Mitä ajattelet alle 30-vuotiaasta ihmisestä jolla on maksaläiskiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Veeraana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Veeraana

Vieras
Mitä ylipäätään ajattelet maksaläiskistä? Et kai ajattele, että kyse on jostakin alkoholistista?

Itselle tuli maksaläiskiä jo alle 30-vuotiaana saamieni sytostaattien takia. Vuosien saatossa maksaläiskät eivät ole todellakaan haalistuneet vaan niitä on tullut vähän lisää ja aurinko tuntuu pahentavan asiaa.

Käsivarsissa ne ei niin haittaa muuta kuin kesällä kun aurinko saa ne pahentumaan, mutta kasvoissa ne ärsyttää. Onneksi näin täällä palstalla kun joku kirjoitti Avonin rasvasta joka vaalentaa maksaläiskiä. Ostin sitä rasvaa ja läiskät ovat alkaneet haalistua!

En ole ikinä kiinnittänyt mitään huomiota. Itselleni tuli ehkä ollessani 35. Viime aikoina olen miettinyt, että pitäisköhän noista alkaa stressata, kun niistä niin paljon vaahdotaan ja kauhistellaan.

Ajattelisin, että ko. ihminen on ottanut hurjana aurinkoa. Mitäpä muuta siitä ajattelisi. Käytä kunnon suoja-voiteita niin eivät pahennu, esim. monissa bb-voiteissa on suojakerroin 25-50, riittää hyvin yksinäänkin.

Jos on taipumus laajoihin maksalaiskiin, niin ison suojakertoimen voidetta tulisi aina kayttaa, koska aurinko pahentaa niita. Pienet maksalaiskat tulevat tietysti samasta syysta ja syyta suojautua myos, mutta ainakin minusta nayttavat vaan pisamilta eli ei mitenkaan pahoilta.

Minulla on maksaläiskiä tullut hiljalleen lisää ja muistan niihin alkaneeni kiinnittämään huomiota 12 ikäisenä. Nyt niitä on kaulassa, rinnassa, mahassa, joka puolella. Kooltaan vaihtelevat sentistä noin kolmeen. Mitään syytä näihin ei ole suoranaisesti löydetty. Mutta ilmeisesti iho vain reagoi aurinkoon näin. Kesällä ei tarvitse kun nähdä aurinkoa ja iho palaa. Mutta tämä nyt on minusta punapäisillä ihan luontainen ongelma.

Mies kysyi alkuun viikon tapailun jälkeen onko niitä tutkittu, mutta myöhemmin totesi niiden olevan persoonallisia, kuten tatuointikin :) Eivätkä nuo ole minua haitanneet. Ennemminkin töissä asiakkaat saattavat alkuun suhtautua vähän varovaisesti. Ja lähihoitajana siis työskentelen.

Ajattelisin, että ko. ihminen on ottanut hurjana aurinkoa. Mitäpä muuta siitä ajattelisi. Käytä kunnon suoja-voiteita niin eivät pahennu, esim. monissa bb-voiteissa on suojakerroin 25-50, riittää hyvin yksinäänkin.

En ole ottanut hurjana aurinko vaan mä välttelen aurinkoa koska palan niin helposti. En kuitenkaan voi olla sisällä koko kesää joten väkisinkin aurinko ottaa munkin ihoon.

Yhteistyössä