Mitä ajattelette tällaisesta äidistä/perheestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnen hetkiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onnen hetkiä

Vieras
- autolla matkustaessaan (mies ajaa) äiti pitää vauvaa sylissään 20km matkalla, vaikka turvakaukalokin on mutta sitä ei jostain syystä käytetä. (ja tätä tapahtuu siis usein)
- veneillessä vanhemmat pitävät itsellään pelastusliiviä, mutta vauvalle pelastusliivejä ei pueta koska "ei tykkää siitä".
- esikoisella käytössä tutti vielä 3-vuotiaana kaupungilla kävellessäkin, lapsi osaa jo puhua yms...

Itse olen sitä mieltä että turvallisuus ennen kaikkea, enkä ikinä tingi lapsilla turvavöistä, turvaistuimista saatika pelastusliiveistä. Tuttikin on turha kapsitus yli 1-vuotiaalla, mutta viimeistään ennen 2-vuotiaana siitä pitäisi yrittää päästä eroon.

no noista tuttijutuista en välitä, mutta vauvan pitää olla autossa asianmukaisesti turvakaukalossa ja veneessä pelastusliivit.

ajattelisin, että äidillä ja isällä on hieman erikoiset käsitykset siitä, miten pitää lapsesta huolta.

Kolarissa lapsi voi turvakaukalossa hyvinkin selvitä, mutta sylissä istuessaan kyllä väkisinkin lentää tuulilasin läpi pöpelikköön, siis jos vauhtia on vaikka sen 80km/h.

Lapset jättää aikanaan tutin itse pois, jos vanhemmat eivät tee siitä suurta numeroa (eli eivät itse tyrkytä sitä joka tilanteessa).

Mun tuttavalla oli kanssa vähän sama tyyli, että jos lapsi hermostui vähän turvakaukalossa, niin se saattoi istua 100km äidin sylissä. Kysyin häneltä, että eikö sua ikinä pelota, että jos sattuukin jotain? Tämä vaan vastasi hymyillen, että ei. Noh, eräs kaunis päivä tämä perhe oli menossa kauemmas ostoksille ja äiti istui lapsi sylissä takapenkillä... Jonkun ajan päästä tämä äiti havahtui siihen, kun auto alkoi hiipimään tienreunaa kohti ja äijä nukkui ratissa. Auton renkaat ehti jo hieman haukata hietikkoa, mutta läheltäpiti tilanne oli kuulemma ollut! Siitä lähtien on lapsi pysynyt tiukasti kaukalossa :D

Kyllä mä itse sitkeästi pidän lapsen siinä turvaistuimessa, vaikka kuinka tuskailisi oloaan siinä. Ettei sitten opetakkaan sille sitä, että kun vähän vingahtaa niin jo pääsee pois istuimesta.

Minun mielestä typerää ja vastuutonta jättää lapsen turvallisuus sen takia sivuun, koska "lapsi ei tykkää siitä".

Lapset jättää aikanaan tutin itse pois, jos vanhemmat eivät tee siitä suurta numeroa (eli eivät itse tyrkytä sitä joka tilanteessa).

Mun tuttavalla oli kanssa vähän sama tyyli, että jos lapsi hermostui vähän turvakaukalossa, niin se saattoi istua 100km äidin sylissä. Kysyin häneltä, että eikö sua ikinä pelota, että jos sattuukin jotain? Tämä vaan vastasi hymyillen, että ei. Noh, eräs kaunis päivä tämä perhe oli menossa kauemmas ostoksille ja äiti istui lapsi sylissä takapenkillä... Jonkun ajan päästä tämä äiti havahtui siihen, kun auto alkoi hiipimään tienreunaa kohti ja äijä nukkui ratissa. Auton renkaat ehti jo hieman haukata hietikkoa, mutta läheltäpiti tilanne oli kuulemma ollut! Siitä lähtien on lapsi pysynyt tiukasti kaukalossa :D

Kyllä mä itse sitkeästi pidän lapsen siinä turvaistuimessa, vaikka kuinka tuskailisi oloaan siinä. Ettei sitten opetakkaan sille sitä, että kun vähän vingahtaa niin jo pääsee pois istuimesta.

Minun mielestä typerää ja vastuutonta jättää lapsen turvallisuus sen takia sivuun, koska "lapsi ei tykkää siitä".

Ei meilläkään oo kysytty lapselta onko se turvalaitteessa vai ei. Tuttijuttuja en niin jaksa atella miten toiset tekee. Mut nää turvallisuusasiat pistää aina silmään.
Vauvakesänä inhosi liivejä mut silti pidettiin veneessä ja seuraavakesä menikin jo hyvin. Totuttelua sekin vaan vaati liivien kanssa. Nyt se ei edes suostu veneeseen liiveittä ja tuputtaa ne päälle aikusellekin.

Viimeksi muokattu:
Ei meilläkään oo kysytty lapselta onko se turvalaitteessa vai ei. Tuttijuttuja en niin jaksa atella miten toiset tekee. Mut nää turvallisuusasiat pistää aina silmään.
Vauvakesänä inhosi liivejä mut silti pidettiin veneessä ja seuraavakesä menikin jo hyvin. Totuttelua sekin vaan vaati liivien kanssa. Nyt se ei edes suostu veneeseen liiveittä ja tuputtaa ne päälle aikusellekin.

Ihana! Meilläkin lapsi tuputtaa kaikkia turvallisuusjuttuja myös aikuisille, kuten pelastusllivejä ja pyöräilykypärää ja ihmettelee, jos joku ei niitä käytä! Aikuisista se lapsi oppii mallia ja siitä että niistä turvallisuusasioista ei tingitä!

Tutti juttu on laiskuutta. Noiden turvavarusteiden käyttämättömyys suurta typeryyttä.
Näkee päivittäin noita lapsia jotka eivät ole turvaistuimissa autoissa.Kuinka joku voi olla niin välinpitämätön oman lapsen ollessa kyseessä???

Yhteistyössä