko tämä kertissiteiden käytöstä. Vähän hermostuttaa onnistuuko kupin käyttö...

Ei ole kumppania kuvioissa, joten ongelma ei ole sieltä lähtöisin.Olen välttänyt sokeria ja kaikkea muuta, mikä on ollut vaikeaa!!! Enimmäkseen alkoholista on vaikea luopua, en kyllä juo paljoa, hyvin harvoin. Ja jos juon niin aika vähän. Kai siitäki pitäis pitemmäks aikaa luopua. Karkkia en enää kaipaa. Eikä sekään auta asiaa, että ajattelen tätä vaivaa lähes kokoajan, vähän vaikea olla ajattelematta. :/

Kuukatissuojat kyllä hauduttaa ja ovat pahaksi. Ei tälläsen tilanteen kannata antaa ottaa kuitenkaa ylivaltaa, kyllä elämästä täytyy voida nauttia ja ottaa välillä vähän alkoholiakin, ei sitä saa yksi alapää estää!

Onko sinulta otettu hiivakoeket, kun tilanne on päällä, että nähdään, että sinulla on todella hiivaa? Kaikki gynet eivät hoida hiivaa samalla tavalla, mainitsemani hoito on kyllä ihan yleisesti käytetty sitkeä hiivan hoidossa. Ehkäpä lääkäri ei ymmärtänyt tilanteesi laajuutta.

Sopiiko tampoonit, jos et halua käyttää siteitä?

Unohtui tällainen.Oletko lukaissut tämän ketjun? Voisiko sinulla olla tätä vai onko hiiva todella todettu?
http://plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/keskustelu/t1518225

Kävin lukasemassa ja oireet kyllä täsmää, aika samanlaisilta vaikuttaa kuin hiivassakin.Noista yhdyntäkivuista en tiedä, ei ole tullu peuhattua pitkään aikaan ;) Ei ole oikein uskaltautunut...Mutta kuuluuko vulvodyniaan tai vestibuliittiko se oli, niin kokkareinen valkovuoto? Eikö tuo vulvodynia/vestibuliitti tavallaan vielä sellaisia sairauksia mihin lääkärit ei vielä oikein usko.
Eikä itse asiassa oo mitään varsinaisia hiivakokeita otettu (ihmettelen kyllä). Sanoin kerran kyllä hoitsulle ettei ole otettu kokeita hiivan varmistamiseksi, muttei ne oikein piitannu siitä...Että tällainen terveydenhuolto meilläpäin.
Gyneki vain valkovuodon perusteella diagnosoi sen hiivaksi. Kyllä alkukeväästä kävin papassa, luokkaa 1 oli, mutta silloin vielä oli noita oireettomia kausia...

En usko että tampoonit käy, koska menkat ovat olleet aika niukat niin luultavasti ne kuivattaisi enemmän. Ja tuntuu jotenkin turhalta käyttää siteitä, ku ei tule paljoa vuotoa. Pikkuhousunsuojia en käytä kuin ennen ja jälkeen menkkojen kun vuoto on vähäisempää. Jotenkin kuukuppi tuntuu hyvältä vaihtoehdolta, pelottaa vain jos sen käyttö ei onnistu, olen lukenut (yllätys yllätys) että joillekin ei sovi sellainen. Olisihan ne kestositeetki, mutta jotenkin ne ei ole minun mieleen.

Ei vestibuliitissa ole kokkareista valkovuotoa. Tuo vestibuliitti-oireyhtymä on sellainen, että siihen vain tosiaan harvat lääkärit ovat perehtyneitä.

On olemassa myös epäspesifiemätintulehdus, joka talttuu Flagyl-emätinpuikoilla, ne ovat reseptitavaraa ja hyvin tehokkaita. Sellaistakin kuuria voisi harkita, jos emättimessä on jotain muuta pöpöä kuin hiivaa. Minulla on ollut näitäkin kuureja...

Vaadi nyt se hiivakoe, onhan ihan hoopoa, jos syöt kalliita lääkkeitä turhaan, jos kyseessä ei olekaan hiiva. Jos menet yksityiselle, niin sinähät sen kokeen maksat, joten vaadi se. Saisivat sen kyllä jo ottaa julkisellakin puolella, kun olet noin kauan oirehtinut.

Miksi vuotosi on niin niukkaa? Onko sinulla kierukka, voisiko se aiheuttaa jotain? Entä paljonko sinulla on ikää? Mietin vaan, voisiko syynä olla myös kuivat limakalvot, ne edesauttavat tulehduksia.

Ei ole kierukkaa enkä syö e-pillereitä tai mitään. Ei aina ole niukkaa vuotoa, oikeastaan viime menkat oli runsaammat kuin sitä edelliset. Mutta ei menkat ehkä ole enää niin runsaat kuin vuosi pari sitten. On ollut myös aika paljonki stressiä kevään aikana sekin on voinut vaikuttaa.

Eikö tuossa epäspesifiemätintulehduksessa ole oireena pahanhajuinen vuoto tms.? Erottaako sen hiivatulehduksesta? Olen itsekin pitänyt sitä hiivana kun lääkkeet kuitenkin on auttanut, aattelin sen olevan hemmetin sitkeää hiivaa. Olen 19-vuotias, joten on vähän turhauttavaa että on vaivoja näin nuorella iällä.

Monta kertaa runsaat menkat "huuhtelee" emättimen ja hiiva voi olla tiessään niiden jälkeen. Ok, eli ehkäisy ei ainakaan ärsytä sinua, etkä kärsi vaihdevuosien kuivista limakalvoista :)

Joskus emättimessä voi olla sekatulehdus, hiivaa ja jotain muuta pöpöä yhtäaikaa. Kannattaisi tosiaan tehdä se viljely, jotta tiedetään, mitä siellä kasvaa. Ei sitä muuten tiedä. Ehkä nuori ikä on vähän haitta; lääkärit eivät oikein ota vakavasti nuoren vaivoja, kun ajatellaan, ettei sillä nyt voi mitään hankalampaa olla, kun se on vielä niin nuori...

Ole jämäkkä siellä vastaanotolla, etkä lähde pois ennen kuin asiat ovat selvät. Jatkuva hiivatulehdus ja siitä johtuva epämiellytävä olo laskee elämänlaatua.

Eipä tosiaankaan ole niitä hetkiä jolloin iloitsee naiseudesta. Onhan tätä jatkunut vajaan puolen vuoden verran, eikä edes muista millaista oli ilman näitä vaivoja...Tosiaanki koko kevään oli hirveätä stressiä eikä tämäkään vaiva paljoa auta asiaa, stressas vaan vielä enemmän. Pitääpä koettaa "unohtaa" ja yrittää nauttia elämästä :)

Pitääpä soitella ja kysellä, huomenna joka tapauksessa hommaan sen kuukupin, nuo kertissiteet tosiaankin vähän hiostaa ja josko se auttaisi.

Onhan sitä kuukuppi hyvä kokeilla, jospa se auttaisi ja onhan se sitä kestävää kehitystä, vaikkei siitä muuta iloa olisikaan.

Stressi tosiaan itsessään voi aiheuttaa hiivatulehdusta. Minä saa sitä kaikesta. esim kovasta pakkassäästä...

Kyllä tuo siitä, kunhan saat nyt kunnon lääkityksen. Muista olla jämäkkä! Älä ole nuori tyttö, vaan ole oikein pahansisuinen akka ja vaadi tilanteeseen muutosta :))) Välillä tätienergia on se, jolla pusketaan eteenpäin.

Yhteistyössä