Mitä 1 -vuotiaan tulisi osata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuossahan se itse kysymys oli. Meillä on nyt 13 kk vanha lapsi ja minusta tuntuu, ettei hän osaa puoliakaan niistä asioista mitä tällä palstalla äidit kertovat jo alle 1v. lapsiensa tekevän. Ja toiseksi olisi kiva kuulla miten lapsi on oppinut asian, eli onko opettamalla opetettu vai itse hoksannut?

Meillä ei siis osata kävellä, ei heitellä palloa, osoitella tavaroita kun nimeän niitä ja eipä tuo lapsi mun mielestä vielä mitään selviä sanojakaan sana, tavuja vain.

meil teki noi mitkä mainitsit mutta nyt 1.3-v on alkanu tulee yksittäisiä sanoja ... mitään ei olla opetettu mutta ihan 6kkk iästä alkaen olen lukenut kirjoja ja nyt huomaan et osaa hienosti osoittaa vaikkapa kanan kun kysyn et missä..... Mutta eikö se nyrkkisääntö ole et kaikki ajallaan

Ei noista tekemisistä kannata niin paineita ottaa ja vertailla muihin. Sellaisesta tulee vaan turhaa huolta lisää ja huono mieli. Meillä neiti oli kävelyn kanssa tosi varovainen, käsikkäin mentiin 14 kk asti. Vasta 15kk iässä alkoi kokonaan kävellä itse ja sitten osasikin heti juosta :)
Viettäkää yhdessä kiireetöntä aikaa, niin lasta kiinnostaa opetella asioita. Katselkaa kirjoja ja heitelkää palloa yms. Mistä hän pitää? Myös kaikki lorut ja laulut edistää kielellistä kehitystä.

En mä tiedä mitä pitäis osata kun ei oo kokemusta lapsista yhtään, paitsi omasta tietysti.

Meillä juoksi, potki palloa, söi omalla lusikallaan, tunnisti eri eläimiä, puhui n. 15 sanaa, piirsi..

Jostain muistan lukeneeni että istua pitäisi osata ja liikkua jollain konstilla (ryömiä, kontata, kävellä; jotain näistä). Muista taidoista en tiedä, meilläkin 1v -neuvola reilun viikon päästä.

Meillä tämä pian 12kk tykkää ryömiä (ryömii mieluummin kuin konttaa), ottaa sivuaskelia tukea vasten, pikku pätkän kävelee taaperokärryn kanssa, heittää palloa, kovasti osoittelee asioita ja puhuu niistä "omalla kielellä", jota äiti ei ymmärrä.
Tosin viime viikolla nousi seisomaan mun jalkaa vasten ja sanoi selvästi: ätä ätä!!

Ei tarvii osata kävellä tai puhua, osoittamisesta en ole varma mutta eipä tuo siskon 1,5v osannu yksivuotiaana. Ei myöskään sanonut kun ehkä yhen sanan, mamma. Osas silloin tosin kävellä, kait.. En mä edes muista. Saatta olla, että kävelykin tuli vasta 1v1-2kk.

Nyt puhuu jo kokonaisia lauseita :D Vaikka me ei aina ymmäretä jokaista sanaa, niin ihmeellistä miten se osaa ne sanat yhdistellä :o Ja kävelee, juoksee jne. Mutta en mä tällasta osannu odottaa...

Eli kaikki ajallansa, varmaan.

Pinsettiote vissiin tarkastetaan 1v neuvolassa :D

Yhteistyössä