Mitä ehkäisy muotoja on migreeni potilaalle????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttaisitteko?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttaisitteko?!

Vieras

Avaan ihan uuden keskustelun aiheesta.
Eli minulla on migreeni ja on ollut aikasemmin käytössä mini pillerit ja menkat kestivät koko ajan 15pv =( Olen k.o. pillerit lopettanut.

Jos en ole synnyttänyt (ei ole lapsia) niin mitä ehkäisy muotoja minulle jää?
Onko jotain jolla kuukautis kipuja saisi pois?

Alkuperäinen kirjoittaja migreeni kans:
kuparikierukka, hormonikierukka, ehkäisykapseli, minipillerit ja kondomi.

Ei käy minipilleritkään kuulemma, tai ainakin mulle lääkäri sanoi et ei missään nimessä saa edes minipillereitä määrätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Essie:

Ei käy minipilleritkään kuulemma, tai ainakin mulle lääkäri sanoi et ei missään nimessä saa edes minipillereitä määrätä.

jaa mä sain just tänään reseptin lääkäriltä minipillereihin ja mulla on aurallinen migreeni....

Alkuperäinen kirjoittaja Auttaisitteko?!:
Minulla on nikkeli allergia!!!!!!!!!!!!!! Ei mini pillereitä enää ikinä!!!! Minkälainen se hormoni kierukka on? Lyheneekö kuukautiset kivut?

hormonikierukka sisältää samaa hormonia kuin minipillerit eli keltarauhashormonia. h-kierukkaa käytetään hoitona kivuliaisiin ja runsaisiin kuukautisiin...

Alkuperäinen kirjoittaja mini-pill:
Alkuperäinen kirjoittaja Essie:

jaa mä sain just tänään reseptin lääkäriltä minipillereihin ja mulla on aurallinen migreeni....

No mun lääkäri sanoi et jotkut määrää koska ne ei oo niin paha juttu kuin e-pillerit, mut ihan samalla tavalla pahentaa kuin e-pillerit. itelläni on migreeni esioireeton niin en voi ottaa pienintäkään riskiä...

mulle ainakin on lääkäri selittänyt että jos on auraton migreeni voi käyttää mitä tahansa pillereitä ym. mutta jos on aurallinen migreeni käy vaan minit,kierukat ja implantti.

Alkuperäinen kirjoittaja mul on kierukka:
mulle ainakin on lääkäri selittänyt että jos on auraton migreeni voi käyttää mitä tahansa pillereitä ym. mutta jos on aurallinen migreeni käy vaan minit,kierukat ja implantti.

Näin myös minulle on kerrottu, ja itselläni on auraoireellinen migreeni. Hormonikerukan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Kierukka on ollut melkein vuoden.

Mulla on migreeniä ja lisäksi sairaus jonka takia en saa käyttää mitään missä on estrogeenia. Kierukan kanssa ei migreenistä ollu mitään ongelmaa ja eikä minipillereiden kanssa, minipillrit ei vaan ehkäisseet raskautta ja kierukka ei muuten sopinu, eikä implanttia voi laittaa.... :headwall:
Mutta migreeniin ei nuo kumpikaan vaihtoehto mitenkään vaikuttanu.

Mikä se ongelma sitten on siinä ehkäisyn ja migreenin yhdistelmässä? Eli mikä siinä on se "vaara"? Liittyykö enemmän kuukautisten siirtymiseen vai raskauden estämiseen? On ollut harkinnassa Primolut kuukautisten siirtämiseen, onkohan tämä nyt hylättävä?

Itselläni on Miranaxia migreeniin, tosin määrättynä "päänsärkyyn". Migreeniä tosin tosi harvoin. Vielä kysyisin, kun itsellä ei koskaan tarkemmin määritelty tätä migreeniksi, että mitkä ovat migreenin esioireita?

Mun käsittääkseni varsinkin aurallisen migreenin kanssa ei sovi mikään hormonaalinen ehkäisy eli se poissulkee aikas paljon noita vaihtoehtoja :/. Riskinä aurallisen migreenin ja hormonaalisen ehkäisyn kanssa on mm. vakavat aivoverenkierrolliset häiriöt ja aivohalvaus. Joten jäljelle jää...kumi ja sterilisaatio? Vähissä keinot siis...

Yhteistyössä