Mitä ajattelen vanhempainilloista ja vanhempainyhdistyksistä ja vastaavista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Teennäistä paskanjauhamista, juoruamista, pätemistä ja täydellistä ajanhukkaa.

Miksi jauhaa 2 tuntia jostain kirppiksestä,myyjäisestä tai muusta tapahtumasta, kuka tuo mistäkin tikkarit tai pullat tai muut romut sinne, jotka omat lapset ostavat, kun itse heille antaa 20 euroa käteen myyjäispäivänä.

säästyisi se 2 tuntia paskanhjauhamista, pätemistä jne ja säästyisi leipomiset ja säästyisi se itse puuhapäivä, kun kukin antaisi ihan alun alkaen omalle lapselleen sen luokkaretken tai mihin sitä rahaa sitten kerätäänkin.

Mitä tuolta oppii? No itse ainakin katson, että sellaisia vanhempia voi lähestyä, jotka pitävät lahjakkaasti turpansa kiinni ja eivät vie toisten kallista aikaa, eli ovat hiljaa ja eivät yritä puhua toisten päälle ja tuoda esiin ideoitaan,väkipakolla, toisten yli.

Vanhempainyhdistykset enemmän tuota juoruamista ja paskanjauhamista.
vanhempainillat pätemistä ja teeskentelyä.

miksi ei puhuta oikeista asioista. Vaikka yhteisvoimin laiteta ruotuun, jos on kurittomien vanhempien kurittomia lapsia, ja näin edespäin.

Vanhempainiltaa pidän tärkeänä että kuulen mitä lapseni koulussa tapahtuu.

Mutta keräykset myyjäiset jne ei vois vähempää kiinnostaa. Oma työ sen verran rankkaa että en halua mihinkään pullanpaistamiseen tai talkoisiin lähteä. Maksan rahalla sen mitä osallistumiseen tarvitaan.

Joidenkin kotiäitien on vaikea sitä ymmärtää että energiaa ei enää ole mihinkään leirikouluprojekteihin tai vessapaperin myyntiin sen oman päivätyön lisäksi. Näistä tienaa lantteja. Jos mulla on oikeasti tarvetta rahalle teen ylitöitä joista maksetaan ihan toisenlaista korvausta kuin jostain sanomalehtipaperin tai pullojen keräämisestä.

Kaikki kunnia ahkerille ihmisille, mutta ymmärtäkää ettei ihan kaikilla ole aikaa eikä voimia moiseen.

Molemmat ok silloin kun ei osallistumis pakkoa ole, vaikka en ymmärrä miksi noita pitäisi niputtaa yhteen, eriasioita ja tarkoituskin mielestäni jokseenkin erilainen.

Ap on varmaan todella tärkeä ja pätevä kansalainen tälle yhteiskunnalle, kun hänen aikansa on niin kallista ja on täkreää käyttää aikansa johonkin yhteiskunnalle merkiittävään toimintaan kuten salkkareiden tai Emmerdalen katseluun parhaaseen vanhempainilta-aikaan.

Heh. Mulle itseasiassa tuli viime talvena sama mieleen :) Istuin muutamia kertoja suunnittelemassa, kenen firmasta saadaan muovimukeja ja kuka osaa leipoa mokkapaloja ja paljonko lapsille annetaan rahaa, jotta voivat sitten ostaa mehua ja mokkapaloja :D Rahoilla tietysti tehdään retki, johon tarvitaan eväitä, vaikkapa mokkapaloja. Jossain välissä pitää ehtiä myös järjestää askasteluilta, johon tarvitaan työpaikoilta liimaa, paperia ja kyniä. Jokuhan voisi leipoa....

Minulle tulee tässä kysymys mieleen. Jos vanhempainilloissanne todella toimitaan näin, miksi ette sano sitä ääneen jatoivo muutosta ja esitä, mistä asioista olisi järkevämpi keskustella? Toinen kysymys: miten lapset oppivat, mistä se raha tulee, jos eivät itse tee mitään sen eteen? Jos rahat retkiin yms. tyrkätään aina suoraan käteen tai äiti leipoo ja sitten antaa lapselle rahaa, jolla tämä ostaa leipomukset... Hitto että ollaan kaukana maalaisjärjen käytöstä.

Minusta on hyvä, jos keksitään oikeasti hyödyllistä ja järkevää toimintaa, jolla LAPSET ITSE vanhempien AVUSTUKSELLA voivat hankkia rahaa (esim. pullojen keräys). Vanhempainilloissa minua kiinnostaa kuulla, mitä koulussa tapahtuu ja nähdä muita vanhempia. Tämä on tähän asti täyttynyt.

[QUOTE="Puhkarhu";27082917]Minulle tulee tässä kysymys mieleen. Jos vanhempainilloissanne todella toimitaan näin, miksi ette sano sitä ääneen jatoivo muutosta ja esitä, mistä asioista olisi järkevämpi keskustella? Toinen kysymys: miten lapset oppivat, mistä se raha tulee, jos eivät itse tee mitään sen eteen? Jos rahat retkiin yms. tyrkätään aina suoraan käteen tai äiti leipoo ja sitten antaa lapselle rahaa, jolla tämä ostaa leipomukset... Hitto että ollaan kaukana maalaisjärjen käytöstä.

Minusta on hyvä, jos keksitään oikeasti hyödyllistä ja järkevää toimintaa, jolla LAPSET ITSE vanhempien AVUSTUKSELLA voivat hankkia rahaa (esim. pullojen keräys). Vanhempainilloissa minua kiinnostaa kuulla, mitä koulussa tapahtuu ja nähdä muita vanhempia. Tämä on tähän asti täyttynyt.[/QUOTE]

Kyllä lapselle voi opettaa vastikkeellista tekemistä ja rahan säästämistä ilman että ÄIDIN tai isän tarvitsee käyttää aikaansa niiden hiivatin leipomusten torimyyntiin. Minä opetan lapselleni että perhe on tärkeämpi kuin tällainen puuhailu. Äiti ja isä käyvät sitä varten töissä että saavat rahaa, en mä enää työpäivän jälkeen halua lähteä haravoimaan jos ei ole ihan pakko.

Kyllä meilä silti lapsia kannustetaan haravoimaan omalla pihalla, pesemään ikkunoita jne askareita mitä lapsi osaa ja mitä pystyy tekemään. Vaikka sitten yhdessä vanhemman kanssa. Mutta leipominen myyjäisiin mistä sitten itse ostetaan ne omat leivokset on täysin järjetöntä. Maksat ensin niistä tarvikkeista, sitten joku myy sun kuivakakkusi alle tarvikkeiden hinnan...

[QUOTE="Puhkarhu";27082917]Minulle tulee tässä kysymys mieleen. Jos vanhempainilloissanne todella toimitaan näin, miksi ette sano sitä ääneen jatoivo muutosta ja esitä, mistä asioista olisi järkevämpi keskustella? Toinen kysymys: miten lapset oppivat, mistä se raha tulee, jos eivät itse tee mitään sen eteen? Jos rahat retkiin yms. tyrkätään aina suoraan käteen tai äiti leipoo ja sitten antaa lapselle rahaa, jolla tämä ostaa leipomukset... Hitto että ollaan kaukana maalaisjärjen käytöstä.

Minusta on hyvä, jos keksitään oikeasti hyödyllistä ja järkevää toimintaa, jolla LAPSET ITSE vanhempien AVUSTUKSELLA voivat hankkia rahaa (esim. pullojen keräys). Vanhempainilloissa minua kiinnostaa kuulla, mitä koulussa tapahtuu ja nähdä muita vanhempia. Tämä on tähän asti täyttynyt.[/QUOTE]

Vahva peesi. Sitä paitsi jos kaikki tekee vähän jotain, ei muutamien tarvitse tehdä niin paljon. Ja lasten tosiaan sietäisi oppia ettei raha kasva siellä iskän taskussa.

[QUOTE="vieras";27082947]Äiti ja isä käyvät sitä varten töissä että saavat rahaa, en mä enää työpäivän jälkeen halua lähteä haravoimaan jos ei ole ihan pakko.

Kyllä meilä silti lapsia kannustetaan haravoimaan omalla pihalla, pesemään ikkunoita jne askareita mitä lapsi osaa ja mitä pystyy tekemään. Vaikka sitten yhdessä vanhemman kanssa. Mutta leipominen myyjäisiin mistä sitten itse ostetaan ne omat leivokset on täysin järjetöntä. Maksat ensin niistä tarvikkeista, sitten joku myy sun kuivakakkusi alle tarvikkeiden hinnan...[/QUOTE]

Jos et itse haravoi työpäivän jälkeen niin miksi lasten täytyy haravoida koulupäivän jälkeen?

Meillä luokan arpajaisten arvat myytiin loppuun, ja lapset itse ostivat muutamia, ne jotka olivat paikalla tapahtumassa. Koulun yhteinen tapahtuma, jossa paikalla muitakin kuin oman luokan väkeä.

[QUOTE="vieras";27082813]Heh. Mulle itseasiassa tuli viime talvena sama mieleen :) Istuin muutamia kertoja suunnittelemassa, kenen firmasta saadaan muovimukeja ja kuka osaa leipoa mokkapaloja ja paljonko lapsille annetaan rahaa, jotta voivat sitten ostaa mehua ja mokkapaloja :D Rahoilla tietysti tehdään retki, johon tarvitaan eväitä, vaikkapa mokkapaloja. Jossain välissä pitää ehtiä myös järjestää askasteluilta, johon tarvitaan työpaikoilta liimaa, paperia ja kyniä. Jokuhan voisi leipoa....[/QUOTE]

heh, joku ymmärsi pointin.

ja mitä pahaa on siinä, jos mieluummin katsoisi vaikka emmerdalea? (tosin en ole aikoihin katsonut, salkkareita en koskaan)

vanhempainiltakäynnit sälytetty miehelle koska en jaksa sitä sontaa kuunnella... että pitäis oikein ruokarukous lukea ennen ruokailua- onneks oli fiksu ope joka perusteli hyvin miksi ei lueta

[QUOTE="vieras";27082947]Kyllä lapselle voi opettaa vastikkeellista tekemistä ja rahan säästämistä ilman että ÄIDIN tai isän tarvitsee käyttää aikaansa niiden hiivatin leipomusten torimyyntiin. Minä opetan lapselleni että perhe on tärkeämpi kuin tällainen puuhailu. Äiti ja isä käyvät sitä varten töissä että saavat rahaa, en mä enää työpäivän jälkeen halua lähteä haravoimaan jos ei ole ihan pakko.

Kyllä meilä silti lapsia kannustetaan haravoimaan omalla pihalla, pesemään ikkunoita jne askareita mitä lapsi osaa ja mitä pystyy tekemään. Vaikka sitten yhdessä vanhemman kanssa. Mutta leipominen myyjäisiin mistä sitten itse ostetaan ne omat leivokset on täysin järjetöntä. Maksat ensin niistä tarvikkeista, sitten joku myy sun kuivakakkusi alle tarvikkeiden hinnan...[/QUOTE]

näin. Ja ihmisten raadollisuus tulee myös esiin. AINA ne rikkaimmat yrittäjäperheet odottavat, että päivä on piipussa ja käyvät sitten hinnoittelemassa ne toisten vaivalla leipomat kunnolliset leivokset, kakut, pullat jne ilmaiseksi, eli jollain naurettavalla summalla vievät sitten kotiinsa. euron/pussi tyyliin. tai lähes ilman.

ja itse ovat tuoneet myyjäisiin jonkun popparipussin, tai monta pientä.

ja yrittäjäperhe tuo mainoskuulakärkikyniä ja hinnoittelee niille niin pahan hinnan, että saavat viedä kaikki kotiinsa....

Ihmisrakkaus kasvaa, kun käy noissa tapahtumissa... Tekisi mieli antaa noille ihmisille vaikka 100 euroa, lähtiessä, varmaan heille milli tilillä, mutta kun mutta kun...

Jos et itse haravoi työpäivän jälkeen niin miksi lasten täytyy haravoida koulupäivän jälkeen?

Meillä luokan arpajaisten arvat myytiin loppuun, ja lapset itse ostivat muutamia, ne jotka olivat paikalla tapahtumassa. Koulun yhteinen tapahtuma, jossa paikalla muitakin kuin oman luokan väkeä.

Vaikkapa siksi, että saavat siitä viikkorahan lisäksi vähän extrarahaa. Lastenkaan ei ole pakko haravoida.

Mun mielestä nää arvat jne on ihan älyttömiä. Kerjätään firmoista kaiken maailman turhakkeita arpajaispalkinnoiksi ja sitten maksetaan niistä arvoista. Palkintona on suurimmaksi osaksi tavaroita joita kukaan ei tarvitse.

Miksi ei voi suoraan maksaa sitä tarvittavaa summaa rahalla, niin olisi paljon vähemmän vaivaa?

Minusta on moraalisesti kyseenalasita myydä ylihintaan sukulaisille sukkia ja suklaakeksejä, siksi että oma lapsi pääsisi leirikouluun. Yleensä sukulaiset eivät kehtaa olla ostamatta, mutta harva oikeasti tarvitsee niitä Papan palleroita tai muita vastaavia keksejä. Onko se väärin jos haluan välttyä lähipiirin rahastamiselta ja maksaa matkan itse?

Ilmeisesti oikea vastaus on se että mä voin ostaa itse itselleni ne 15 rasiaa suklaakeksejä, ja syödä pelkkiä leirikoulukeksejä seuraavan vuoden. Kun vaihtoehto olisi että antaisin sen tarvittavan rahan, eikä kenenkään tarvitsisi maksaa niistä kekseistä...

siis joo, itsellä ei suuret tulot, mutta ei kuitenkaan elämä siitä kiinni,että lapsilta pitäisi viedä se pullapussi eurolla,

voi kun tekisi joskus mieli maksaa noiden rikkaiden yrittäjien pullapussi normihinnalla, kun he antavat euron, maksaa erotus. ja vielä vähän päälle.

Jos tuntipalkka on vaikka 20 euroa nettona, ja pullan leipomisesta luokka saa 5 euroa rahaa niin kumpaan kannattaa käyttää aika? Siihen että teen sitä normaalia työtä vai pullan leipomiseen?

Se joka sanoo että lapsen kannalta on opettavaista kun äiti leipoo pullaa myyjäisiin voisi käydä kurkistamassa peiliin onko ihan kaikki kotona?

Omien lasteni vanhempainilloista on jo aikaa, mutta mä koin ne hyviksi sen vuoksi, että siellä tapasi lapsensa kavereiden vanhempia. Oli paljon helpompaa sanoa 11 veelle, että eipäs muuten Mikkokaan saa olla klo 22 asti ulkona, kun kotiintuloajoista oli Mikon vanhempien kanssa jutellut. Varsinkin murkkuikäisten kohdalla oli hyvä, että tunsi lapsensa kavereiden vanhemmat niin hyvin, että esim kaupassa saattoi jäädä juttelemaan. Kyllä multa kyseltiin aikoinaan, oliko joku kuopuksen kaveri tosiaan ollut koko lauantai-illan meillä vai olivatko pojat jossain kylillä luuhaamassa. Ja saatoin sanoa kysyjälle, että meillähän ne koko illan nakottivat.

Mitä tulee noihin myyjäisiin ja muihin rahankeruujuttuihin, niin lasteni kouluaikoina sai vapaasti valita, leipooko niitä mokkapaloja vai osallistuuko antamalla suoraan rahana. Jotkut vanhemmat valitsivat leipomisen ja jotkut rahan eikä siitä kukaan millään tavalla nenäänsä nyrpistellyt. Joskus oli jotai pikkuleipien tai karkkien myyntiä, mutta mä en tykännyt ajatuksesta, että lapseni kiertelisivät ovelta ovelle myymään niitä tuntemattomille. Sen vuoksi ilmoitin koululle, montako laatikkoa ostan itse ja tilitin rahat koululle. Pikkuleivät vein sitten vanhemmilleni, siskolleni, kuopuksen isälle ja loput vein töihin kahvihuoneeseen. Saman summan olisin voinut koululle lahjoittaakin, mutta varsinkin työpaikan kahvihuoneessa pikkuleivät kyllä kelpasivat.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";27083145]Vaikkapa siksi, että saavat siitä viikkorahan lisäksi vähän extrarahaa. Lastenkaan ei ole pakko haravoida.

Mun mielestä nää arvat jne on ihan älyttömiä. Kerjätään firmoista kaiken maailman turhakkeita arpajaispalkinnoiksi ja sitten maksetaan niistä arvoista. Palkintona on suurimmaksi osaksi tavaroita joita kukaan ei tarvitse.

Miksi ei voi suoraan maksaa sitä tarvittavaa summaa rahalla, niin olisi paljon vähemmän vaivaa?

Minusta on moraalisesti kyseenalasita myydä ylihintaan sukulaisille sukkia ja suklaakeksejä, siksi että oma lapsi pääsisi leirikouluun. Yleensä sukulaiset eivät kehtaa olla ostamatta, mutta harva oikeasti tarvitsee niitä Papan palleroita tai muita vastaavia keksejä. Onko se väärin jos haluan välttyä lähipiirin rahastamiselta ja maksaa matkan itse?[/QUOTE]

Mitenkään et kyllä voi tietää mitä meillä oli voittoina. Oli paljon hyviä palkintoja. Ja kerjääminen firmoista oli vapaaehtoista. Minä keräsin kotoa ja tuttavilta käyttämätöntä tavaraa. Sukkia ja suklaakeksejä emme ole myyneet.
Olisihan se helppoa, kun pääsisi kaikesta rahalla. Mutta toiset tykkäävät yhdessä puuhaamisesta ja tutustuvat mielellään toisiinsa. Kaikki eivät.

Meidän muksun koulussa on onneksi erikseen vanhempainillat & vanhempainyhdistyksen kokoukset. Ja jälkimmäisessä tapahtuu se rahankeruun suunnittelu, jne.

Vanhempainilloissa tykkään käydä siksi, kun siellä tapaa lasten kavereiden vanhempia, ja kuulee mitä koulussa/eskarissa on tehty ja tullaan tekemään.

Mutta vanhempainyhdistyksen kokoukset olen kiertänyt kaukaa. On oikeasti hienoa, mitä kaikkea he tekevät ja saavat aikaan (järjestävät kivoja tapahtumia, keräävät luokkaretkirahaa koulun luokille, jne) mutta ei mun kiinnostus ja aikakaan nyt riittäisi sellaiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27083253:
Omien lasteni vanhempainilloista on jo aikaa, mutta mä koin ne hyviksi sen vuoksi, että siellä tapasi lapsensa kavereiden vanhempia. Oli paljon helpompaa sanoa 11 veelle, että eipäs muuten Mikkokaan saa olla klo 22 asti ulkona, kun kotiintuloajoista oli Mikon vanhempien kanssa jutellut. Varsinkin murkkuikäisten kohdalla oli hyvä, että tunsi lapsensa kavereiden vanhemmat niin hyvin, että esim kaupassa saattoi jäädä juttelemaan. Kyllä multa kyseltiin aikoinaan, oliko joku kuopuksen kaveri tosiaan ollut koko lauantai-illan meillä vai olivatko pojat jossain kylillä luuhaamassa. Ja saatoin sanoa kysyjälle, että meillähän ne koko illan nakottivat.

Mitä tulee noihin myyjäisiin ja muihin rahankeruujuttuihin, niin lasteni kouluaikoina sai vapaasti valita, leipooko niitä mokkapaloja vai osallistuuko antamalla suoraan rahana. Jotkut vanhemmat valitsivat leipomisen ja jotkut rahan eikä siitä kukaan millään tavalla nenäänsä nyrpistellyt. Joskus oli jotai pikkuleipien tai karkkien myyntiä, mutta mä en tykännyt ajatuksesta, että lapseni kiertelisivät ovelta ovelle myymään niitä tuntemattomille. Sen vuoksi ilmoitin koululle, montako laatikkoa ostan itse ja tilitin rahat koululle. Pikkuleivät vein sitten vanhemmilleni, siskolleni, kuopuksen isälle ja loput vein töihin kahvihuoneeseen. Saman summan olisin voinut koululle lahjoittaakin, mutta varsinkin työpaikan kahvihuoneessa pikkuleivät kyllä kelpasivat.

Erittäin hyvin kirjoitettu. Olen samaa mieltä. :flower:

[QUOTE="vieras";27083201]Jos tuntipalkka on vaikka 20 euroa nettona, ja pullan leipomisesta luokka saa 5 euroa rahaa niin kumpaan kannattaa käyttää aika? Siihen että teen sitä normaalia työtä vai pullan leipomiseen?

Se joka sanoo että lapsen kannalta on opettavaista kun äiti leipoo pullaa myyjäisiin voisi käydä kurkistamassa peiliin onko ihan kaikki kotona?[/QUOTE]

Mun mielestäni on myös tärkeää rahankäytön opetusta opettaa ajattelemaan mitä kannattaa taloudellisesti tehdä ja mitä ei. Ei ole järkevää taloudenhallintaa puuhastella asiaa, josta tienaa suhteessa käytettyyn vaivaan nähden paljon vähemmän kuin jostain toisesta. (Harrastukset ja vapaa-aika sitten erikseen, mutta nyt puhuttiinkin tekemisestä, joka ei ole mieluista jota tehdään pääasiassa rahanansaitsemistarkoituksessa.)

Kannattaa myös tehdä asioita, joista joku on oikeasti valmis maksamaan, eikä vain siksi, että sosiaalisesta velvoitteesta joutuu ostamaan, kuten keksien myynti sukulaisille.

Nämä ovat mielestäni paljon tärkeitä oppeja rahankäytössä ja sen ansaitsemisessa.

Yleishyödyllinen yhdistys toimii hieman eri säännöillä kuin yritys tai yhteiskunnan viralliset järjestelmät, päämäärätkään ei ole täysin samoja kuin virallisilla järjestelmillä. Vanhempainyhdistyn kai ainakin pitäisi toimia yleishyödyllisinä eikä varsinaisesti virallisen järjestelmän sisällä tai ohjauksessa. Yhdistyksissä toimintaa on aika huono arvostella jos toimintaan tai päätöksentekoon ei itse halua osallistua.

Yhteistyössä