Mitä ajattelet työttömästä, joka kirjoittelee facebookissa kun on rankkaa arki ja kuinka on niin paljon menoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mitä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mitä"

Vieras
Jos tietäisit että kyseinen henkilö ei ole päivääkään tehnyt 31v ikään mennessä töitä, mutta lapsia sitten onkin tehnyt ja nekin ovat päiväkodissa ja kouluissa päivät.
Ja sitten on niin rankkaa arki.

Juuri kuin minun ystävä. Nyt ollaan kumpikin 35 ja hän opiskelee uutta ammattia, pitää kodin siistinä ja huolehtii perheestään. Työttömänä arki olikin rankkaa ja hän oli masentunut, johtuen mm. miehensä pettämiskierteestä yms. Ehkä koittaisin vain paneutua kyseisen tyypin elämään vähän paremmin, turha luulla mitään jos ei tiedä...

Normaalia. Kun ei ole rutiinia ja päiväjärjestystä, niin kiirettä riittää, vaikka päivän aikana ei montaa hommaa olisikaan.

Itseäni on joskus huvittanut työpaikan sinkut, koska heillä on tosi kiire eikä aika tahdo riittää millään. Itsellähän ei koskaa ole kiire, kun joka päivä on sama ohjelma: lapset hoidosta, tarvittaessa ruokakauppaan, ruuanlaittoa, iltapuuhat ja nukkumaan.

Ajattelen myötätunnolla, että toivottavasti alkaa helpottamaan. Sitä toisen elämän raskautta ei voi toinen ihminen kokea tietysti, ja suhteellista se on. FB:ssä onkin erikoista, että toinen saattaa kertoa mitä raskaimmista asioista samalla, kun toinen ilmoittaa kepeitä tuntemuksia..jotenkin ne sinne mahtuvat, mutta kyllä mieli myllertää välillä, eihän keskustelussa kuin todella paha tölväisijä laukoisi onneaan toisen suru-uutisen perään heti, mutta siellä ne ovat nähtävillä kategorisoimattomina.

Mutta missään nimessä en haluaisi sellaista tilannetta, että joku olisi niin ahdasmielinen, että profiilissaan saisi ainoastaan kirjoittaa esim. lomamatkoista, muutosta, työpaikan vaihdosta tms. Miksi ei sinne mahdu ystävän kokemukset, vai onko kyse siitä henkilöstä ennemminkin, ettei ystävä olekaan, ja ei kiinnosta kuulumiset?

Tuleepa taas "hauskoja" vastauksia. Kyllä mun arki ainakin on ihan tarpeeksi "rankkaa" vaikka työtön olenkin. Töissä joudun kuitenkin käymään, ja siihen vielä muistaa kaikki virastoasiat päälle +perhe.

Niin sen pitääkin olla. Niitä työpaikkoja kyllä ei vaan ole joka mutkassa ja vaikka olisikin niin sillä palkalla pitäisi tulla toimeen. Helpommalla pääsee jos ontyötön ja asuu vuokralla kuin matalapalkka työssä ja asuu vuokralla.

että on rankka arki, rahat ei taho riittää, niinku itelläki vaikka käyn töissä. tuntus et aikaa olis työttömällä enempi ku mulla. Voi olla masentunut, ja riippuu miksi on työtön mitä miettisin.

No en mitään. Kaikilla on voimia eri tavalla, joillain, kuten mulla ei ole voimia edes hakea kaupasta itselle ruokaa, siivota, tai käydä suihkussa. Jokainen meno on mulle ääretön rasite. Jospa joskus tulevaisuudessa taas kykenen normaaliin elämään.

Meinasin vastata tähän ensin, että en ajattelisi mitään. Sen jälkeen löpistä siitä, miten kovin erilaiset asiat ovat ihmisille rankkoja. Ja koska kukaan meistä, ei toisen pään sisään pääse, ei sitä rankkuusastettakaan voi oikeastaan mitata.

Tottahan se on. Minulla ei ole tuollaisia fb-kavereita. Irl tiedän pari sellaista ihmistä, joiden voisi kuvitella tekevän moisia päivityksiä. Tiedän, en siis tunne. Joten en voi edes yrittää määritellä heidän rankkuusasteitaan, joskin sellaisen määrittelmisen totesinkin jo vaikeaksi:cool: mutta siitä huolimatta,jos heidän fb-päivityksiään lukisin väsyneenä pitkän työpäivän jälkeen voisi ajatukseni olla sellainen, että mitä sinäkin rankkuudesta tiedät..:ashamed:

Meinasin vastata tähän ensin, että en ajattelisi mitään. Sen jälkeen löpistä siitä, miten kovin erilaiset asiat ovat ihmisille rankkoja. Ja koska kukaan meistä, ei toisen pään sisään pääse, ei sitä rankkuusastettakaan voi oikeastaan mitata.

Tottahan se on. Minulla ei ole tuollaisia fb-kavereita. Irl tiedän pari sellaista ihmistä, joiden voisi kuvitella tekevän moisia päivityksiä. Tiedän, en siis tunne. Joten en voi edes yrittää määritellä heidän rankkuusasteitaan, joskin sellaisen määrittelmisen totesinkin jo vaikeaksi:cool: mutta siitä huolimatta,jos heidän fb-päivityksiään lukisin väsyneenä pitkän työpäivän jälkeen voisi ajatukseni olla sellainen, että mitä sinäkin rankkuudesta tiedät..:ashamed:
Mutta oikeesti, eihän kukaan jalattomallekaan sano, että "höh, kyllähän nyt jokainen jaksaa 20 metriä juosta, miten sä kehtaat valittaa ettet jaksa..."

Alkuperäinen kirjoittaja määä;27841968:
Mutta oikeesti, eihän kukaan jalattomallekaan sano, että "höh, kyllähän nyt jokainen jaksaa 20 metriä juosta, miten sä kehtaat valittaa ettet jaksa..."

ei sano, ei sano. Eikä edes ajattelisi. Mutta joskus syyllistyn sellaiseen, kun joku minun näkökulmastani muka vähän rankkoja aikoja elävä valittaa elämänsä rankkuutta.. että mietin, mitä tuokin rankkuudesta tietää.

Ja ihan yhtälailla moni voi ajatella minusta siten.

Yhteistyössä